eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 806
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829

806-cz-I

4) Osoba wpisana na listę kwalifikowanych pracowników
zabezpieczenia technicznego posiadająca wykształcenie co
najmniej średnie techniczne o specjalności określonej w ust. 2
pkt 4) lub co najmniej średnie i ukończony kurs pracownika
zabezpieczenia technicznego w zakresie projektowania
systemów oraz legitymująca się potwierdzonym co najmniej 3-
letnim doświadczeniem zawodowym w wykonywaniu
czynności, o których mowa w ust. 1, jest upoważniona do:
1) opracowywania projektów systemów zabezpieczeń
technicznych;
1) 2) opracowywania planuów ochrony w zakresie określonym
w art. 3 pkt 2;
2) 3) organizowania i kierowania zespołami pracowników
zabezpieczenia technicznego.
Proponowane rozszerzenie art. 3 definicji zabezpieczenia
technicznego o zadanie projektowania systemów uzasadnia
rozwinięcie w art. 27 ust. 4 katalogu upoważnień.
Uważa za celowe otwarcie dostępu do wykonywania zadań
ujętych w w/w katalogu osobom nie posiadającym
wykształcenia technicznego, które na drodze wieloletniej
praktyki i doskonalenia zawodowego nabyły niezbędną wiedzę i
kwalifikacje do wykonywania zadań, do których upoważniono
osoby posiadające wykształcenie co najmniej średnie techniczne.

7 Ogólnopolskie
Art. 3 pkt 2, W art. 3 pkt 2 proponuje zapis:
Nie uwzględniono.
Stowarzyszenie
Art.17 ust.
„2) zabezpieczenia technicznego, polegającego na projektowaniu Propozycja tożsama z wcześniej
Inżynierów i
1a pkt 6 lit.
systemów zabezpieczenia technicznego oraz montażu,
nieuwzględnioną propozycją
Techników
f,
eksploatacji, konserwacji i naprawach w miejscach
Polskiej Izby Systemów
Zabezpieczeń
Art. 20 ust.
zainstalowania:
Alarmowych.
Technicznych i
1 pkt 3
a) urządzeń systemów alarmowych sygnalizujących zagrożenie
Uzasadnienie jw.
Zarządzania
chronionych osób i mienia i urządzeń systemów transmisji

Bezpieczeństwem
alarmu,


122
„POLALARM” b)
urządzeń i środków mechanicznego zabezpieczenia, a także

ich awaryjnym otwieraniu w miejscach zainstalowania”

Wskazuje, że proponowany w projekcie ustawy zapis pomija

całkowicie kwestie projektowania, niezwykle istotna dla

bezpieczeństwa.

Wskazuje, że dodanie wyrażenia „urządzeń systemów transmisji
alarmu” stanowi niezbędne dopełnienie istoty systemów

alarmowych.

Kwestionuje proponowany w projekcie ustawy zapis art. 17 ust.
Uwzględniono.
1a pkt 6 lit. f dotyczący wpisu na listę kwalifikowanych
Wpis na listę kwalifikowanych
pracowników ochrony lub kwalifikowanych pracowników
pracowników będzie dokonywany
zabezpieczenia technicznego argumentując, że osoba wpisana na na wniosek pracownika a nie
listę, na wniosek przedsiębiorcy lub kierownika jednostki nie
pracodawcy.
będzie mogła złożyć wniosku o udzielenie koncesji, gdyż

posiadaczem zaświadczenia o wpisie będzie wnioskujący.



Zgłasza uwagę, że zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 3 pracownik
Uwaga niezrozumiała. Pracodawca
ochrony czy zabezpieczenia technicznego może mieć kilka
wystawia pracownikowi legitymacje
legitymacji od jednego pracodawcy.
zabezpieczenia technicznego albo
Proponuje wprowadzenie zmian w projekcie lub opracowanie
ochrony fizycznej zgodną z
nowego projektu ustawy, z udziałem organizacji
kwalifikacjami.
samorządowych.


8 Ogólnopolskie Art. 26 ust.
OPZZ opowiada się za ułatwieniem dostępu do zawodów.
Nie uwzględniono.
Porozumienie
3 pkt 10
W przedmiotowym projekcie dostrzega nie tylko szanse na
Pracownicy kwalifikowani pracują z
Związków

ograniczenie bezrobocia, ale również możliwości dla młodych
bronią, mogą używać środki
Zawodowych
pracowników. Wątpliwości OPZZ budzi zapis art. 26 ust. 3 pkt.
przymusu bezpośredniego, stąd

10 dotyczący kwalifikacji pracownika ochrony, który brzmi „nie konieczność posiadania przez nich
posiada orzeczenia o niepełnosprawności lub innej grupie
zdolności psychicznej i fizycznej.
inwalidzkiej wydanych na podstawie odrębnych przepisów”.
Zgodnie z obowiązującym w tym
Zdaniem OPZZ istnieje obawa niezgodności z art. 32
zakresie rozporządzeniem Ministra
Konstytucji RP, który wyraża zasadę równości. W ocenie OPZZ Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia

123
powyższy zapis dyskryminuje osoby niepełnosprawne.
23 marca 1999 r. w sprawie badań
OPZZ stoi na stanowisku, że dopuszczalność ograniczeń do
lekarskich i psychologicznych osób
wykonywania zawodu pracownika ochrony mogłaby
ubiegających się o wydanie licencji
ewentualnie ograniczyć się w zakresie umiarkowanego i
oraz posiadających licencję
znacznego stopnia niepełnosprawności.
pracownika ochrony fizycznej,

badanie lekarskie obejmuje ocenę
„spełnianie wymogów określonych w ust. 3 pkt 4,5 i 10(…)”.
układu krążenia, oddechowego i
Zdaniem OPZZ powinien być skreślony pkt 10.
ocenę narządu ruchu, ponadto

badanie okulistyczne,
otolaryngologiczne, psychiatryczne
i neurologiczne. Wyklucza to
posiadanie orzeczenia o
niepełnosprawności lub grupy
inwalidzkiej.

9 Ogólnopolskie
Art. 26 ust.7 W ocenie OPZZ powinno się wykreślić zapisy „umowa
Nie uwzględniono.
Porozumienie

zlecenie” pozostawiają wyłącznie zapis o umowach o pracę, co
Projekt ustawy eliminuje umowy „o
Związków

zdaniem zgłaszającego uwagi zminimalizuje zatrudnienia na
dzieło”. Umowa zlecenie przy np.
Zawodowych

umowy cywilnoprawne.
krótkotrwałych zadaniach jest



właściwa. Pozbawienie takiej


możliwości godzi w swobodę


zawierania umów.



Art. 30 ust.
Zgodnie z brzmieniem ww. artykułu pracodawca jest
Nie uwzględniono.
1,2,3
obowiązany do skierowania na badania, o których mowa w ust.
Po uwzględnionej wcześniej

4, osobę będącą kwalifikowanym pracownikiem ochrony
zmianie projektu to pracownik

fizycznej, nie rzadziej niż co 3 lata. Zdaniem OPZZ należałoby
będzie wnioskował o wpisanie go
Art. 33 ust.
w ww. artykule dokonać zapisu, że koszty badań będzie
na listę kwalifikowanych
5
pokrywał pracodawca.
pracowników ochrony. To przede


wszystkim w jego interesie leży
utrzymanie statusu pracownika
kwalifikowanego.

124

10 Prokurator Art. 26 ust.
Zdaniem Prokuratora Generalnego w proponowanym brzmieniu
Nie uwzględniono.
Generalny
3 pkt 6
ww. artykułu określono jako jedną z przesłanek warunkujących
Projekt ustawy nie przewiduje


wpis osób na listę kwalifikowanych pracowników do ochrony
zmian w tym zakresie w stosunku
fizycznej posiadanie nienagannej opinii wydanej przez
do stanu obecnego.
Komendanta Komisariatu Policji, nie wskazując jednocześnie
czym owa nienaganność jest, i jakie kryteria powinny być
uwzględnione przy opracowywaniu opinii. Niewyraźnie
zdaniem Prokuratora Generalnego zakreślone kontury tego
pojęcia stwarzają możliwości odmiennego kształtowania rodzaju
i skali ocen ze strony autora opinii, jaki i pracodawcy, który
będzie dokonywał interpretacji opinii.

