  • 1. Data: 2021-11-22 08:27:23
    Temat: Umowa o dzieło a przeniesienie własności
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    Umowa o dzieło przenosi własność dzieła po jego zakończeniu.
    W moim przypadku, chciałbym aby przenieść prawa do wykonanej części
    dzieła, jeszcze przed jego faktycznym zakończeniem.
    Jak taką operację nazwać?

    Po prostu zrobićjakiś dwustronny aneks, o przeniesieniu własności, tu i
    teraz, za część już wykonaną i opłaconą zaliczkowo?

    Płatności za dzieło są etapami, wykonawca się mocno opóźnia.
    Do tego zachodzi ryzyko co do jego wypłacalności.

    Więc chciałbym zabezpieczyć to za co już zapłaciłem, przed ew.
    roszczeniami dłużników/zajęciami, rozporządzeniem nim przez wykonawcę w
    inny sposób, oraz ułatwić sobie odebranie tej opłaconej mojej własności
    w przyszłości, gdyby jednak wykonawca dzieła nie ukończył.

  • 2. Data: 2021-11-22 12:56:20
    Temat: Re: Umowa o dzieło a przeniesienie własności
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 22 listopada 2021 o 08:27:25 UTC+1 Cavallino napisał(a):
> [...]
    > inny sposób, oraz ułatwić sobie odebranie tej opłaconej mojej własności
    > w przyszłości, gdyby jednak wykonawca dzieła nie ukończył.

    No to się pośpieszyłeś, skoro umowa już jest.
    Trzeba było zawrzeć kilka, osobną na każdy etap.
    Pozostaje dogadanie się z wykonawcą - rozwiązanie obecnej umowy za porozumieniem
    stron, rozliczenie, odebranie i przeniesienie własności tego, co już jest zrobione -
    a na kolejne etapy nowe, osobne umowy.

  • 3. Data: 2021-11-22 12:59:34
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > No to się pośpieszyłeś, skoro umowa już jest.
    > Trzeba było zawrzeć kilka, osobną na każdy etap.

    Ale ja nie chciałem możliwości rezygnacji z kolejnego etapu przez wykonawcę.
    Teraz sytuacja się nieco zmieniła, chcę mieć cokolwiek.

    > Pozostaje dogadanie się z wykonawcą - rozwiązanie obecnej umowy za porozumieniem
    stron, rozliczenie, odebranie i przeniesienie własności tego, co już jest zrobione -
    a na kolejne etapy nowe, osobne umowy.

    No to właśnie pytam jak to prosto zapisać w jednym papierku, jak to nazwać?
    Wykonawca raczej zbyt kumaty nie jest, więc stos papierków spowoduje
    reakcję odmowną zapewne.

  • 4. Data: 2021-11-22 14:01:47
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 22 listopada 2021 o 12:59:36 UTC+1 Cavallino napisał(a):

    > Ale ja nie chciałem możliwości rezygnacji z kolejnego etapu przez wykonawcę.

    Miałem na myśli zawarcie kilku umów na raz - a nie że jedna się kończy, to dopiero
    zawierasz kolejną.

    > Teraz sytuacja się nieco zmieniła, chcę mieć cokolwiek.

    Hmm, trudno kombinować bez wiedzy, jakiego typu jest to dzieło.
    Sądzisz, że to, co zrobił, jest warte zaliczki?
    Czy też sądzisz, że zaliczki i tak nie odzyskasz, więc wolisz cokolwiek?

> [...]
    > No to właśnie pytam jak to prosto zapisać w jednym papierku, jak to nazwać?
    > Wykonawca raczej zbyt kumaty nie jest, więc stos papierków spowoduje

    Może być aneks, który gruntownie umowę przeredaguje.
    Albo właśnie rozwiązanie obecnej za porozumieniem stron - oczywiście pod pewnymi
    warunkami - Ty płacisz, on daje to, co już zrobił - plus ew. warunek zawarcia
    kolejnej umowy (choć nie jestem pewien, czy taki warunek można stawiać - i w sumie
    wyjdzie na to samo co ww. aneks).

  • 5. Data: 2021-11-22 14:47:14
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Hmm, trudno kombinować bez wiedzy, jakiego typu jest to dzieło.

    Domek modułowy.

    > Sądzisz, że to, co zrobił, jest warte zaliczki?
    > Czy też sądzisz, że zaliczki i tak nie odzyskasz, więc wolisz cokolwiek?

    Dokładnie.

> [...]
    kolejnej umowy (choć nie jestem pewien, czy taki warunek można stawiać - i w sumie

    No tylko jak to nazwać żeby było nie do wzruszenia (w sensie przejścia
    tej własności na mnie tu i teraz)?

  • 6. Data: 2021-11-22 15:03:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 22 Nov 2021 14:47:14 +0100, Cavallino wrote:

    > Domek modułowy.

    Ale co - na razie domek/elementy jest u wykonawcy "na placu"/"w
    fabryce" ?

> [...]

    wyjdzie na to samo co ww. aneks).

    > No tylko jak to nazwać żeby było nie do wzruszenia (w sensie przejścia

    IMHO - wersja 1 - niech dostarczy, to co juz wykonal.

    wersja 2 ... aneksem zmienic umowe na sprzedaz tego, co juz zrobione,
    plus umowa na rozbudowe/dokonczenie reszty, no i przybic gdzies
    wyrazna tabliczke "wlasnosc: XXX".

    J.

  • 7. Data: 2021-11-22 15:09:20
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 22-11-2021 o 15:03, J.F pisze:

    > Ale co - na razie domek/elementy jest u wykonawcy "na placu"/"w
    > fabryce" ?

    Ano.

    > IMHO - wersja 1 - niech dostarczy, to co juz wykonal.

    Tu nawet nie chodzi o to żeby już teraz dostarczył, tylko żebym prawnie
    stał się tego właścicielem.

    > wersja 2 ... aneksem zmienic umowe na sprzedaz tego, co juz zrobione,
    > plus umowa na rozbudowe/dokonczenie reszty, no i przybic gdzies
    > wyrazna tabliczke "wlasnosc: XXX".

    Ale to jest grupa prawo, więc pytam fachowców o fachowe sformułowanie.

  • 8. Data: 2021-11-22 19:46:14
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 22.11.2021 o 15:09, Cavallino pisze:

    > Tu nawet nie chodzi o to żeby już teraz dostarczył, tylko żebym prawnie
    > stał się tego właścicielem.

    Prześledziłem ten wątek i wydaje mi się, że w Twoim wypadku najprościej
    będzie tak zmienić umowę, że wykonawca buduje domek z Twoich elementów.
    Czyli trzeba by było ułożyć taką hybrydę umowy zlecenia i o dzieło, by:

    1) Zakupów tych elementów dokonywał w Twoim imieniu, czyli stają się od
    razu Twoją własnością.

    2) Wykonał dzieło w postaci zmontowania tych elementów.

    W praktyce elementy są na Ciebie fakturowane i z chwilą, gdy opuszczą
    dostawcę są formalnie Twoje. Natomiast wykonawca fakturuje na Ciebie
    usługi (mogą być etapami) i tak płacisz.

    --
    Robert Tomasik

  • 9. Data: 2021-11-22 22:42:28
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 2021-11-22 o 15:09, Cavallino pisze:

    > Ano.

    > Tu nawet nie chodzi o to żeby już teraz dostarczył, tylko żebym prawnie
    > stał się tego właścicielem.

    > Ale to jest grupa prawo, więc pytam fachowców o fachowe sformułowanie.

    Wejdź na stronę Murator czy jakąś o budowaniu i się dowiesz od fachowców.

    --
    animka

  • 10. Data: 2021-11-22 22:52:25
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

> [...]
    > dostawcę są formalnie Twoje. Natomiast wykonawca fakturuje na Ciebie
    > usługi (mogą być etapami) i tak płacisz.

    Ale to już czas przeszły - bo to dzieło już w przeważającej części istnieje.
    Czy można teraz po prostu napisać skuteczny prawnie aneks o
    przeniesieniu własności w danej chwili?