    From: "A. Filip" <a...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: SN twardo za bezkarnością lekarzy (chirurgów)
    Date: Fri, 23 Sep 2022 10:23:28 +0200

    Jacek Maciejewski <j...@g...pl> pisze:

> [...]
    > jak piszesz. Co prawda, prawo precedensu w krajowym sądownictwie nie ma
    > zastosowania ale i tak sądy na orzecznictwie SN polegają choć wprost się
    > na niego nie powołują.
    > W końcu pacjent z lekarzem wchodzą w niepisaną umowę, polegajacą na
    > zaufaniu i usankcjonowaną starą tradycją. Pacjent godzi się na zabiegi i
    > związane z tym ryzyko. Podobnie jest w szeregu innych spraw, np. w
    > komunikacji pasażerskiej. Możesz umrzeć lecąc czy jadąc koleją. Jedyne
    > co mogłoby spowodować karną odpowiedzialność lekarza to celowe
    > popełnienie błędu i zawsze je należy wykluczyć.

    W tym przypadku raczej chyba szło o "zachowanie należytej staranności"
    bo _celowe_ zaszycie chusty ze skutkiem śmiertelnym (po kilku
    miesiącach) powinno/mogło skutkować zarzutem zabójstwa. Prokuratura
    chyba szła po linii że "zabrakło należytej staranności (szefa)".
    SN chyba uznał że nie ma wystarczających podstaw by tak uznać czyli że
    sam skutek nie jest (przesądzającym) dowodem winy _chirurga_.

    Natomiast mnie dziwi++ że nie wprowadzono znacznie bardziej
    "idioto odpornych" procedur liczenia chust bo jak mi się wydaje
    zaszycie chust trafia "szerzej zauważalnie" na wokandę przynajmniej
    raz na kilka lat czyli cichych i nie wykrytych przypadków zapewne jest
    sporo więcej.

    IMHO W normalnym kraju chirurg prowadzący który zaszył chustę powinien
    _co najmniej_ wygenerować znacząco wyższe stawki ubezpieczenia od
    odpowiedzialności cywilnej siebie i szpitala.
    Niekosztowne błędy słabo uczą.

    --
    A. Filip