  • 1. Data: 2020-11-16 20:02:26
    Temat: Czy prywatne firmy muszą wystawiać zaświadczenia ?
    Od: Henryk Hajdan <h...@g...com>

    Czy prywatne firmy usługowe, robiące usługi dla obywateli muszą
    wystawiać zaświadczenia ?
    Czy jest jakiś przepis nakazujący firmom wystawianie zaświadczeń ?

    Czy KPA dotyczy tylko podmiotów publicznych rządowych, samorządowych ?

    Przykład:
    Klient skorzystał z usług biura podróży i chciał zaświadczenie o treści:
    Biuro podróży BBBBBBBB sp. z o.o. nr licencji KKK-88888, zaświadcza, że
    Pan Iksiński brał udział w wycieczce objazdowej na trasie Berlin - Paryż
    - Madryt - Lizbona w terminie od ... do ...

    Przykład 2:
    Agencja zatrudnienia HHHHHHH sp. z o.o. nr wpisu na liste agencji nr
    AG-999999 zaświadcza, że Pan Ygrekowski ur. ...... zam.
    ..........skorzystał z pośrednictwa pracy i był zatrudniony przez firmę
    HassDass GmbH na stanowisku elektryka z wynagrodzeniem miesięcznym 3500
    EUR brutto

    Avast.

  • 2. Data: 2020-11-16 20:30:18
    Od: Kviat

    W dniu 16.11.2020 o 20:02, Henryk Hajdan pisze:
    > Czy prywatne firmy usługowe, robiące usługi dla obywateli muszą
    > wystawiać zaświadczenia ?
    > Czy jest jakiś przepis nakazujący firmom wystawianie zaświadczeń ?

    Tak, jest. Muszą wystawić rachunek/fakturę.

> [...]
    > ..........skorzystał z pośrednictwa pracy i był zatrudniony przez firmę
    > HassDass GmbH na stanowisku elektryka z wynagrodzeniem miesięcznym 3500

    https://praca.money.pl/poradniki/zaswiadczenie-o-zar
    obkach-kto-je-wystawia-6289239798143105a.html

    W razie czego masz umowę i wyciąg bankowy z wypłatami.

    A od biura podróży masz fakturę.
    Możesz napisać oświadczenie, że byłeś na wycieczce i załączyć kopię
    faktury. Ewentualnie jakieś inne dowody jeżeli ktoś będzie drążył, czy
    faktycznie na wycieczce byłeś (wyciąg z konta że zapłaciłeś za kawę w
    starbaksie w Madrycie?).

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 3. Data: 2020-11-16 21:00:07
    Od: Henryk Hajdan <h...@g...com>

    W dniu 16.11.2020 o 20:30, Kviat pisze:

> [...]
    > faktury. Ewentualnie jakieś inne dowody jeżeli ktoś będzie drążył, czy
    > faktycznie na wycieczce byłeś (wyciąg z konta że zapłaciłeś za kawę w

    co w przypadku jeśli dla uczestnika usługa turystyczna była bezpłatna,
    bo zapłaciła za nią jakaś organizacja czy inny podmiot ?

    Ustawa zabrania agencjom zatrudnienia pobierania opłat za pośrednictwo
    pracy, klient nie ma ani rachunku ani faktury, przychodzi do agencji
    zatrudnienia lub przez połączenie video uzyskuje informacje o pracodawcy
    za granicą, dostaje dokumenty na email, podpisuje je elektronicznie i
    wyjeżdża do pracy. Zadowolony wraca i chce zaświadczenie.

    Avast.

  • 4. Data: 2020-11-16 23:21:07
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.11.2020 o 21:00, Henryk Hajdan pisze:

    > co w przypadku jeśli dla uczestnika usługa turystyczna była bezpłatna,
    > bo zapłaciła za nią jakaś organizacja czy inny podmiot ?

    Jeśli ustawa nakłada obowiązek wystawienia zaświadczenia, to przeważnie
    zawiera przepis karny za niedochowanie tego obowiązku. Inaczej to
    zadziałać nie może, bo prywatna firma nie ma obowiązku wystawienia
    zaświadczenia o żądanej przez klienta formie. Pozostaje wówczas sąd,
    który może nakazać wystawienie określonego dokumentu i sam ten
    prawomocny wyrok zastępuje taki dokument.

    --
    Robert Tomasik

  • 5. Data: 2020-11-17 09:25:48
    Od: Kviat

    obkach-kto-je-wystawia-6289239798143105a.html

    > co w przypadku jeśli dla uczestnika usługa turystyczna była bezpłatna,
    > bo zapłaciła za nią jakaś organizacja czy inny podmiot ?

    A ta organizacja czy inny podmiot odmówiły wystawienia zaświadczenia?
    Napisz oświadczenie, że byłeś na wycieczce w danym terminie
    zorganizowanej przez dany podmiot/organizację.

    > Ustawa zabrania agencjom zatrudnienia pobierania opłat za pośrednictwo
    > pracy, klient nie ma ani rachunku ani faktury,

    A płaciłeś za taką tę usługę?

