Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 806
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2013-06-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829
806-cz-I
114
Zgodnie z danymi Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji na terytorium Polski uprawnienia do
wykonywania zawodu geodety w poszczególnych zakresach posiada (stan na dzień 7 września
2012 r.):
– geodezyjne pomiary sytuacyjno-wysokościowe, realizacyjne i inwentaryzacyjne – 19 654
osób,
– rozgraniczanie i podziały nieruchomości (gruntów) oraz sporządzanie dokumentacji do
celów prawnych – 16 694 osób,
– geodezyjne pomiary podstawowe – 78 osób,
– geodezyjna obsługa inwestycji – 2 186 osób,
– geodezyjne urządzanie terenów rolnych i leśnych – 949,
– geodezyjna redakcja map – 338 osób,
– fotogrametria i teledetekcja – 262 osoby.
Należy zaznaczyć, że suma wszystkich zdobytych uprawnień nie jest tożsama z liczbą osób
mających uprawnienia zawodowe. Wynika to z faktu zdobycia przez wiele osób uprawnień
w dwóch, trzech i większej liczbie zakresów. Liczba osób, które dotychczas zdobyły uprawnienia
jest więc mniejsza niż ilość zdobytych uprawnień wykazanych powyżej.
Postulowane zmiany mogą doprowadzić do zwiększenia zainteresowania wykonywaniem
deregulowanych zawodów oraz przyspieszyć czas wchodzenia na rynek pracy nowych osób
uzyskujących uprawnienia geodezyjne.
i) Deregulacja dostępu do zawodu instruktora nauki jazdy i egzaminatora osób ubiegających
się o uprawnienia do kierowania pojazdem
Zakres proponowanych zmian
Dotychczasowe wymagania
Postulowane zmiany
Korzyść dla osoby chcącej uzyskać
dostęp do wykonywania zawodu i
inne korzyści społeczne
Wykształcenie co najmniej średnie/wyższe*.
Wprowadzenie
Ułatwienie przekwalifikowania na
wymogu posiadania
instruktora/egzaminatora
wykształcenia
doświadczonym kierowcom
Niekaralność za przestępstwo przeciwko
średniego i ukończenia wykonującym dotychczas inne
bezpieczeństwu w komunikacji, popełnione
23 lat*.
zawody.
w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub
Inne wymogi bez
osobistej; wiarygodności dokumentów;
zmian.
prowadzenie pojazdu w stanie po użyciu
115
alkoholu lub w stanie po użyciu innego
podobnie działającego środka; przestępstwo
umyślne przeciwko życiu i zdrowiu;
przestępstwo przeciwko wolności seksualnej
i obyczajności.
Zaświadczenie o niekaralności wyrokiem
sądu za przestępstwo przeciwko
bezpieczeństwu w ruchu drogowym.
Posiadanie, przez okres co najmniej 3 lat,
Skrócenie okresu
Skrócenie ścieżki dostępu do zawodu.
uprawnienia do kierowania pojazdami rodzaju posiadania uprawnienia
objętego szkoleniem.
do kierowania
pojazdami rodzaju
objętego szkoleniem
z 3 do 2 lat.
Wymagane jest uczestniczenie w
Skrócenie okresu
Skrócenie ścieżki dostępu do zawodu.
7 egzaminach państwowych w charakterze
posiadania prawa jazdy
obserwatora oraz przeprowadzenie co
kategorii B z 6 do 3 lat.
najmniej 3 takich egzaminów pod kierunkiem
egzaminatora wyznaczonego przez dyrektora
wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego
i uzyskanie pozytywnej opinii.
Posiadanie, przez okres co najmniej 6 lat,
uprawnienia do kierowania pojazdami
kategorii B*.
Kurs kwalifikacyjny w jednostce.
Brak zmian
Egzamin przed komisją powołaną przez
Brak zmian
wojewodę/Egzamin przed komisją
weryfikacyjną*.
* w przypadku egzaminatora osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdem.
Wpływ proponowanych zmian na rynek pracy
Według szacunków Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej prawo do
wykonywania zawodu egzaminatora osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania
pojazdem posiada w Polsce ok. 7 000 osób (z czego 1 000 wykonuje zawód). Liczbę
instruktorów nauki jazdy szacuje się na 18 000 osób.
Minimalne wymagania wobec osób wykonujących w Unii Europejskiej zawód
egzaminatora osób ubiegających się o uprawnienie do kierowania pojazdami zostały określone
w dyrektywie 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r.
w sprawie praw jazdy. Państwa członkowskie Unii Europejskiej ustalają jednak z reguły wyższe
wymagania dla tej grupy zawodowej, niż określone w ww. dyrektywie. Przepisy wspólnotowe
116
nie regulują natomiast wymagań wobec instruktorów nauki jazdy – każde państwo członkowskie
UE samodzielnie ustala wymagania dla instruktorów nauki jazdy z uwzględnieniem roli, jaka na
nich spoczywa (tj. przygotowanie osoby ubiegającej się o uprawnienie do kierowania pojazdami
w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa).
Zgodnie z danymi zamieszczonymi w bazie zawodów regulowanych Komisji Europejskiej
(http://ec.europa.eu/internal_market/qualifications/regprof/index.cfm?action=professions), zawód
instruktora nauki jazdy jest regulowany w 16 państwach członkowskich (Belgia, Bułgaria,
Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Malta, Holandia, Polska, Portugalia, Rumunia,
Słowacja, Hiszpania, Szwecja, Wielka Brytania).
Należy oczekiwać, że deregulacja dostępu do obu zawodów przyczyni się do zwiększenia
zainteresowania wykonywaniem tych zawodów. Doprowadzić do tego może zwiększenie
możliwości przekwalifikowania, zwłaszcza doświadczonych kierowców nie posiadających
formalnego wykształcenia (także pracowników 50+).
j) Deregulacja dostępu do zawodu detektywa
Zakres proponowanych zmian:
Dotychczasowe wymagania
Postulowane zmiany
Korzyść dla osoby chcącej uzyskać
dostęp do wykonywania zawodu i
inne korzyści społeczne
Wymagane wykształcenie co najmniej
Brak zmian
średnie.
Zaświadczenie o niekaralności, badania
Brak zmian
lekarskie oraz psychologiczne wraz
z wywiadem policyjnym.
Egzamin przeprowadza komisja powołana
Zniesienie wymogu
Ułatwienie rozpoczęcia wykonywania
przez Komendanta Głównego Policji i wpis
zdania egzaminu;
zawodu.
do rejestru detektywów.
pozostawienie wymogu
odbycia
obowiązkowego
szkolenia.
Wpływ proponowanych zmian na rynek pracy:
Obecnie na terenie Polski uprawnienia do wykonywania zawodu detektywa posiada 617
osób46. Koszty szkoleń dla kandydatów do zawodu w zakresie ochrony danych osobowych,
46 Dane Ministerstwa Spraw Wewnętrznych na dzień 1.01.2012 r.
117
ochrony informacji niejawnych, przepisów prawa i obowiązków detektywa oraz zasad
wykonywania działalności gospodarczej w zakresie usług detektywistycznych nie powinny
przekroczyć obecnej opłaty za egzamin na licencję detektywa, wynoszącej w czerwcu 2012 r.
717 zł. W miarę rozwoju rynku firm prowadzących szkolenia w tym zakresie – z uwagi na
konkurencję między podmiotami szkoleniowymi – można oczekiwać, że koszt szkolenia nie
będzie przekraczał kwoty 500 zł. Opłata za egzamin na licencję detektywa (obecnie 717 zł) –
z uwagi na fakt, że jest to zawód regulowany – pokrywała jedynie koszty zorganizowania
egzaminu. Egzaminy są na dotychczasowych zasadach organizowane raz na kwartał przez
Komendanta Głównego Policji.
Po wprowadzeniu proponowanych zmian kontrola działalności gospodarczej w zakresie
usług detektywistycznych będzie prowadzona w ramach tych samych komórek organizacyjnych
co kontrola firm ochrony osób i mienia. Tym samym dodatkowe zadania związane
z intensyfikacją kontroli nie będą generować dodatkowych kosztów.
Należy natomiast oczekiwać, że deregulacja spowoduje wzrost zainteresowania pracą
w zawodzie detektywa. Zwłaszcza wzrost popytu na niewymagające wiedzy specjalistycznej,
popularne usługi detektywistyczne, może być zachętą do wejścia na rynek usług
detektywistycznych w sytuacji jego deregulacji.
k) Deregulacja dostępu do zawodów pracownika ochrony fizycznej stopnia I i II oraz
pracowników zabezpieczenia technicznego stopnia I i II
Zakres proponowanych zmian
Dotychczasowe wymagania
Postulowane zmiany
Korzyść dla osoby chcącej uzyskać
dostęp do wykonywania zawodu i
inne korzyści społeczne
Pracownik ochrony fizycznej I stopnia:
Zniesienie licencji
Ułatwienie wejścia na rynek.
- wymagane jest ukończenie szkoły
i egzaminu
podstawowej, dyplom lub świadectwo
państwowego na rzecz
potwierdzające uzyskanie wykształcenia
szkolenia i wpisu na
specjalistycznego lub pełnienie nienagannej
listę oraz podziału
służby w stopniu podoficera lub chorążego
pracowników ochrony
w BOR, co najmniej 15 lat lub ukończenie
na stopnie.
kursu pracowników ochrony fizycznej
I stopnia
Osoba ubiegająca się o
- w praktyce odbywają się przede wszystkim
wpis na listę
szkolenia strzeleckie, organizowane przez
kwalifikowanych
specjalistyczne uzbrojone formacje obronne
pracowników ochrony
(sufo) lub na wynajętej strzelnicy przez
fizycznej ma
wynajętych instruktorów strzeleckich.
obowiązek jedynie
118
W wewnętrznych służbach ochrony szefowie
złożyć oświadczenie,
ochrony prowadzą zajęcia szkoleniowe
że ma pełną zdolność
i instruktaże
do czynności
- egzamin przeprowadza komisja powołana
prawnych, nie była
przez komendanta wojewódzkiego Policji
skazana prawomocnym
wyrokiem za
przestępstwo umyślne i
nie toczy się przeciwko
niej postępowanie
karne o takie
przestępstwo.
Pracownik ochrony fizycznej II stopnia:
Zniesienie licencji i
Ułatwienie wejścia na rynek.
- wymagane jest co najmniej wykształcenie
egzaminu
średnie, legitymowanie się dyplomem lub
państwowego na rzecz
świadectwem potwierdzającymi uzyskanie
szkolenia i wpisu na
wykształcenia specjalistycznego lub pełnienie
listę oraz podział
nienagannej służby w stopniu oficera w BOR,
pracowników na
co najmniej 15 lat, bądź ukończenie kursu
stopnie.
pracowników ochrony fizycznej II stopnia
- w praktyce odbywają się przede wszystkim
Osoba ubiegająca się o
szkolenia strzeleckie, organizowane przez
wpis na listę
specjalistyczne uzbrojone formacje obronne
kwalifikowanych
(sufo) lub na wynajętej strzelnicy przez
pracowników ochrony
wynajętych instruktorów strzeleckich.
fizycznej ma
W wewnętrznych służbach ochrony szefowie
obowiązek jedynie
ochrony prowadzą zajęcia szkoleniowe
złożyć oświadczenie,
i instruktaże
że ma pełną zdolność
- egzamin przeprowadza komisja powołana
do czynności
przez komendanta wojewódzkiego Policji.
prawnych, nie była
skazana prawomocnym
wyrokiem za
przestępstwo umyślne i
nie toczy się przeciwko
niej postępowanie
karne o takie
przestępstwo.
Pracownik zabezpieczenia technicznego
Zniesienie kursu
Ułatwienie pracownikom wejścia na
I stopnia:
i licencji. Zamiast
rynek.
- wykształcenie zawodowe techniczne o
kursu wprowadzone
specjalności elektronicznej, elektrycznej,
zostanie szkolenie
łączności, mechanicznej lub ukończenie kursu obejmujące niezbędne
pracowników zabezpieczenia technicznego
zagadnienia, a zamiast
albo przyuczenie do wymienionych zawodów
licencji – wpis na listę
na podstawie odrębnych przepisów.
kwalifikowanych
pracowników
zabezpieczenia
technicznego.
Przedsiębiorca
wykonujący
działalność
gospodarczą w tym
zakresie będzie
obowiązany do
zawarcia umowy
ubezpieczenia
odpowiedzialności
Dokumenty związane z tym projektem:
-
806-cz-II
› Pobierz plik
-
806-cz-I
› Pobierz plik