eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw oraz o zmianie innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw oraz o zmianie innych ustaw

projekt ustawy dotyczy: umożliwienia swobodnego przepływu kadr między zawodami prawniczymi (osobom legitymizującymi się egzaminem zawodowym adwokackim, radcowskim lub odpowiednią praktyką prawniczą wykonywaną poza korpusem sędziów), dopracowania kryteriów doboru kandydatów do zawodu sędziego, eliminacji instytucji tzw. awansu poziomego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 586
  • Data wpłynięcia: 2008-06-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: zmieniająca ustawę o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw, ustawę o prokuraturze oraz ustawę - Prawo o ustroju sądów powszechnych
  • data uchwalenia: 2008-06-25
  • adres publikacyjny:

586

by na danym stanowisku, a przy tym uwzględnienie i tej statystycznej pra-
widłowości, że tylko dla części sędziów będzie dostępny awans na wyższe
stanowisko sędziowskie (w sądzie okręgowym lub apelacyjnym). Często
awans taki jest bowiem obiektywnie niemożliwy z przyczyn niezależnych
od danego sędziego (brak etatów) czy też z przyczyn niezwiązanych
z jakością jego pracy orzeczniczej (względy rodzinne wykluczające zmianę
miejsca pracy itp.).
Nie przewiduje się natomiast trzeciej stawki awansowej dla sędziów sądu
apelacyjnego przede wszystkim z tego względu, że eliminowana instytucja
awansu poziomego nie odnosiła się do nich. Niezależnie od tego, projek-
towane rozwiązanie zapewni sędziom sądu apelacyjnego wzrost wynagro-
dzeń w związku z utrzymaniem regulacji przewidzianej nowelizacją z dnia
29 czerwca 2007 r., w myśl której wynagrodzenie zasadnicze w stawce
podstawowej wynosi co najmniej 120 % wynagrodzenia zasadniczego
w stawce podstawowej dla bezpośrednio niższego stanowiska sędziow-
skiego.

III. Z uwagi na przyjęte w dotychczasowych przepisach powiązanie systemu
wynagradzania prokuratorów z systemem wynagradzania sędziów sądów
powszechnych wprowadzono analogiczne zmiany w odniesieniu do prze-
pisów ustawy o prokuraturze.
Materia objęta projektowaną ustawą nie stanowi przedmiotu regulacji pra-
wa wspólnotowego.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów roz-
porządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjo-
nowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.) i w związku z tym nie podlega procedurze
notyfikacji.
Projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej,
stosownie do przepisów art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414). a-
den podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad wymienionym projek-
tem.

6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI:

1.
Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje ustawa
Projektowana ustawa dotyczy sędziów sądów powszechnych oraz prokura-
torów. Ma ona jednocześnie wpływ na funkcjonowanie sądów i prokuratur.

2. Wpływ regulacji na finanse publiczne, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wprowadzenie z dniem 1 lipca 2008 r. stawki trzeciej awansowej dla sę-
dziego sądu rejonowego i sędziego sądu okręgowego oraz prokuratora
prokuratury rejonowej i prokuratora prokuratury okręgowej w wysokości
120 % wynagrodzenia zasadniczego nie spowoduje skutków finansowych
w budżecie państwa na rok 2008 w części 15 – „Sądy powszechne” i czę-
ści 37 – „Sprawiedliwość” z uwagi na fakt, że wielkość wydatków związa-
nych z wprowadzeniem trzeciej stawki awansowej zostanie zrównoważo-
na przez środki ujęte w budżecie na rok 2008 z przeznaczeniem na pla-
nowane wprowadzenie od dnia 1 lipca 2008 r. możliwości tzw. awansów
poziomych, na gruncie ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy
– Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw, któ-
ry to mechanizm (awans poziomy) – w związku z treścią art. 1 pkt 1a i b
oraz art. 1 pkt 2a i b omawianego projektu – nie zostanie ostatecznie
wprowadzony w życie.

3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana ustawa nie powinna mieć wpływu na rynek pracy.

4. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana ustawa nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki ani
przedsiębiorczość.

5. Wpływ na rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie wpłynie na rozwój regionalny.

7
6. Konsultacje
społeczne
Projekt został przekazany do konsultacji Krajowej Radzie Sądownictwa,
Stowarzyszeniu Sędziów Polskich „Iustitia”, Radzie Prokuratorów przy
Prokuratorze Generalnym, Stowarzyszeniu Prokuratorów Rzeczypospolitej
Polskiej oraz Związkowi Zawodowemu Prokuratorów i Pracowników Pro-
kuratury Rzeczypospolitej Polskiej.
Uwzględniając obecny zakres projektowanej regulacji, omówienie zgło-
szonych uwag ograniczono do uwag odnoszących się do aktualnej treści
projektu.
Krajowa Rada Sądownictwa zgłosiła uwagi dotyczące systemu stawek
awansowych, wskazując, że trzecia stawka awansowa powinna obejmo-
wać także sędziów sądów apelacyjnych.
Stowarzyszenie Sędziów Polskich „Iustitia” zgłosiło uwagi dotyczące:
1) awansu poziomego, wskazując, że jest on od kilku lat obiecywaną
sędziom instytucją, która miała uregulować należycie sytuację sę-
dziów, którzy nie mogą awansować z uwagi na brak wolnych stano-
wisk w sądach wyższego rzędu lub orzekanie w nietypowych, specy-
ficznych wydziałach; natomiast zaproponowana trzecia stawka awan-
sowa w żadnej mierze nie zastępuje awansu poziomego, gdyż po-
zbawi sędziów sądu rejonowego i okręgowego możliwości uzyskania
ewentualnych kolejnych stawek awansowych, które otwierałyby się
dla nich po uzyskaniu awansu poziomego – trzecia stawka będzie dla
nich ostatnią, wobec czego zamiast awansu poziomego należałoby
zaproponować sędziom sądów rejonowych i okręgowych (czyli tych,
którym awans poziomy się odbiera) oprócz trzeciej – także kolejną
czwartą, a może i piątą stawkę awansową; Stowarzyszenie opowie-
działo się za nieodstępowaniem od awansu poziomego w wyniku re-
alizowania doraźnych celów politycznych i fiskalnych;
2) przepisów przejściowych, wskazując na potrzebę wprowadzenia ja-
snych regulacji intertemporalnych, które określą, że nowe przepisy
o stawkach awansowych będą stosowane od razu w pełnym zakre-
sie wobec wszystkich sędziów; zaznaczono również, że należy wy-
raźnie przewidzieć, że przy obliczaniu okresów potrzebnych do uzy-

8
skania kolejnych stawek awansowych zalicza się odpowiednio okresy
służby na stanowisku prokuratora.
Powyższe uwagi nie mogły zostać uwzględnione z następujących powo-
dów:
Nieuchronność zmian modelu kariery prawniczej i konieczność wzmocnie-
nia statusu sędziego nie pozwala na pozostawienie w przepisach ustawy
– Prawo o ustroju sądów powszechnych instytucji awansu poziomego,
wprowadzonego nowelizacją tej ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. Należy
w tym miejscu powtórzyć, że tworzenie dwóch dodatkowych, tytularnych
w
istocie stanowisk w sądach rejonowych i okręgowych, pozostaje
w sprzeczności z założeniami wspomnianych na wstępie dokumentów
programowych, a ponadto pociągałoby za sobą negatywne skutki dla pra-
widłowej organizacji sądownictwa powszechnego, zarówno w aspekcie
ustrojowym, jak i praktycznym. Ponadto instytucja awansu poziomego nie
jest również spójna z systemowymi założeniami aktualnie obowiązującej
ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, odrywałaby się bowiem
od hierarchicznego modelu sądownictwa powszechnego, a równocześnie
komplikowałaby nadmiernie jego organizację i czyniła strukturę stanowisk
sędziowskich nieprzejrzystą. System awansu poziomego, stanowiąc czyn-
nik demotywujący sędziów o dużym doświadczeniu i wysokich kwalifika-
cjach zawodowych do ubiegania się o wyższe stanowiska sędziowskie
w drodze tzw. awansu pionowego, mógłby negatywnie rzutować na funk-
cjonowanie sądów wyższych i pogłębić aktualne problemy z doborem ka-
dry sędziowskiej o odpowiednich kwalifikacjach zawodowych w sądach
apelacyjnych.
Niezależnie od powyższych argumentów należy wskazać, że w toku prac
legislacyjnych projekt zmian w tym zakresie został przekazany prezesom
sądów apelacyjnych w celu zapoznania środowiska sędziowskiego
i z prośbą o wyrażenie opinii. Z zebranych opinii wynika, że inicjatywa
odejścia od instytucji awansu poziomego znajduje poparcie w środowisku
sędziowskim, w tym wśród wielu sędziów sądów rejonowych i okręgowych.
Rada Prokuratorów przy Prokuratorze Generalnym oraz Związek Zawo-
dowy Prokuratorów i Pracowników Prokuratury Rzeczypospolitej Polskiej

9
zgłosiły jedynie pewne uwagi natury redakcyjnej, dotyczące projektowa-
nych zmian w przepisach ustawy o
prokuraturze. Uwagi te zostały
uwzględnione.
Stowarzyszenie Prokuratorów Rzeczypospolitej Polskiej nie zgłosiło do
projektu żadnych uwag.



05/23rch

10
strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: