eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

projekt dotyczy zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących w przypadku podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeśli roczny obrót tych podatników nie przekracza 12-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w trzecim kwartale poprzedniego roku podatkowego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1468
  • Data wpłynięcia: 2013-03-13
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 49 dnia 13-09-2013

1468

rejestrujących. Obecnie § 3 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia wprowadza zwolnienie z
obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu realizowanego na
rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników
ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł.
Jeżeli projekt niniejszej ustawy wejdzie w życie, powyższy przepis rozporządzenia
stanie się zbędny. Podatnicy, których obrót będzie niższy niż 12-krotność przeciętnego
miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw (a więc także podatnicy,
których roczny obrót był niższy niż 20 000 zł) będą bowiem już na mocy ustawy
zwolnieni z obowiązku używania kas fiskalnych. Konieczna będzie więc odpowiednia
modyfikacja postanowień rozporządzenia, tak aby zapewnić zbieżność jego treści z
normami rangi ustawowej.

6. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej

Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.







Warszawa, 25 marca 2013 roku

BAS-WASGiPU-WAPEiM-637/13

Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego
projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Łukasz Gibała)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 roku –
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32 ze zm.) sporządza się następującą
opinię:


I.
Przedmiot projektu ustawy
Przedłożony do zaopiniowania projekt ustawy o zmianie ustawy o
podatku od towarów i usług (autorstwa Ruchu Palikota) zakłada nowelizację art.
111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług poprzez wprowadzenie w nim
ustawowego zwolnienia (wyłączenia) z obowiązku prowadzenia ewidencji
obrotu przy użyciu kas rejestrujących w odniesieniu do podatników, u których
kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących
działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w
poprzednim roku podatkowym kwoty równej 12-krotności przeciętnego
miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w trzecim kwartale
poprzedniego roku podatkowego ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego (w 2013 r. pułap ten wynosiłby 44.280 zł – tak wynika z
uzasadnienia do projektu).



II. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
W przepisach dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego
systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 347 z 11.12.2006r., s. 1;
dalej: dyrektywa 2006/112/WE) nie został wprost wyrażony obowiązek
prowadzenia ewidencji z zastosowaniem kasy rejestrującej (lub innego
podobnego urządzenia). Obowiązek ten można wywieźć z ogólnego wymogu –
zawartego w art. 242 dyrektywy 2006/112/WE – prowadzenia ewidencji w
sposób na tyle szczegółowy, aby umożliwiała ona stosowanie podatku od
towarów i usług oraz kontrolę przez organy (władze) podatkowe. Taka forma
1

ewidencji jest w tym przypadku spowodowana koniecznością umożliwienia
organom podatkowym kontroli deklarowanych podstaw opodatkowania.
III. Analiza projektu ustawy pod kątem prawa Unii Europejskiej
Z art. 242 dyrektywy 2006/112/WE wynika jedynie bardzo ogólny
obowiązek prowadzenia przez każdego podatnika VAT ewidencji księgowej w
sposób wystarczająco szczegółowy do celów stosowania VAT oraz kontroli
przez organ podatkowy. W literaturze przedmiotu wskazuje się, że wspomniana
regulacja nie stanowi wprost, że kraje członkowskie mogą ustanawiać
szczegółowe wymogi dotyczące prowadzenia ewidencji podatkowej, lecz nie
ulega wątpliwości, że prawo takie krajom członkowskim przysługuje. W
realizacji tego prawa kraje członkowskie muszą jednak kierować się celem
przepisu, a więc umożliwieniem stosowania VAT i prowadzenia kontroli
podatkowych, a także przestrzegać zasady proporcjonalności, która zabrania
nakładać na podatników wymogi większe niż te, które są niezbędne do realizacji
celu dyrektywy. Kraje członkowskie mogą więc wymagać, aby ewidencja
prowadzona przez podatnika zawierała wszystkie informacje niezbędne do
prawidłowego wyliczenia zobowiązania podatkowego, czyli: podstawę
opodatkowania, stawkę VAT, datę powstania obowiązku podatkowego, datę
otrzymania faktury zakupowej (jeśli ma wpływ na datę odliczenia VAT
naliczonego) itd. Niezgodne z zasadą proporcjonalności byłoby jednak np.
narzucenie podatnikom szczególnej formy prowadzenia ewidencji (np.
wyłącznie w formie elektronicznej) - zob. P. Fałkowski, Dyrektywa VAT
2006/112/WE. Komentarz, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2012, s. 658).

IV. Konkluzje
Opiniowany projekt zakłada pewne ograniczenie zakresu podmiotowego
obowiązku prowadzenia szczególnej ewidencji przy użyciu kas rejestrujących w
porównaniu z obecnie obowiązującym stanem prawnym. Nie narusza jednak
zasady proporcjonalności, o czym była mowa wyżej, a tym samym nie jest
niezgodny z prawem Unii Europejskiej.

Autor:
Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski
Ekspert ds. legislacji
Weryfikacja: J.Kulicki

Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona

deskryptory bazy REX: podatek od towarów i usług, Unia Europejska
2


Warszawa, 25 marca 2013 roku
BAS-WASGiPU-WAPEiM-638/13


Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia w sprawie możliwości stwierdzenia czy poselski projekt ustawy o
zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Łukasz Gibała) wykonuje prawo Unii Europejskiej
w rozumieniu art. 95a ust. 1 regulaminu Sejmu

Przedłożony do zaopiniowania projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku
od towarów i usług (autorstwa Ruchu Palikota) zakłada nowelizację art. 111 ust.
1 ustawy o podatku od towarów i usług poprzez wprowadzenie w nim
ustawowego zwolnienia (wyłączenia) z obowiązku prowadzenia ewidencji
obrotu przy użyciu kas rejestrujących w odniesieniu do podatników, u których
kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących
działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w
poprzednim roku podatkowym kwoty równej 12-krotności przeciętnego
miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w trzecim kwartale
poprzedniego roku podatkowego ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego (w 2013 r. pułap ten wynosiłby 44.280 zł – tak wynika z
uzasadnienia do projektu).
W przepisach dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego
systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 347 z 11.12.2006r., s. 1;
dalej: dyrektywa 2006/112/WE) nie został wprost wyrażony obowiązek
prowadzenia ewidencji z zastosowaniem kasy rejestrującej (lub innego
podobnego urządzenia). Obowiązek ten można wywieźć z ogólnego wymogu –
zawartego w art. 242 dyrektywy 2006/112/WE – prowadzenia ewidencji w
sposób na tyle szczegółowy, aby umożliwiała ona stosowanie podatku od
towarów i usług oraz kontrolę przez organy (władze) podatkowe. Taka forma
ewidencji jest w tym przypadku spowodowana koniecznością umożliwienia
organom podatkowym kontroli deklarowanych podstaw opodatkowania.
Z art. 242 dyrektywy 2006/112/WE wynika jedynie bardzo ogólny
obowiązek prowadzenia przez każdego podatnika VAT ewidencji księgowej w
sposób wystarczająco szczegółowy do celów stosowania VAT oraz kontroli
1

przez organ podatkowy. W literaturze przedmiotu wskazuje się, że wspomniana
regulacja nie stanowi wprost, że kraje członkowskie mogą ustanawiać
szczegółowe wymogi dotyczące prowadzenia ewidencji podatkowej, lecz nie
ulega wątpliwości, że prawo takie krajom członkowskim przysługuje. W
realizacji tego prawa kraje członkowskie muszą jednak kierować się celem
przepisu, a więc umożliwieniem stosowania VAT i prowadzenia kontroli
podatkowych, a także przestrzegać zasady proporcjonalności, która zabrania
nakładać na podatników wymogi większe niż te, które są niezbędne do realizacji
celu dyrektywy. Kraje członkowskie mogą więc wymagać, aby ewidencja
prowadzona przez podatnika zawierała wszystkie informacje niezbędne do
prawidłowego wyliczenia zobowiązania podatkowego, czyli: podstawę
opodatkowania, stawkę VAT, datę powstania obowiązku podatkowego, datę
otrzymania faktury zakupowej (jeśli ma wpływ na datę odliczenia VAT
naliczonego) itd. Niezgodne z zasadą proporcjonalności byłoby jednak np.
narzucenie podatnikom szczególnej formy prowadzenia ewidencji (np.
wyłącznie w formie elektronicznej) - zob. P. Fałkowski, Dyrektywa VAT
2006/112/WE. Komentarz, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2012, s. 658).
Uwzględniając okoliczność, że dyrektywa 2006/112/WE w sprawie
wspólnego systemu podatku od wartości dodanej nie zawiera żadnych
szczególnych regulacji dotyczących ewidencjonowania kwot obrotu i podatku
należnego przy użyciu kas rejestrujących, należy przyjąć, że opiniowany projekt
ustawy nie jest projektem ustawy wykonującym prawo Unii Europejskiej w
rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu.

Autor:
Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski
Ekspert ds. legislacji
Weryfikacja: J.Kulicki


Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona




deskryptory bazy REX: podatek od towarów i usług, Unia Europejska

2

strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: