  • 31. Data: 2022-01-23 02:24:02
    Temat: Re: Ile obecnie napraw z tytulu rekojmi / gwarnacji?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-01-22, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Domagać możesz nawet 100 dolarów odszkodowania, tylko, by takich marzeń
    > skutecznie dochodzić trzeba znaleźć podstawę prawną. Ja bym teraz
    > zgłosił roszczenie z tytułu rękojmi powołując się na to Rozporządzenie
    > Rady Europy i twierdząc, że gorszych warunków sklep udzielić nie może, a
    > nie sprecyzował jakich udziela, więc trudno mówić, że się zgodziłeś na
    > inne.

    Jeśli nie ma dokumentu gwarancyjnego ani innego dokumentu, który podaje
    warunki gwarancji to MZ można spokojnie przyjąć, że pierwsza naprawa
    miała miejsce z tytułu rękojmi. Tak będzie nawet jeśli na formularzu
    stało, że to naprawa gwarancyjna, bo istotne jest czego dana czynność
    dotyczy i całych okoliczności, a nie jak ją sobie ktoś nazwał.

    W takim wypadku: Art. 560. § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący
    może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy,
    chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla
    kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie.
    *****
    Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona
    lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość
    obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.
    ******

    § 2. Jeżeli kupującym jest konsument, może zamiast zaproponowanego przez
    sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo
    zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie
    rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest
    niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem
    proponowanym przez sprzedawcę.

    Czyli można domagać się: obniżenia ceny, wymiany na wolny od wad czy
    odstąpienia od umowy (zwrot zapłaty), przyjmująć, że to wada istotna.

    --
    Marcin

  • 32. Data: 2022-01-24 11:50:13
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Sat, 22 Jan 2022 18:39:00 +0100, ąćęłńóśźż napisał(a):

    > Nie mam pojęcia, oddałem do naprawy ("gwarancyjnej" w moim rozumieniu - czy w
    Polsce używa się zwrotu "naprawa rękojmiana"?),
    > wypełniając ten sklepowy formularz

    Załóż jeszcze ze dwa wątki, to może jakoś telepatycznie, ktoś z grupy
    rozkmini sprawę. Spojrzeć na własny wniosek i odpowiedź sprzedawcy pewnie
    się nie da.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek