eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoCzy jeden z wariantów nacjonalizacji bez odszkodowania nazywa się tera sankcjami? :-) › Re: Czy jeden z wariantów nacjonalizacji bez odszkodowania nazywa się tera sankcjami? :-)
    Date: Sat, 30 Apr 2022 10:11:47 +0200
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Subject: Re: Czy jeden z wariantów nacjonalizacji bez odszkodowania nazywa się tera
    sankcjami? :-)

    > Coraz bardziej dominuje narracja, że to na zabezpieczenie ewentualnych
    > reparacji. Może też na spłątę długów z obligacji, skoro Rosja ich nie
    > wykupuje. Ewentualnie zastanowić nad zabezpieczeniem za niewywiązanie
    > się z umów. Tylko ciekawe jak te umowy wyglądają, bo zwykle każda umowa
    > ma klauzulę uzależnijącą ją od prawa danego kraju, więc jak putin nakaże
    > dekretem zapłatę w rublach a Morawiecki ustawą np. nieważność umowy, to
    > jakie są właściwie tego konsekwecje dla stron umowy?

    Wiesz, ale dla mnie to wygląda mnie więcej tak, jakby złodziej zabrał Ci
    samochód i powiedział, że on to trzyma, bo może spłaci nim dług Twojej
    ciotki, albo paliwo na stacji paliw Twojego wujka. Niby można, choć to
    tak wizerunkowo cienko wygląda.

    Nie to, bym jakoś szczególnie Rosjan bronił, ale to, że mamy podstawy do
    zarzutów wobec Rosji nie oznacza automatycznie, że wobec każdego
    Rosjanina. Oczywiście, jeśli są podstawy do postawienia danej konkretnej
    osobie zarzutu, to rozumiem, ale taka zbiorowa odpowiedzialność zaczyna
    mi przypominać branie zakładników przez Niemców i egzekucja 10-ciu z
    nich za każdego zabitego przez polski ruch oporu Niemca. Zdaje się, że w
    Norymberdzenie kilka osób za to osądzono.

    > No i faktycznie problem też w własności prywatnej, ale raz, czy to tak
    > właściwie ma znaczenie, dwa, czy to jest przeszkoda przed
    > zabezpieczeniem (np. aresztowaniem statku)?

    Nie śledzę tego i nie chce mi się sprawdzać, ale kiedyś za ZSRR ich
    flota była państwowa. Dlatego nasze stocznie mogły z naszej stali robić
    dla nich statki, bo oni nie ubezpieczali ich w Loidzie. Reszta krajów
    tak, a że nasza stal miała bliżej nieokreślony skład chemiczny, to nie
    dało się później tego ubezpieczyć.

    U nas huty robiły stal, a potem sprawdzały, co im wyszło. Jak stocznia
    polska chciała sprzedać statek na zachód (a chciała), to sprowadzano
    stal ze Szwecji, bo tam umiano zrobić stal na zamówienie. Ale ta stal
    była o wiele droższa. Stąd sprzedawaliśmy do ZSRR statki taniej, niż na
    zachód, a i tak się opłacało. Potem próbowano sprzedawać Rosjanom statki
    w cenie tych na zachód, to nie chcieli brać. Zachód nie chciał brać
    statków z naszej stali i w ten sposób generalnie trzeba było zamknąć
    stocznie.

    Pisze to na odpowiedzialność moich wykładowców z metaloznawstwa, bo sam
    statków nie budowałem ani stali nie produkowałem - choć i hutę i
    stocznie z bliska widziałem :-)

    --
    Robert Tomasik