eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych

projekt dotyczy określenia nowych limitów ograniczających poziom zadłużenia poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2718
  • Data wpłynięcia: 2014-08-19
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2718



Warszawa, 29 sierpnia 2014 r.
BAS-WAPEiM-1932/14

Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna o zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego
projektu ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Piotr Zgorzelski)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012 r. poz. 32, ze zmianami)
sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektowanej regulacji
Projekt zmierza do zmiany art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o
finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, ze zmianami). Przepis ten
określa zasady ograniczające nadmierne zadłużanie się przez poszczególne
jednostki samorządu terytorialnego (indywidualny wskaźnik zadłużenia
jednostek samorządu terytorialnego). Projekt przewiduje zmianę tych zasad.
Zgodnie z art. 2 projektu, zmiana ustawy ma wejść w życie po upływie
14 dni od dnia jej ogłoszenia i znaleźć zastosowanie po raz pierwszy do budżetu
na rok 2015.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej proponowaną
regulacją
Analiza zgodności projektu z prawem UE wymaga uwzględnienia
dyrektywy Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów
dla ram budżetowych państw członkowskich (Dz. Urz. UE L 306 z 23.11.2011;
dalej: dyrektywa). Dyrektywa ustanawia szczegółowe zasady dotyczące
właściwości ram budżetowych państw członkowskich, które są niezbędne w
celu zapewnienia przestrzegania przez te państwa obowiązków w odniesieniu do
unikania nadmiernego deficytu (art. 1 dyrektywy). Obowiązki państw
członkowskich w tym zakresie wynikają z protokołu (nr 12) w sprawie
procedury dotyczącej nadmiernego deficytu, który jest załączony do Traktatu o
funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TfUE).
Dyrektywa nakłada na każde państwo członkowskie obowiązek
dysponowania, specyficznymi dla niego, numerycznymi regułami fiskalnymi,
które mają w wieloletniej perspektywie skutecznie wspierać realizację przez
sektor instytucji rządowych i samorządowych jako całość zobowiązań w
obszarze polityki budżetowej, wynikających z TfUE. Reguły takie wspierać
mają w szczególności: (a) stosowanie się do wartości odniesienia dotyczących
deficytu i długu zgodnie z TfUE oraz (b) przyjęcie wieloletniej perspektywy
planowania budżetowego, w tym przestrzeganie średniookresowych celów
budżetowych założonych przez dane państwo członkowskie (art. 5 dyrektywy).
W myśl definicji zawartej w dyrektywie, numeryczne reguły fiskalne to reguły
specyficzne dla poszczególnych krajów, które przyczyniają się do prowadzenia
polityki budżetowej przez państwa członkowskie stosownie do ich obowiązków
wynikających z TfUE (art. 2 lit. c dyrektywy). Warto także zaznaczyć, że,
zgodnie z preambułą dyrektywy, silne numeryczne reguły fiskalne mają
wspierać dyscyplinę budżetową państw członkowskich, przy czym skuteczność
opartych na tych regułach ram budżetowych w zakresie utożsamiania się przez
poszczególne państwa członkowskie z zasadami budżetowymi UE powinna być
udokumentowana (motyw 16 preambuły do dyrektywy).

3. Analiza projektu pod kątem prawa Unii Europejskiej
Projekt dotyczy jednej z numerycznych reguł fiskalnych (obok art. 86 i
art. 112aa), które są zawarte w ustawie o finansach publicznych i mają na celu
wsparcie dyscypliny budżetowej w Polsce. Reguła ta odnosi się do
poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Projektowane zmiany tej
reguły nie są sprzeczne z – ogólniejszymi w zakresie ich dyspozycji – art. 5 w
związku z art. 2 lit. c dyrektywy. Ocena skuteczności opartych na tej regule ram
budżetowych w zakresie, w jakim ramy te wspierać mają realizację
traktatowych zobowiązań w obszarze polityki budżetowej przez sektor instytucji
rządowych i samorządowych, ma charakter ekonomiczny i wykracza poza ramy
opinii prawnej.

4. Konkluzja
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych nie
jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.







Szef Kancelarii Sejmu


Lech Czapla




2
Warszawa, 29 sierpnia 2014 r.
BAS-WAPEiM-1933/14
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie
ustawy o finansach publicznych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Piotr Zgorzelski) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu



Projekt zmierza do zmiany art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o
finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, ze zmianami). Zmieniany
przepis określa zasady ograniczające nadmierne zadłużanie się przez
poszczególne jednostki samorządu terytorialnego (indywidualny wskaźnik
zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego). Projekt przewiduje zmianę tych
zasad. Projekt nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa Unii
Europejskiej.
Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.




Szef Kancelarii Sejmu


Lech Czapla




strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: