eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym

- znowelizowanie przepisów zapewniających lokalizację abonenta dzwoniącego na numer alarmowy "112" oraz umożliwiających utworzenie systemu gromadzącego i przekazującego informacje;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 56
  • Data wpłynięcia: 2007-12-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym
  • data uchwalenia: 2008-01-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 17, poz. 101

56


5
w art. 28 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie
Medycznym, na zasadach dotychczasowych.
4. Do czasu utworzenia centrów powiadamiania ratunkowego,
jednak nie później niż do dnia 31 grudnia 2010 r., informacje i dane, o których
mowa w art. 78 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunika-
cyjne w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, uzyskują również inne podmioty,
którym właściwy miejscowo wojewoda, zgodnie z art. 61 ustawy z dnia 8 wrze-
śnia 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, powierzył wykonywanie
zadań centrum powiadamiania ratunkowego.
5. Do czasu utworzenia centrów powiadamiania ratunkowego,
jednak nie później niż do dnia 31 grudnia 2010 r., dostawca publicznie dostęp-
nych usług telekomunikacyjnych jest obowiązany zapewnić kierowanie połą-
czeń, o których mowa w art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
telekomunikacyjne, do podmiotów, którym właściwy miejscowo wojewoda,
zgodnie z art. 61 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie
Medycznym, powierzył wykonywanie zadań centrum powiadamiania ratunko-
wego.

Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogło-
szenia.



__________
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r.
Nr 163, poz. 1362 i Nr 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 12, poz. 66, Nr 104, poz. 708 i 711,
Nr 170, poz. 1217, Nr 220, poz. 1600, Nr 235, poz. 1700 i Nr 249, poz. 1834 oraz z 2007 r.
Nr 23, poz. 137, Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 556.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r.
Nr 163, poz. 1362 i Nr 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 12, poz. 66, Nr 104, poz. 708 i 711,
Nr 170, poz. 1217, Nr 220, poz. 1600, Nr 235, poz. 1700 i Nr 249, poz. 1834 oraz z 2007 r.
Nr 23, poz. 137, Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 556.


18-10-aa

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 15 grudnia 2006 r. (znak: SG-Greffe (2006)D/2007989;
zał. K(2006)6136) przekazane zostały Polsce zarzuty formalne na mocy
art. 226 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, odnośnie do nie-
prawidłowego lub niepełnego wykonania przez RP zobowiązań wynikających
z art. 26 ust. 3 dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami
i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników. Zdaniem Komisji
Europejskiej, art. 26 ust. 3 dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych
z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników nie został
w pełni implementowany w zakresie, w jakim informacje o lokalizacji
dzwoniącego nie są dostępne służbom alarmowym w przypadku połączeń
z telefonów komórkowych.
Strona polska, uznając zarzuty dotyczące niepełnej implementacji zobowiązań
wynikających z art. 26 ust. 3 dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych
z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników wskazała,
że najważniejszym krokiem jest wprowadzenie stosownych zmian w ustawie
z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne w zakresie przepisów
dotyczących lokalizacji abonenta dzwoniącego na numery alarmowe.
W dniu 29 czerwca 2007 r. Komisja Wspólnot Europejskich skierowała do
Rzeczypospolitej Polskiej uzasadnioną opinię (pismo SG-Greffe
(2007)D/204182) w związku z nieprawidłowym zastosowaniem dyrektywy
2002/22/WE w zakresie zapewnienia służbom ratowniczym dostępności
informacji o lokalizacji osób dzwoniących z telefonów stacjonarnych i ko-
mórkowych. Komisja Europejska wyznaczyła Polsce termin dwóch miesięcy do
podjęcia niezbędnych środków w celu zastosowania się do uzasadnionej opinii.


2
Nowelizacja ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne jest
jednym z elementów mających posłużyć powstaniu „narzędzi” służących
zapewnieniu lokalizacji abonenta dzwoniącego na numer alarmowy „112”.
W szczególności istotne jest wprowadzenie regulacji, na podstawie której
będzie możliwe utworzenie systemu gromadzącego i przekazującego
informacje.

Uzasadnienie szczegółowe

Art. 1 – zmiany w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne
– zmiana
dotycząca art. 77 ust. 2
Ma na celu doprecyzowanie przepisu pod kątem powstania nowego
podmiotu, który ma obsługiwać numer alarmowy „112” – centrum
powiadamiania ratunkowego (o którym stanowi art. 25 ust. 1 ustawy
z dnia 8 września 2006 r. o
Państwowym Ratownictwie
Medycznym).
– zmiana dotyczy art. 78 ust. 1
Usuwa się z ustawy zapisy uzależniające zapewnienie informacji
o
lokalizacji od możliwości technicznych. Możliwości obecnie
stosowanych technologii usuwają przeszkody techniczne w tym
zakresie.
– zmiana dotyczy art. 78 ust. 2
Dodaje się zapisy stanowiące o obowiązku operatorów publicznych
sieci telefonicznej do udostępniania danych, o których mowa
w art. 169 ust. 1 pkt 1-3 ustawy – Prawo telekomunikacyjne.
– zmiana dotyczy art. 78 ust. 3
Wprowadza się regulację, że dane, o których mowa w art. 169 ust.
1 pkt 1-3 ustawy – Prawo telekomunikacyjne, powinny być przeka-
zywane do systemu gromadzącego i udostępniającego te

3
informacje centrom powiadamiania ratunkowego, w przypadku
połączeń do numeru alarmowego „112”, oraz właściwym
terytorialnie jednostkom służb ustawowo powołanych do niesienia
pomocy, w przypadku innych numerów alarmowych.
– zmiana dotyczy art. 78 ust. 4
Wprowadzono regulację, zgodnie z którą aktualizacja informacji
i danych, o których mowa w ust. 1, następuje nie później niż w ciągu
24 godzin od dnia zaistnienia ich zmiany, a w przypadku, gdy
zmiany takie nie nastąpiły, nie rzadziej niż raz w miesiącu.
– zmiana dotyczy art. 78 ust. 5
System jest zarządzany przez Prezesa UKE. Obecne rozwiązanie
dotyczące systemu pozyskiwania przez służby informacji o loka-
lizacji abonentów jest niewystarczające. Właściwym rozwiązaniem,
spełniającym wymagania unijne, jest stworzenie systemu, który
będzie zapewniał dostarczanie informacji o lokalizacji w czasie
rzeczywistym, to znaczy z chwilą pojawienia się wywołania na
numer „112”. System automatycznie w możliwie najkrótszym czasie
pozyska informacje o lokalizacji abonenta inicjującego połączenie.
Możliwa jest wtedy weryfikacja informacji pozyskanych od abonenta
z informacjami dostarczonymi przez system, jak również uzyskanie
danych dotyczących lokalizacji abonenta dzwoniącego w przypadku
zerwania połączenia.
– zmiana dotyczy art. 78 ust. 6
W drodze rozporządzenia mają być określone zasady organizacji
i funkcjonowania systemu oraz warunki połączenia tego systemu ze
służbami ustawowo powołanymi do niesienia pomocy i przed-
siębiorcami telekomunikacyjnymi.
– zmiana dotyczy art. 209 ust. 1
Wprowadzono zmianę w art. 209 ust. 1 umożliwiającą Prezesowi
UKE nałożenie na operatorów publicznej sieci telefonicznej kary

4
pieniężnej, w przypadku gdy nie przekazują oni danych i informacji
na potrzeby lokalizacji abonenta dzwoniącego na numer alarmowy
„112” lub też ich nie aktualizują.
Art.
2 – zmiany w ustawie z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym
Ratownictwie Medycznym
Zmiany mają charakter porządkowy, jak również zmierzają do
ujednolicenia siatki pojęciowej z ustawą – Prawo telekomunikacyjne.
Dotyczy to danych, które może uzyskać centrum powiadamiania
ratunkowego, a za jego pośrednictwem dyspozytor medyczny.
Wprowadzono zapis, że są to dane osobowe, o których mowa w art.
169 ust. 1 pkt 1-3 ustawy – Prawo telekomunikacyjne. W projekcie
przewiduje się, że dane te zobowiązany jest przekazać dostawca
publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, a nie, jak to jest
w aktualnym brzmieniu przepisu – przedsiębiorca telekomunikacyjny.
Wprowadzenie tejże zmiany wynika z dyrektywy 2002/22/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie
usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności
elektronicznej praw użytkowników.
Art. 3 – przepisy przejściowe i dostosowujące, na podstawie których:
operatorzy publicznych sieci telefonicznych obowiązani są do
przekazywania informacji i danych lokalizacyjnych do systemu,
o którym mowa w art. 78 ust. 3 ustawy – Prawo telekomunikacyjne,
w terminie 2 miesięcy od dnia uruchomienia przez Prezesa UKE tego
systemu, oraz do dostosowania swoich systemów informatycznych
do potrzeb wspomnianego systemu, przy czym Prezes UKE
upowszechni informację o uruchomieniu systemu na stronie Biuletynu
Informacji Publicznej UKE.
Dodatkowo, do czasu uruchomienia przez Prezesa UKE systemu,
o którym mowa w projektowanym art. 78 ust. 3 ustawy – Prawo
telekomunikacyjne, operatorzy publicznych sieci telefonicznych są
obowiązani realizować obowiązek, o którym mowa w art. 78 cytowa-
nej ustawy, w dotychczasowym brzmieniu.
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: