    Date: Fri, 24 Jun 2022 14:22:11 +0200
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Subject: Re: Czy policjant może skierować wniosek do sądu ?

    W dniu 24.06.2022 o 11:48, Henryk Hajdan pisze:

    > https://www.youtube.com/watch?v=Kw9zkqrzGc0
    > Policjant mówi : ale nie wolno nagrywać naftobazy.
    > Audytor : to proszę o artykuł zakazujący
    > Policjant : (error404) to kierujemy sprawę do sądu.
    > Audytor : ale na jakiej podstawie?
    > Policjant : sąd będzie ustalał
    >
    > Czy jest możliwość zatrzymania takiej osoby w trybie 48godz i jeśli nie
    > znajdą żadnej podstawy to go wypuścić ?

    Przede wszystkim należałoby wskazać jakąś podstawę prawną. Do 1999 roku
    można było obiekty oznaczać tablicami "zakaz fotografowania", i ścigać
    za ich fotografowanie. Obecnie nie ma takiej podstawy, a zatem samo w
    sobie filmowanie zakazane nie jest.

    Można zacząć kombinować z art. 130§3 kk. Droga oczywiście daleka, ale
    można pod tym zarzutem zatrzymać i przeszukiwać komputer. Jak facet
    takie filmiki udostępnia w sposób mogący być przydatnym dla obcego
    wywiadu, no to mamy zarzut. Zwłąszcza, jak wykażemy, że gość udostępnia
    dane tylko istotnych z punktu widzenia obronności obiektów.

    Czy taką osobę można zatrzymać? O ile widzę sens w zatrzymaniu jej na
    czas przeszukania i zabezpieczenia dowodów (nośniki danych, kamera itp.)
    to później - o ile nie istnieją inne przesłanki - już raczej nie.

    Cała opisana przeze mnie konstrukcja prawna musi jednak wyjść od
    wykazania tego, ze takie informacje mogą być owemu obcemu wywiadowi
    jakoś potrzebne. No bo jak ta sama "naftobaza" jest na Google w
    niegorszej jakości - przykładowo - dostępna, no to już sensu ściganie
    nie widzę osobiście. Natomiast, by to stwierdzić, to trzeba nagranie
    przejrzeć, poddać oględzinom, bo może robił zbliżenia na jakieś istotne
    elementy - o ile one tam w ogóle istnieją.

    Natomiast osobiście sensu ścigania tego nie widzę. Nie widzę, albowiem
    jeśli tam są jakieś ważne do obronności elementy, to należy je
    zabezpieczyć tak, by się nie dało ich sfotografować. Goście od tych
    filmików (jest ich kilku w necie) karmią się głownie tym, ze służby się
    nimi interesują. Bo gdyby nie to, to kto by te ich filmiki ze
    zbiornikami oglądał? Kogo to interesuje? Dlatego zdecydowanie uważam, że
    powinno się ich po prostu "olewać", albo ścigać właśnie z art. 130§3 kk.

    Po pierwszym przeszukaniu i zabezpieczeniu nośników - nawet gdyby
    ostatecznie się okazało, że nie ma na nich niczego cennego dla służb
    obcego cennego - to by się odechciało pajacowania.

    --
    Robert Tomasik