eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich

Rządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich

- projekt dotyczy określenia zasad ochrony żeglugi morskiej i portów morskich, ochrony życia i zdrowia osób znajdujących się na terenie portów i na statkach zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, kodeksie dla ochrony statków i obiektów portowych i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmcnienia ochrony statków i obiektów portowych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 472
  • Data wpłynięcia: 2008-04-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ochronie żeglugi i portów morskich
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1055

472

10) CSO – oznacza to oficera ochrony armatora;
11) alercie – oznacza to sygnał o zagrożeniu bądź narusze-
niu ochrony statku;
12) działaniach statek – obiekt portowy – oznacza to działa-
nia, o których mowa w Prawidle 1/8 Rozdziału XI-2 Kon-
wencji SOLAS;
13) działaniach statek – statek – oznacza to działania, o któ-
rych mowa w Prawidle 1/10 Rozdziału XI-2 Konwencji
SOLAS;
14) deklaracji ochrony – oznacza to porozumienie, o którym
mowa w Prawidle 1/15 Rozdziału XI-2 Konwencji SOLAS;
15) poziomie ochrony – oznacza to poziom, o którym mowa
w Prawidle 1/14 Rozdziału XI-2 Konwencji SOLAS;
16) jednostce ochrony portu lub obiektu portowego – oznacza
to specjalistyczną uzbrojoną formację ochrony wykonują-
cą zadania w zakresie ochrony żeglugi i portów morskich,
działającą na podstawie i zgodnie z przepisami ustawy
z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia
(Dz. U. z 2005 r. Nr 145, poz. 1221 oraz z 2006 r. Nr 104,
poz. 708), z uwzględnieniem przepisów niniejszej ustawy;
17) RSO – oznacza to organizację, o której mowa w Prawidle
1/16 Rozdziału XI-2 Konwencji SOLAS.

2. Ilekroć w ustawie jest mowa o statku, rozumie się przez to
statek, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1-4.

Rozdział 2
Organizacja ochrony żeglugi i portów morskich


5
Art. 4. Podmiotami obowiązanymi do działań w zakresie ochrony że-
glugi i portów morskich są:
1) minister właściwy do spraw gospodarki morskiej w zakresie:
a) ustalania odpowiedniego poziomu ochrony dla statków
o polskiej przynależności, z uwzględnieniem rejonów ich
pływania,
b) wprowadzania poziomu ochrony 3 dla portów i obiektów
portowych,
c) zatwierdzania w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw wewnętrznych oceny stanu ochrony i planu ochro-
ny portu oraz poprawek do tych dokumentów,
d) zatwierdzania oceny stanu ochrony obiektu portowego
oraz poprawek do tej oceny,
e) zatwierdzania planu ochrony obiektu portowego oraz po-
prawek do tego planu w
przypadku, o
którym mowa

w art. 21 ust. 4 pkt 1,
f) wydawania potwierdzenia zgodności obiektu portowego
w przypadku, o którym mowa w art. 21 ust. 7 pkt 1,
g) realizacji zadań centralnego punktu kontaktowego;
2) minister właściwy do spraw wewnętrznych w zakresie:
a) zatwierdzania w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw gospodarki morskiej oceny stanu ochrony i planu
ochrony portu oraz poprawek do tych dokumentów,
b) wykonywania przez podległe i nadzorowane służby
obowiązków polegających na:
– uzgadnianiu planu ochrony portu w przypadku, o któ-
rym mowa w art. 18 ust. 8,

6
– uzgadnianiu oceny stanu ochrony i planu ochrony
obiektu portowego w przypadkach, o których mowa
w art. 20 ust. 6 i art. 21 ust. 6,
c) występowania z wnioskiem do Ministra Obrony Narodo-
wej o podjęcie działań, o których mowa w art. 27 ust. 1;
3) Minister Obrony Narodowej w zakresie:
a) podejmowania decyzji, o której mowa w art. 27 ust. 1,
b) wykonywania przez podległe i nadzorowane służby
obowiązków polegających na uzgadnianiu planów
ochrony portu w przypadku, o którym mowa w art. 18
ust. 7;
4) minister właściwy do spraw finansów publicznych w zakresie
wykonywania przez podległe i nadzorowane służby obowiąz-
ków polegających na współdziałaniu z jednostką ochrony
portu w zakresie kontroli ładunku, o której mowa w art. 39;
5) minister właściwy do spraw zagranicznych w zakresie kon-
taktowania się z właściwymi organami państw oraz utrzymy-
wania kontaktu z ich przedstawicielami dyplomatycznymi na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w przypadkach zagro-
żenia ochrony statków o polskiej przynależności lub statków
o obcej przynależności znajdujących się na polskim morzu
terytorialnym i morskich wodach wewnętrznych;
6) Prezes Państwowej Agencji Atomistyki w zakresie oceny
stopnia zagrożenia radiacyjnego;
7) właściwy wojewoda w zakresie:
a) uzgadniania oceny stanu ochrony i planu ochrony portu
w przypadkach, o których mowa w art. 18 ust. 6,
b) uzgadniania oceny stanu ochrony i planu ochrony obiek-
tu portowego w przypadkach, o których mowa w art. 20
ust. 5 i art. 21 ust. 5,

7
c) zapewnienia współdziałania i pomocy ze strony innych
instytucji i organów administracji, a także organizacji
pomocy medycznej oraz ewakuacji, w przypadku wpro-
wadzenia poziomu ochrony 3;
8) dyrektor właściwego urzędu morskiego w zakresie:
a) wprowadzania poziomu ochrony 2 dla portu lub obiektu
portowego,
b) występowania z wnioskiem do ministra właściwego do
spraw gospodarki morskiej o wprowadzenie poziomu
ochrony 3 dla portu lub obiektu portowego oraz o ustale-
nie odpowiedniego poziomu ochrony dla statków
o polskiej przynależności, z uwzględnieniem rejonów ich
pływania,
c) realizacji zadań organu ochrony portu,
d) opracowania oceny stanu ochrony portu lub obiektu por-
towego,
e) zatwierdzania planu ochrony obiektu portowego oraz po-
prawek do tego planu w przypadku, o którym mowa
w art. 21 ust. 4 pkt 2,
f) opracowania i sprawowania nadzoru nad wdrożeniem
planu ochrony portu,
g) współdziałania z PFSO, CSO, Strażą Graniczną, Policją,
Państwową Strażą Pożarną oraz Służbą Celną w celu re-
alizacji, w sposób określony w ustawie, ochrony żeglugi
i portów,
h) realizacji zadań regionalnego punktu kontaktowego;
9) Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne wchodzące
w skład Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa – w za-
kresie realizacji zadań punktu odbioru alertu;
10) zarządzający portem w zakresie:

8
a) realizacji ochrony na obszarze portu, w sposób określony
w ustawie i w planie ochrony portu,
b) wdrożenia planu ochrony portu,
c) współdziałania z organem ochrony portu i z oficerem
ochrony portu,
d) współdziałania z PFSO, CSO, Strażą Graniczną, Policją,
Państwową Strażą Pożarną oraz Służbą Celną w celu re-
alizacji, w sposób określony w ustawie, ochrony na ob-
szarze portu oraz zapewnienia im warunków do wykony-
wania obowiązków służbowych;
11) zarządzający obiektem portowym w zakresie:
a) opracowania i wdrożenia planu ochrony obiektu portowe-
go,
b) wyznaczania PFSO i zapewnienia mu ścisłej współpracy
z oficerem ochrony portu,
c) wydania PFSO dokumentu identyfikacyjnego,
d) współdziałania z organami administracji morskiej, Strażą
Graniczną, Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz
Służbą Celną w celu realizacji ochrony na obszarze
obiektu portowego, w sposób określony w ustawie

i w planie ochrony obiektu portowego,
e) zapewnienia technicznych i finansowych środków do re-
alizacji zadań ochrony obiektu portowego, z uwzględnie-
niem wniosków wynikających z oceny stanu ochrony
obiektu portowego;
12) armator statku w zakresie:
a) opracowania oceny stanu ochrony statku,
b) opracowania oraz wdrożenia planu ochrony statku,
c) wyznaczania CSO i SSO,

9
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 50 ... 59

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: