eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych

projekt dotyczy poszerzenia katalogu przypadków, w których zmiana określonych decyzji np. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach; wydłużenia terminów na złożenie wniosku o wydanie określonych decyzji, do których dołącza się decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3388
  • Data wpłynięcia: 2015-03-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1211

3388

na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali, przed upływem terminu, o którym mowa
w ust. 1, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, stanowisko,
że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz, że aktualne są warunki
realizacji przedsięwzięcia zawarte w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub
postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ustawy zmienianej jeżeli było wydane.
Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia na podstawie informacji na temat stanu
środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach.

Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.




























UZASADNIENIE

Projekt ustawy przewiduje zmiany w:
ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko
(Dz. U. z 2013 r. poz. 1235, z późn.zm.).
ustawie z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji
inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 687 oraz z 2014 r. poz.
40).
Projekt został przygotowany w celu usprawnienia przygotowania inwestycji
drogowych, szczególnie w kontekście wydatkowania funduszy Unii Europejskiej
w najbliższej perspektywie finansowej Unii Europejskiej w latach 2014-2020. Oprócz
wyeliminowania zagrożenia terminowej realizacji zadań proponowane zmiany przyczynią
się do gospodarnego wydatkowania środków publicznych, przedłużając ważność decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach, a tym samym nie będą powodować konieczności
ponownego ich uzyskiwania. Zatem proponowane zmiany dotyczą wydłużenia terminu
obowiązywania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jak również przyspieszenia
procedur administracyjnych związanych z przygotowaniem i prowadzeniem badań
geologicznych i archeologicznych w odniesieniu do inwestycji w zakresie dróg
krajowych.
Proponowane zmiany dotyczą:
− wydłużenia okresu wykorzystania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do
złożenia wniosku o decyzję realizacyjną tj. o wydanie decyzji o pozwoleniu na
budowę i m.in. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (decyzji
ZRID);
− wprowadzenia możliwości dokonania zmiany decyzji ZRID bez zmiany decyzji
o środowiskowych
uwarunkowaniach
oraz
wprowadzenia
możliwości
przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko w ramach
postępowania w sprawie zmiany decyzji ZRID.
Projektowane zmiany w art. 72 ust. 2 pkt 1a ustawy wprowadzają możliwość dokonania
zmiany m.in. decyzji ZRID bez konieczności zmiany decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach. Obecnie ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie,
udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko

nie przewiduje literalnie możliwości zmiany decyzji ZRID bez konieczności uprzedniego
uzyskania zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Natomiast przepis art. 72
ust. 2 pkt. 1a daje możliwość zmiany decyzji wydawanych na podstawie ustawy - Prawo
budowlane bez konieczności uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
w określonych przypadkach tj. w przypadku decyzji polegających na odstąpieniu od
zatwierdzonego projektu dotyczącym:
− charakterystycznych parametrów obiektu budowlanego; kubatury, powierzchni
zabudowy, wysokości, długości, szerokości i liczby kondygnacji,
− zapewnienia warunków niezbędnych do korzystania z tego obiektu przez osoby
niepełnosprawne.
Jednocześnie zmiany powyższe nie mogą spowodować zmian uwarunkowań określonych
w wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Ograniczenie istniejące obecnie w przepisach nie znajduje uzasadnienia
merytorycznego, gdyż nie każda zmiana np. decyzji ZRID jest istotna w kontekście
oddziaływania na środowisko. W związku z powyższym, zaproponowano uzależnienie
możliwości dokonania zmian np. decyzji ZRID od wpływu tejże zmiany na oddziaływanie
danego projektu na środowisko – tak, jak obecnie jest to określone w odniesieniu do
decyzji o pozwoleniu na budowę, przy czym proponuje się, aby przypadki polegające na
zmianie zatwierdzonego projektu budowlanego dotyczyły również charakterystycznych
parametrów drogi w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.
Pozostałe zmiany w art. 72 mają na celu wydłużenie okresu wykorzystania decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach. W ust. 3 i 4 proponuje się wydłużenie terminów,
w których na podstawie decyzji określającej środowiskowe uwarunkowania realizacji
przedsięwzięcia można ubiegać się o wydanie jednej z decyzji wymienionych w="http://lex/lex/index.rpc#hiperlinkText.rpc?hiperlink=type=tresc:nro=Powszechny.1253578:part=a72u1&full=1"
ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
W ust. 3 art. 72 proponuje się wydłużenie terminu ma złożenie wniosku o wydanie np. decyzji
ZRID do 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się
ostateczna. Natomiast w projektowanym ust. 4 przewiduje się, że ww. termin (6 lat) może
ulec przedłużeniu o 4 lata, jeżeli realizacja przedsięwzięcia przebiegała etapowo oraz nie
zmieniły się warunki jego realizacji. Zatem złożeniu wniosku o wydanie decyzji stanowiącej
podstawę realizacji przedsięwzięcia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym
decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Ponadto doprecyzowano,
iż wydłużenie tego terminu jest możliwe o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach, lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja,
otrzymali, przed upływem od organu, który wydał decyzję o środowiskowych
uwarunkowaniach, stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo
oraz, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1, jeżeli było wydane.
Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia na podstawie informacji na temat stanu
środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach.
Należy zauważyć, iż w obecnym stanie prawnym decyzje o środowiskowych
uwarunkowaniach można wykorzystać przy składaniu wniosków o zezwolenia na
realizację inwestycji drogowej w okresie do 4 lat od momentu uzyskania ich
ostateczności. Czas ten jest zdecydowanie zbyt krótki, biorąc pod uwagę złożoność
projektów inwestycyjnych w tym np. drogowych oraz związaną z tym długotrwałość
procesu projektowania, poprzedzoną procedurą wyłonienia wykonawcy projektu zgodnie
z ustawą – Prawo zamówień publicznych.
Jakkolwiek przepisy dopuszczają tzw. przedłużenie okresu wykorzystania decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach do 6 lat, jednak tylko w przypadku etapowej
realizacji inwestycji oraz udowodnienia, że nie uległy zmianie warunki określone w tejże
decyzji. O ile przesłanka pierwsza występuje praktycznie w każdym przypadku (odcinki
realizacyjne są zazwyczaj znacząco krótsze od odcinka objętego decyzją
o środowiskowych uwarunkowaniach), to w przypadku przesłanki drugiej pojawiają się
istotne problemy – ogólność analiz wykonywanych na etapie uzyskiwania decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach przy jednoczesnych szczegółowych zaleceniach
tych decyzji powoduje, że na etapie uszczegóławiania projektu budowlanego pojawia się
konieczność zmian w zakresie szczegółowej lokalizacji różnych elementów budowlanych
np. przejść dla zwierząt, zabezpieczeń akustycznych itd. – gdyż dopiero na tym etapie
określana jest niweleta drogi, która decyduje o rozprzestrzeniania się hałasu, jak również
możliwych do osiągnięcia parametrach obiektów.
W związku z powyższym, zaproponowano wydłużenie terminu na wykorzystanie
ww. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do lat 10, który to termin wydaje się
wystarczający dla celów inwestycyjnych, a jednocześnie nie zagrażający środowisku
naturalnemu.
Ze względu na istniejące w obrocie prawnym decyzje o środowiskowych
uwarunkowaniach wydane na podstawie jeszcze poprzednio obowiązujących przepisów
ustawy Prawo ochrony środowiska, a których termin wykorzystania mija w najbliższej
przyszłości, konieczne jest wydłużenie terminu ich wykorzystania, tak aby było możliwa
realizacja zaplanowanych inwestycji na lata 2014-2020. Dlatego też zaproponowano
odpowiednią zmianę w art. 155 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko.
Przepis ten dotyczy bowiem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody
na realizację przedsięwzięcia, wydanych na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. -
Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.). Proponuje się zatem
dodanie nowego ustępu określającego, iż złożenie wniosku o zmianę pozwolenia na budowę
w zakresie dróg publicznych oraz decyzji ZRID wymagających uzyskania zmiany decyzji o
środowiskowych uwarunkowaniach możliwe jest w terminie 8 lat od dnia, w którym decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia stała się
ostateczna.
W związku z ww. zmianami w zakresie wydłużenia terminów obowiązywania decyzji
środowiskowych, konieczne stało się wprowadzenie przepisów przejściowych regulujących
kwestie intertemporalne (art. 3 projektu ustawy).
Zmiany w art. 88 ustawy mają charakter doprecyzowujący i dotyczą możliwości
przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania
w sprawie zmiany ZRID.
Ponadto projekt przewiduje dodanie nowego art. 82a zgodnie którym decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach wydana przed uzyskaniem decyzji ZRID, w której
wskazano działki konieczne do przeprowadzenia prac przygotowawczych stanowi podstawę
do wykonania prac przygotowawczych polegających na wycince drzew i krzewów,
przeprowadzenia badań archeologicznych lub geologicznych a także przeprowadzenia
kompensacji przyrodniczej na nieruchomościach stanowiących własność Skarbu Państwa,
zarządzanych przez Lasy Państwowe zgodnie z ustawą z dnia 28 września 1991 r. o lasach
(Dz.U. z 2014 r. poz. 1153.). Podstawą do wejścia na terem jest wydana decyzja o
środowiskowych uwarunkowaniach. Proponowany przepis związany jest z faktem, iż w
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: