Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 455
- Data wpłynięcia: 2012-06-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi
- data uchwalenia: 2012-10-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1271
455
45.25 Pozostałe specjalis-
Klasa ta obejmuje:
45250000
tyczne roboty budow-
specjalistyczne prace budowlane związane z jednym
lane
z aspektów wspólnych różnym rodzajom budowli,
wymagającym specjalistycznych umiejętności lub
sprzętu:
fundamentowanie, w tym także wbijanie pali
wiercenie i budowa studni wodnych, głębienie
szybów
wznoszenie elementów stalowych innych niż
własnej produkcji
gięcie stali
roboty murarskie i kamieniarskie
wznoszenie i demontaż rusztowań i platform
wznoszenie kominów i pieców.
Klasa ta nie obejmuje:
wynajmu rusztowań bez usług wznoszenia i
demontażu, patrz: 71.32
45.3
Wykonywanie instalacji
45300000
budowlanych
45.31 Roboty związane z Klasa ta obejmuje:
45310000
montażem instalacji instalacje w budynkach lub innych obiektach
elektrycznych i
budowlanych:
osprzętu
przewodów elektrycznych oraz osprzętu
systemów telekomunikacyjnych
elektrycznych systemów grzewczych
anten w budynkach i anten napowietrznych
alarmów przeciwpożarowych
alarmów przeciwwłamaniowych
wind i ruchomych schodów
piorunochronów itd.
45.32
Roboty izolacyjne
Klasa ta obejmuje:
45320000
instalowanie w budynkach lub innych obiektach
budowlanych izolacji cieplnych, dźwiękoszczelnych
lub przeciw-wibracyjnych.
Klasa ta nie obejmuje:
izolacji wodoszczelnych, patrz: 45.22
45.33 Wykonywanie instalacji Klasa ta obejmuje:
45330000
cieplnych, wodnych,
instalacje w budynkach lub innych obiektach
wentylacyjnych i
budowlanych:
gazowych
instalacje wodociągowe i sanitarne
instalacje gazowe
urządzenia i przewody grzewcze, wentylacyjne
lub klimatyzacyjne
systemy spryskiwaczy
Klasa ta nie obejmuje:
instalacji systemów elektrycznego ogrzewania,
patrz: 45.31
45.34 Wykonywanie pozo-
Klasa ta obejmuje:
45340000
stałych instalacji
instalacje drogowe, kolejowe, lotniskowe oraz
budowlanych
portowe systemy oświetleniowe i sygnalizacyjne
instalacje w budynkach lub innych obiektach
budowlanych sprzętu i wyposażenia gdzie indziej
niesklasyfikowanego
45.4
Wykończeniowe
45400000
roboty budowlane
4
45.41 Tynkowanie
Klasa ta obejmuje:
45410000
zastosowanie w budynkach i innych obiektach
budowlanych wewnętrznych lub zewnętrznych
tynków lub tynków szlachetnych, w tym także
materiałów podtynkowych
45.42 Zakładanie stolarki
Klasa ta obejmuje:
4542000
budowlanej
zakładanie niewytworzonych we własnym zakresie
drzwi, okien oraz ościeżnic drzwiowych i okiennych,
kuchni do zabudowy, klatek schodowych, wyposażenia
sklepów itp. wykonanych z drewna lub innych
materiałów
elementy wykończenia wnętrz, jak np. sufity,
drewniane okładziny ścian, ścianki działowe itd.
Klasa ta nie obejmuje:
układania parkietów i innych drewnianych podłóg,
patrz: 45.43
45.43 Roboty związane z Klasa ta obejmuje:
45430000
wykładaniem podłóg i układanie, wyklejanie, wieszanie lub instalowanie w
ścian
budynkach lub innych obiektach budowlanych:
ceramicznych, betonowych lub kamiennych okładzin
ściennych lub posadzek,
parkiety lub inne posadzki drewniane
dywany i linoleum, w tym także z wykładziny z gumy
lub tworzyw sztucznych,
okładziny ścienne lub posadzki z lastryka, marmuru,
granitu lub łupka
tapety
45.44 Roboty malarskie i Klasa ta obejmuje:
45440000
szklarskie
malowanie wnętrz i fasad budynków
malowanie obiektów z zakresu inżynierii lądowej i
wodnej
instalację elementów ze szkła i luster itd. Klasa ta nie
obejmuje:
instalacji okien, patrz: 45.42
45.45 Roboty budowlane Klasa ta obejmuje:
45450000
wykończeniowe,
instalację prywatnych basenów,
pozostałe
czyszczenie parą, piaskowanie fasady budynków i
podobne czynności
inne prace wykończeniowe gdzie indziej
niesklasyfikowane
Klasa ta nie obejmuje:
czyszczenia wnętrz budynków oraz innych
obiektów, patrz: 74.70
45.5
Usługi wynajmu
45500000
sprzętu budowlanego i
do wyburzeń z
obsługą operatorską
45.50 Usługi wynajmu
Klasa ta nie obejmuje:
sprzętu budowlanego i wynajmu maszyn i urządzeń budowlanych
do wyburzeń
oraz do wyburzeń bez obsługi operatorskiej, patrz:
71.32
1) W przypadku różnic interpretacyjnych pomiędzy CPV i NACE, zastosowanie ma nomenklatura NACE.
5
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 2c ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759,
z późn. zm.). Potrzeba wydania przedmiotowego rozporządzenia wynika z wprowadzenia
nowego upoważnienia ustawowego, dokonanego ustawą z dnia ... o zmianie ustawy
– Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi
(Dz. U. Nr …. poz. ……). Powyższa nowelizacja ustawy – Prawo zamówień publicznych
modyfikuje definicje „robót budowlanych” oraz wprowadza definicję legalną „obiektu
budowlanego”, który stanowi podstawowy element definicyjny pierwszego z wymienionych
pojęć w celu odejścia od definiowania ww. pojęć na podstawie polskiego prawa
budowlanego oraz powiązanie ich znaczenia z postanowieniami dyrektywy 2004/18/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur
udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz. U. L 134
z 30.4.2004, str. 114) tzw. dyrektywy klasycznej oraz dyrektywy 2004/17/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. koordynującej procedury udzielania zamówień
przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług
pocztowych (Dz. U. L 134 z 30.4.2004, str. 1) – tzw. dyrektywie sektorowej.
Dlatego też przewiduje się, iż pojęcie „robót budowlanych” zdefiniowane w art. 2 ustawy
będzie odsyłało do przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zawierającego,
spójny z załącznikiem I do dyrektywy klasycznej oraz załącznikiem XII
do dyrektywy sektorowej, wykaz działalności będących w świetle prawa unijnego robotami
budowlanymi oraz będzie również stanowiło realizację obiektu budowlanego, za pomocą
dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego. Obiekt
budowlany w myśl wprowadzanej definicji stanowi wynik całości robót budowlanych
w zakresie budownictwa lub inżynierii lądowej i wodnej, który może samoistnie spełniać
funkcję gospodarczą lub techniczną.
Przyjęcie takiego rozwiązania zapewni precyzyjne oraz spójnie z postanowieniami dyrektyw
unijnych dotyczących zamówień publicznych określenia zakresów ww. pojęć, które pozwoli
na uniknięcie rozbieżności interpretacyjnych między przepisami polskiego i unijnego prawa,
co ma istotne znaczenie m.in. z uwagi, na odmienne wysokości kwot wartości zamówień dla
robót budowlanych albo usług, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania
ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej.
6
W
związku z powyższym, wprowadzany do ustawy – Prawo zamówień publicznych
art. 2c zobowiązuje Prezesa Rady Ministrów do określenia wykazu działalności stanowiących
roboty budowlane w rozumieniu ustawy, z uwzględnieniem postanowień dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/18/WE z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie
koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy
i usługi.
Niniejszy projekt rozporządzenia określa wykaz robót budowlanych, co ma umożliwić
właściwe stosowanie przepisów ustawy i wyeliminować potencjalne wątpliwości związane
z kwalifikowaniem danego zamówienia. Wykaz robót budowlanych stanowi załącznik do
projektu rozporządzenia, który w swej treści uwzględnia załącznik I do dyrektywy klasycznej
oraz załącznik XII do dyrektywy sektorowej.
W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rozwiązań ustawowych termin
wejścia w życie rozporządzenia powinien być zbieżny z terminem wejścia w życie nowelizacji
ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub
usługi.
Przepisy projektu rozporządzenia są zgodne z prawem europejskim.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach dotyczącym sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia
zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji w zakładce „Rządowy Proces Legislacyjny oraz Biuletynie Informacji
Publicznej Urzędu Zamówień Publicznych.
7
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowany akt
Projekt oddziałuje na jednostki sektora finansów publicznych, państwowe jednostki
organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, podmioty działające w tzw. sektorze
użyteczności publicznej i inne, wskazane w art. 3 ustawy – Prawo zamówień publicznych,
podmioty obowiązane do jej stosowania.
2. Konsultacje
społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt zostanie zamieszczony w Biuletynie
Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji w zakładce „Rządowy Proces
Legislacyjny oraz Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Zamówień Publicznych.
Projekt rozporządzenia zostanie również przekazany do zaopiniowania przez
następujące podmioty:
1. Stowarzyszenie Architektów Polskich
2. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych
3. Konfederacja Pracodawców Polskich
4. Zarząd Związku Miast Polskich
5. Unia Metropolii Polskich
6. Związek Gmin Wiejskich RP
7. Unia Miasteczek Polskich
8. Krajowa Izba Gospodarcza.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na sektor finansów publicznych,
w tym na budżet państwa i jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
22/04/EP
8
Dokumenty związane z tym projektem:
-
455
› Pobierz plik