  • 91. Data: 2021-05-01 16:51:34
    Temat: Re: Staruj, śmiało (d. Zmieścisz się, śmiało)
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 1 May 2021 15:24:38 +0200, Shrek napisał(a):

    > Dziwne by było gdyby nie były. GA przecież po zmroku istnieje.

    > Ale ja na poważnie - w dc jest strefa kontrolowana sop i zarządają nią
    > tak, że tylko marinełan może;)

    AF1? A to nie wiem.
    W Warszawie jest Okecie, ruch tam duzy, to strefa kontrolowana spora.

    Mozliwe, ze dla AF1 zamykaja caly ruch w okolicy.

    Pamietasz zdarzenie sprzed lat, gdy jakas awionetke odganiali pod
    Katowicami, bo w Krakowie impreza byla ? Bodajze dni mlodziezy i
    papiez ..

    J.

  • 92. Data: 2021-05-01 19:11:48
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 01.05.2021 o 16:51, J.F. pisze:

    > AF1? A to nie wiem.

    Marine one - na dachu biura bezpieczeństwa narodowego.

    > W Warszawie jest Okecie, ruch tam duzy, to strefa kontrolowana spora.

    Nie o tej rozmawiamy -EP P21.

    --
    Shrek

  • 93. Data: 2021-05-01 19:15:23
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 01.05.2021 o 16:21, J.F. pisze:

    > a propos
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Separacja_(lotnictwo)
    >
    > separacja wzrokowa w nocy, hm ...

    Jak najbardziej - po to statki powietrzne mają zielone i czerwone
    światła na skrzydłach. Jako mieszkaniec okolic bemowskiego lotniska
    zapewniam cię że zwłaszcza w zeszłym wieku latali w VFR po nocach.

    > A wracajac do naszego przypadku:
    > -ktos pilotom powiedzial, ze to jest VFR i musza sami dbac o
    > separacje?

    No wieża:P

    > -czy to byl lot IFR, wiec separacje zapewnial ... informator ?

    Informacja chyba z definicji nie zapewnia separacji. Co najwyżej na
    zasadzie - serdecznie cię informijemy, że debeściaki się po kwadracie
    szlajają, więc odradzamy zblizanie się bo z nimi nigdy nic nie wiadomo...

    --
    Shrek

  • 94. Data: 2021-05-02 10:50:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 1 May 2021 19:15:23 +0200, Shrek napisał(a):

    > Jak najbardziej - po to statki powietrzne mają zielone i czerwone
    > światła na skrzydłach. Jako mieszkaniec okolic bemowskiego lotniska

    No nie wiem, czy tak latwo zauwazyc tez swiatelka, szczegolnie na tle
    miasta.

    > zapewniam cię że zwłaszcza w zeszłym wieku latali w VFR po nocach.

    Ale pewnie mieli tez radar i kontrolera ...

    > No wieża:P

    Cos pismaki nie chca calego stenogramu ujawnic.
    Wiec nie wiemy co dokladnie im powiedziano i jak pilot mogl to
    zrozumiec.

    > Informacja chyba z definicji nie zapewnia separacji. Co najwyżej na
    > zasadzie - serdecznie cię informijemy, że debeściaki się po kwadracie
    > szlajają, więc odradzamy zblizanie się bo z nimi nigdy nic nie wiadomo...

    Ale jakos tam chyba musi zapewnic separacje lotow w nocy ...

    J.

  • 95. Data: 2021-05-02 11:36:14
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 02.05.2021 o 10:50, J.F. pisze:

    > No nie wiem, czy tak latwo zauwazyc tez swiatelka, szczegolnie na tle
    > miasta.

    Dlatego charakterystycznie migają z tego co pamiętam. Zresztą - jak na
    tle miasta, to znaczy że pod tobą leci.

    > Ale pewnie mieli tez radar i kontrolera ...

