eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o uczestnictwie pracowników w spółce powstałej w wyniku transgranicznego połączenia się spółek

Rządowy projekt ustawy o uczestnictwie pracowników w spółce powstałej w wyniku transgranicznego połączenia się spółek

- projekt dotyczy uprawnień dla pracowników do uczestniczenia w organach nadzorczych spółek, powstałych w wyniku połączenia transgranicznego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 72
  • Data wpłynięcia: 2007-11-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o uczestnictwie pracowników w spółce powstałej w wyniku transgranicznego połączenia się spółek
  • data uchwalenia: 2008-04-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 86, poz. 525

72

Art. 9. 1. Na każdą grupę pracowników zatrudnionych w danym pań-
stwie członkowskim, obejmującą 10% liczby pracowników zatrudnionych ogó-
łem w spółkach uczestniczących oraz zainteresowanych spółkach zależnych
i zakładach we wszystkich państwach członkowskich, przypada jedno miejsce
w specjalnym zespole negocjacyjnym.
2. W przypadku gdy liczba pracowników zatrudnionych w da-
nym państwie członkowskim jest mniejsza od liczby stanowiącej 10% liczby pra-
cowników zatrudnionych ogółem, to jedno miejsce w specjalnym zespole nego-
cjacyjnym przypada w tym państwie na grupę pracowników liczącą mniej niż
10% liczby pracowników zatrudnionych ogółem.
3. W przypadku gdy liczba pracowników zatrudnionych w da-
nym państwie członkowskim jest większa od liczby stanowiącej 10% liczby pra-
cowników zatrudnionych ogółem, to jedno miejsce w specjalnym zespole nego-
cjacyjnym przypada na każdą następną grupę pracowników rozpoczynającą
tworzenie kolejnej grupy pracowników liczącej 10% liczby pracowników zatrud-
nionych ogółem.
4. W przypadku gdy jedna lub więcej spółek uczestniczących
utraci z dniem rejestracji spółki powstałej w wyniku transgranicznego połączenia
się spółek osobowość prawną, pracownicy takiej spółki mają prawo wyboru lub
wyznaczenia zgodnie z prawem danego państwa członkowskiego dodatkowo
jednego członka specjalnego zespołu negocjacyjnego, przy czym nie może to
prowadzić do sytuacji, w której w składzie tego zespołu pracownicy takiej spółki
byliby podwójnie reprezentowani.
5. Liczba dodatkowych członków specjalnego zespołu negocja-
cyjnego pochodzących z danego państwa członkowskiego nie może przekro-
czyć 20% członków tego zespołu wybranych lub wyznaczonych zgodnie
z ust. 1-3.
6. Jeżeli liczba spółek uczestniczących tracących osobowość
prawną, o których mowa w ust. 4, przewyższa liczbę dostępnych dodatkowych
miejsc, to dodatkowe miejsca przydziela się pracownikom tych spółek w kolej-
ności zmniejszającej się liczby pracowników zatrudnionych w każdej z tych
spółek.

5

Art. 10. 1. W przypadku gdy pracownicy spółki uczestniczącej, zainte-
resowanej spółki zależnej albo zakładu, mających wejść w skład spółki powsta-
łej w wyniku transgranicznego połączenia się spółek, są zatrudnieni w Rzeczy-
pospolitej Polskiej u jednego pracodawcy, członków specjalnego zespołu nego-
cjacyjnego wyznacza reprezentatywna zakładowa organizacja związkowa w ro-
zumieniu art. 24125a § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
(Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.4)), zwanej dalej „Kodeksem pra-
cy". Przepisy art. 24125a § 3-5 Kodeksu pracy stosuje się odpowiednio. W przy-
padku braku takiej organizacji, członków specjalnego zespołu negocjacyjnego
wybiera zebranie załogi.
2. W przypadku gdy u jednego pracodawcy działa więcej niż
jedna reprezentatywna zakładowa organizacja związkowa, organizacje te wy-
znaczają wspólnie członków specjalnego zespołu negocjacyjnego.
3. Właściwy organ spółki uczestniczącej oraz zainteresowanej
spółki zależnej określa termin wyznaczenia członków specjalnego zespołu ne-
gocjacyjnego w trybie, o którym mowa w ust. 1 i 2.
4. Jeżeli porozumienie między reprezentatywnymi zakłado-
wymi organizacjami związkowymi, o których mowa w ust. 2, nie zostanie osią-
gnięte, członków specjalnego zespołu negocjacyjnego wybiera zebranie załogi
spośród kandydatów zgłoszonych przez reprezentatywne zakładowe organiza-
cje związkowe. W przypadku gdy reprezentatywne zakładowe organizacje
związkowe nie zgłoszą kandydatów, członków specjalnego zespołu negocjacyj-
nego wybiera zebranie załogi.
5. Członkami specjalnego zespołu negocjacyjnego mogą zo-
stać przedstawiciele organizacji związkowej reprezentatywnej w rozumieniu
art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Spo-
łeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz. U.
Nr 100, poz. 1080, z późn. zm.5)) niebędący pracownikami spółki uczestniczą-
cej, zainteresowanej spółki zależnej lub zakładu, rekomendowani przez tę or-
ganizację.
6. Większość w specjalnym zespole negocjacyjnym powinni
stanowić pracownicy spółek uczestniczących, zainteresowanych spółek zależ-
nych lub zakładów.

6

7. Organizacje związkowe, o których mowa w ust. 5, mogą
delegować swoich przedstawicieli do uczestniczenia w czynnościach związa-
nych z przeprowadzeniem wyborów członków specjalnego zespołu negocjacyj-
nego.

Art. 11. 1. Wybory członków specjalnego zespołu negocjacyjnego or-
ganizuje właściwy organ spółki uczestniczącej, spółki zależnej lub kierownictwo
zakładu, powiadamiając pracowników, zakładowe organizacje związkowe oraz
organizacje związkowe, o których mowa w art. 10 ust. 5, o terminie i sposobie
ich przeprowadzenia nie później niż na 14 dni przed dniem wyborów, w sposób
przyjęty u danego pracodawcy.
2. Wybory są bezpośrednie i tajne. Uchwały o wyborze człon-
ków specjalnego zespołu negocjacyjnego są podejmowane zwykłą większością
głosów.
3. Wybory są ważne, jeżeli uczestniczyło w nich co najmniej
50 % pracowników.
4. W przypadku gdy w wyborach nie uczestniczyło co naj-
mniej 50 % pracowników, po upływie miesiąca od dnia wyborów przeprowadza
się ponowne wybory, które są ważne bez względu na liczbę uczestniczących
w nich pracowników.

Art. 12. 1. W skład specjalnego zespołu negocjacyjnego wchodzą
kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
2. W przypadku gdy kandydaci otrzymają równą liczbę gło-
sów, a liczba miejsc pozostających do obsadzenia jest mniejsza od liczby tych
kandydatów, wyboru członka specjalnego zespołu negocjacyjnego dokonuje
ponownie zebranie załogi spośród tych kandydatów.

Art. 13. 1. W przypadku gdy pracownicy spółek i zakładów, o których
mowa w art. 10 ust. 1, są zatrudnieni u więcej niż jednego pracodawcy, spółki
uczestniczące, zarejestrowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dokonu-
ją podziału przypadających zatrudnionym w Rzeczypospolitej Polskiej pracow-

7

nikom miejsc w specjalnym zespole negocjacyjnym między poszczególnych
pracodawców, stosownie do wielkości zatrudnienia w każdym z nich, tak aby
w miarę możliwości z każdej spółki uczestniczącej był wyznaczony lub wybrany
co najmniej jeden członek specjalnego zespołu negocjacyjnego.
2. Do powołania członków specjalnego zespołu negocjacyj-
nego u poszczególnych pracodawców stosuje się przepisy art. 10-12.
3. Członkowie specjalnego zespołu negocjacyjnego reprezen-
tują ogół pracowników zatrudnionych w spółkach i zakładach, o których mowa
w art. 10 ust. 1.

Art. 14. 1. Mandat członka specjalnego zespołu negocjacyjnego bę-
dącego pracownikiem spółki uczestniczącej, spółki zależnej lub zakładu mają-
cych wejść w skład spółki powstałej w wyniku transgranicznego połączenia się
spółek wygasa w razie ustania stosunku pracy lub zrzeczenia się funkcji.
2. Mandat członka specjalnego zespołu negocjacyjnego bę-
dącego przedstawicielem reprezentatywnej organizacji związkowej, o której
mowa w art. 10 ust. 5, wygasa w razie jego śmierci, zrzeczenia się funkcji lub
cofnięcia rekomendacji przez tę organizację.
3. W razie wygaśnięcia mandatu członka specjalnego zespołu
negocjacyjnego, skład tego zespołu uzupełnia się odpowiednio w trybie okre-
ślonym w art. 10-13.

Art. 15. Spółki uczestniczące, zarejestrowane w Rzeczypospolitej Pol-
skiej, niezwłocznie udostępniają wykaz osób wyznaczonych lub wybranych na
członków specjalnego zespołu negocjacyjnego spółkom uczestniczącym z in-
nych państw członkowskich.

Art. 16. 1. W terminie 14 dni od dnia powołania specjalnego zespołu
negocjacyjnego, spółki uczestniczące zwołują pierwsze zebranie tego zespołu
w celu zawarcia porozumienia, określającego zasady uczestnictwa pracowni-
ków w spółce powstałej w wyniku transgranicznego połączenia się spółek, zwa-
nego dalej „porozumieniem".

8

2. Specjalny zespół negocjacyjny wybiera ze swojego grona
przewodniczącego oraz uchwala wewnętrzny regulamin.
3. Przy wykonywaniu zadań specjalny zespół negocjacyjny
może korzystać z pomocy powołanych przez siebie ekspertów.
4. Na wniosek specjalnego zespołu negocjacyjnego eksperci
mogą uczestniczyć w negocjacjach w charakterze doradców tego zespołu.

Art. 17. Właściwe organy spółek uczestniczących są obowiązane do
bieżącego przedstawiania specjalnemu zespołowi negocjacyjnemu informacji
o planach i przebiegu transgranicznego łączenia się spółek do dnia jej rejestra-
cji.

Art. 18. Koszty związane z utworzeniem i działalnością specjalnego
zespołu negocjacyjnego ponoszą spółki uczestniczące na zasadach określo-
nych w zawartym przez nie porozumieniu.

Art. 19. 1. W przypadku niezawarcia porozumienia, koszty:
1) podróży służbowych członków specjalnego zespołu ne-
gocjacyjnego w związku z uczestnictwem w zespole
ponosi spółka uczestnicząca, jeżeli członek zespołu jest
pracownikiem tej spółki albo jej spółki zależnej lub za-
kładu, albo też osobą niebędącą pracownikiem, wyzna-
czoną lub wybraną do zespołu przez pracowników jed-
nej z tych jednostek organizacyjnych;
2) pozostałe koszty ponoszą spółki uczestniczące propor-
cjonalnie do liczby zatrudnionych pracowników, włącza-
jąc pracowników zatrudnionych przez ich spółki zależne
i zakłady.
2. Jeżeli specjalny zespół negocjacyjny korzysta z pomocy
ekspertów, obowiązek pokrycia kosztów ogranicza się do kosztów pomocy
udzielonej przez jednego eksperta, chyba że spółki uczestniczące i specjalny
zespół negocjacyjny postanowią inaczej.

9

strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: