eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw

- projekt dotyczy zlikwidowania od 1 lipca br. winiet i przywrócenia opłaty bezpośredniej (tzw. myta) za rzeczywistą liczbę przejechanych kilometrów po autostradach płatnych dla pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz dla autobusów, co spowoduje zaprzestanie wypłacania rekompensat autostradowym spółkom koncesyjnym, z którymi zawarto umowy na budowę lub eksploatację autostrad. Projekt przewiduje także możliwość pobierania opłat elektronicznych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 562
  • Data wpłynięcia: 2008-05-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-11-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 218, poz. 1391

562

Tabela 8. Skutki finansowe dla finansów publicznych (tys. zł). Wariant najbardziej/najmniej korzystny
Wariant 10%
tys. zł

A, S, 20 gr

2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Saldo przychodów
a
-103 056
-6 833
-26 936
662 255
717 931 4 278 207 4 711 583 5 064 846 5 366 000 5 694 946 6 054 798 6 449 236 6 882 323
Saldo wydatków
b
-145 853 -153 927 -204 451
-344 789
-328 157
-293 663
-281 558
-259 277
-241 925
-218 056
-198 472
-174 470
-164 846
Saldo okresu przejściowego
c -45 6
52
-52 340
0
0
0

0
0
0
0
0
0

0

0
Wynik dla finansów
-2 855
94 754
177 515 1 007 044 1 046 088 4 571 870 4 993 141 5 324 123 5 607 925 5 913 002 6 253 270 6 623 706 7 047 169
publicznych a-b+c


Wariant 20%

tys. zł
A, 10 gr

2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Saldo przychodów
a
-36 568
74 508
57 782
521 458
549 584 1 854 319 1 983 800 1 996 667 2 027 340 2 058 503 2 090 144 2 122 430 2 155 494
Saldo wydatków
b
-91 988
-86 482 -106 795 -171 501 -162 671
-136 971
-124 814
-114 681
-106 089
-90 340
-75 333
-57 131
-54 124
Saldo okresu przejściowego
c
-63 415 -104 680
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wynik dla finansów
publicznych
a-b+c
-7 995
56 310
164 577
692 959
712 255 1 991 290 2 108 614 2 111 348 2 133 429 2 148 843 2 165 477 2 179 561 2 209 618

A, S, 20 gr

2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Saldo przychodów
a
-103 056
-6 833
-26 936
662 255
717 931 4 278 207 4 711 583 5 064 846 5 366 000 5 694 946 6 054 798 6 449 236 6 882 323
Saldo wydatków
b
-145 853 -153 927 -204 451
-344 789
-328 157
-293 663
-281 558
-259 277
-241 925
-218 056
-198 472
-174 470
-164 846
Saldo okresu przejściowego
c
-63 415 -104 680
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wynik dla finansów
publicznych
a-b+c
-20 618
42 414
177 515 1 007 044 1 046 088 4 571 870 4 993 141 5 324 123 5 607 925 5 913 002 6 253 270 6 623 706 7 047 169
9
8. Koszty budowy lub dostosowania oraz koszty utrzymania i eksploatacji systemu
opłaty elektronicznej.
Celem ustalenia pełnego wpływu na stan finansów publicznych rozwiązań
proponowanych w projekcie ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz
niektórych innych ustaw wskazane jest uwzględnienie kosztów
budowy/dostosowania oraz kosztów utrzymania i eksploatacji systemu opłaty
elektronicznej.
9. Analiza techniczno-ekonomiczna systemu opłaty elektronicznej w Polsce.
Przygotowana została analiza techniczno-ekonomiczna systemu opłaty
elektronicznej (Electronic Fee Collection – EFC), w ramach której dokonano
wstępnych oszacowań wysokości nakładów inwestycyjnych oraz kosztów
eksploatacji różnych wariantów systemów poboru opłat. Analizie poddano
wyłącznie system DSCR (mikrofalowy) elektronicznego poboru opłat, pominięto
analizę systemu GNSS (satelitarny).
W ramach prac przeanalizowano następujące warianty systemów poboru opłat:
– Single lane tolling without EFC – tradycyjny system ręcznego poboru opłat,
– Single lane tolling with EFC – system ręcznego poboru opłat oraz
elektronicznego poboru opłat z bramkami na każdym pasie ruchu w punkcie
poboru opłat,
– Open Road Tolling – system ręcznego poboru opłat oraz elektronicznego
poboru opłat na pasie bez bramek (system otwarty).
Analizie poddano wariant, w którym opłata elektroniczna jest pobierana wyłącznie
na sieci autostrad, przy założeniu, że do 2015 r. w Polsce funkcjonować będzie
1645 km autostrad. Jednocześnie założono, że wysokość stawek opłat
pobieranych będzie kształtowała się na poziomie:
1. Dla pojazdów osobowych opłata za 1 km – taryfa niska – 18 gr; taryfa wysoka
– 22 gr,
2. Dla pojazdów ciężarowych opłata za 1 km – taryfa niska – 40 gr; taryfa wysoka
– 48 gr.


10
Nakłady inwestycyjne na budowę systemu opłaty elektronicznej zgodnie

z ww. założeniami zostały przedstawione w poniższych tabelach.
Tabela 9. System na pojedynczych pasach bez EFC
SYSTEM NA POJEDYNCZYCH
Koszty ogółem
Ilość
PASACH BEZ EFC
(zł)
Tradycyjne, wyjazdowe pasy poboru
568
630 196 000 zł
opłat
Pasy wjazdowe
320
336 000 000 zł
Pasy poboru opłat ETC
0
0 zł
Bramki ETC
0
0 zł
Punkty sprzedaży ETC
0
0 zł
Koszty migracji ETC
0
0 zł
Koszty integracji
0
77 295 680 zł
Koszty sprzętu pokładowego ETC

0 zł
OGÓŁEM

1 043 491 680 zł

Tabela 10. System poboru opłat na pojedynczych pasach z EFC
SYSTEM POBORU
Koszty ogółem
NA POJEDYNCZYCH
Ilość (zł)
PASACH Z EFC
Tradycyjne, wyjazdowe pasy poboru
198
219 681 000 zł
opłat
Tradycyjne pasy wjazdowe
101
106 050 000 zł
Płatne pasy wyjazdowe ETC
238
274 473 500 zł
Płatne pasy wjazdowe ETC
236
258 125 000 zł
Bramki ETC
0
0 zł
Punkty sprzedaży ETC
45
2 252 250 zł
Koszty migracji ETC
0
0 zł
Koszty integracji
0
94 663 993 zł
Koszty sprzętu pokładowego ETC

52 605 000 zł
OGÓŁEM

1 035 850 743 zł
11
Tabela 11. Pobór opłat na otwartej drodze
POBÓR OPŁAT
Koszty
Ilość
NA OTWARTEJ DRODZE
ogółem (zł)
Tradycyjne, wyjazdowe pasy poboru
210
232 995 000 zł
opłat
Tradycyjne pasy wjazdowe
122
128 100 000 zł
Płatne pasy wyjazdowe ETC
207
238 722 750 zł
Płatne pasy wjazdowe ETC
205
215 250 000 zł
Bramki ETC
62
76 340 600 zł
Punkty sprzedaży ETC
45
2 252 250 zł
Koszty migracji ETC
0
0 zł
Koszty integracji
0
100 075 308 zł
Koszty sprzętu pokładowego ETC

52 605 000 zł
OGÓŁEM

1 088 340 908 zł

Na podstawie powyższych informacji widać, że bez względu na wdrożony system
nakłady inwestycyjne są zbliżone i wynoszą ok. 300 mln euro netto, przy
założeniu, że do roku 2015 w Polsce będzie funkcjonować 1645 km autostrad.


11/05/BS

12
strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: