eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoUkraina: Czy "najemników z USA" obejmuje konwencja Genewska w dwóch "republikach ludowych"? › Ukraina: Czy "najemników z USA" obejmuje konwencja Genewska w dwóch "republikach ludowych"?
    From: "A. Filip" <a...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Ukraina: Czy "najemników z USA" obejmuje konwencja Genewska w dwóch
    "republikach ludowych"?
    Date: Tue, 21 Jun 2022 20:59:05 +0200 (CEST)

    https://tvn24.pl/swiat/ukraina-rosjanie-pojmali-dwoc
    h-amerykanow-kreml-nie-wykluczamy-kary-smierci-jest-
    reakcja-usa-5758424
> [...]
    > Amerykanie: 27-letni Andy Huynh i 39-letni Alexander Drueke zostali
    > pojmani, kiedy walczyli po stronie ukraińskiej w okolicy
    > Charkowa. Pieskow stwierdził, że "byli najemnikami, którzy narazili
    > życie rosyjskich żołnierzy i powinni ponieść odpowiedzialność za swoje
    > czyny". Kreml twierdzi, że nie obejmuje ich konwencja genewska.
    > We wtorek Pieskow w rozmowie z dziennikarzami nie wykluczył, że
    > Amerykanom może grozić kara śmierci. - Nie możemy niczego wykluczyć,
    > bo decyzja należy do sądu. Nie komentujemy i nie mamy prawa, żeby w to

    Czy Dwie Republiki Ludowe ratyfikowały konwencje Genewską? Wydaje mi się
    że nie. Czyli prawnik może *zacząć* od pytania czy zostali wzięci do
    niewoli przez armię Rosji która chyba konwencje ratyfikowała a dopiero
    potem przekazani republice ludowej (chyba tak ale pewności nie ma).

    Mówiąc jak "prawno-polityczny cynik: republika ludowa ich skaże na
    karę śmierci z dużą+ szansą na ułaskawienie np. jak USA ich uzna
    (lub coś w ten deseń). Coś jak nazi-niemcy w GG z odpowiedzialnością
    zbiorową po linii "skazanych na karę śmierci przewidzianych do
    ułaskawienia". IMHO To najbardziej prawdopodobny ale nie jedyny scenariusz.

    Ktoś poda lepsze źródło niż wypociny dziennikarzyn hamerykańskiego TVN?
    Tam nie zauważyłem chociażby 3 zdań stanowiska USA co do podstaw
    prawnych które mają obowiązywać oraz odmiennej interpretacji stanu
    faktycznego ze śladowym uzasadnieniem. IMHO USA wychodzą w tym artykule
    TVN na poziomie przedszkolaka z "nie bo nie".

    --
    A. Filip