eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o obligacjach

Rządowy projekt ustawy o obligacjach

projekt dotyczy wsparcia rozwoju rynku długoterminowych nieskarbowych papierów dłużnych, aby emisja obligacji komercyjnych mogła pełnić rolę dodatkowego, w stosunku do kredytów bankowych, źródła pozyskania kapitału

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2735
  • Data wpłynięcia: 2014-09-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o obligacjach
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 238

2735

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowana ustawa będzie oddziaływać na wszystkie podmioty uczestniczące
w procesie emisji i późniejszym wtórnym obrocie długoterminowymi nieskarbowymi
papierami dłużnymi. Przede wszystkim dotyczyć będzie:
a) emitentów,
b) nabywców obligacji komercyjnych, w szczególności:
– banki,
– zakłady ubezpieczeń,
– fundusze inwestycyjne i emerytalne,
c) organizatorów emisji, czyli głównie banki.

Konsultacje
Projekt ustawy został opracowany na podstawie projektu założeń projektu ustawy
przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 16 kwietnia 2013 r. Treść projektu założeń
została poddana konsultacjom w trybie uzgodnień zewnętrznych, z udziałem organu
właściwego w sprawach nadzoru nad rynkiem finansowym – Komisji Nadzoru
Finansowego (KNF) oraz instytucji reprezentujących środowisko rynku kapitałowego.
Projekt ustawy został poddany konsultacjom roboczym, w których uczestniczyli
przedstawiciele instytucji reprezentujących środowisko rynku kapitałowego, tj. Giełdy
Papierów Wartościowych w Warszawie SA, BondSpot SA, Izby Domów Maklerskich,
Banku Gospodarstwa Krajowego, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych SA,
Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych, Związku Maklerów i Doradców, Związku
Banków Polskich oraz Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami. W wyniku
dyskusji do projektu wprowadzono szereg zmian, w większości podyktowanych
praktyką obrotu lub wynikających ze zmian w otoczeniu rynkowym i regulacyjnym,
jakie zaszły od chwili przyjęcia projektu założeń przez Radę Ministrów.
Najważniejszymi ze zmian są zastąpienie związanych z emisją i obrotem obligacjami
obowiązków publikacji dokumentów, informacji i komunikatów w mediach
drukowanych, jak dzienniki ogólnopolskie i regionalne oraz Monitor Sądowy
i Gospodarczy, przez obowiązek publikacji na stronach internetowych emitenta;
rozstrzygnięcia dotyczące zabezpieczeń wierzytelności wynikających z obligacji, w tym
umożliwienie ustanawiania takich zabezpieczeń po wydaniu obligacji oraz
wprowadzenie instytucji administratora zabezpieczeń; umożliwienie zmiany warunków
emisji w następstwie jednobrzmiących porozumień zawartych przez emitenta z każdym
z obligatariuszy, a w zakresie postanowień o charakterze technicznym,
niewpływających na prawa i obowiązki emitenta i obligatariuszy – jednostronnie przez
emitenta.
Wpływ aktu normatywnego na:
a)
sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego

Uchwalenie projektowanej ustawy nie spowoduje, co do zasady, obciążeń finansowych
dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub innych
podmiotów.
Umożliwienie emitentom ustanawiania w warunkach emisji zgromadzenia
obligatariuszy nałoży dodatkowe obowiązki na sądy powszechne. Projekt przewiduje
uprawnienie określonych obligatariuszy do wytoczenia powództwa o stwierdzenie
nieważności uchwały zgromadzenia obligatariuszy lub o uchylenie takiej uchwały.
Dodatkowo, w przypadku braku zwołania zgromadzenia przez emitenta pomimo
przedstawienia mu uprawnionego żądania, sąd będzie mógł upoważnić osoby
występujące z żądaniem do zwołania zgromadzenia. Jednak niewykonalne jest
wiarygodne oszacowanie liczby spraw, którymi w wyniku uchwalenia projektowanej
ustawy zostaną obciążone sądy powszechne – instytucja zgromadzenia obligatariuszy
będzie miała charakter fakultatywny, a decyzję w zakresie jej istnienia podejmie
emitent. Tym samym niemożliwe jest ustalenie, czy skutkiem ustawy będzie
zwiększenie wydatków sądów powszechnych w stosunku do wielkości wynikających
z obowiązujących przepisów. W przypadku gdyby proponowane rozwiązania miały
obciążyć sektor finansów publicznych, w szczególności budżet państwa, ich ewentualne
skutki finansowe będą sfinansowane w ramach limitu wydatków określonego w ustawie
budżetowej na dany rok, we właściwej części budżetowej.
53
W odniesieniu do budżetów jednostek samorządu terytorialnego należy spodziewać się
pozytywnych następstw w długim terminie. W przypadku osiągnięcia zamierzonego
celu interwencji ustawodawczej skutkującego wzrostem liczby i wartości emisji
długoterminowych nieskarbowych papierów dłużnych, jednostki samorządu
terytorialnego uzyskają ułatwiony dostęp do dodatkowego źródła finansowania,
a w wyniku uruchomienia efektów skali należy spodziewać się presji na obniżenie
kosztów transakcyjnych.
b)
rynek pracy
Projektowana zmiana regulacji ustawowych nie będzie miała bezpośredniego wpływu
na rynek pracy. W długim terminie można spodziewać się pozytywnych następstw,
w przypadku osiągnięcia zamierzonego celu interwencji ustawodawczej skutkującego
wzrostem liczby i wartości emisji długoterminowych nieskarbowych papierów
dłużnych. Dodatkowy popyt na rynku pracy byłby zgłaszany przez organizatorów
emisji oraz wspierających ich działania doradców finansowych, prawnych i audytorów.
c)
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorstw

Projektowana zmiana regulacji ustawowych nie będzie miała bezpośredniego wpływu
na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość. W długim terminie można
spodziewać się pozytywnego oddziaływania na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
W przypadku
osiągnięcia zamierzonego celu interwencji ustawodawczej
i doprowadzenia do sytuacji, w której obligacje komercyjne pełnią komplementarną rolę
w stosunku do kredytów bankowych, przedsiębiorstwa uzyskają ułatwiony dostęp do
dodatkowego źródła finansowania rozwoju, a dodatkowo w wyniku uruchomienia
efektów skali należy spodziewać się presji na obniżenie kosztów transakcyjnych.
d)
sytuację i rozwój regionalny
Projektowana zmiana regulacji ustawowych nie będzie miała bezpośredniego wpływu
na sytuację i rozwój regionalny. W długim terminie można spodziewać się
oddziaływania w kierunku pogłębienia różnic regionalnych. W przypadku osiągnięcia
zamierzonego celu interwencji ustawodawczej skutkującego wzrostem liczby i wartości
emisji długoterminowych nieskarbowych papierów dłużnych przez jednostki samorządu
terytorialnego, faktyczny dostęp poszczególnych podmiotów do dodatkowego źródła
54
finansowania zostałby uzależniony od oceny ich zdolności do wywiązywania się
ze zobowiązań wynikających z obligacji, przeprowadzanej przez nabywców papierów.


























08/44rch
55
strony : 1 ... 12 . [ 13 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: