Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 455
- Data wpłynięcia: 2012-06-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi
- data uchwalenia: 2012-10-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1271
455
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 25
ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113,
poz. 759, z późn. zm., dalej „PZP”). Potrzeba wydania przedmiotowego rozporządzenia wynika
z wprowadzenia nowego upoważnienia ustawowego, dokonanego ustawą z dnia ... o zmianie
ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi
(Dz. U. Nr … poz. ...). Powyższa nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych stanowi
implementację dyrektywy 2009/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 lipca 2009 r.
w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy
usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa
(Dz. Urz. UE L 216 z 20.08.2009 r. str. 76), zwanej dalej „dyrektywą obronną”. W związku z tym,
iż udzielanie zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa wiąże się z korzystaniem z
informacji niejawnych, upoważnienie zawarte w art. 25 ust. 2 PZP dotyczące określenia
dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, zostało rozszerzone
poprzez wprowadzenie w treści upoważnienia potrzeby zapewnienia ochrony informacji
niejawnych, w przypadku zamówień wymagających tych informacji, związanych z nimi lub je
zawierających, w sposób określony w przepisach o ochronie informacji niejawnych.
Obecnie materia dotycząca rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od
wykonawcy uregulowana jest w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz
form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. Nr 226, poz. 1817).
W przedstawionym projekcie rozporządzenia w znacznej części utrzymano rozwiązania
zawarte w obecnym rozporządzeniu. W projekcie rozporządzenia wprowadza się w
szczególności zmiany wynikające ze zmiany upoważnienia oraz transpozycji dyrektywy
obronnej do ustawy - Prawo zamówień publicznych.
Projekt rozporządzenia uwzględnia zmiany dotyczące uregulowania w ustawie
postępowań o udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. W związku
z tym w projekcie uregulowano kwestie dokumentów, których zamawiający może wymagać
w tych postępowaniach. Utrzymano zasadę obligatoryjności przedstawiania dokumentów
w postępowaniach o udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa,
których wartość jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na
8
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy. Natomiast w przypadkach zamówień w dziedzinach obronności
i bezpieczeństwa na roboty budowlane poniżej progów przedstawienie dokumentów
wskazanych w przepisach rozporządzenia będzie zależało od decyzji zamawiającego.
W
ślad za określonym w art. 26 ust. 2d ustawy nowym wymogiem, w treści rozporządzenia
określono normę, zgodnie z którą wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia
publicznego obligatoryjnie dołącza listę podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej, w
rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50,
poz. 331, z późn. zm.) albo informację, o tym, że nie należy do grupy kapitałowej.
Ponadto w rozporządzeniu znalazły się przepisy, w których wymienia się, jakie dokumenty
przedkłada obowiązkowo wykonawca w przypadku zamówień wymagających zapewnienia
ochrony informacji niejawnych. W tym przypadku przedłożenie odpowiednich dokumentów jest
obligatoryjne bez względu na to czy wartość zamówienia w dziedzinach obronności
i bezpieczeństwa na roboty budowlane jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.
W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rozwiązań ustawowych termin wejścia
w życie rozporządzenia powinien być zbieżny z terminem wejścia w życie nowelizacji ustawy –
Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi.
Przepisy projektu rozporządzenia są zgodne z prawem europejskim.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach dotyczącym sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w
Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji w zakładce „Rządowy Proces
Legislacyjny oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Zamówień Publicznych.
9
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowany akt
Projektowana regulacja będzie oddziaływała na podmioty ubiegające się o udzielenie
zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.
2. Konsultacje
społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt zostanie przekazany do zaopiniowania przez
następujące podmioty:
1) Stowarzyszenie Architektów Polskich
2) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych
3) Konfederacja Pracodawców Polskich
4) Zarząd Związku Miast Polskich
5) Unia Metropolii Polskich
6) Związek Gmin Wiejskich RP
7) Unia Miasteczek Polskich
8) Krajowa Izba Gospodarcza.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
10
04/70rch
11
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia
w sprawie zakresu informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu o udzielonych
zamówieniach, jego wzoru oraz sposobu przekazywania
Na podstawie art. 98 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach, zwane dalej "sprawozdaniem", składane
przez zamawiającego zawiera:
1) nazwę zamawiającego, adres, REGON i NIP oraz imię i nazwisko, numer telefonu i adres poczty
elektronicznej osoby upoważnionej do kontaktów;
2) oznaczenie rodzaju zamawiającego i głównego przedmiotu lub przedmiotów działalności,
a w przypadku zamówień sektorowych oznaczenie przedmiotu lub przedmiotów działalności;
3) liczbę postępowań zakończonych udzieleniem zamówienia albo zawarciem umowy ramowej oraz
wartość zawartych umów bez podatku od towarów i usług w podziale na tryby udzielenia
zamówienia lub zawarcia umowy ramowej i rodzaje zamówień, a w przypadku zamówień
sektorowych wartość udzielonych zamówień w podziale na rodzaje zamówień i na przedmioty
działalności - w odniesieniu do zamówień o wartości mniejszej niż kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych, zwanej dalej „ustawą”;
4) wykaz postępowań zakończonych udzieleniem zamówienia z określeniem:
a) numeru ogłoszenia o udzieleniu zamówienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
b) rodzaju zamówienia,
c) przedmiotu zamówienia ze wskazaniem kodów określonych w rozporządzeniu (WE)
Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2195/2002 z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie
Wspólnego Słownika Zamówień CPV (Dz. Urz. WE L 340 z 16.12.2002, str. 0001-0562;
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 161, poz. 1078 i Nr 182, poz. 1228, z 2011 r. Nr 5, poz.
13, Nr 28, poz. 143, Nr 87, poz. 484, Nr 234, poz. 1386 i Nr 240, poz. 1429 oraz z 2012 r. Nr … , poz. ….).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
455
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei