Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 729
- Data wpłynięcia: 2012-09-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
- data uchwalenia: 2012-11-23
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 70
729-cz-II
zawieranej umowy.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, określa zakres usług, transakcji lub instrumentów
finansowych, na potrzeby których podmiot chce być traktowany jak klient profesjonalny.
4. Warunkami uwzględnienia wniosku, o którym mowa w ust. 1, są:
1) udzielenie występującemu z nim podmiotowi informacji o zasadach traktowania przez
towarzystwo klientów profesjonalnych;
2) złożenie przez klienta pisemnego oświadczenia o znajomości zasad traktowania przez
towarzystwo klientów profesjonalnych oraz o skutkach ich zastosowania.
5. Towarzystwo zobowiązuje swoich klientów do przekazywania informacji o zmianach
danych, które mają wpływ na możliwość traktowania danego klienta jako klienta
profesjonalnego.
6. Towarzystwo, w przypadku powzięcia informacji, że klient przestał spełniać warunki
pozwalające na traktowanie go jak klienta profesjonalnego w rozumieniu § 2 pkt 19 lit. a – m,
podejmuje działania zmierzające do zmiany statusu klienta na potrzeby świadczenia na jego rzecz
usług, chyba że klient złoży wniosek, o którym mowa w ust. 1, i spełnia warunki, o których
mowa w tym przepisie.
7. Zmiany w zakresie stanu faktycznego przyjętego dla uznania spełnienia wymogów,
o których mowa w ust. 2, nie wpływają na zmianę statusu klienta profesjonalnego przyznanego
klientowi.
8. Kwoty wskazane w ust. 2 są obliczane przy zastosowaniu średniego kursu euro
ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na dzień poprzedzający złożenie wniosku, o którym
mowa w ust. 1.
§ 24. 1. Towarzystwo opracowuje i wdraża pisemną procedurę postępowania w przypadkach
złożenia wniosków, o których mowa w § 21 ust. 1 i § 23 ust. 1, oraz w przypadku, o którym
mowa w § 23 ust. 6.
2. Towarzystwo informuje klienta lub potencjalnego klienta, przy użyciu trwałego nośnika
informacji, o prawie do wystąpienia z wnioskami, o których mowa w § 21 ust. 1 i § 23 ust. 1.
Oddział 2
Przekazywanie informacji
§ 25. 1. W przypadku gdy towarzystwo jest zobowiązane do przekazywania klientowi
informacji przy użyciu trwałego nośnika informacji, użycie nośnika informacji innego niż papier
jest dopuszczalne, jeżeli:
1) taki sposób przekazu informacji jest uzasadniony ze względu na charakter świadczonej
usługi;
2) klient, mając możliwość wyboru pomiędzy przekazaniem informacji na papierze lub za
pomocą innego trwałego nośnika informacji, wskazuje wyraźnie na tę drugą formę.
2. W przypadku gdy towarzystwo przekazuje klientom informacje za pośrednictwem strony
internetowej towarzystwa, nie adresując ich indywidualnie do klienta, korzystanie z tej formy
przekazu jest możliwe, o ile spełnione są następujące warunki:
1) uzasadnia to charakter świadczonej usługi;
2) klient posiada regularny dostęp do Internetu; podanie przez klienta jego adresu poczty
elektronicznej na potrzeby świadczenia usług traktuje się jako posiadanie przez niego takiego
19
dostępu;
3) klient wyraźnie zgodził się na przekazywanie informacji w takiej formie;
4) jednocześnie z zamieszczeniem informacji na stronie internetowej towarzystwa klient
zostanie powiadomiony w formie elektronicznej o adresie strony internetowej towarzystwa
oraz o miejscu na tej stronie, gdzie informacja jest opublikowana;
5) towarzystwo zapewni aktualność przekazywanej informacji;
6) informacja będzie dostępna na stronie internetowej towarzystwa tak długo, jak jest to
niezbędne do tego, aby klient mógł się z nią zapoznać.
3. W przypadku gdy towarzystwo przekazuje klientom, wobec których świadczy usługi
pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa oraz tytułów uczestnictwa
informacje za pośrednictwem strony internetowej, a informacje takie nie są adresowane
indywidualnie do klienta, warunkiem korzystania z takiej formy przekazywania informacji jest:
1) wyraźna zgoda klienta na przekazywanie informacji w takiej formie;
2) przekazanie klientowi powiadomienia w formie elektronicznej zawierającego adres strony
internetowej towarzystwa oraz wskazanie miejsca na tej stronie, gdzie można znaleźć
informacje;
3) aktualność informacji;
4) dostępność informacji na stronie internetowej towarzystwa tak długo, jak jest to niezbędne
do tego, aby klient mógł się z nimi zapoznać.
§ 26. 1. Wszelkie informacje kierowane przez towarzystwo do klientów lub potencjalnych
klientów, w tym informacje upowszechniane przez towarzystwo w celu reklamy lub promocji
świadczonych przez nie usług, powinny być rzetelne, niebudzące wątpliwości
i niewprowadzające w błąd. Informacje upowszechniane przez towarzystwo w celu reklamy lub
promocji świadczonych przez nie usług oznaczane są w sposób niebudzący wątpliwości jako
informacje upowszechniane w celu reklamy lub promocji usług.
2. Informacje kierowane do klienta detalicznego lub potencjalnego klienta detalicznego albo
rozpowszechniane w sposób umożliwiający takim klientom zapoznanie się z nimi:
1) zawierają firmę towarzystwa oraz nazwę organu nadzoru, który udzielił towarzystwu
zezwolenia na świadczenie usług;
2) przedstawione są w sposób zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy, do którego są skierowane
lub do którego mogą dotrzeć;
3) nie mogą ukrywać, umniejszać ani przedstawiać w sposób niejasny istotnych elementów,
stwierdzeń lub ostrzeżeń oraz nie mogą prezentować potencjalnych korzyści płynących
z usługi lub instrumentu finansowego, o ile jednocześnie w sposób uczciwy i wyraźny nie
wskazują wszelkich zagrożeń, jakie związane są z daną usługą lub instrumentem.
3. W przypadku gdy informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają ofertę zawarcia umowy,
towarzystwo przekazuje potencjalnym klientom detalicznym
informacje związane
z towarzystwem i oferowaną usługą. Przepisy § 28, 29 i 36 stosuje się odpowiednio.
4. Informacje, o których mowa w ust. 1, nie mogą wykorzystywać nazwy żadnego organu
nadzoru w sposób, który wskazywałby lub sugerował, że taki organ nadzoru zatwierdził lub
zaaprobował produkty lub usługi towarzystwa.
5. W przypadku gdy informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają wskazanie korzyści
możliwych do osiągnięcia w sytuacji skorzystania z usług świadczonych przez towarzystwo,
powinny zawierać również wskazanie poziomu ryzyka inwestycyjnego związanego z danymi
usługami.
20
6. W przypadku gdy informacje, o których mowa w ust. 1, mogą stanowić podstawę do
podjęcia przez klientów decyzji o skorzystaniu z usługi pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu
jednostek uczestnictwa oraz tytułów uczestnictwa, powinny one zawierać taki zakres danych oraz
zostać przedstawione w taki sposób, aby klienci mogli zrozumieć specyfikę danej usługi oraz
instrumentu finansowego będącego przedmiotem danej usługi, a także ryzyko, jakie wiąże się
z tym instrumentem finansowym. Informacje takie mogą być przekazywane w formie
ujednoliconej i zawierają w szczególności dane dotyczące:
1) towarzystwa oraz świadczonych przez niego usług pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu
jednostek uczestnictwa oraz tytułów uczestnictwa;
2) instrumentów finansowych będących przedmiotem takich usług świadczonych przez
towarzystwo;
3) kosztów i opłat związanych ze wskazanymi usługami świadczonymi przez towarzystwo.
§ 27. 1. Informacje, o których mowa w § 26 ust. 1, mogą porównywać usługi świadczone
przez towarzystwo z innymi podobnymi usługami, jeżeli:
1) porównanie jest miarodajne i przedstawione w sposób rzetelny;
2) wskazane są źródła informacji wykorzystanych do porównania;
3) wskazane są główne fakty i założenia wykorzystane przy dokonywaniu porównania.
2. Informacje, o których mowa w § 26 ust. 1, mogą zawierać wskazanie wyników
osiągniętych w przeszłości w związku z inwestowaniem w dany instrument finansowy lub
w związku z określonym indeksem finansowym lub ze świadczeniem określonej usługi, jeżeli:
1) takie wyniki nie są najważniejszym elementem informacji;
2) są rzetelne i obejmują dane za okres ostatnich 5 lat lub za cały okres, w którym oferowano
dany instrument finansowy, ustalano dany indeks finansowy lub świadczono daną usługę,
o ile jest to okres krótszy niż 5 lat lub też okres dłuższy, wybrany według uznania
towarzystwa; w każdym przypadku jednak takie informacje o wynikach muszą być oparte
o pełne okresy dwunastomiesięczne;
3) w sposób wyraźny wskazują okres, za jaki są przedstawiane dane oraz ich źródło;
4) zawierają wyraźne ostrzeżenie, że przedstawione dane odnoszą się do przeszłości i że wyniki
osiągnięte w przeszłości nie stanowią gwarancji ich osiągnięcia w przyszłości;
5) jeżeli wskazanie opiera się na kwotach wyrażonych w walucie obcej – informacje wskazują
tę walutę wraz z ostrzeżeniem, że ewentualne zyski mogą ulec zwiększeniu lub zmniejszeniu
wskutek zmian kursu walutowego, oraz
6) jeżeli wskazanie opiera się na wynikach brutto – opisany jest wpływ, jaki na ten wynik mają
prowizje, opłaty i inne obciążenia związane z daną usługą.
3. Informacje, o których mowa w § 26 ust. 1, mogą zawierać odniesienie do symulacji
wyników osiągniętych w przeszłości, o ile odnoszą się do określonego instrumentu finansowego
lub indeksu finansowego, oraz jeżeli:
1) symulacja wyników osiągniętych w przeszłości opiera się na rzeczywistych wynikach
osiągniętych w przeszłości w związku z inwestowaniem w jeden lub w kilka instrumentów
finansowych lub w związku z indeksami finansowymi, które są identyczne lub stanowią
podstawę instrumentu finansowego, którego informacje dotyczą;
2) w stosunku do rzeczywistych wyników w przeszłości, o których mowa w pkt 1, spełnione są
warunki określone w ust. 2 pkt 1 – 3, 5 i 6, oraz
3) zawierają wyraźne ostrzeżenie, że dane odnoszą się do symulacji wyników z przeszłości i że
wyniki te nie stanowią gwarancji ich osiągnięcia w przyszłości.
4. Informacje, o których mowa w § 26 ust. 1, mogą odnosić się do wyników przyszłych,
21
jeżeli:
1) nie są oparte na symulacji wyników w przeszłości ani do takiej symulacji się nie odwołują;
2) oparte są na uzasadnionych założeniach wynikających z obiektywnych danych;
3) oparte zostały na wynikach brutto – ujawniają wpływ, jaki na te wyniki będą miały prowizje,
opłaty i inne obciążenia związane z daną usługą, oraz
4) zawierają wyraźne ostrzeżenie, że przedstawiane prognozy nie stanowią gwarancji
przyszłych wyników.
5. Informacje, o których mowa w § 26 ust. 1, mogą odnosić się do konkretnego przypadku
opodatkowania, jeżeli zawarto w nich wyraźne wskazanie, że opodatkowanie takie zależy od
indywidualnej sytuacji klienta i może ulec zmianie w przyszłości.
6. W przypadku gdy informacje, o których mowa w § 26 ust. 1, zawierają dane o systemie
rekompensat, o którym mowa w art. 133 ust. 1 lub art. 136 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami
finansowymi, którego uczestnikiem jest towarzystwo, dane te mogą zawierać wyłącznie
wskazanie systemu, do którego należy towarzystwo, oraz wskazanie górnej granicy środków
objętych tym systemem.
§ 28. 1. Przed zawarciem umowy o świadczenie usług towarzystwo zobowiązane jest
udostępnić klientowi detalicznemu lub potencjalnemu klientowi detalicznemu, przy użyciu
trwałego nośnika informacji lub poprzez zamieszczenie na swojej stronie internetowej,
szczegółowe informacje dotyczące towarzystwa oraz usług, które mają być świadczone na
podstawie zawieranej umowy.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1) firmę towarzystwa;
2) oświadczenie potwierdzające, że towarzystwo posiada zezwolenie oraz nazwę organu
nadzoru, który udzielił mu zezwolenia na świadczenie usług;
3) sposoby komunikowania się klienta z towarzystwem;
4) dane teleadresowe pozwalające na bezpośredni kontakt klienta z towarzystwem;
5) wskazanie języków, w których klient może kontaktować się z towarzystwem i w których
sporządzane będą dokumenty oraz przekazywane informacje;
6) wskazanie szczegółowych zasad świadczenia usług;
7) wskazanie podstawowych zasad wnoszenia i załatwiania przez towarzystwo skarg klientów;
8) wskazanie podstawowych zasad postępowania towarzystwa w przypadku powstania
konfliktu interesów, oraz informację, że na żądanie klienta mogą mu zostać przekazane
szczegółowe informacje dotyczące tych zasad;
9) wskazanie zakresu, częstotliwości i terminów raportów ze świadczenia usługi
przekazywanych klientowi przez towarzystwo;
10) koszty i opłaty związane z usługą.
3. Informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 10, powinny zawierać:
1) wskazanie łącznej kwoty, którą klient ma zapłacić, z wyszczególnieniem kosztów i opłat oraz
wszelkich podatków związanych z daną usługą, a jeżeli nie można określić dokładnej kwoty
– podstawę jej obliczenia w taki sposób, aby klient mógł ją zweryfikować, przy czym
prowizje pobierane przez towarzystwo w związku ze świadczoną usługą przedstawia się
w rozbiciu na poszczególne pozycje;
2) wskazanie waluty obcej i kosztów wymiany oraz przyjętych przez towarzystwo zasad
ustalania kursów wymiany – w przypadku gdy kwota, o której mowa w pkt 1, lub jej część
jest wyrażona w walucie obcej, oraz
22
3) informacje o możliwości wystąpienia innych niż wskazane w pkt 1 kosztów i opłat, w tym
podatków, związanych z transakcjami zawartymi w związku z danym instrumentem
finansowym lub usługą, którymi może być obciążony klient, a które nie są płatne za
pośrednictwem towarzystwa.
4. W przypadku gdy informacje wskazane w ust. 2 są zamieszczone w regulaminie
świadczenia danej usługi, przekazanie klientowi lub potencjalnemu klientowi regulaminu przed
zawarciem umowy stanowi wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 1.
5. Wymóg, o którym mowa w ust. 2 pkt 10, uznaje się za spełniony w przypadku
przekazania klientowi przez towarzystwo kluczowych informacji dla inwestorów funduszu
inwestycyjnego, o których mowa w przepisach ustawy, lub kluczowych informacji dla
inwestorów funduszu zagranicznego, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy, w zakresie, w jakim
koszty i opłaty zostały przedstawione w treści kluczowych informacji dla inwestorów.
6. Informacje, o których mowa w ust. 2, mogą być przekazane klientowi detalicznemu lub
potencjalnemu klientowi detalicznemu także po zawarciu umowy o świadczenie usług,
w przypadku gdy towarzystwo nie było w stanie przekazać informacji przed zawarciem umowy,
gdyż na wniosek klienta została ona zawarta przy użyciu środków porozumiewania się na
odległość, które uniemożliwiają ich przekazanie.
§ 29. 1. Przed zawarciem umowy o świadczenie usług towarzystwo przedstawia klientom lub
potencjalnym klientom ogólny opis istoty instrumentów finansowych oraz ryzyka związanego
z inwestowaniem w te instrumenty finansowe, w sposób umożliwiający klientom podejmowanie
świadomych decyzji inwestycyjnych, dostosowując zakres tej informacji do rodzaju instrumentu
finansowego oraz kategorii, do której należy klient.
2. W zależności od istoty danego instrumentu finansowego opis ryzyka związanego
z inwestowaniem w instrumenty finansowe zawiera:
1) wskazanie ryzyka związanego z danym rodzajem instrumentów finansowych, w tym
wyjaśnienie mechanizmu dźwigni finansowej, i jego wpływu na ryzyko utraty inwestycji;
2) wskazanie zmienności ceny danych instrumentów finansowych lub ograniczeń dotyczących
dostępności rynku danych instrumentów;
3) wskazanie możliwości zaciągnięcia przez klienta w wyniku transakcji na danych
instrumentach finansowych zobowiązań finansowych oraz ewentualnych zobowiązań
dodatkowych, w tym zobowiązań związanych z dostawą instrumentu bazowego, które są
obowiązkami dodatkowymi w stosunku do kosztów nabycia instrumentu finansowego;
4) opis wymogów związanych z utrzymywaniem i uzupełnianiem zabezpieczenia lub
podobnych zobowiązań, koniecznych w przypadku inwestowania w dany rodzaj
instrumentów finansowych.
3. W przypadku instrumentu finansowego, który jest przedmiotem trwającej oferty
publicznej i w związku z tą ofertą opublikowany został prospekt emisyjny zgodnie z przepisami
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów
finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2009 r.
Nr 185, poz. 1439) lub stosownymi przepisami prawa innego państwa członkowskiego,
towarzystwo informuje klienta detalicznego lub potencjalnego klienta detalicznego o miejscu
udostępnienia tego prospektu emisyjnego.
4. Wymóg, o którym mowa w ust. 1, uznaje się za spełniony w przypadku dostarczenia
klientowi przez towarzystwo kluczowych informacji dla inwestorów funduszu inwestycyjnego
otwartego, o którym mowa w ustawie, lub funduszu zagranicznego, o którym mowa w art. 2
pkt 9 ustawy.
23
Dokumenty związane z tym projektem:
-
729-cz-II
› Pobierz plik
-
729-cz-I
› Pobierz plik