  • 1. Data: 2022-09-23 00:45:40
    Temat: SN twardo za bezkarnością lekarzy (chirurgów)
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    https://tvn24.pl/tvnwarszawa/okolice/warszawa-w-sadz
    ie-najwyzszym-rozpatrzono-skarge-prokuratora-general
    nego-sprawa-chirurga-ktory-zostawil-w-ciele-pacjenta
    -chusty-6123931
> [...]
    > zabiegu usunięcia chust. [...]
    > Prokurator generalny, jak przypomniała podczas rozprawy sędzia Maria
    > Szczepaniec, argumentował, że sądy niewłaściwie przyjęły, że
    > oskarżony nie dopuścił się przestępstwa (nieumyślnego spowodowania
    > uszczerbku na zdrowiu). Zarzucił też, że błędnie oceniły opinię
    > biegłych, uznając ją jako kategoryczną. - Sąd okręgowy, powołując się
    > na opinię z września 2017 roku, przyjął, że Dariusz R. jako główny
    > operator miał prawo ufać instrumentariuszce (ta zapewniła, że
    > wszystkie chusty zostały zabezpieczone - red.) - przytaczała

    Może tas linia prawnej (karnej) odpowiedzialności była "nie najbardziej
    trafna" tyle że podejście "winnych nie ma" "może otwierać nóż w kieszeni".
    "Jaka odpowiedzialność taka płaca",

    --
    A. Filip

  • 2. Data: 2022-09-23 01:11:00
    Temat: Re: SN twardo za bezkarnością lekarzy (chirurgów)
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-09-22, A. Filip <a...@p...pl> wrote:
> [...]
    > trafna" tyle że podejście "winnych nie ma" "może otwierać nóż w kieszeni".

    Przydało by się wiedzieć jak to wygląda pod względem obowiązków i
    procedur podczas operacji, bo to co cytujesz powyżej to akurat kupy się
    trzyma. Skoro instrumentariuszka zapewnieła, to dlaczego miał jej nie
    ufać? No chyba, że nie powinień był jej ufać, bo normalnie się zawsze i
    kategorycznie samemu liczy nawet jak się jest chirurgiem.

    Jaka była argumentacja prokuratury, że pchali to wyżej?

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2022-09-23 05:48:47
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Jaka była argumentacja prokuratury, że pchali to wyżej?

    Postawili mu zarzuty dla jego dobra i najwyżej sąd umorzy?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 4. Data: 2022-09-23 09:16:30
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 23 Sep 2022 05:48:47 +0200, Shrek napisał(a):

    > Postawili mu zarzuty dla jego dobra i najwyżej sąd umorzy?

    Ja bym tu raczej widział "niewidzialną rękę" Ziobry, choć nie wykluczam
    że skierowanie sprawy do SN mogło być celowym zabiegiem tak motywowanym
    jak piszesz. Co prawda, prawo precedensu w krajowym sądownictwie nie ma
    zastosowania ale i tak sądy na orzecznictwie SN polegają choć wprost się
    na niego nie powołują.
    W końcu pacjent z lekarzem wchodzą w niepisaną umowę, polegajacą na
    zaufaniu i usankcjonowaną starą tradycją. Pacjent godzi się na zabiegi i
    związane z tym ryzyko. Podobnie jest w szeregu innych spraw, np. w
    komunikacji pasażerskiej. Możesz umrzeć lecąc czy jadąc koleją. Jedyne
    co mogłoby spowodować karną odpowiedzialność lekarza to celowe
    popełnienie błędu i zawsze je należy wykluczyć.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2022-09-23 09:24:17
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Ja bym tu raczej widział "niewidzialną rękę" Ziobry, choć nie wykluczam
    > że skierowanie sprawy do SN mogło być celowym zabiegiem tak motywowanym
    > jak piszesz.

    Ale to się zaczęło przed zerem. Natomiast sama kasacja to jak
    najbardziej jak piszesz. Kasacja niby jest nadzwyczajna, a w praktyce
    okolicznością nadzwyczajną jest że pis przegrał - więc jak może to mieć
    wpływ na "ustaloną linię orzecznictwa" to odwołują się rutynowo. Jak
    chociażby mój przypadek - zapewne skończyłbym w SN, gdyby nie to, że już
    wcześniej w identycznej prawie sprawie wnieśli kasację.

    > Jedyne
    > co mogłoby spowodować karną odpowiedzialność lekarza to celowe
    > popełnienie błędu i zawsze je należy wykluczyć.

    Tu się nie zgodzę. Zaniedbanie również - nieumyślne spowodowanie
    śmierci. Tylko że tu akurat nie lekarz był winny.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 6. Data: 2022-09-23 10:23:28
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Jacek Maciejewski <j...@g...pl> pisze:

> [...]
    > co mogłoby spowodować karną odpowiedzialność lekarza to celowe
    > popełnienie błędu i zawsze je należy wykluczyć.

    W tym przypadku raczej chyba szło o "zachowanie należytej staranności"
    bo _celowe_ zaszycie chusty ze skutkiem śmiertelnym (po kilku
    miesiącach) powinno/mogło skutkować zarzutem zabójstwa. Prokuratura
    chyba szła po linii że "zabrakło należytej staranności (szefa)".
    SN chyba uznał że nie ma wystarczających podstaw by tak uznać czyli że
    sam skutek nie jest (przesądzającym) dowodem winy _chirurga_.

    Natomiast mnie dziwi++ że nie wprowadzono znacznie bardziej
    "idioto odpornych" procedur liczenia chust bo jak mi się wydaje
    zaszycie chust trafia "szerzej zauważalnie" na wokandę przynajmniej
    raz na kilka lat czyli cichych i nie wykrytych przypadków zapewne jest
    sporo więcej.

    IMHO W normalnym kraju chirurg prowadzący który zaszył chustę powinien
    _co najmniej_ wygenerować znacząco wyższe stawki ubezpieczenia od
    odpowiedzialności cywilnej siebie i szpitala.
    Niekosztowne błędy słabo uczą.

    --
    A. Filip

  • 7. Data: 2022-09-23 10:25:29
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 23 Sep 2022 09:24:17 +0200, Shrek napisał(a):

    > Tu się nie zgodzę. Zaniedbanie również - nieumyślne spowodowanie
    > śmierci. Tylko że tu akurat nie lekarz był winny.

    Zaniedbanie... Słowny wytrych. Wiadomo od zarania że "errare humanum
    est". Więc wolałbym tu używać słowa pomyłka. Rozumny człowiek włączy
    możliwość pomyłki lekarza do bagażu zaufania jaki ma do lekarza. Stara
    się przy tym minimalizować taką możliwość wybierając możliwie
    najlepszego lekarza, ale nie wyklucza jej całkowicie.
    Zaniedbanie może mieć miejsce gdy dowiedziemy lekarzowi że powinien i
    mógł wykonać jakąś czynność lecz jej nie wykonał. W cytowanym przypadku
    mógł wykonać niezależnie od instrumentariuszki czynność sprawdzenia
    bilansu narzędzi ale czy powinien? Tylko wybitny znawca procedur
    chirurgicznych mógłby się tu wypowiedzieć a ja nim nie jestem. Mam
    jedynie nadzieję że tacy się wypowiedzieli w procesie a sąd opinie
    uwzględnił.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 8. Data: 2022-09-23 16:09:57
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.09.2022 o 10:23, A. Filip pisze:
> [...]
    > SN chyba uznał że nie ma wystarczających podstaw by tak uznać czyli że
    > sam skutek nie jest (przesądzającym) dowodem winy_chirurga_.

    Zabójstwo jest przestępstwem umyślnym. Wykazanie, ze lekarz celowo
    zaszył chusty jest wprost nieprawdopodobne, zwłaszcza, ze musiałaby to
    być grupa przestępcza, bo instrumentariuszka musiałaby być w to
    zaangażowana i reszta asysty.

    Nieumyślne spowodowanie śmierci można by było forsować tylko o tyle, o
    ile lekarz ma obowiazek policzenia tych akcesoriów chirurgicznych, albo
    gdyby powinien zauważyć, ze tam coś zostało. nie wiem, kto z kolegów się
    na tym na tyle zna, by ocenić, czy to widać. Ale skoro się zdarza, to
    zakładam, ze nie widać.

    Ale ktoś jednak to powinien policzyć i zauważyć, że nie ma wszystkiego.
    Czy coś wiadomo na temat odpowiedzialnej za to osoby?

    --
    Robert Tomasik

  • 9. Data: 2022-09-23 16:11:37
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.09.2022 o 05:48, Shrek pisze:

    > Postawili mu zarzuty dla jego dobra i najwyżej sąd umorzy?

    Na grupie zajmującej się prawe, osoba tu udzielająca się powinna
    ogarniać, że przedstawienie zarzutu nie jest oceniane przez sąd. Sąd
    ocenia akt oskarżenia, zaś przedstawienie zarzutu niekoniecznie musi się
    łączyć ze skierowaniem aktu oskarżenia.

    --
    Robert Tomasik

  • 10. Data: 2022-09-23 19:16:28
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]

    > _co najmniej_ wygenerować znacząco wyższe stawki ubezpieczenia od
    > odpowiedzialności cywilnej siebie i szpitala.

    Przecież nie operator liczy chusty i inny szpej na sali.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!