  • 1. Data: 2022-09-27 15:18:35
    Temat: Wydawanie gazety bez rejestracji
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

    To w końcu nie wiem, można wydawać gazete bez rejestracji w Sądzie ? czy
    nie ?

    2. W rozumieniu ustawy:
    1) prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej,
    jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż
    raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i
    datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne,
    stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz
    kroniki filmowe;
    prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu
    technicznego środki masowego przekazywania,
    w tym także rozgłośnie oraz tele- i radiowęzły zakładowe,
    upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii
    lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły
    ludzi i poszczególne osoby
    zajmujące się działalnością dziennikarską;
    2) dziennikiem jest ogólnoinformacyjny druk periodyczny lub przekaz za
    pomocą dźwięku oraz dźwięku i obrazu, ukazujący się częściej niż raz w
    tygodniu;
    3) czasopismem jest druk periodyczny ukazujący się nie częściej niż raz
    w tygodniu, a nie rzadziej niż raz w roku; przepis ten stosuje się
    odpowiednio do przekazu za pomocą dźwięku oraz dźwięku i obrazu innego
    niż określony w pkt 2;
    4) materiałem prasowym jest każdy opublikowany lub przekazany do
    opublikowania w prasie tekst albo obraz o charakterze informacyjnym,
    publicystycznym, dokumentalnym lub innym, niezależnie od środków
    przekazu, rodzaju, formy,
    przeznaczenia czy autorstwa;
    5) dziennikarzem jest osoba zajmująca się redagowaniem, tworzeniem lub
    przygotowywaniem materiałów prasowych,
    pozostająca w stosunku pracy z redakcją albo zajmująca się taką
    działalnością na rzecz i z upoważnienia redakcji;
    6) redaktorem jest dziennikarz decydujący lub współdecydujący o
    publikacji materiałów prasowych;
    7) redaktorem naczelnym jest osoba posiadająca uprawnienia do
    decydowania o całokształcie działalności redakcji;
    8) redakcją jest jednostka organizująca proces przygotowywania
    (zbierania, oceniania i opracowywania) materiałów do
    publikacji w prasie.

    Art. 45. Kto wydaje dziennik lub czasopismo bez rejestracji albo zawieszone
    - podlega karze grzywny.

  • 2. Data: 2022-09-27 15:25:30
    Temat: Re: Wydawanie gazety bez rejestracji
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 27.09.2022 o 15:18, Monika Głowacka pisze:

> [...]
    > publikacji w prasie.
    >

    > Art. 45. Kto wydaje dziennik lub czasopismo bez rejestracji albo zawieszone

    Z przepisów podanych "zależy od gazety" - jeśli będzie rzadziej niż raz
    do roku pojawiał się numer, to nie trzeba rejestrować, w innych
    wypadkach, dalej zależy :)

    --
    http://kaczus.zrzeda.pl

  • 3. Data: 2022-09-27 15:44:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 27 Sep 2022 15:18:35 +0200, Monika Głowacka wrote:
    > To w końcu nie wiem, można wydawać gazete bez rejestracji w Sądzie ? czy
    > nie ?

    No przeciez masz - mozna, ale podlega karze grzywny :-)

    Tylko ... pomyslmy o jakims blogu, czy "kanale" na youtube,
    a moze i stronie na fejsbuku:

> [...]
    > raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i
    > datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne,

    Wystarczy nienumerować ?

> [...]

    > publikacji w prasie.
    >

    > Art. 45. Kto wydaje dziennik lub czasopismo bez rejestracji albo zawieszone

    J.

  • 4. Data: 2022-09-27 16:24:43
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl> pisze:

    > Z przepisów podanych "zależy od gazety" - jeśli będzie rzadziej niż
    > raz do roku pojawiał się numer, to nie trzeba rejestrować, w innych
    > wypadkach, dalej zależy :)

    Czy ty sugerujesz co wydanie to (formalnie) inna "gazeta"? :-)
    Np. "niby miesięcznik: ale wydawany jako seria "osobnych" książek,
    zakazu umieszczania reklam w książkach jak rozumiem nie ma
    [ patrz wątek wolne-lektury: książka z wygasłymi prawami autorskimi
    "wydana" w formie elektronicznej z reklamą po każdym rozdziale ]

    --
    A. Filip

  • 5. Data: 2022-09-27 19:26:21
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    W dniu 2022.09.27 o 15:44, J.F pisze:

    > No przeciez masz - mozna, ale podlega karze grzywny :-)
    >
    > Tylko ... pomyslmy o jakims blogu, czy "kanale" na youtube,
    > a moze i stronie na fejsbuku:

    Jeśli blog lub kanał na youtube nie będzie częściej niż raz w tygodniu,
    to nie będzie czasopismem.

    Jeśli blog lub kanał nie będzie ogólnoinformacyjny, cokolwiek to znaczy,
    to nie będzie dziennikiem, czyli art. 45 nie ma zastosowania.

    Poza tym chyba zależy od lokalizacji redakcji, miejsca zamieszkania
    redaktora naczelnego.

    > J.

    Wydawać by się mogło, że jeżeli przekazywane treści nie są
    kontrowersyjne, to nikt nie wniesie o ściganie, chyba, że fani których
    zazdrość będzie zżerać.

    Kiedyś rozmawiałem z notariuszem, opowiadał mi, że zdarza mu się kilka
    razy w roku poświadczać, że strona internetowa istnieje i zawiera takie
    a nie inne treści np. poświadczenie wydruku z oryginałem w internecie.

  • 6. Data: 2022-09-28 08:16:04
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 27.09.2022 o 16:24, A. Filip napisał:

> [...]
    > [ patrz wątek wolne-lektury: książka z wygasłymi prawami autorskimi
    > "wydana" w formie elektronicznej z reklamą po każdym rozdziale ]

    sugerować, nic nie sugeruje, b o nie wiem czemu i co chce uzyskać
    autorka wątku, ot po prostu wskazałem na pewne możliwości, a czy akurat
    one pasują, ciężko powiedzieć, bez szczegółów.

    --
    http://zrzeda.pl

  • 7. Data: 2022-09-28 10:52:38
    Od: jureq <j...@n...no>

    W dniu Tue, 27 Sep 2022 19:26:21 +0200, użytkownik Krzysztof kw1618
    napisał:

    > Kiedyś rozmawiałem z notariuszem, opowiadał mi, że zdarza mu się kilka
    > razy w roku poświadczać, że strona internetowa istnieje i zawiera takie
    > a nie inne treści np. poświadczenie wydruku z oryginałem w internecie.

    I robią to? Bo pamiętam czasy gdy notariusze stanowczo odmawiali takiego
    poświadczania.

  • 8. Data: 2022-09-28 17:09:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 27 Sep 2022 19:26:21 +0200, Krzysztof kw1618 wrote:

    > Jeśli blog lub kanał na youtube nie będzie częściej niż raz w tygodniu,
    > to nie będzie czasopismem.

    Przeczytaj jeszcze raz.
    Jak bedzie czesciej.
    A jak wpisuje czesto, ale sie zdarzy dluzsza przerwa ?

    > Jeśli blog lub kanał nie będzie ogólnoinformacyjny, cokolwiek to znaczy,
    > to nie będzie dziennikiem, czyli art. 45 nie ma zastosowania.

    No wlasnie - co to dokladnie znaczy?
    Poza tym ten termin jest przy "dzienniku" tylko.

> [...]
    >>
    > Wydawać by się mogło, że jeżeli przekazywane treści nie są
    > kontrowersyjne, to nikt nie wniesie o ściganie, chyba, że fani których

    Trafi sie jakis formalista, i doniesie.

    Albo doniesie, ze prokuratorzy nic z tym nie robią :-)

    > Kiedyś rozmawiałem z notariuszem, opowiadał mi, że zdarza mu się kilka
    > razy w roku poświadczać, że strona internetowa istnieje i zawiera takie
    > a nie inne treści np. poświadczenie wydruku z oryginałem w internecie.

    No ale to kwestia dowodu, bo tresc ulotna ...

    J.