Rządowy projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce
Rządowy projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 833
- Data wpłynięcia: 2012-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1342
833
obciążenie administracyjne, skali tej uciążliwości, jak
również koszty, jakie wygeneruje przedmiotowa zmiana.
Zniesienie
Polska Izba
Proponowana zmiana jest korzystna,
jednak zbyt Wprowadzenie
ściśle określonego katalogu
uznaniowości
Handlu
ogólnikowa i w dalszym ciągu pozostawia urzędnikom dużą sytuacji, w których możliwe jest zmniejszenie
administracyjnej
swobodę w zakresie wysokości zmniejszenia zaliczek. wysokości zaliczek, nie przyniesie pożądanego
dotyczącej możliwości
Z tego względu zasadnym jest wskazanie sposobu i zasad efektu. Nadmierna kazuistyka przepisu prawnego
ograniczenia
zmniejszania zaliczek.
spowoduje, że przedsiębiorca znajdujący się
wysokości
zaliczek
w innym niż opisany stanie, nie będzie w stanie
BCC
Zniesienie uznaniowości powinno być zastąpione
płaconych
przez
skorzystać z ograniczenia wysokości zaliczki.
precyzyjnymi przepisami, co może okazać się trudne do
podatników
zrealizowania.
Po wprowadzeniu propozycji MG każda odmowa
będzie podlegała kontroli sądowej.
OPZZ
Wprowadzenie literalnie określonych przesłanek, których
wypełnienie obligowałoby organ podatkowy do
ograniczenia poboru zaliczek na podatek.
Odstąpienie od zakazu BCC
Proponowana zmiana może być bardziej kłopotliwa od Trudno odnieść się do zgłoszonej uwagi, ponieważ
przekazywania znaków
obecnie istniejącego rozwiązania.
brak jest wskazania, na czym miałaby polegać
akcyzy
trudność.
Towarzystwo
Odstąpienie od zakazu przekazywania znaków akcyzy Propozycja dotyczy przekazania znaków akcyzy
Gospodarcze
należy traktować z dużą ostrożnością. Protokolarne między
podmiotami
przekształconymi.
13
Polskie
przekazanie znaków jedynie pod nadzorem Urzędu Celnego Korzystanie z tych samych praw przez następcę
Elektrownie
nie do końca zapewni bezpieczeństwo w zakresie i osobista kontrola naczelnika UC wydaje się być
zapobiegania nadużyć.
wystarczającym zabezpieczeniem.
Ułatwienia w ewiden- Polskie
Zasadne jest wprowadzenie dalszych uproszczeń w ustawie Uwzględnienie propozycji w przedmiotowym
cjonowaniu sprzedaży Towarzystwo
o podatku akcyzowym, np. przez jednoznaczne wskazanie, projekcie jest niemożliwe z uwagi na brak
i nabyciu wyrobów Elektro-
że u podmiotów zużywających wyroby węglowe na cele stanowiska MF do postulatu.
węglowych
ciepłowni
uprawniające do zwolnienia nie powstają ubytki tych
Zawodowych
wyrobów podlegające opodatkowaniu.
Górnicza Izba Ułatwienia w ewidencjonowaniu sprzedaży i nabycia Uwzględnienie propozycji w przedmiotowym
Przemysłowo- wyrobów węglowych. Dla osiągnięcia ułatwienia w obrocie projekcie jest niemożliwe z uwagi na brak
-Handlowa
wyrobami węglowymi istotnym jest nie tyle rozszerzenie stanowiska MF do postulatu.
ustawowego upoważnienia dla Ministra Finansów, ile
podjęcie prac nad doprecyzowaniem przepisów
akcyzowych. Zatem proponuje się:
doprecyzować przepisy akcyzowe ze względu na specyfikę
działań kopalń, w tym zasady dotyczące określania norm
dopuszczalnych ubytków wyrobów węglowych, dodać
nowe brzmienie definicji podmiotu zużywającego, dodać
nowe brzmienie definicji pośredniczącego podmiotu
14
węglowego, dodać definicję gospodarstwa domowego,
doprecyzować
definicję
zakładu
energetycznego,
doprecyzować przepisy akcyzowe w taki sposób, aby
zużycie wyrobów węglowych stanowiło odrębny przedmiot
opodatkowania akcyzą.
Wydłużenie terminu na PKN Orlen
Zważając na praktykę obrotu, praktyczniejszym terminem Uwzględnienie propozycji w przedmiotowym
przekazywanie danych
na złożenie wymaganych przepisami informacji byłby projekcie jest niemożliwe z uwagi na brak
o wyrobach akcyzo-
25 dzień m-ca następnego. W praktyce pozwoliłoby to stanowiska MF do postulatu.
wych
zrównać dzień na przekazanie tych informacji z terminem
składania deklaracji.
Jednocześnie uważamy, że składanie wszystkich
wymaganych dodatkowych zestawień i oświadczeń
akcyzowych (ewidencje wyrobów – nie określono terminu
i dziś każdy składa w innym terminie, oświadczenia
o zużyciu energii elektrycznej zwolnionej – dziś 15-ty m-ca
następnego) winno mieć miejsce w terminie do 25 dnia
m-ca następnego.
Polskie
Dla podatku akcyzowego terminem powinien być 25 dzień
Towarzystwo
następnego miesiąca.
15
Elektro-
ciepłowni
Zawodowych
Odstąpienie od obo- Polskie
Należałoby także odstąpić, z powodów wskazanych w Uwaga dotyczy zmiany treści rozporządzenia MF,
wiązku
pisemnego Towarzystwo uzasadnieniu, od obowiązku powiadamiania naczelnika nie może zostać włączona do projektu MG.
powiadamiania w za-
Elektro-
urzędu celnego o zamiarze dokonania wysyłki wyrobów
kresie
czynności ciepłowni
akcyzowych, o którym mowa w § 42 ust. 1 rozporządzenia
wyprowadzania ze
Zawodowych
Min. Fin z dnia 7.05.2010 r. w sprawie kontroli niektórych
składu podatkowego
wyrobów akcyzowych
wyrobów akcyzowych
Polska
Punkt ten powinien zostać rozszerzony o wszelkie
Organizacja
zgłoszenia wynikające z rozporządzenia w sprawie kontroli
Przemysłu
niektórych wyrobów akcyzowych.
i Handlu
Naftowego
Redukcja obowiązku Marszałek
Postulat kwoty 200 zł, a nie jak zaproponowano Wprowadzenie
kolejnego
podziału
przekazywania wykazu Województwa w przedmiotowym projekcie 400 zł. Wynika to z faktu, przedsiębiorców, ze względu na kwotę opłaty,
informacji
Wielko-
że w powyższych wykazach często znajdują się drobne zamiast oczekiwanego uproszczenia mogłoby
wykorzystywanych do polskiego
błędy (np. zastosowanie niższych stawek opłat generować
dodatkowe
czynności
wobec
ustalenia
wysokości
– z poprzedniego roku), które wpływają na wysokość, przedsiębiorcy.
16
opłat środowiskowych
wyliczonej
przez
podmiot,
opłaty.
Możliwość
weryfikowania wykazów na kwoty pomiędzy 200 zł
a 400 zł pozwoli na ujawnienie niektórych błędów, które
doprowadziły do zaniżenia opłaty poniżej 400 zł
(wówczas podmiot korzystający ze środowiska jest
zwolniony z obowiązku jej wniesienia), podczas gdy
prawidłowa jej wysokość wynosi powyżej 400 zł – w tej
sytuacji podmiot korzystający ze środowiska jest
zobowiązany do jej uiszczenia.
Rada
Niejasnym jest pojęcie „jednokrotnego składania wykazu Zgodnie z propozycją MG brak złożenia
Krajowej Izby informacji wykorzystywanych do ustalenia wysokości opłat aktualizacji
wykazu
będzie
dla
organu
Gospodarki
środowiskowych”. Przedsiębiorcy naliczają opłaty za prowadzącego rejestr potwierdzeniem, że podmiot
Morskiej
korzystanie ze środowiska na podstawie zebranych danych korzystający ze środowiska nie przekroczył limitu
o emisjach. Dane te wynikają z przeprowadzanych zwalniającego z wnoszenia opłaty środowiskowej.
pomiarów i kształtują się różnie w zależności od zużycia
mediów, surowców itp. w danym okresie czasu. Z tego
powodu wysłana jednokrotnie informacja jest aktualna
jedynie w odniesieniu do okresu sprawozdawczego, którego
dotyczy. W przypadku typów korzystania ze środowiska,
w których emisje można naliczać ryczałtowo, wykaz
17
również koszty, jakie wygeneruje przedmiotowa zmiana.
Zniesienie
Polska Izba
Proponowana zmiana jest korzystna,
jednak zbyt Wprowadzenie
ściśle określonego katalogu
uznaniowości
Handlu
ogólnikowa i w dalszym ciągu pozostawia urzędnikom dużą sytuacji, w których możliwe jest zmniejszenie
administracyjnej
swobodę w zakresie wysokości zmniejszenia zaliczek. wysokości zaliczek, nie przyniesie pożądanego
dotyczącej możliwości
Z tego względu zasadnym jest wskazanie sposobu i zasad efektu. Nadmierna kazuistyka przepisu prawnego
ograniczenia
zmniejszania zaliczek.
spowoduje, że przedsiębiorca znajdujący się
wysokości
zaliczek
w innym niż opisany stanie, nie będzie w stanie
BCC
Zniesienie uznaniowości powinno być zastąpione
płaconych
przez
skorzystać z ograniczenia wysokości zaliczki.
precyzyjnymi przepisami, co może okazać się trudne do
podatników
zrealizowania.
Po wprowadzeniu propozycji MG każda odmowa
będzie podlegała kontroli sądowej.
OPZZ
Wprowadzenie literalnie określonych przesłanek, których
wypełnienie obligowałoby organ podatkowy do
ograniczenia poboru zaliczek na podatek.
Odstąpienie od zakazu BCC
Proponowana zmiana może być bardziej kłopotliwa od Trudno odnieść się do zgłoszonej uwagi, ponieważ
przekazywania znaków
obecnie istniejącego rozwiązania.
brak jest wskazania, na czym miałaby polegać
akcyzy
trudność.
Towarzystwo
Odstąpienie od zakazu przekazywania znaków akcyzy Propozycja dotyczy przekazania znaków akcyzy
Gospodarcze
należy traktować z dużą ostrożnością. Protokolarne między
podmiotami
przekształconymi.
13
Polskie
przekazanie znaków jedynie pod nadzorem Urzędu Celnego Korzystanie z tych samych praw przez następcę
Elektrownie
nie do końca zapewni bezpieczeństwo w zakresie i osobista kontrola naczelnika UC wydaje się być
zapobiegania nadużyć.
wystarczającym zabezpieczeniem.
Ułatwienia w ewiden- Polskie
Zasadne jest wprowadzenie dalszych uproszczeń w ustawie Uwzględnienie propozycji w przedmiotowym
cjonowaniu sprzedaży Towarzystwo
o podatku akcyzowym, np. przez jednoznaczne wskazanie, projekcie jest niemożliwe z uwagi na brak
i nabyciu wyrobów Elektro-
że u podmiotów zużywających wyroby węglowe na cele stanowiska MF do postulatu.
węglowych
ciepłowni
uprawniające do zwolnienia nie powstają ubytki tych
Zawodowych
wyrobów podlegające opodatkowaniu.
Górnicza Izba Ułatwienia w ewidencjonowaniu sprzedaży i nabycia Uwzględnienie propozycji w przedmiotowym
Przemysłowo- wyrobów węglowych. Dla osiągnięcia ułatwienia w obrocie projekcie jest niemożliwe z uwagi na brak
-Handlowa
wyrobami węglowymi istotnym jest nie tyle rozszerzenie stanowiska MF do postulatu.
ustawowego upoważnienia dla Ministra Finansów, ile
podjęcie prac nad doprecyzowaniem przepisów
akcyzowych. Zatem proponuje się:
doprecyzować przepisy akcyzowe ze względu na specyfikę
działań kopalń, w tym zasady dotyczące określania norm
dopuszczalnych ubytków wyrobów węglowych, dodać
nowe brzmienie definicji podmiotu zużywającego, dodać
nowe brzmienie definicji pośredniczącego podmiotu
14
węglowego, dodać definicję gospodarstwa domowego,
doprecyzować
definicję
zakładu
energetycznego,
doprecyzować przepisy akcyzowe w taki sposób, aby
zużycie wyrobów węglowych stanowiło odrębny przedmiot
opodatkowania akcyzą.
Wydłużenie terminu na PKN Orlen
Zważając na praktykę obrotu, praktyczniejszym terminem Uwzględnienie propozycji w przedmiotowym
przekazywanie danych
na złożenie wymaganych przepisami informacji byłby projekcie jest niemożliwe z uwagi na brak
o wyrobach akcyzo-
25 dzień m-ca następnego. W praktyce pozwoliłoby to stanowiska MF do postulatu.
wych
zrównać dzień na przekazanie tych informacji z terminem
składania deklaracji.
Jednocześnie uważamy, że składanie wszystkich
wymaganych dodatkowych zestawień i oświadczeń
akcyzowych (ewidencje wyrobów – nie określono terminu
i dziś każdy składa w innym terminie, oświadczenia
o zużyciu energii elektrycznej zwolnionej – dziś 15-ty m-ca
następnego) winno mieć miejsce w terminie do 25 dnia
m-ca następnego.
Polskie
Dla podatku akcyzowego terminem powinien być 25 dzień
Towarzystwo
następnego miesiąca.
15
Elektro-
ciepłowni
Zawodowych
Odstąpienie od obo- Polskie
Należałoby także odstąpić, z powodów wskazanych w Uwaga dotyczy zmiany treści rozporządzenia MF,
wiązku
pisemnego Towarzystwo uzasadnieniu, od obowiązku powiadamiania naczelnika nie może zostać włączona do projektu MG.
powiadamiania w za-
Elektro-
urzędu celnego o zamiarze dokonania wysyłki wyrobów
kresie
czynności ciepłowni
akcyzowych, o którym mowa w § 42 ust. 1 rozporządzenia
wyprowadzania ze
Zawodowych
Min. Fin z dnia 7.05.2010 r. w sprawie kontroli niektórych
składu podatkowego
wyrobów akcyzowych
wyrobów akcyzowych
Polska
Punkt ten powinien zostać rozszerzony o wszelkie
Organizacja
zgłoszenia wynikające z rozporządzenia w sprawie kontroli
Przemysłu
niektórych wyrobów akcyzowych.
i Handlu
Naftowego
Redukcja obowiązku Marszałek
Postulat kwoty 200 zł, a nie jak zaproponowano Wprowadzenie
kolejnego
podziału
przekazywania wykazu Województwa w przedmiotowym projekcie 400 zł. Wynika to z faktu, przedsiębiorców, ze względu na kwotę opłaty,
informacji
Wielko-
że w powyższych wykazach często znajdują się drobne zamiast oczekiwanego uproszczenia mogłoby
wykorzystywanych do polskiego
błędy (np. zastosowanie niższych stawek opłat generować
dodatkowe
czynności
wobec
ustalenia
wysokości
– z poprzedniego roku), które wpływają na wysokość, przedsiębiorcy.
16
opłat środowiskowych
wyliczonej
przez
podmiot,
opłaty.
Możliwość
weryfikowania wykazów na kwoty pomiędzy 200 zł
a 400 zł pozwoli na ujawnienie niektórych błędów, które
doprowadziły do zaniżenia opłaty poniżej 400 zł
(wówczas podmiot korzystający ze środowiska jest
zwolniony z obowiązku jej wniesienia), podczas gdy
prawidłowa jej wysokość wynosi powyżej 400 zł – w tej
sytuacji podmiot korzystający ze środowiska jest
zobowiązany do jej uiszczenia.
Rada
Niejasnym jest pojęcie „jednokrotnego składania wykazu Zgodnie z propozycją MG brak złożenia
Krajowej Izby informacji wykorzystywanych do ustalenia wysokości opłat aktualizacji
wykazu
będzie
dla
organu
Gospodarki
środowiskowych”. Przedsiębiorcy naliczają opłaty za prowadzącego rejestr potwierdzeniem, że podmiot
Morskiej
korzystanie ze środowiska na podstawie zebranych danych korzystający ze środowiska nie przekroczył limitu
o emisjach. Dane te wynikają z przeprowadzanych zwalniającego z wnoszenia opłaty środowiskowej.
pomiarów i kształtują się różnie w zależności od zużycia
mediów, surowców itp. w danym okresie czasu. Z tego
powodu wysłana jednokrotnie informacja jest aktualna
jedynie w odniesieniu do okresu sprawozdawczego, którego
dotyczy. W przypadku typów korzystania ze środowiska,
w których emisje można naliczać ryczałtowo, wykaz
17
Dokumenty związane z tym projektem:
-
833
› Pobierz plik