11 Prokurator Art. 26 ust. W art. 9 projektu w pkt. 11, nadającym nowe brzmienie
Uwzględniono
Generalny
3 pkt 7
rozdziałowi 5 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób
Zmiana na ,,którego ważność nie

i mienia – art. 26 ust. 3 pkt 7 otrzymuje brzmienie: ,,7) posiada
upłynęła”.
zdolność fizyczną i psychiczną do wykonywania zadań,
stwierdzoną ważnym orzeczeniem lekarskim i psychologicznym
nie starszym niż 3 lata”. W ocenie Prokuratora Generalnego
pojęcie o nie starszym orzeczeniu, a więc personalizujące
dokument, nie jest znane systemowi prawnemu, w którym
najczęściej w takich sytuacjach używa się określenia:
orzeczeniem wydanym nie wcześniej niż w okresie trzech lat,
licząc od dnia w którym został złożony wniosek o wpis” bądź
„którego ważność nie upłynęła” albo ,,którego termin ważności,
wynoszący 3 lata, nie upłynął”.

12 Ryszard
Dobiński
ogólna Propozycja
stworzenia
nowego zawodu „pracownik dozoru
Nie uwzględniono.
„STRZELMISTRZ
obiektu” – pracowałby tam gdzie licencja nie jest wymagana.
Termin dozór nie występuje ani w
Uwaga dotycząca braku predyspozycji do wykonywania
ustawie obowiązującej ani w
zawodu, odporności na wiedzę i umiejętności, które trzeba
projektowanej.
przyswoić w zakresie broni, technik interwencyjnych,
Obszar ochrony gdzie pracują

125
konwojowania i kultury osobistej.
pracownicy nie wpisani na listę
Uwaga dotycząca szkoleń strzeleckich dla pracowników
kwalifikowanych pracowników jest
ochrony i kwestii nadzoru.
zdecydowanie większy, niż ten
Uwaga dotycząca kwestii dostępu do zawodu (obalenie mitu o
gdzie ustawowo zobowiązana jest
trudności dostania się do zawodu, o środowisku zamkniętym
wykonywać czynności tylko
i korporacyjnym).
ochrona kwalifikowana.

13 Stanisław Toczony
ogólna
Wniosek o równe traktowanie funkcjonariuszy SW w sprawie
Uwaga niezasadna na tym etapie.
funkcjonariusz SW
dostępu do licencji pracownika ochrony.
Projekt ustawy nie przewiduje
w stanie spoczynku

szczegółowych wyłączeń grup
zawodowych. Może zostać
zgłoszona przy pracach nad
rozporządzeniem w sprawie
szkoleń.

14 Organizacja ogólna Zastrzeżenia dotyczą braku funduszy związanych ze szkoleniami Nie uwzględniono.
Międzyzakładowa
zawodowymi. Opłaty wiążące się z uzyskaniem zaświadczeń
W interesie osoby zainteresowanej
NSZZ
lekarskich potwierdzających zdolność do wykonywania zawodu
wykonywaniem określonego
„Solidarność”
dodatkowo obciążą pracowników.
zawodu leży zdobycie i utrzymanie
Pracowników Firm
określonych kwalifikacji.
Ochrony Cateringu
i Sprzątania
15 Prokuratura
Zastrzeżenia dotyczą rezygnacji z egzaminu na licencję i
Projekt zawiera przepisy idące w
Apelacyjna w
zastąpienia go szkoleniem. Sytuacja taka spowoduje
kierunku wzmożenia kontroli
Tarnowie
konieczność wzmożenia kontroli przedsiębiorców działających
przedsiębiorców wykonujących
na rynku usług ochrony.
usługi ochrony.
Deregulacja może wiązać się ze zbytnią liberalizacją przepisów
Liberalizacja przepisów dot.
dotyczących uzyskiwania uprawnień, co może prowadzić do
uzyskiwania uprawnień jest celem
zagrożenia dla bezpieczeństwa m.in. użytkowników lotnisk.
nowych regulacji.

16 Ogólnopolskie

Rezygnacja z egzaminów dla pracowników ochrony jest
Nie uwzględniono.
Stowarzyszenie
pozornym ułatwieniem i niesie niebezpieczeństwo związane z
Rezygnacja z egzaminów zgodna z

126
strony : 1 ... 40 ... 80 ... 88 . [ 89 ] . 90 ... 100 ... 140

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: