  • 11. Data: 2022-06-08 05:41:28
    Temat: Re: Jurysdykcja USA rusza na podbój świata: bo samoloty WYPRODUKOWANE w USA
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> pisze:

    > ACARS znaczy? Nie wiem czy tylko w czasie lotu, ale możliwe.

    er/2019/intelligent-engine-health-monitoring.aspx

    > Myślę, że przede wszystkim nikt by nie zaryzykował implementacji systemu
    > mającego na celu uziemienie samolotu za pomocą polecenia przesłanego
    > drogą radiową.

    Niby dlaczego?? Sugestia dotyczyła nie możliwości wyłączenia w trakcie
    pracy/lotu ale zablokowania możliwości rozruchu/startu,

    --
    A. Filip

  • 12. Data: 2022-06-08 07:38:49
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-06-08, A. Filip <a...@p...pl> wrote:

    er/2019/intelligent-engine-health-monitoring.aspx

    > Niby dlaczego?? Sugestia dotyczyła nie możliwości wyłączenia w trakcie
    > pracy/lotu ale zablokowania możliwości rozruchu/startu,

    Bo niewiele zabezpieczeń nie da się złamać, a nawet lotnicze
    oprogramowanie ma/miewa błędy. I teraz niech coś dupnie nie na ziemi a
    jednak w czasie lotu. Nie wiem też, czy będąc producentem ryzykowałbym
    taką możliwość - vide zakusy rozmaitych rządów i stron aby wszędzie mieć
    backdoory.

    Zasadniczo nie ma przeciwskazań, aby wiele nowoczesnych maszyn dało się
    kontrolowac zdalnie, nie? Jest już trochę maszyn fly-by-wire. Pewnie
    moznaby to rozwazyć jako opcję bo piloci mogą zasłabnąć, bo teroryści,
    samobójcy i parę innych bo, ale MZ właśnie za duże ryzyko.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2022-06-08 08:33:18
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 07.06.2022 o 12:20, J.F pisze:

    > Widac krajowy przemysl niekoniecznie potrafi zrobic dobry samolot.
    > Wchodzi jeszcze kwestia sprawnosci silnikow, halasu,
    > no i wyposazenia elektronicznego, jak im embargo na wszystko
    > wprowadzą.

    Jeśli chodzi o rosyjski przemysł, to zupełnie nie umie. Zrobili suchoja
    superjeta i wszystko co wymaga więcej niż "obróbka skrawaniem i
    młotkiem" czyli awionika, siłowniki jest zachodnie, Nawet silnik jest we
    współpracy z zachodem i nie są w stanie go budować samemu. A i tak
    wyszedł taki gniot, że kupił go tylko aeroflot, bo taki dostał rozkaz.

    BTW - czy obecnie kacapy produkują samodzielnie jakieś silniki
    wentylatorowe czy klepią tylko wariacie "wojskowe" z lat 70?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 14. Data: 2022-06-08 08:36:08
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Myślę, że przede wszystkim nikt by nie zaryzykował implementacji systemu
    > mającego na celu uziemienie samolotu za pomocą polecenia przesłanego
    > drogą radiową.

    Ale takiego uniemożliwiającego powtórne uruchomienie po wylądowaniu? No
    i nie wiem - pewnie trzeba po wylataniu resusu zrobic przegląd i jak nie
    "zresetujesz" to co - "czek endżine" w kabinie, czy po prostu nie
    odpali? Chyba jednak "czek":)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 15. Data: 2022-06-08 08:47:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-06-08, Shrek <...@w...pl> wrote:

> [...]
    > współpracy z zachodem i nie są w stanie go budować samemu. A i tak
    > wyszedł taki gniot, że kupił go tylko aeroflot, bo taki dostał rozkaz.

    Dodajmy, że Ruskie mają też duży talent w reklamowaniu tego całego
    "superdżeta". W trakcie oblotu przedsprzedażowego po Azji Pd-Wsch w
    Indonezji, na drugim pokazie kapitan zachwalał nowocześniejszy niż u
    konkurencji system EGPS (Enhanced Ground Proximity Warning System) po
    czym, i tu są dwie wersje, albo go wyłączył, albo zignorował ostrzeżenia
    i kilkadziesiąt sekund później rozp..li się o górę.

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2022-06-08 08:47:29
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Bo niewiele zabezpieczeń nie da się złamać, a nawet lotnicze
    > oprogramowanie ma/miewa błędy.

    No ma - choćby maxy - choć tam błąd był bardziej na etapie architektury
    niż samego softu. Soft robił to co miał - dostawał gówno z jednego
    czujnika z trzech (bo dwoch pozostałych nie podłączono do modułu) to
    kierował samolot w dół:(

> [...]
    > jednak w czasie lotu. Nie wiem też, czy będąc producentem ryzykowałbym
    > taką możliwość - vide zakusy rozmaitych rządów i stron aby wszędzie mieć

    Ogólnie to dość przerażające jak wiele da się zepsuć softwarowo. Choćby
    ESP może po prostu spowodować że samochód z nieznanych przyczyn zjedzie
    na czołówkę. I to nie tylko chodzi o sam software, ale o to jak reaguje
    na uszkodzenia hardwarowe, których wszystkich nie przewidzisz - nawet
    jak w sumie są do przewidzenia proste - jak choćby sprawa lotu astany,
    którą niedawno omawailiśmy przy okazji szczepień:P

    > Zasadniczo nie ma przeciwskazań, aby wiele nowoczesnych maszyn dało się
    > kontrolowac zdalnie, nie? Jest już trochę maszyn fly-by-wire.

    Większość już chyba.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 17. Data: 2022-06-08 09:09:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-06-08, Shrek <...@w...pl> wrote:

> [...]
    > i nie wiem - pewnie trzeba po wylataniu resusu zrobic przegląd i jak nie
    > "zresetujesz" to co - "czek endżine" w kabinie, czy po prostu nie

    A jak się coś właćzy nie na ziemi? :) Niby wszystko jest zabezpieczone
    poszóstnie, ale jakoś się boję.

    Nb. taki był fajny przypadek SAAB 2000. Piloci nie wiedzieli, że to
    chyba jedyny model samolotu, w którym autopilot nie odłaczy się po
    próbie przejęcia ręcznego sterów, i tak sobie spadali 3km/min siłując
    się z tym AP. 7s przed uderzeniem komputer pokładowy podał jakies błędne
    dane (zupełnie losowe zdarzenie o bardzo niskim prawdopodobieństwie) i
    był to jedyny przewidziany przypadek, który powodował wyłacznie AP. Niby
    dobrze, ale jednak ja p. polegać na oprogramowaniu :)

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2022-06-08 09:24:41
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > czym, i tu są dwie wersje, albo go wyłączył, albo zignorował ostrzeżenia
    > i kilkadziesiąt sekund później rozp..li się o górę.

    Bez analoga w mirie:P Nawet nie wiedziałem.

    Chociaż airbusem 320 w 88 też na pokazach "wylądowali" w lesie za pasem,
    ale tam problem był chyba odwrotny - pilot chciał do góry, ale samolot
    był innego zdania.

    Ogólnie wyszła z tego dyskusja nad słusznością fly by wire i wygląda na
    to, że słusznie podnoszono, że samoloty mają za dużą "autonomię", bo
    również 320 roziła się na okęciu, gdy (pomijając błędy pilotów) samolot
    "stwierdził" że nie jeszcze nie wylądował i pilot chyba ocipiał, żeby
    hamować - i tak prawie do końca pasa.

    Potem benki maksy, gdzie samoloty lepiej wiedziały, że trzeba w dół. Z
    drugiej strony fly by wire zapewne wyprostowało wiele błędów pilotów,
    więc ogólnie jest pewnie zdecydowanie na plus. Wydaje mi się, że dobrą i
    chyba obraną przez producentów drogą jest po prostu możliwość wyłączeni
    przez pilota wspomagaczy/ograniczników. Tyle że w krytycznych fazach
    lotu jest deficyt czasu i zanim ogarnie dlaczego samolot robi co innego
    niż on chce to często jest już po sprawie. Albo wręcz producent "ukrywa"
    możliwość wyłączenie przed pilotem.

    Problem "filozoficzny" - elektronika znacznie lepiej i szybciej reaguje
    w sytuacjach "normalnych" ale jak coś nietypowego się dzieje, to jednak
    człowiek na ogół niezastąpiony. Tylko problem w tym jak wypośrodkować
    "autortytet" maszyny i pilota.

    Problem się będzie pogłębiał, bo w coraz większej ilości dziedzin
    komputery zyskują "autonomię" - od przemysłu, przez lotnictwo, teraz
    automotive, naturalne wydaje się że to samo stanie się (powoli już się
    dzieje) kolej/tramwaje/metro które w zasadzie powinno być szybciej
    zautonomizowane niż automotive, powoli zdajemy sobie sprawę, że w w
    sporej części medycyny dr google stawia trafniejsze diagnozy niż
    lekarze, w ekonomi też kupę transakcji robią automaty. Świat robi się
    bardzo cyfrowy. Z jednej strony wcześniej mechanika też się psuła i
    dziwne rzeczy potrafiła zrobić a wychodzi na to, że jednak te softy mają
    w większości dość dobrze zrobione opcje fail safe więc może nie ma się
    czego nadmiernie obawiać. Z drugiej - systemy mechaniczne były
    ograniczone obszarowo, a jak wszystko połączone cyfrowo, to obszar
    awarii obecnie może być globalny i mogą przestać działać poprawnie
    rzeczy, których byśmy w ogóle nie podejrzewali, że mogą mieć coś
    wspólnego z pierwotnym zakłóceniem.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 19. Data: 2022-06-08 09:28:00
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > A jak się coś właćzy nie na ziemi? :) Niby wszystko jest zabezpieczone
    > poszóstnie, ale jakoś się boję.

    A nie boisz się, że samolot nagle stwierdzi, że ma za duży kąt natarcia
    i postanowi to poprawić? Producent się nie bał:P

> [...]
    > chyba jedyny model samolotu, w którym autopilot nie odłaczy się po
    > próbie przejęcia ręcznego sterów, i tak sobie spadali 3km/min siłując

    Zaraz - mieli certyfikację na typ, i nikt im nie powiedział na
    szkoleniu, że mamy tutaj taki wyjątkowy patent?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 20. Data: 2022-06-08 11:37:03
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > czym, i tu są dwie wersje, albo go wyłączył, albo zignorował ostrzeżenia
    > i kilkadziesiąt sekund później rozp..li się o górę.

    wiadomo, że zachwalał, a nie wiadomo, czy zignorował, czy wyłączył?

    --
    Robert Tomasik