Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych
Projekt dotyczy: usprawnienia regulacji prawnych dot. funduszy inwestycyjnych: przeniesienia części informacji o charakterze ofertowym, dotychczas wykazywanych w statutach funduszy inwestycyjnych do prospektów informacyjnych, emisyjnych lub warunków emisji, skrócenia do miesiąca czasu przeznaczonego na wydawanie zezwoleń na: utworzenie funduszu inwestycyjnego, wykonywanie działalności przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych oraz zarządzanie portfelami instrumentów finansowych, wyłączenia wpłat do funduszy inwestycyjnych z postępowania egzekucyjnego oraz z masy upadłości towarzystwa wprowadzenia możliwości różnicowania jednostek uczestnictwa subfunduszy pod względem udziału w opłatach obciążających aktywa subfunduszy, możliwości przekształcania otwartych funduszy inwestycyjnych w subfundusze otwartych funduszy inwestycyjnych z wydzielonymi subfunduszami.
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 61
- Data wpłynięcia: 2007-11-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych, ustawy - Prawo bankowe oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 231, poz. 1546
61
WZÓR
Wartość na koniec
poprzedniego okresu
Lp.
WYBRANE DANE FINANSOWE
Wartość na dzień
.............................
bilansowy w tys.
nazwa funduszu/subfunduszu
sprawozdawczego w tys.
I.
Aktywa
II.
Zobowiązania
III.
Aktywa netto
IV.
Kapitał funduszu
V.
Koszty funduszu
VI.
Wynik z operacji
VII.
Liczba zarejestrowanych certyfikatów inwestycyjnych
VIII.
Wartość aktywów netto na certyfikat inwestycyjny
IX.
Wynik z operacji na certyfikat inwestycyjny
W przypadku funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami tabelę sporządza się odrębnie dla funduszu i
każdego subfunduszu.
Przez koniec poprzedniego okresu sprawozdawczego rozumie się:
- w przypadku sprawozdania kwartalnego - koniec kwartału bezpośrednio poprzedzającego kwartał objęty tym
sprawozdaniem;
- w przypadku sprawozdania półrocznego i rocznego - koniec poprzedniego roku obrotowego.
18
ZAŁ CZNIK Nr 9
WZÓR
Raport o stanie przekroczeń ograniczeń inwestycyjnych w okresie od ....... do .......
Nr raportu: ........
Data raportu: ........
Lp.
Nazwa
Data
Data
Naruszony
Minimalna stawka
Maksymalna
Rodzaj składnika
Przyczyna
Procentowy lub
Procentowy lub
funduszu/subf
przekroczenia dostosowania
artykuł ustawy
kryterium2)
stawka kryterium3)
(składników)4)
przekroczenia
ilościowy udział
ilościowy udział
unduszu
lub statutu1)
limitów5)
określonego składnika
określonego składnika
(składników) w aktywach
(składników) w
funduszu/subfunduszu w
aktywach
dniu przekroczenia6)
funduszu/subfunduszu
w dniu dostosowania6)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
1) Pozycja zawiera numer artykułu ze wskazaniem, czy dotyczy on ustawy, czy statutu.
2) Pozycja
zawiera
minimalny dopuszczalny przez ustawę lub statut procentowy lub ilościowy udział danego składnika
(składników) w aktywach funduszu/subfunduszu.
3) Pozycja zawiera maksymalny dopuszczalny przez ustawę lub statut procentowy lub ilościowy udział danego
składnika (składników) w aktywach funduszu/subfunduszu.
4) Pozycja zawiera oznaczenia pozwalające na jednoznaczną identyfikację składnika aktywów, którego dotyczy
przekroczenie.
5) Przyczyna przekroczenia powinna być opisana w sposób wyczerpujący, wskazujący na konkretne okoliczności
związane z jego zaistnieniem.
6) W przypadku funduszu z wydzielonymi subfunduszami kolumny 10 i 11 wypełnia się odpowiednio dla każdego
subfunduszu, dodając uprzednio wiersz.
19
1. Raport powinien obejmować wszystkie przekroczenia ograniczeń inwestycyjnych istniejące w raportowanym okresie
oraz te, które zostały w raportowanym okresie dostosowane.
2. W przypadku poinformowania w raporcie o dostosowaniu przekroczenia ograniczeń inwestycyjnych, informacji o
tym przekroczeniu nie umieszcza się w kolejnym raporcie.
3. W przypadku podawania informacji o stanie przekroczeń, które w dniu przekazania danego raportu nie są
dostosowane do wymogów określonych w ustawie lub statucie funduszu, przekroczenia wykazuje się w wartości z
dnia ich powstania.
20
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie przewidzianego w nowelizacji ustawy z dnia 27 maja
2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.), upoważnienia
zawartego w art. 225 ust. 3 tej ustawy. Stosownie do treści art. 225 ust. 3 ustawy o funduszach
inwestycyjnych, minister właściwy do spraw instytucji finansowych został zobowiązany do
określenia, w drodze rozporządzenia, zakresu formy oraz terminów dostarczania Komisji
Nadzoru Finansowego okresowych sprawozdań i bieżących informacji dotyczących działalności i
sytuacji finansowej towarzystw funduszy inwestycyjnych i funduszy inwestycyjnych, które
umożliwią Komisji wykonywanie nadzoru nad działalnością towarzystwa i funduszu w zakresie
określonym ustawą oraz ocenę, czy działalność ta jest wykonywana w interesie uczestników
funduszu, uczestników zbiorczego portfela papierów wartościowych, albo klientów, dla których
towarzystwo świadczy usługi zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa
liczba instrumentów finansowych albo doradztwa inwestycyjnego.
Projekt rozporządzenia szczegółowo i wyczerpująco określa zakres obowiązków informacyjnych
towarzystw i funduszy inwestycyjnych oraz terminy ich dostarczania Komisji. Wszystkie
wymagane w projekcie rozporządzenia informacje są niezbędne dla wykonywania przez Komisję
prawidłowego nadzoru nad towarzystwami funduszy inwestycyjnych, funduszami
inwestycyjnymi, oraz nad wykonywaniem przez towarzystwo prawidłowego zarządzania
zbiorczymi portfelami papierów wartościowych, zarządzania portfelami, w skład których
wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych oraz doradztwa inwestycyjnego.
Projekt rozporządzenia zachowuje większość rozwiązań przyjętych w obecnie obowiązującym
rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie okresowych sprawozdań
oraz bieżących informacji dotyczących działalności i sytuacji finansowej towarzystw funduszy
inwestycyjnych i funduszy inwestycyjnych dostarczanych przez te podmioty Komisji Papierów
Wartościowych i Giełd (Dz. U. Nr 114, poz. 962, oraz z 2006 r. Nr 122, poz. 845), jednakże
wprowadza szereg poprawek doprecyzowujących dotychczasowe rozwiązania lub modyfikacji
wynikających z nowej ustawy o funduszach inwestycyjnych.
Odnośnie obowiązków informacyjnych dotyczących działalności i sytuacji finansowej
towarzystwa funduszy inwestycyjnych projekt rozporządzenia przewiduje szereg obowiązków
informacyjnych wynikających z przepisów ustawy o funduszach inwestycyjnych dotyczących
m.in:
1) rozpoczęcia lub zakończenia działalności w zakresie zarządzania portfelami, w skład
których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych oraz doradztwa
inwestycyjnego, pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa
funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez inne towarzystwa lub tytułów uczestnictwa
funduszy z siedzibą za granicą, pełnienia funkcji przedstawiciela dla funduszy z siedzibą
za granicą,
2) nabycia puli wierzytelności albo praw do świadczeń z tytułu puli wierzytelności w celu
ich wniesienia do funduszu sekurytyzacyjnego, zawarcia umowy zobowiązującej do
nabycia praw, o których mowa w art. 147 ust.1 ustawy, w celu wniesienia do funduszu
zamkniętego, nabycia certyfikatów podporządkowanych, udzielenia poręczenia za
zobowiązania funduszu sekurytyzacyjnego,
3) zakresu informacji o zbiorczych portfelach papierów wartościowych,
4) rozpoczęcia i zakresu działalności przez towarzystwo lub fundusz na terytorium innych
państw członkowskich,
5) corocznego aktualizowania informacji o strukturze grupy kapitałowej, w skład której
wchodzi towarzystwo, względu na potrzebę zapewnienia współpracy z innymi organami
nadzoru wprowadzono.
Odnośnie obowiązków informacyjnych dotyczących działalności i sytuacji finansowej funduszy
inwestycyjnych w projekcie rozporządzenia określono, jakie obowiązki informacyjne ciążą na
funduszach, które prowadzą działalność jako fundusze z wydzielonymi subfunduszami. W
szczególności zobowiązano je do przedstawiania dodatkowo informacji o dacie utworzenia
nowego subfunduszu, otwarciu lub zamknięciu likwidacji subfunduszu, zamiarze połączenia
subfunduszy, połączeniu subfunduszy. Fundusze sekurytyzacyjne zostały dodatkowo
zobowiązane do przesyłania informacji o zawarciu umowy poręczenia lub gwarancji wypłaty
określonej kwoty pieniężnej na rzecz uczestników funduszu sekurytyzacyjnego lub umowy o
obsługę sekurytyzowanych wierzytelności.
W przypadku funduszy inwestycyjnych zamkniętych, które mogą emitować obligacje projekt
rozporządzenia przewiduje obowiązek przesyłania informacji o takiej emisji. Projekt określa
także zakres obowiązków informacyjnych funduszy będących jednocześnie emitentami papierów
wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu.
Projekt rozporządzenia nie jest objęty zakresem regulacji dyrektyw Unii Europejskiej.
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje zwiększenia wydatków ani zmniejszenia
przychodów budżetu państwa.
2