    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Subject: Re: kradzież złomu
    Date: Wed, 13 Jan 2021 14:18:10 +0100

    W dniu 13.01.2021 o 13:42, J.F. pisze:

> [...]
    j-rosyjski-kapitan-ukradl-sruby-ze-swojego-okretu,nI
    d,4983926#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_camp
    aign=chrome
    > ciekawe ... on ukradl, czy jemu ukradli ? :-)
    > Jakby to zrobic ... puscic prawie cala zaloge na przepustki ?

    Też mnie to zaintrygowało.

    Po pierwsze wg WIKI wytworzono 21 okrętów tego typu. 8 wycofano ze
    służby, 4 sprzedano Chinom. 1 jest w rezerwie. Biespokojnyj wszedł do
    służby w 1992 roku, więc o ile informacje WIKI są aktualne, to mają ze 4
    starsze w służbie. Może wzięli się za złomowanie?

    Defense 24 donosiło w 2016 roku, że postanowili ten okręt na muzeum
    przerobić. Wg ich relacji z okrętu zdemontowano już śrubę i wały
    napędowe. To teraz ukradli tę śrubę, co to ją w 2016 roku zdemontowali?

    Ważąca 13 ton śruba, to nie jest element, który można sobie na
    Aliexpesie kupić, a potem podmienić. Z papieru tego zamiennika nie
    zrobili. Pewnie właściwy stop jest drogi, ale co można zrobić ze śrubą
    innego, niż albo sprzedać ją na złom, albo obcemu wywiadowi?

    U złomiarza cena podróbki, czy oryginału szczególnie różna nie będzie.
    Oryginalna śruba może mieć wartość dla obcego wywiadu. Pewnie można
    zbadać skład stopu, technologię wykonania i może cały szereg parametrów,
    o których nie mam pojęcia.

    Sposobu potajemnego wymienienia śruby, to ja w ogóle nie widzę. Wydaje
    mi się, ze do tego jest suchy dok potrzebny. Jeśli nawet armia ma jakiś
    sposób na zrobienie to na wodzie, to na pewno wiele osób musiałoby być
    do tego zaangażowane.

    Przychodzi mi do głowy, że zdemontowana z okrętu śruba była gdzieś na
    tym okręcie - muzeum eksponowana i to tę z ekspozycji Kapitan opylił
    zastępując inną.

    --
    Robert Tomasik