  • 1. Data: 2022-09-14 15:43:40
    Temat: Kradzież odpadów ze śmietnika
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

    https://poranny.pl/bialystok-interwencja-pod-biedron
    ka-przy-ul-transportowej-31latka-zabrala-jedzenie-ze
    -smietnika-dostala-mandat-za-kradziez/ar/c1-16851521

    Niedawno podjechała samochodem na parking na zapleczu Biedronki przy ul.
    Transportowej. Stoją tam kontenery na odpadki. Wygrzebała z nich
    kilkanaście bananów, pomidory, marchewkę, trochę winogron, a także
    jogurty i śmietanę. Produkty przełożyła do swojej skrzynki i wsiadła do
    samochodu. Wtedy do auta podszedł mężczyzna, prawdopodobnie ochroniarz,
    bo - według naszej Czytelniczki - nie przedstawił się. Bez podania
    przyczyny kazał kobiecie wyjąć skrzynkę i iść z nim na zaplecze. Groził
    użyciem gazu. 31-latka zablokowała drzwi.

    - Mężczyzna przez uchylone okno prysnął gazem pieprzowym. Zaczęłam się
    dusić, otworzyłam drzwi. Wtedy ochroniarz chwycił kajdanki i chciał mnie
    zakuć. Włączył mi się instynkt przetrwania. Siedząc na fotelu próbowałam
    go odepchnąć nogami - opowiada Ewelina Głowacka, mieszkanka okolic
    Białegostoku.

    Ostatecznie ochroniarz wezwał policję. W zgłoszeniu była mowa o kradzieży.

    Jak ustaliliśmy ReFood przekształca odpady żywnościowe m.in. w zieloną
    energię elektryczną oraz BIO nawozy.

    Policja dodaje, że kobieta przyjęła mandat, a więc de facto przyznała
    się. Tyle, że teraz Ewelina Głowacka tego żałuje. Złożyła do sądu
    wniosek o anulowanie mandatu z 10 sierpnia.

  • 2. Data: 2022-09-14 15:58:53
    Temat: Re: Kradzież odpadów ze śmietnika
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Monika Głowacka napisał(a):

    > Policja dodaje, że kobieta przyjęła mandat, a więc de facto przyznała
    > się. Tyle, że teraz Ewelina Głowacka tego żałuje. Złożyła do sądu
    > wniosek o anulowanie mandatu z 10 sierpnia.

    Mamy więc pytanie, co prawo PL mówi o śmietnikach?
    Sprawy śmietników są uregulowane w kodeksach?

  • 3. Data: 2022-09-14 17:30:56
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 14.09.2022 o 15:58, alojzy nieborak pisze:

    > Mamy więc pytanie, co prawo PL mówi o śmietnikach?
    > Sprawy śmietników są uregulowane w kodeksach?

    A skąd pomysł, że to był śmietnik? Jakaś tabliczka/naklejka "ŚMIETNIK"
    tam była?
    Jak u siebie na podwórku postawię pojemnik i będę tam przechowywał
    banany, pomidory, jogurt... w celu odsprzedaży sąsiadowi na kompost (czy
    coś tam innego), to każdy może sobie podjechać i z tego pojemnika coś
    sobie zabrać bez pytania, bo myślał, że to śmietnik?

    (Oczywiście jestem przeciwnikiem takiego idiotycznego wyrzucania
    pełnowartościowej żywności przez hipermarkety. Banany, czy pomidory
    nadające się do spożycia w ogóle tam nie powinny się znaleźć, ale
    chodzi mi o sam fakt, że ktoś sobie podjeżdża, ocenia "na oko", że to
    śmietnik i bierze sobie bez pytania.)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 4. Data: 2022-09-14 18:09:46
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 14 Sep 2022 17:30:56 +0200, Kviat napisał(a):

    > A skąd pomysł, że to był śmietnik? Jakaś tabliczka/naklejka "ŚMIETNIK"
    > tam była?

    Jaki jest śmietnik, każdy widzi... oprócz Kviata :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2022-09-14 19:52:19
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Kviat napisał(a):

    > chodzi mi o sam fakt, że ktoś sobie podjeżdża, ocenia "na oko", że to
    > śmietnik i bierze sobie bez pytania.)

    Śmietnik na posesji zwykle jest wykonany tak, aby ludkowie
    zbierający śmieci mieli do niego łatwy dostęp.
    Śmieci zwykle czekają na ich zabranie:)

    Temat/definicja włamania pewnie był już omawiany.
    Pociągnięcie suwaka od namiotu jest już włamaniem.

    A tu?
    Na dwoje banka wróżyła.

    cyt.
    Prawnicy natomiast wskazują, że polskie prawo nie reguluje freeganizmu
    i skipowania, a status prawny śmieci również nie jest jednoznaczny.
    Od 2019 r. obowiązuje ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności,
    która nakłada na sklepy obowiązek przekazywania niesprzedanego jedzenia
    organizacjom pozarządowym. Przepisy nie przyznają sklepom prawa,
    żeby udostępniać produkty osobom indywidualnym.
    https://www.prawo.pl/prawo/freeganizm-to-kradziez,51
    7198.html

  • 6. Data: 2022-09-14 20:18:34
    Od: Kris <k...@g...com>

    środa, 14 września 2022 o 17:30:59 UTC+2 Kviat napisał(a):
> [...]
    > nadające się do spożycia w ogóle tam nie powinny się znaleźć, ale
    > chodzi mi o sam fakt, że ktoś sobie podjeżdża, ocenia "na oko", że to

    Od jakiegoś czasu czytając to co piszesz podejrzewałem że jesteś oderwany od
    rzeczywistości.
    Biedronkę mam że 100m od domu.
    Jako że za Biedronką jest kilka ha nieużytków codziennie łażę tam z psami na spacer.

    I dość regularnie wieczorem widuje osoby które z biedronkiwego " śmietnika" biora
    co im tam pasuje.
    " Śmietnika" nieprzypadkowo w cudzysłowiu napisałem.
    Żony koleżanka jest kierowniczka w Biedronce i mówiła że dobrą żywność muszą w
    śmietniki wkładać jak daty się kończą.

    Nawet pracownik nie może wziąć tylko w śmietnik.
    Więc dziewczyny zrobiły tak że wykładają towar w czystych koszach/ kartonach obok
    śmietników aby się nie znarnowalo.
    I ludzie to biorą.
    Gdzieś tam w archiwum mam mam fotki pojemnika pełnego opakowań z truskawkami, inna
    fotka to arbuzy, inna z wiosny duży pojemnik sadzonek kwiatów i krzewów, sałaty,
    szczypiorki itp to banał przy tym.
    W głowie się nie mieści ile tego wystawiają.
    Z rok temu byłem u szwagierki w okolicach Lubeki w Niemczech i tam jakiś market pod
    ich blokowiskiem był.
    Specjalne miejsce mieli gdzie wystawiali dla ludzi takie " przeterminowane" produkty.
    W opisanej w poście sytuacji więc ochroniarz jakiś idiota się trafił i temat wypłynął

  • 7. Data: 2022-09-14 21:25:47
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Mamy więc pytanie, co prawo PL mówi o śmietnikach?
    > Sprawy śmietników są uregulowane w kodeksach?

    Są. I jeśli to był śmietnik, to pracownik ochrony i konsekwentnie
    policjanci nie mieli racji, albowiem "właściciel może wyzbyć się
    własności rzeczy ruchomej przez to, że w tym zamiarze rzecz porzuci.
    Własność ruchomej rzeczy niczyjej nabywa się przez jej objęcie w
    posiadanie samoistne." (art. 180~181 kc). Chyba, ze to nie był śmietnik.

    Natomiast pracownik ochrony miał prawo ująć na gorącym uczynku (nawet,
    jeśli się pomylił, co do samej istoty sprawy) i użyć w tym celu środków
    przymusu bezpośredniego.

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2022-09-14 21:32:27
    Od: Kris <k...@g...com>

    środa, 14 września 2022 o 21:25:53 UTC+2 Robert Tomasik napisał(a):
    >.
    >
    > Natomiast pracownik ochrony miał prawo ująć na gorącym uczynku (nawet,
    > jeśli się pomylił, co do samej istoty sprawy) i użyć w tym celu środków
    > przymusu bezpośredniego.

    Czyli wg Ciebie miał prawo kazać "iść z nim na zaplecze" i "Groził
    użyciem gazu"?

  • 9. Data: 2022-09-14 21:48:17
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 14.09.2022 o 21:32, Kris pisze:

    > Czyli wg Ciebie miał prawo kazać "iść z nim na zaplecze" i "Groził
    > użyciem gazu"?

    Tak. Bo Ustawa daje mu prawo ujęcia na gorącym uczynku. To, że
    merytorycznie - moim zdaniem - nie miał racji, to już osobna sprawa. Ale
    nadal nie należało się zamykać w pojeździe, czy kopać go nogami. Zauważ,
    ze sprawa nie była na tyle oczywista, że nawet policjanci ukarali tę
    osobę. Trzeba by było znać szczegóły, bo tak opisana, jak tu, to moim
    zdaniem kradzieżą ne jest.

    --
    Robert Tomasik

  • 10. Data: 2022-09-14 22:10:48
    Od: Kris <k...@g...com>

    środa, 14 września 2022 o 21:49:08 UTC+2 Robert Tomasik napisał(a):
    "
    > Tak. Bo Ustawa daje mu prawo ujęcia na gorącym uczynku.

    Jeszcze raz:
    Miał prawo miał prawo kazać "iść z nim na zaplecze"?