eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2683
  • Data wpłynięcia: 2014-08-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia
  • data uchwalenia: 2014-11-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1722

2683

Data sporządzenia
Nazwa projektu
12.06.2014r.
Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie

Źródło:

krajowych laboratoriów referencyjnych
Wykaz prac legislacyjnych Ministerstwa
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Rolnictwa i Rozwoju Wsi


Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Nr w wykazie prac
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
nr ... w Wykazie prac legislacyjnych
lub Podsekretarza Stanu
Tadeusz Nalewajk
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Podsekretarz Stanu

Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Tamara Mol
Tel. 22 623 20 83
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego z art. 32 ust. 5 ustawy z dnia 21 grudnia
2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2014 r. poz. 669 i ...). Wychodzi
naprzeciw uregulowaniom zawartym w rozporządzeniu (WE) NR 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności
z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt oraz
pracom prowadzonym na szczeblu unijnym w zakresie zmiany ww. rozporządzenia. Wymagania wynikające
z rozporządzenia (WE) NR 882/2004 mają na celu zapewnienie obywatelom Unii Europejskiej wysokiego
poziomu ochrony zdrowia człowieka, zwierząt i roślin oraz zagwarantowanie prawidłowego funkcjonowania
rynku wewnętrznego w odniesieniu do żywności, w tym m.in.: w zakresie jakości żywności, produkcji
ekologicznej i oznakowania produktów ekologicznych, stosowania i oznakowania chronionych nazw
pochodzenia, chronionych oznaczeń geograficznych i gwarantowanych tradycyjnych specjalności oraz
eliminowania zafałszowań w powyższym zakresie. Projekt wpisuje się w te cele w zakresie weryfikacji jakości
handlowej środków spożywczych wprowadzanych do obrotu prowadzonej poprzez badania laboratoryjne.

2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt

Obecnie laboratoria GIJHARS posiadają akredytację i działają w oparciu o międzynarodowo uznawane
metody analiz. Wskazanie referencyjnego laboratorium jest wymagane obecnie w odniesieniu do tuszek
drobiowych na podstawie art. 18 rozporządzenia Komisji (WE) nr 543/2008 z dnia 16 czerwca 2008 r.
wprowadzającego szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w sprawie
niektórych norm handlowych w odniesieniu do mięsa drobiowego (Dz. Urz. L 157 z 17.06.2008, str. 46).
Jednakże, jak wynika z dyskusji toczącej się w tracie prac nad nowelizacją wymienionego rozporządzenia
(WE) nr 882/2004 nacisk zostanie położony na rozwój metodyk stosowanych przez laboratoria urzędowe, a to
wymagać będzie wskazania w poszczególnych państwach członkowskich laboratoriów referencyjnych, które
8
mają rolę wiodącą i odwoławczą. W zakresie analizy żywności odnoszącej się do parametrów jakości
handlowej celowe jest ustanowienie referencyjntmi laboratoriów GIJHARS.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?

Państwa członkowskie UE są zobowiązane przepisami ww. rozporządzenia (WE) Nr 882/2004 do
ustanowienia na swoim terytorium sprawnie funkcjonującego systemu laboratoriów analitycznych w zakresie
żywności. Wymaga to wskazanie laboratoriów referencyjnych, które stanowią laboratoria odwoławcze
w stosunku do pozostałych laboratoriów wykonujących analizy. W różnych zakresach badań rolę laboratoriów
odwoławczych mogą pełnić różne laboratoria zależnie od poziomu wyposażenia i akredytacji. Obecnie jak
przedstawiono powyżej państwa członkowskie musiały zgłosić laboratoria referencyjne w odniesieniu do
analizy zawartości wody dla tuszek drobiowych.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Producenci środków
15185
Rocznik Statystyczny
Oddziaływanie pośrednie
spożywczych
Przemysłu 2012
poprzez zwiększenie
przejrzystości działań służb
kontrolnych w zakresie
jakości handlowej żywności.
Akredytacja laboratoriów
bezpośrednio wpływa na
funkcjonowanie
laboratoriów w ramach
urzędowej kontroli
żywności.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji

Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z wybranymi organizacjami społeczno–zawodowymi
działającymi w obszarze regulowanym projektowanym rozporządzeniem.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Dochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Źródła finansowania

9


Dodatkowe informacje,
Doposażenie laboratoriów urzędowych odbywa się w ramach przewidzianych środków
w tym wskazanie
budżetowych. Ponieważ prace nad zmianą rozporządzenia (WE) Nr 882/2004 jeszcze
źródeł danych
trwają obecnie nie można określić ewentualnych skutków finansowych, jednakże
i przyjętych do obliczeń
założeń
ewentualne skutki finansowe nie będą dotyczyły bezpośrednio tego projektu

rozporządzenia.



7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa







pieniężnym
sektor mikro-, małych







(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele oraz







gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa

niepieniężnym
sektor mikro-, małych

i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz

gospodarstwa domowe
Niemierzalne


Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych
i przyjętych do obliczeń
założeń
Brak wpływu




8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz:


9. Wpływ na rynek pracy

Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
10


10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:

Omówienie wpływu



11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego

Nie przewiduje się dalszych działań związanych z wykonaniem przepisów projektowanego rozporządzenia.

12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Wyznaczanie laboratoriów referencyjnych odbywa się na podstawie osiągniętego poziomu akredytacji
i wyposażenia umożliwiającego uzyskiwanie dokładniejszych niż w innych laboratoriach wyników pomiarów.
W miarę doposażenia pozostałych laboratoriów i zwiększania się ich możliwości badawczych dokonywana
będzie analiza pod kątem utrzymania referencyjności wyznaczonych laboratoriów.



13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)

Nie dotyczy





















07/03rch
11
strony : 1 ... 9 . [ 10 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: