  • 1. Data: 2020-10-04 11:44:41
    Temat: Przedwczesna lub bezprawna klauzula wykonalności
    Od: Gerter31 <g...@a...pl>

    Cześć,

    Była sprawa przeciwko dłużnikowi, który ją przegrał. Sąd wydał wyrok:
    "I. zasądza na rzecz powoda kwotę X
    II. nakazuje ściągnąć z zasądzonego w punkcie I roszczenia kwotę Y
    tytułem brakującej opłaty od pozwu"

    Czyli mamy tutaj art. 113 uokssc. Nie kwestionuję kwot X i Y. Po wydaniu
    wyroku dłużnik nie zapłacił, a za to złożył wniosek o ogłoszenie
    upadłości z zakazem wszczynania egzekucji do czasu jego uprawomocnienia.
    Sąd zabezpieczenia udzielił, upadłość ogłosił, czyli nie można było
    przeprowadzić egzekucji.

    Następnie sąd wydający wyrok jak na wstępie wysłał mi wezwanie do
    zapłaty kwoty Y z pkt II. Odpisałem, że żądanie jest przedwczesne, bo
    dłużnik jest w upadłości i nie mogę ściągnąć roszczenia. Sędzia pismo
    olał i nadał klauzulę wykonalności, a następnie poszedł wniosek do
    komornika o egzekucję z całego mojego majątku.

    Czy moglibyście doradzić, jak to ugryźć? Na mój malutki rozumek
    powinienem zrobić zarówno zażalenie na postanowienie o nadaniu klauzuli
    wykonalności (art 113 p 2 uokssc + olanie mojego pisma) jak i powództwo
    z art 840 kpc (bo zobowiązanie nie może być egzekwowane).

    Pozdrawiam,
    Gerter

  • 2. Data: 2020-10-04 12:23:42
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04.10.2020 o 11:44, Gerter31 pisze:
> [...]
    > wykonalności (art 113 p 2 uokssc + olanie mojego pisma) jak i powództwo
    > z art 840 kpc (bo zobowiązanie nie może być egzekwowane).

    Zapłacić. Sąd opłatę i tak ściągnie. Dawniej było tak, że płacił całość
    powód i sobie mógł dochodzić od pozwanego. Teraz wprowadzili
    usprawnienie, ale opłata i tak się należy.

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2020-10-05 09:03:36
    Od: Gerter31 <g...@a...pl>

    > Zapłacić. Sąd opłatę i tak ściągnie. Dawniej było tak, że płacił całość
    > powód i sobie mógł dochodzić od pozwanego. Teraz wprowadzili
    > usprawnienie, ale opłata i tak się należy.

    Że opłata się należy, to ok, tyle że według przepisów, książek i wyroków
    dopiero po tym, jak odzyskam pieniądze. SP do tego czasu przysługuje
    prawo zastawu na wierzytelności.

    Szkoda, że bezkarni sędziowie łamią prawo i nic im nie można zrobić.
    Komisja Europejska ma rację, że w Polsce jest kryzys praworządności, ale
    chyba powody pomylili.