    > przychodzi do agencji
    > zatrudnienia lub przez połączenie video uzyskuje informacje o pracodawcy
    > za granicą, dostaje dokumenty na email,

    No to masz dokumenty.

    > podpisuje je elektronicznie i
    > wyjeżdża do pracy. Zadowolony wraca i chce zaświadczenie.

    O zaświadczenie o zatrudnieniu trzeba zwrócić się do pracodawcy.
    Nie wiem jak z pracodawcą zagranicznym (odmówił, że o to pytasz?), ale
    polski niby nie ma obowiązku wystawienia zaświadczenia, ale w praktyce
    ma. Przypuszczam, że jeżeli to był pracodawca z UE to też nie odmówi.

    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-zaswiadczenie-o-z
    atrudnieniu-i-zarobkach

    "Odmowa wystawienia takiego dokumentu może zostać potraktowana jako
    działanie na szkodę pracownika - pracodawca nie może zatem odmówić
    wystawienia zaświadczenia o zatrudnieniu i zarobkach."

    https://kadry.infor.pl/kadry/indywidualne_prawo_prac
    y/odpowiedzialnosc_prawa_i_obowiazki/624885,2,Zaswia
    dczenia-wydawane-bylemu-pracownikowi.html

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 6. Data: 2020-11-17 13:54:59
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    No tak, jak sama nazwa KPA wskazuje.
    Ale są inne ustawy, jak w Twoim przypadku Kodeks pracy.

    -----

  • 7. Data: 2020-11-17 18:33:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

> [...]
    >zawiera przepis karny za niedochowanie tego obowiązku. Inaczej to
    >zadziałać nie może, bo prywatna firma nie ma obowiązku wystawienia

    Nie liczylbym.
    Zobacz - obowiazek badan technicznych pojazdow jest, a sankcji nie ma.
    Itd.

    Obowiazek noszenia imiennika na mundurze jest ?

    >zaświadczenia o żądanej przez klienta formie. Pozostaje wówczas sąd,
    >który może nakazać wystawienie określonego dokumentu i sam ten
    >prawomocny wyrok zastępuje taki dokument.

    Hm, tylko o co pozwac firme ?
    O [nie]wystawienie zaswiadczenia ?

    J.

  • 8. Data: 2020-11-17 18:40:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Henryk Hajdan" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Czy prywatne firmy usługowe, robiące usługi dla obywateli muszą
    >wystawiać zaświadczenia ?

    A po co to zaswiadczenie ? Moze da sie od innej strony.

> [...]
    >że Pan Iksiński brał udział w wycieczce objazdowej na trasie Berlin -
    >Paryż - Madryt - Lizbona w terminie od ... do ...

    A jesli kupil, ale nie bral udzialu ?
    Po pewnym czasie pewnie gdzies sie zgubi czy wsiadl do autokaru czy
    nie, czy nocowal w zarezerwowanych miejscach czy nie, czy zjadl
    posilki czy nie ... choc tu akurat biuro podrozy moze miec jakas
    ciekawa umowe - ze np za niewykorzystany pokoj nie placi, bo hotel go
    jednak moze wynajac ..

> [...]
    >..........skorzystał z pośrednictwa pracy i był zatrudniony przez
    >firmę HassDass GmbH na stanowisku elektryka z wynagrodzeniem

    Ale zaraz - agencja taka, ze sama Ygrekowskiego zatrudnia, czy tylko
    posrednik w szukaniu ?
    Posrednik w szukaniu moze nic nie wiedziec czy do umowy z pracodawca
    doszlo.

    J.

  • 9. Data: 2020-11-17 18:41:24
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    O poniesioną szkodę z tytułu niewystawienia należnego zaświadczenia (wyliczoną i
    udowodnioną) oraz o zadośćuczynienie/nawiązkę.
    I teraz poproś w urzędzie pocztowym o zaświadczenie, że Twój list odesłali dzień-dwa
    przed upływem terminu na awizie ;-))

    -----

  • 10. Data: 2020-11-17 19:20:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ąćęłńóśźż" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >O poniesioną szkodę z tytułu niewystawienia należnego zaświadczenia
    >(wyliczoną i udowodnioną) oraz o zadośćuczynienie/nawiązkę.

    Jest to zgrabne uzasadnienie, ale zawiera "naleznego".
    Podaj podstawe nalezenia :-)

    Poza tym Robert sugerowal role zaswiadczenia zastepczego ... chcialbys
    zaswiadczenie, aby nie poniesc strat.
    Strat jeszcze nie ma ... i co wtedy ?
    Wezwac do wystawienia straszac mozliwymi skutkami finansowymi ?

    >I teraz poproś w urzędzie pocztowym o zaświadczenie, że Twój list
    >odesłali dzień-dwa przed upływem terminu na awizie ;-))

    A odeslali ?
    Jak sie stawiles na poczcie w odpowiednim dniu ... zaswiadczenia moze
    i odmowia, ale reklamacje zloz, ze listu nie ma, to bedzie papier z
    data.

    -----
    > Hm, tylko o co pozwac firme?

    J.