    Aeroklub i radar - daj spokój. Jestem przekonany że nawet te wojskowe mi
    ósemki latały na widoczność - w końcu to specyfika ich pracy.

    https://tvn24.pl/wybory-prezydenckie-2020/wybory-202
    0-andrzej-duda-w-samolocie-ktory-startowal-po-zakonc
    zeniu-pracy-kontrolera-lotow-4633876

    > Cos pismaki nie chca calego stenogramu ujawnic.
    > Wiec nie wiemy co dokladnie im powiedziano i jak pilot mogl to
    > zrozumiec.

    Wieża: LOT 7004, Wieża

    Pilot: Jesteśmy.

    Wieża: Służba jest zakończona, w tej chwili jest klasa G i tak de facto
    tutaj już dalsze manewry po płycie z uzgodnieniem Dyżurnego Portu.

    Nie ma tu nic do rozumienia wbrew temu co twierdzi rzecznik lotu. Jeśli
    dwóch doświadczonych pilotów (FO to był _instruktor_) nie rozumie co to
    jest przestrzeń G, a potem ten sam błąd popełnia jak rozumiem cała grupa
    próbująca dojść co się stało i nikt nie zwrócił na to uwagi, to firma
    jest do odebrania certyfikatu i zaorania. Albo pracują tam kretyni albo
    just culture będące podstawą lotnictwa leży i kwiczy (co akurat jest tu
    oczywiste) a przełożeni biorą aktywny udział w tuszowaniu incydentów.

    > Ale jakos tam chyba musi zapewnic separacje lotow w nocy ...

    No właśnie na tym polega problem, że nie:

    Klasa G - zezwala się na wykonywanie lotów IFR i VFR; nie zapewnia się
    separacji żadnym lotom; zapewnia się służbę informacji powietrznej.

    Masz sobie zapewnić sam. Zgodnie z oświadczeniem rzecznika załoga była
    przekonana że separacja jest zapewniona... I na końcu radośnie
    stwierdza, że w zasadzie to nic się na stało - polecieli na pałę, ale
    tym razem brzozy nie było, więc jasio obszedł jezioro...

    --
    Shrek

  • 96. Data: 2021-05-02 13:48:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 2 May 2021 11:36:14 +0200, Shrek napisał(a):
    > Dlatego charakterystycznie migają z tego co pamiętam. Zresztą - jak na
    > tle miasta, to znaczy że pod tobą leci.

    A ty schodzisz do ladowania...

    > Aeroklub i radar - daj spokój.

    a to nie bylo wojskowe lotnisko ?

    > Jestem przekonany że nawet te wojskowe mi
    > ósemki latały na widoczność - w końcu to specyfika ich pracy.

    Mozliwe, ale czy po nocy i strefie lotniska ?

> [...]
    > tutaj już dalsze manewry po płycie z uzgodnieniem Dyżurnego Portu.
    >
    > Nie ma tu nic do rozumienia wbrew temu co twierdzi rzecznik lotu.

    No ale co dalej? Przeciez nie powiedzieli "to my startujemy", tylko
    czekali. I sie doczekali.

> [...]
    >
    > Masz sobie zapewnić sam. Zgodnie z oświadczeniem rzecznika załoga była
    > przekonana że separacja jest zapewniona... I na końcu radośnie

    Sobie jakos tak nie bardzo wyobrazam tego samodzielnego zapewnia w
    lotach liniowych.

    J.

  • 97. Data: 2021-05-02 14:23:30
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 02.05.2021 o 13:48, J.F. pisze:

    > A ty schodzisz do ladowania...

    No ok. Widać trzeba patrzeć...

    > a to nie bylo wojskowe lotnisko ?

    Wojskowo areoklubowe.

    W latach 80 to już tam z wojskowych tylko śmigłowce zostały. Radaru
    wtedy już raczej nie było - zresztą dookoła bloki więc musiałby być
    wyżej żeby coś zobaczyć. Nawet dawna wieża miała raptem ze 4 piętra a
    już wtedy nie działała.

    Zresztą nawet jakby był to przecież wojsko nie będzie się cackać z
    jakimiś aerokubowymi wilgami, antkami do skoków i szybowcam i prowadzić
    je za rączkę. A latali całymi chmarami razem z wojskowymi mi8. Na
    widoczność.

    > Mozliwe, ale czy po nocy i strefie lotniska ?

    Dniami i nocami po kręgu nadlotniskowym.

    > No ale co dalej? Przeciez nie powiedzieli "to my startujemy", tylko
    > czekali. I sie doczekali.

    Czego się w sumie doczekali? Poza otwarciem lotniska rozpaczliwym
    notamem, który w zasadzie dotarł tylko do nich, bo przecież jak ktoś był
    w powietrzu to nie czytał notamów ze wsteczną datą?

    Nie musi i w G nie zapewnia.

    > Sobie jakos tak nie bardzo wyobrazam tego samodzielnego zapewnia w
    > lotach liniowych.

    Dlatego zasadniczo się nie lata i zarówno lotowski operation manual jak
    i head tego zabrania... Na tym właśnie polega problem że z zamkniętymi
    oczami stwierdzili "nie widzę przeszkód" i na pałę polecieli. A szanowne
    grono na łotsapie stwierdziło że skoro się w nic nie wbili to problemu
    nie ma.

    --
    Shrek

  • 98. Data: 2021-05-02 14:55:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 2 May 2021 14:23:30 +0200, Shrek napisał(a):
    > No ok. Widać trzeba patrzeć...

    A tu noc.

    > Wojskowo areoklubowe.

    Google pisze, ze przez lata to tajne wojskowe.

> [...]
    > wtedy już raczej nie było - zresztą dookoła bloki więc musiałby być
    > wyżej żeby coś zobaczyć. Nawet dawna wieża miała raptem ze 4 piętra a

    Radar nie musi byc na samym lotnisku.
    Gdzies w okolicy pewnie jakis byl, mogl sluzyc pomoca.

> [...]
    > jakimiś aerokubowymi wilgami, antkami do skoków i szybowcam i prowadzić
    > je za rączkę. A latali całymi chmarami razem z wojskowymi mi8. Na

    W nocy?
    Te aeroklubowe loty to moze i w kolo lotniska w wiekszosci, i radar
    niepotrzebny, ale fajnie by bylo, gdyby inni strefe omijali.

    A i ci jakos powinni sie koordynowac. Wieza i radio pomoze..

> [...]

    > notamem, który w zasadzie dotarł tylko do nich, bo przecież jak ktoś był
    > w powietrzu to nie czytał notamów ze wsteczną datą?

    Czegos tam sie doczekali. I chcialbym przeczytac czego dokladnie.

    > Nie musi i w G nie zapewnia.

    I nie ma kolizji?
    Tak przypadkowi zostawili, czy jednak ktos kontroluje ?

    J.

  • 99. Data: 2021-05-02 15:58:23
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 02.05.2021 o 14:55, J.F. pisze:

    > A tu noc.

    Światła lepiej widać w nocy;)

    > Google pisze, ze przez lata to tajne wojskowe.

    Dawno, dawno temu. I nie tajne a zapasowe układu warszawskiego. W latach
    co najmniej 70 okrojono je mocno pobudowano bloki dookoła i zostały
    raptem smigłowce transportowe.

    > Radar nie musi byc na samym lotnisku.
    > Gdzies w okolicy pewnie jakis byl, mogl sluzyc pomoca.

    Niedaleko była jednostka radiolokacyjna. Ale oni to raczej zajmowali się
    sprowadzaniem na ziemię w innym trybie. Niedaleko było coentrum operacji
    powietrznych (choć w sumie w tym przypadku to bez znaczenia gdzie), ale
    oni się nie zajmowali lataniem śmigłowcami po kręgu;)

    > W nocy?

    W nocy (w sensie po zmierzchu też, choć aeroklub mniej - bo odpadały
    szybowce). Ale latali. Śmigłowce też.

    > Czegos tam sie doczekali. I chcialbym przeczytac czego dokladnie.

    No wygląda na to, że... niczego konkretnego.

    > I nie ma kolizji?

    Nie ma, bo nikt na pałę liniowcami w G nie lata.

    > Tak przypadkowi zostawili, czy jednak ktos kontroluje ?

    Pozostaje mieć nadzieję, że tak naprawdę wojskowi na radarach patrzyli.

    --
    Shrek