eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o sporcie oraz niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o sporcie oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uregulowania zadań i uprawnień organów władzy rządowej i samorządowej w zakresie dotyczącym sportu, roli państwa w procesie wspierania jego rozwoju, upowszechniania i popularyzacji, stworzenia dodatkowych możliwości finansowania sportu przez podmioty gospodarcze, zmian w zakresie sponsorowania wydarzeń sportowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2715
  • Data wpłynięcia: 2013-12-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o sporcie oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
  • data uchwalenia: 2015-07-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1321

2715

„5a) dochody spółek będących klubami sportowymi, o których mowa
w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127 ,
poz. 857 z późn. zm.) przeznaczone i wydatkowane na szkolenie
zawodników i udział we współzawodnictwie sportowym w
kategoriach wiekowych dziecięcych i młodzieżowych w
rozumieniu przepisów polskiego związku sportowego
organizującego współzawodnictwo sportowe w określonej
dyscyplinie sportu, w części nie zaliczonej do kosztów uzyskania
przychodów;”;


Art. 5. W ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010
r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.) w art. 72 ust. 3 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) za nieruchomości gruntowe na działalność polskich związków
sportowych, związków sportowych lub klubów sportowych, o
których mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.
U. Nr 127, poz. 857 z późn. zm), - 0,3 % ceny;”








„Art.6. W ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych ( Dz. U. z 2009 r. Nr 201
poz.1540 z późn.zm. ) wprowadza się następujące zmiany:

1) po art. 31 dodaje się art. 31a w brzmieniu:

„Art. 31a. 1. Dopuszcza się sponsorowanie sportu przez podmioty posiadające zezwolenie na
prowadzenie zakładów bukmacherskich oraz informowanie o sponsorowaniu w trakcie
imprez sportowych , w tym poprzez przez podanie nazwy i logo sponsora.
2. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, powinno być wydane przez właściwy organ państwa
członkowskiego Uni Europejskiej lub Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu
/EFTA/.”.

2) W art. 86 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3.Przychodem Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej jest 78,5% wpływów z dopłat,
o których mowa w art.80 ust.1.”

3) W art.88 ust.3 otrzymuje brzmienie:
„3. Przychodem Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych jest 1,5% wpływów z
dopłat, o których mowa w art.80 ust.1.”.
Przepisy przejściowe i końcowe

Art. 7. Osoby prawne działające jako terenowe jednostki organizacyjne Aeroklubu Polskiego
i zrzeszające członków będących osobami fizycznymi , stają się z mocy prawa odrębnymi
stowarzyszeniami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. – Prawo o
stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późń. zm.).”

Art. 8.
1. . Polski związek sportowy nie będący spółką akcyjną ( związek przekształcany ) może
być przekształcony w spółkę akcyjną ( spółka przekształcona )
2. Polski związek sportowy staje się spółką akcyjną z chwilą wpisu spółki do rejestru (dzień
przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla związek przekształcany.
3. Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki związku
przekształcanego.
4. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz
ulg, które zostały przyznane związkowi przekształcanemu przed jego przekształceniem,
chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.
5. Członkowie zwyczajni związku przekształcanego stają się z dniem przekształcenia
akcjonariuszami spółki przekształconej.
6. Do przekształcenia polskiego związku sportowego stosuje się odpowiednio przepisy
dotyczące powstania spółki akcyjnej , jeżeli przepisy niniejszego artykułu nie stanowią
inaczej.
7. Do przekształcenia polskiego związku sportowego wymaga się:
1) sporządzenia planu przekształcenia wraz opinią biegłego rewidenta;
2) uchwały walnego zebrania członków lub delegatów związku przekształcanego
podjętej zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym , zatwierdzającej projekt
planu przekształcenia i projekt statutu spółki przekształconej ;
3) złożenia oświadczenia o przekształceniu polskiego związku sportowego ;
4) powołania członków organów spółki przekształconej;
5) podpisania statutu spółki przekształconej;
6) dokonania w rejestrze wpisu spółki przekształconej i wykreślenia związku
przekształcanego .
8. Plan przekształcenia polskiego związku sportowego sporządza się w formie aktu
notarialnego.
9. Plan przekształcenia polskiego związku sportowego powinien zawierać co najmniej
ustalenie wartości bilansowej majątku związku przekształcanego na określony dzień w
miesiącu poprzedzającym sporządzenie planu przekształcenia przedsiębiorcy.
10. Do planu przekształcenia należy dołączyć:
1) projekt oświadczenia o przekształceniu polskiego związku sportowego;
2) projekt statutu;
3) wycenę składników majątku (aktywów i pasywów) związku przekształcanego;
4) sprawozdanie finansowe sporządzone dla celów przekształcenia na dzień, o którym mowa
w ust. 9.
11. Plan przekształcenia polskiego związku sportowego należy poddać badaniu przez
biegłego rewidenta w zakresie poprawności i rzetelności.
12. Sąd rejestrowy właściwy według siedziby polskiego związku sportowego wyznacza na
wniosek związku przekształcanego biegłego rewidenta.
13. Biegły rewident, w terminie określonym przez sąd, nie dłuższym jednak niż dwa miesiące
od dnia jego wyznaczenia, sporządzi na piśmie szczegółową opinię i złoży ją wraz z planem
przekształcenia polskiego związku sportowego sądowi rejestrowemu oraz związkowi
przekształcanemu.
14. Sąd rejestrowy określa wynagrodzenie za pracę biegłego rewidenta i zatwierdza rachunki
jego wydatków. Jeżeli związek przekształcany dobrowolnie tych należności nie uiści w
terminie dwóch tygodni, sąd rejestrowy ściągnie je w trybie przewidzianym dla egzekucji
opłat sądowych.
15. Oświadczenie o przekształceniu polskiego związku sportowego powinno zostać
sporządzone w formie aktu notarialnego i określać co najmniej:
1) wysokość kapitału zakładowego;
2) zakres praw przyznanych osobiście członkom zwyczajnym związku przekształcanego jako
akcjonariuszom spółki przekształconej, jeżeli przyznanie takich praw jest przewidziane;
4) nazwiska i imiona członków zarządu spółki przekształconej.
16. Wniosek o wpis przekształcenia do rejestru wnoszą wszyscy członkowie zarządu spółki
przekształconej.
17. Ogłoszenie o przekształceniu polskiego związku sportowego jest dokonywane na
wniosek zarządu spółki przekształconej.”


Art. 9. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.











UZASADNIENIE


Igrzyska Olimpijskie w Londynie okazały się dla polskich sportowców najgorsze od 60 lat,
a ogromne nakłady finansowe poniesione na przygotowania polskiej reprezentacji
olimpijskiej dały efekt w postaci zaledwie 10 medali. Był to najsłabszy dorobek medalowy
spośród reprezentacji liczących powyżej 200 zawodników. Aktualna kondycja polskiego
sportu, jak również kilkuletnie doświadczenia w obszarze funkcjonowania sportu
w ramach obowiązującego ustawodawstwa i regulacji prawnych, wskazują na konieczność
dokonania określonych zmian i uzupełnień, w tym zmian w przepisach dotyczących
struktur organizacyjnych zarządzających sportem, wymagań stawianych przed podmiotami
pełniącymi funkcje zarządcze w odniesieniu do określonych dyscyplin sportowych
i wyposażonymi w swoisty monopol w tym zakresie oraz zmian w niektórych
obowiązujących regulacjach prawnych w celu ich dostosowania do wymagań stawianych
organom władzy publicznej i organizacjom biorącym udział w zarządzaniu sportem.

Przedłożony projekt ustawy o sporcie wychodzi naprzeciw propozycjom wprowadzenia
zmian w zakresie działalności dotyczącej sportu. Propozycje zawarte w projekcie ustawy
wynikają z:
1) konieczności wprowadzenia dla potrzeb sportu nowych rozwiązań prawnych lub
rozwiązań precyzujących obecne uregulowania – w celu jasnego i precyzyjnego
określenia zadań i uprawnień organów władzy rządowej i samorządowej w zakresie
dotyczącym sportu
2) jasnego określenia roli państwa w procesie wspierania rozwoju, upowszechniania
i popularyzacji sportu, która to rola nie może ograniczać się wyłącznie do
zapewnienia finansowania przygotowań olimpijskich
3) potrzeby stymulowania funkcjonowania w sporcie w określony sposób, nowocześnie
ukształtowanych jednostek organizacyjnych i ich struktur oraz realizowania
w pożądany sposób określonych ról przez osoby fizyczne,
4) potrzeby szerszego otwarcia możliwości finansowania sportu przez podmioty
gospodarcze, oraz stymulowania współpracy podmiotów gospodarczych i organizacji
sportowych poprzez system zachęt podatkowych
5) konieczności zauważenia i wsparcia odpowiednimi instrumentami faktu finansowania
sportu dzieci i młodzieży przez rodziców,
6) potrzeby stworzenia specjalnych regulacji prawnych dla sportu w niektórych
dziedzinach np. regulacji finansowania sportu ze środków publicznych, regulacji
podatkowych itp.
Mając powyższe na uwadze, koniecznym wydaje się wprowadzenie nowych lub
doprecyzowanie istniejących regulacji prawnych w zakresie sportu rozumianego głównie
jako ta część aktywności sportowej, która związana jest z uczestnictwem we
współzawodnictwie sportowym organizowanym lub prowadzonym przez międzynarodowe
organizacje sportowe, polskie związki sportowe lub podmioty działające z ich upoważnienia.
Ta sfera działalności sportowej wymaga poprawionej regulacji prawnej, która sprzyjać będzie
jej dalszemu rozwojowi. Z drugiej strony istotnym jest, że w zakresie określenia obowiązków
organów władzy publicznej w zakresie wspierania sportu projekt ustawy nie ogranicza się
jedynie do instrumentów z zakresu wspierania podmiotów biorących udział we
współzawodnictwie sportowym, ale rozciąga te obowiązki i uprawnienia na szeroko
rozumiane działania z zakresu upowszechniania i popularyzacji sportu.
Istotnym jest fakt, że sport nie może rozwijać się bez określonych środków finansowych,
które powinny pochodzić nie tylko z budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego, ale również z innych źródeł, w tym środków pochodzących od sponsorów
i z reklamy, a także od podmiotów inwestujących udziały i akcje spółek prawa handlowego
prowadzących działalność w sporcie na różnych poziomach organizacyjnych.
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: