  • 1. Data: 2020-11-17 20:59:46
    Temat: Wartość rynkowa w operacie inna niż na stronie komornika
    Od: Wojciech Krawczyński <m...@g...com>

    Zamierzam przystąpić do licytacji komorniczej mieszkania i mam pewną zagwozdkę.

    Na stronie internetowej komornika z opisem licytacji jest napisane, że
    ,,Suma oszacowania wynosi 257 000 zł" (suma oszacowania to inaczej wartość rynkowa).
    Natomiast w operacie (z wyceną), który skopiowałem u komornika jest napisane, że
    wartość rynkowa mieszkania to 209 tys. Dodam, że operat jest w miarę aktualny - ze
    stycznia 2020.

    U komornika otrzymałem odpowiedź, że różnica w cenie wynika z tego, że dłużnik
    (jednostka samorządu terytorialnego) jest płatnikiem VAT i 209 tys. to kwota netto, a
    257 brutto (209+23%).

    W operacie nie ma mowy o tym, że wycena dotyczy kwoty netto, również nie ma mowy na
    stronie z opisem licytowanego mieszkania, że cena dotyczy kwoty brutto.

    Podaję tekst z operatu:
    ----------------------------
    ,,Wartość rynkowa nieruchomości lokalowej nr ...... (lokal mieszkalny) zlokalizowanej
    w ........, przy ul. ........., zapisanej w KW nr .................. wraz z udziałem
    w nieruchomości wspólnej (w prawie własności gruntu oraz części wspólnych budynku w
    wielkości ...../........) zapisanej w KW nr ......................, według stanu i
    poziomu cen na dzień wizji:
    209 000 zł"

    Dzwoniłem do firmy, która wykonała operat, ale powiedzieli mi, że oni zrobili swoje i
    mam zapytać komornika z czego wynika rozbieżność cen.

    Nie chciałbym przepłacić licytując mieszkanie.
    Czy to możliwe, że operat rzeczywiście zawiera ,,cenę netto", a komornik podaje
    ,,cenę brutto"? A jeśli tak jest to dlaczego VAT dla lokalu mieszkalnego wynosi 23 a
    nie 8%?

    Jestem osobą fizyczną. Załóżmy, że licytacja zakończy się na kwocie 210 tys. Czy będę
    musiał dopłacić VAT do tej kwoty?
    Będę wdzięczny za pomoc w rozwikłaniu tego tematu.

    Wojciech