eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt przewiduje uzupełnienie ustawy o przepisy dotyczące najmu okazjonalnego, m.in. definicję najmu okazjonalnego, katalog praw i obowiązków wynajmujących i najemców, okres na jaki mogą być zawierane umowy

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2250
  • Data wpłynięcia: 2009-08-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-12-17
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2010 Nr 3, poz. 13

2250


11
Wprowadzenie projektowanych zmian, upraszczających system opodatkowania w zakresie
podatku ryczałtowego, w połączeniu z regulacjami dotyczącymi najmu okazjonalnego będzie
stanowić dla właścicieli lokali zachętę do ich zgodnego z prawem wynajmowania, a co za tym
idzie płacenia z tego tytułu podatków.
Skutki proponowanych zmian dla wysokości przychodu podlegającego opodatkowaniu
i wysokości podatku ilustrują poniższe tabele (przykład dla mieszkania o powierzchni 50 m2
wynajmowanego w Warszawie przy miesięcznym przychodzie z najmu w wysokości
2 000 zł).

Zryczałtowany podatek dochodowy
(przy przychodzie 2 000 zł miesięcznie i limicie 4 000 euro, tj. 13 510 zł, obowiązującym na 2009 r.)

Stan obecny
Stan projektowany

(stawki: 8,5 % do limitu
(jedna stawka 8,5 %)
4 000 euro i 20 %)
13 510*8,5 % + 10 490*20 %
24 000*8,5 %
Podatek w skali roku
3 246,35 zł
2 040 zł
Podatek w skali m-ca
270,53 zł 170

(kwota jw./12)
Dochód po
opodatkowaniu w skali
1 729,47 zł
1 830 zł
miesiąca


Przy zastosowaniu stawki 20 % podatek od przychodów z najmu, podnajmu i dzierżawy
wyniósł w 2007 r. 141 mln zł, natomiast po wprowadzeniu jednolitej stawki 8,5 % wyniósłby
60 mln zł, zatem różnica na skutek likwidacji stawki 20 % wyniosłaby 81 mln zł.
Należy jednak zauważyć, że wprowadzenie nowych rozwiązań w zakresie opodatkowania
przychodów z najmu zachęci podatników do korzystania z tej formy opodatkowania, gdyż jest
to dogodna dla podatnika forma opodatkowania, z uwagi m.in. na niełączenie przychodów
z tego źródła z innymi przychodami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem dochodowym
(np. wynagrodzeniem) i uproszczoną formę rozliczeń.
Według danych wynikających z zeznań podatkowych za lata 2006 – 2008 z roku na rok
wzrasta liczba podatników opłacających ryczałt z tytułu najmu, i tak:
– w 2006 r. wzrosła o ponad 21 tysięcy,
– w 2007 r. – o ok. 26 tysięcy,
– w 2008 r. – o ok. 33 tysiące
mimo zróżnicowania stawek ryczałtu (8,5 % oraz 20 % od nadwyżki ponad 4 000 euro).

12

Wprowadzenie nowych rozwiązań powinno przyczynić się do wzrostu liczby
wynajmowanych lokali mieszkalnych.
Prognozowany w wysokości 81 mln zł skutek budżetowy powinien zatem zostać
zniwelowany wzrostem dochodów budżetowych wynikającym ze zwiększonego
zainteresowania tą formą opodatkowania, a także absorpcją szarej strefy występującej w tym
obszarze.


Wpływ projektowanych zmian w zryczałtowanym podatku dochodowym na
wpływy budżetowe

wpływy
szara strefa
liczba
przychód
liczba
przychód
budżetowe
jako % liczby
podatników
w mln zł
stawka
podatników
w mln zł
z szarej strefy
podatników
w szarej strefie
z szarej strefy
w mln zł
1 2 3 4 5
6
5*6
50 %
66 889
911
8,5 %
77
100 %
133 778
1 822
8,5 %
155
133 7781
160 %
214 045
1 822
2 915
8,5 %
248
250 %
334 445
4 555
8,5 %
387
300 %
401 334
5 466
8,5 %
465

1 Przepisy o zryczałtowanym podatku dochodowym dotyczą nie tylko przychodów z najmu lokali mieszkalnych,
ale i z innych źródeł (tytułem przykładu można wskazać przychody z: najmu ściany budynku pod nośnik
reklamowy, dzierżawy gruntu pod wiatraki czy konstrukcje nośników reklamowych, najmu garażu). Informacje
publikowane przez Ministerstwo Finansów nt. wpływów z podatku ryczałtowego nie wskazują, jak duże
wpływy budżet państwa uzyskuje z tytułu najmu lokali mieszkalnych. Informacje te zawierają ogólną kwotę
uzyskanych przychodów, liczbę podatników oraz wymiar podatku.

Powyższe wyliczenia wskazują, że proponowane zmiany w zakresie zryczałtowanego
podatku dochodowego mogą pozytywnie wpłynąć na wpływy budżetowe, jeżeli uwzględni się
fakt, iż uproszczenie systemu podatkowego dotyczącego najmu zmniejszyłoby zjawisko
występowania tzw. szarej strefy funkcjonującej w zakresie najmu lokali mieszkalnych.
O liczbie osób fizycznych faktycznie wynajmujących lokale mieszkalne, które mogłyby
skorzystać z nowych rozwiązań w zakresie podatku ryczałtowego i zalegalizować uzyskiwane
przychody, co przełoży się na zwiększenie wpływów budżetowych z tytułu zryczałtowanego
podatku dochodowego z tytułu najmu, świadczyć mogą poniższe dane.

13

Zgodnie z wynikami Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z 2002 r.
w kraju było 760 tys. mieszkań niezamieszkanych, z czego 493 tys. to mieszkania
przeznaczone do stałego zamieszkania, które nie są zamieszkane. Spis wykazał również, że
ok. 900 tys. mieszkań będących własnością osób fizycznych użytkowane było przez
gospodarstwa domowe niedysponujące prawem własności. Wielkość tych zasobów może
wskazywać na skalę mieszkań mogących być przedmiotem najmu oraz na szacunkową skalę
występowania szarej strefy.
Porównując zatem wyniki uzyskane w Spisie z 2002 r. oraz szacowany wpływ
projektowanych zmian na wpływy budżetowe, można przyjąć, że prawdopodobieństwo
zwiększenia wpływów budżetowych na skutek proponowanych zmian jest znaczne.

4. Wpływ na rynek pracy
Projektowana ustawa nie wywiera bezpośredniego wpływu na rynek pracy. Pośrednio jednak,
dzięki zwiększeniu dostępności mieszkań na wynajem, może pozytywnie wpłynąć na sytuację
osób poszukujących pracy poza miejscem swojego stałego zamieszkania. Zwiększenie podaży
mieszkań na wynajem oznacza łatwiejszy do nich dostęp oraz większą konkurencję, jeżeli
chodzi o aspekt kosztów ponoszonych przez najemców z tytułu wynajmu lokalu
mieszkalnego. Obydwa te czynniki mogą oddziaływać pozytywnie w procesie podejmowania
decyzji o przemieszczaniu się w związku z uzyskaniem pracy. Poprawa dostępności mieszkań
na wynajem może zatem przyczynić się do ułatwienia przemieszczania się pracowników.

5. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Brak wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.

6. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Brak wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

3-08-dg
strony : 1 ... 3 . [ 4 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: