Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy doprecyzowania ram prawnych niezbędnych do wdrożenia rozwiązań w zakresie sytemu informacji w ochronie zdrowia
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3763
- Data wpłynięcia: 2015-07-24
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3763-cz-2
– 8 –
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
W każdym z krajów realizujących informatyzacje ochrony zdrowia istnieje naturalne dążenie do uspójnienia
identyfikatorów stosowanych w ochronie zdrowia. W pierwszej kolejności wprowadza się uspójnienie wewnątrz danego
sektora tj. np. ochrona zdrowia, a w dalszej kolejności podejmuję się próbę korzystania z identyfikatorów
międzysektorowych. Przykładem takiego działania w Polsce jest korzystanie np. z unikalnego identyfikatora apteki
(identyfikator wewnątrzsektorowy) czy nr PźSźL czy Regon ( identyfikator międzysektorowy).
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Minister właściwy do spraw
1
-
zdrowia
wiadczeniodawcy
23 tys.
Rejestr Podmiotów Wykonujących
Źziałalność Leczniczą oraz Biuletyn
informacyjny Centrum Systemów
Informacyjnych Ochrony Zdrowia
(CSIOZ)
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
2015
2016
201
201
2019
2020
202
202
202
202
202
Łączni
7
8
1
2
3
4
5
e (0–
10)
Źochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
(oddzielnie)
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
(oddzielnie)
Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
(oddzielnie)
Nie dotyczy.
ródła finansowania
Dodatkowe informacje, w
tym wskazanie źródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
– 9 –
W ujęciu pieniężnym
duże
(w mln zł,
przedsiębiorstwa
ceny stałe z … r.)
sektor mikro-,
małych i
średnich
przedsiębiorstw
rodzina,
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże
niepieniężnym
Regulacja techniczna przyczyniająca się do identyfikacji w Systemie
przedsiębiorstwa Informacji Medycznej a także do celów ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r.
sektor mikro-,
o systemie informacji w ochronie zdrowia zwanej dalej „ustawą”. Ponadto
małych i
nie będzie miała bezpośredniego wpływu na konkurencyjność gospodarki i
średnich
przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
przedsiębiorstw rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe.
rodzina,
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Dodatkowe informacje, w
tym wskazanie źródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
Nie dotyczy.
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
– 10 –
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Od sierpnia 2015 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Regulacja techniczna przyczyniająca się do identyfikacji w Systemie Informacji Medycznej a także do celów ustawy z
dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
10/07/KC
Projekt
R O Z P O R Z Ź Z ź N I ź
M I N I S T R A Z D R O W I A 1)
z dnia
w sprawie Systemu Rejestru Usług Medycznych Narodowego Żunduszu Zdrowia
Na podstawie art. 22 ust. 7 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w
ochronie zdrowia (Dz. U. z 2015 r. poz. 636, 788, 855 i …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
minimalną funkcjonalność Systemu Rejestru Usług Medycznych Narodowego Funduszu
Zdrowia, zwanego dalej „Systemem RUM - NFZ”;
2)
szczegółowy zakres danych dotyczących świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych
ze środków publicznych oraz danych dotyczących realizacji recept na refundowane leki,
środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne,
przetwarzanych przez SIM za pośrednictwem RUM – NFZ, mając na uwadze zakres
danych przekazywanych przez usługodawców Narodowemu Funduszowi Zdrowia,
określony w art. 190 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Źz. U. z 2015 r. poz. 581) oraz
art. 45 ust. 14 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych
specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Źz. z 2015 r.
poz. 345).
§ 2. 1. System RUM – NFZ w zakresie swojej minimalnej funkcjonalności zapewnia
następujące usługi:
1)
przetwarzania, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, w rozumieniu
art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Źz.
U. z 2013 r. poz. 1422), danych usługodawców realizujących świadczenia opieki
zdrowotnej lub ubiegających się o zawarcie umów o udzielanie tych świadczeń;
2)
udostępniania usługodawcom, drogą elektroniczną, danych dotyczących podpisanych
przez nich umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zawartych w szczególności
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. poz. 1268).
– 2 –
w planie rzeczowo-finansowym, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie
art. 137 ust. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych;
3)
zapewnienie elektronicznego dostępu do danych przetwarzanych w systemie rejestru
podmiotów wykonujących działalność leczniczą, prowadzonego przez jednostkę
właściwą w zakresie systemów informacyjnych w ochronie zdrowia, podległą
ministrowi właściwemu do spraw zdrowia;
4)
umożliwienie wymiany z usługodawcami, za pośrednictwem środków komunikacji
elektronicznej, danych dotyczących udzielonych przez nich świadczeń opieki
zdrowotnej w zakresie sposobu finansowego rozliczenia świadczeń jak i ich
charakterystyki medyczno-statystycznej;
5)
umożliwienie wymiany z aptekami, za pośrednictwem środków komunikacji
elektronicznej, danych dotyczących każdego leku, środka spożywczego specjalnego
przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego wydanego na receptę
podlegającą refundacji;
6)
umożliwienie wymiany z podmiotami prowadzącymi sprzedaż wyrobów medycznych i
ich naprawę, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, danych
dotyczących poziomu sprzedaży i napraw wyrobów medycznych podlegających
refundacji ze środków publicznych;
7)
informatycznego wspierania procesów z zakresu promocji zdrowia i realizacji
populacyjnych programów zdrowotnych prowadzonych przez podmioty współpracujące
w tym zakresie z Narodowym Funduszem Zdrowia;
8)
przetwarzania danych dotyczących świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych osobom
uprawnionym do tych świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji w rozumieniu
art. 5 pkt 32 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych, z dokumentów wymienianych za
pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
2. W przypadku danych dotyczących:
1)
usługobiorców będących:
a)
funkcjonariuszami Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu,
Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego lub
Centralnego Biura Antykorupcyjnego, zwanych dalej „służbami specjalnymi”,
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
W każdym z krajów realizujących informatyzacje ochrony zdrowia istnieje naturalne dążenie do uspójnienia
identyfikatorów stosowanych w ochronie zdrowia. W pierwszej kolejności wprowadza się uspójnienie wewnątrz danego
sektora tj. np. ochrona zdrowia, a w dalszej kolejności podejmuję się próbę korzystania z identyfikatorów
międzysektorowych. Przykładem takiego działania w Polsce jest korzystanie np. z unikalnego identyfikatora apteki
(identyfikator wewnątrzsektorowy) czy nr PźSźL czy Regon ( identyfikator międzysektorowy).
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Minister właściwy do spraw
1
-
zdrowia
wiadczeniodawcy
23 tys.
Rejestr Podmiotów Wykonujących
Źziałalność Leczniczą oraz Biuletyn
informacyjny Centrum Systemów
Informacyjnych Ochrony Zdrowia
(CSIOZ)
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
2015
2016
201
201
2019
2020
202
202
202
202
202
Łączni
7
8
1
2
3
4
5
e (0–
10)
Źochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
(oddzielnie)
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
(oddzielnie)
Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
(oddzielnie)
Nie dotyczy.
ródła finansowania
Dodatkowe informacje, w
tym wskazanie źródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
– 9 –
W ujęciu pieniężnym
duże
(w mln zł,
przedsiębiorstwa
ceny stałe z … r.)
sektor mikro-,
małych i
średnich
przedsiębiorstw
rodzina,
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże
niepieniężnym
Regulacja techniczna przyczyniająca się do identyfikacji w Systemie
przedsiębiorstwa Informacji Medycznej a także do celów ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r.
sektor mikro-,
o systemie informacji w ochronie zdrowia zwanej dalej „ustawą”. Ponadto
małych i
nie będzie miała bezpośredniego wpływu na konkurencyjność gospodarki i
średnich
przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
przedsiębiorstw rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe.
rodzina,
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Dodatkowe informacje, w
tym wskazanie źródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
Nie dotyczy.
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
– 10 –
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Od sierpnia 2015 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Regulacja techniczna przyczyniająca się do identyfikacji w Systemie Informacji Medycznej a także do celów ustawy z
dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
10/07/KC
Projekt
R O Z P O R Z Ź Z ź N I ź
M I N I S T R A Z D R O W I A 1)
z dnia
w sprawie Systemu Rejestru Usług Medycznych Narodowego Żunduszu Zdrowia
Na podstawie art. 22 ust. 7 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w
ochronie zdrowia (Dz. U. z 2015 r. poz. 636, 788, 855 i …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
minimalną funkcjonalność Systemu Rejestru Usług Medycznych Narodowego Funduszu
Zdrowia, zwanego dalej „Systemem RUM - NFZ”;
2)
szczegółowy zakres danych dotyczących świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych
ze środków publicznych oraz danych dotyczących realizacji recept na refundowane leki,
środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne,
przetwarzanych przez SIM za pośrednictwem RUM – NFZ, mając na uwadze zakres
danych przekazywanych przez usługodawców Narodowemu Funduszowi Zdrowia,
określony w art. 190 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Źz. U. z 2015 r. poz. 581) oraz
art. 45 ust. 14 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych
specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Źz. z 2015 r.
poz. 345).
§ 2. 1. System RUM – NFZ w zakresie swojej minimalnej funkcjonalności zapewnia
następujące usługi:
1)
przetwarzania, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, w rozumieniu
art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Źz.
U. z 2013 r. poz. 1422), danych usługodawców realizujących świadczenia opieki
zdrowotnej lub ubiegających się o zawarcie umów o udzielanie tych świadczeń;
2)
udostępniania usługodawcom, drogą elektroniczną, danych dotyczących podpisanych
przez nich umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zawartych w szczególności
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. poz. 1268).
– 2 –
w planie rzeczowo-finansowym, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie
art. 137 ust. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych;
3)
zapewnienie elektronicznego dostępu do danych przetwarzanych w systemie rejestru
podmiotów wykonujących działalność leczniczą, prowadzonego przez jednostkę
właściwą w zakresie systemów informacyjnych w ochronie zdrowia, podległą
ministrowi właściwemu do spraw zdrowia;
4)
umożliwienie wymiany z usługodawcami, za pośrednictwem środków komunikacji
elektronicznej, danych dotyczących udzielonych przez nich świadczeń opieki
zdrowotnej w zakresie sposobu finansowego rozliczenia świadczeń jak i ich
charakterystyki medyczno-statystycznej;
5)
umożliwienie wymiany z aptekami, za pośrednictwem środków komunikacji
elektronicznej, danych dotyczących każdego leku, środka spożywczego specjalnego
przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego wydanego na receptę
podlegającą refundacji;
6)
umożliwienie wymiany z podmiotami prowadzącymi sprzedaż wyrobów medycznych i
ich naprawę, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, danych
dotyczących poziomu sprzedaży i napraw wyrobów medycznych podlegających
refundacji ze środków publicznych;
7)
informatycznego wspierania procesów z zakresu promocji zdrowia i realizacji
populacyjnych programów zdrowotnych prowadzonych przez podmioty współpracujące
w tym zakresie z Narodowym Funduszem Zdrowia;
8)
przetwarzania danych dotyczących świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych osobom
uprawnionym do tych świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji w rozumieniu
art. 5 pkt 32 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych, z dokumentów wymienianych za
pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
2. W przypadku danych dotyczących:
1)
usługobiorców będących:
a)
funkcjonariuszami Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu,
Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego lub
Centralnego Biura Antykorupcyjnego, zwanych dalej „służbami specjalnymi”,
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3763-cz-2
› Pobierz plik
-
3763-cz-1
› Pobierz plik