Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy doprecyzowania ram prawnych niezbędnych do wdrożenia rozwiązań w zakresie sytemu informacji w ochronie zdrowia
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3763
- Data wpłynięcia: 2015-07-24
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3763-cz-1
– 15 –
4. Organem prowadzącym Centralny Wykaz Produktów Leczniczych jest minister
właściwy do spraw zdrowia.
Art. 17b. Administratorem systemu rejestrów medycznych, o których mowa
w art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1, art. 17 ust. 1, art. 17a ust. 1, jest jednostka podległa
ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, właściwa w zakresie systemów
informacyjnych ochrony zdrowia.
Art. 17c. 1. Podstawą identyfikacji w systemie informacji usługobiorcy,
usługodawcy, miejsca udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej i pracownika
medycznego jest unikalny identyfikator.
2. Identyfikator usługobiorcy stanowi numer PESEL usługobiorcy, a w przypadku
osób, którym nie nadano numeru PESEL, inny numer identyfikacyjny określony w
przepisach wydanych na podstawie art. 18.
3. Identyfikator usługodawcy stanowi:
1)
dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą – I część jego kodu
resortowego z systemu resortowych kodów identyfikacyjnych, o którym mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 105 ust. 5 ustawy z dnia 15 kwietnia
2011 r. o działalności leczniczej, a w przypadku gdy usługodawcą jest podmiot
działający na podstawie wpisu do rejestru prowadzonego przez okręgową izbę
lekarską albo okręgową izbę pielęgniarek i położnych, identyfikatorem
usługodawcy jest numer wpisu tego podmiotu do rejestru podmiotów
wykonujących działalność leczniczą wraz z kodem właściwej izby, o którym mowa
w przepisach wydanych na podstawie art. 105 ust. 4 ustawy z dnia 15 kwietnia
2011 r. o działalności leczniczej;
2)
dla aptek – unikalny identyfikator apteki nadany w Krajowym Rejestrze Zezwoleń
na Prowadzenie Aptek Ogólnodostępnych, Punktów Aptecznych oraz Rejestru
Udzielonych Zgód na Prowadzenie Aptek Szpitalnych i Zakładowych;
3)
dla podmiotów realizujących czynności z zakresu zaopatrzenia w wyroby
medyczne – unikalny identyfikator tego podmiotu, wskazujący miejsce udzielania
świadczenia z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne, nadawany przez płatnika,
o którym mowa w art. 2 pkt 9.
4. Identyfikator miejsca udzielania świadczenia opieki zdrowotnej stanowi kod
utworzony w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 18, z części
kodu z systemu resortowych kodów identyfikacyjnych, o którym mowa w przepisach
– 16 –
wydanych na podstawie art. 105 ust. 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności
leczniczej.
5. Identyfikator pracownika medycznego stanowi numer prawa wykonywania
zawodu, a w przypadku osób, którym nie nadano numeru prawa wykonywania zawodu,
numer PESEL. W przypadku osób, którym nie nadano numeru prawa wykonywania
zawodu oraz numeru PESEL, identyfikator pracownika medycznego stanowi numer
identyfikacyjny określony w przepisach wydanych na podstawie art. 18.”;
15) art. 18 otrzymuje brzmienie:
„Art. 18. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy
sposób identyfikacji usługobiorców, usługodawców, pracowników medycznych i
miejsca udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, mając na uwadze konieczność
zapewnienia integralności danych niezbędnych do identyfikacji z danymi zawartymi w
rejestrach medycznych i rejestrach publicznych.”;
16) w art. 19:
a)
w ust. 1:
–
pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) prowadzenia profilaktyki zdrowotnej lub realizacji programów
zdrowotnych albo programów polityki zdrowotnej,”,
–
dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
„4) monitorowania i oceny bezpieczeństwa, skuteczności, jakości i
efektywności kosztowej badań diagnostycznych lub procedur
medycznych”,
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Rejestry medyczne można tworzyć w zakresie:
1)
chorób krwi i narządów krwiotwórczych, chorób przebiegających z udziałem
mechanizmów autoimmunologicznych;
2)
chorób nowotworowych;
3)
chorób oka i przydatków oka;
4)
chorób skóry i tkanki podskórnej;
5)
chorób ucha i wyrostka sutkowatego;
6)
chorób układu kostno-mięśniowego i tkanki łącznej;
7)
chorób układu krążenia;
– 17 –
8)
chorób układu moczowo-płciowego;
9)
chorób układu nerwowego;
10) chorób układu oddechowego;
11) chorób układu pokarmowego;
12) chorób rzadkich;
13) chorób zakaźnych i pasożytniczych;
14) dotyczącym ciąży, porodu i połogu;
15) medycznie wspomaganej prokreacji;
16) medycznych badań laboratoryjnych;
17) stanów zagrożenia życia w okresie przedszpitalnym i w trakcie hospitalizacji
w oddziałach anestezjologii i intensywnej terapii;
18) stanów zdrowia rozpoczynających się w okresie okołoporodowym;
19) urazów, zatruć i innych skutków działania czynników zewnętrznych;
20) wad rozwojowych wrodzonych, zniekształceń i aberracji chromosomowych;
21) zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania;
22) zaburzeń wydzielania wewnętrznego, stanu odżywienia i przemiany
metabolicznej.”,
c)
uchyla się ust. 6;
17) w art. 20 w ust. 1:
a)
uchyla się pkt 1,
b)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) zakres i rodzaj danych przetwarzanych w rejestrze spośród danych
określonych w art. 4 ust. 3;”,
c)
po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) rodzaje identyfikatorów przetwarzanych w rejestrze spośród identyfikatorów
określonych w art. 17c ust. 2–5;”;
18) w art. 22:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Zakres danych przekazywanych przez usługodawców do Systemu RUM –
NFZ określają przepisy wydane na podstawie art. 190 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych oraz art. 45 ust. 14 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków,
– 18 –
środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów
medycznych.”,
b)
ust. 6 i 7 otrzymują brzmienie:
„6. System RUM – NFZ udostępnia SIM dane dotyczące świadczeń opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, o których mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 190 ust. 1–3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o
świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, oraz
dane dotyczące realizacji recept na refundowane leki, środki spożywcze
specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne, o których mowa
w przepisach wydanych na podstawie art. 45 ust. 14 ustawy z dnia 12 maja 2011 r.
o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia
żywieniowego oraz wyrobów medycznych.
7. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw informatyzacji, po zasięgnięciu opinii Prezesa Narodowego
Funduszu Zdrowia, określi, w drodze rozporządzenia, minimalną funkcjonalność
Systemu RUM – NFZ oraz szczegółowy zakres danych przetwarzanych przez SIM
za pośrednictwem systemu RUM – NFZ, spośród danych przekazywanych NFZ na
podstawie art. 190 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2014 r. o świadczeniach
opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz art. 45 ust. 14
ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych
specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, mając na
uwadze konieczność zapewnienia jednorodności zakresu i rodzaju danych oraz
niezbędność przetwarzania danych przez SIM za pośrednictwem Systemu RUM
– NFZ dla usługobiorców i usługodawców.”;
19) w art. 23 w ust. 2:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) dane statystyczne zgromadzone w systemach, o których mowa w art. 5 ust. 1
pkt 1 i 2 lit. c, e, h oraz i;”,
b)
dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
„4) dane o sytuacji ekonomiczno-finansowej podmiotów leczniczych, o których
mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2–4 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r.
o działalności leczniczej.”;
– 19 –
20) w art. 24 w ust. 2 dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5) dane, o których mowa w art. 106 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o
działalności leczniczej.”;
21) uchyla się art. 25;
22) w art. 26:
a)
w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) umożliwienie usługodawcom i innym podmiotom obowiązanym do składania
informacji i zgłoszeń o zagrożeniach do rejestrów, o których mowa w ust. 2,
w postaci dokumentu elektronicznego.”,
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. System Monitorowania Zagrożeń zawiera dane:
1)
zawarte w zgłoszeniach, o których mowa w art. 21 ust. 2, art. 27 ust. 4 i
art. 29 ust. 3 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu
zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2013 r. poz. 947 oraz z 2014 r.
poz. 619 i 1138);
2)
o zachorowaniach na grypę i podejrzeniach zachorowań na grypę w postaci
ustrukturyzowanej;
3)
przetwarzane przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych,
Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych w związku z
wykonywaniem zadań w zakresie zbierania raportów oraz informacji o
niepożądanych działaniach produktu leczniczego, badanego produktu
leczniczego, produktu leczniczego weterynaryjnego i badanego produktu
leczniczego weterynaryjnego.”,
c)
w ust. 6 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) pkt 1 i 2 – są państwowi powiatowi inspektorzy sanitarni oraz państwowi
graniczni inspektorzy sanitarni;”,
d)
ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Administratorem systemu jest jednostka podległa ministrowi właściwemu
do spraw zdrowia, właściwa w zakresie systemów informacyjnych ochrony
zdrowia.”;
4. Organem prowadzącym Centralny Wykaz Produktów Leczniczych jest minister
właściwy do spraw zdrowia.
Art. 17b. Administratorem systemu rejestrów medycznych, o których mowa
w art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1, art. 17 ust. 1, art. 17a ust. 1, jest jednostka podległa
ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, właściwa w zakresie systemów
informacyjnych ochrony zdrowia.
Art. 17c. 1. Podstawą identyfikacji w systemie informacji usługobiorcy,
usługodawcy, miejsca udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej i pracownika
medycznego jest unikalny identyfikator.
2. Identyfikator usługobiorcy stanowi numer PESEL usługobiorcy, a w przypadku
osób, którym nie nadano numeru PESEL, inny numer identyfikacyjny określony w
przepisach wydanych na podstawie art. 18.
3. Identyfikator usługodawcy stanowi:
1)
dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą – I część jego kodu
resortowego z systemu resortowych kodów identyfikacyjnych, o którym mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 105 ust. 5 ustawy z dnia 15 kwietnia
2011 r. o działalności leczniczej, a w przypadku gdy usługodawcą jest podmiot
działający na podstawie wpisu do rejestru prowadzonego przez okręgową izbę
lekarską albo okręgową izbę pielęgniarek i położnych, identyfikatorem
usługodawcy jest numer wpisu tego podmiotu do rejestru podmiotów
wykonujących działalność leczniczą wraz z kodem właściwej izby, o którym mowa
w przepisach wydanych na podstawie art. 105 ust. 4 ustawy z dnia 15 kwietnia
2011 r. o działalności leczniczej;
2)
dla aptek – unikalny identyfikator apteki nadany w Krajowym Rejestrze Zezwoleń
na Prowadzenie Aptek Ogólnodostępnych, Punktów Aptecznych oraz Rejestru
Udzielonych Zgód na Prowadzenie Aptek Szpitalnych i Zakładowych;
3)
dla podmiotów realizujących czynności z zakresu zaopatrzenia w wyroby
medyczne – unikalny identyfikator tego podmiotu, wskazujący miejsce udzielania
świadczenia z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne, nadawany przez płatnika,
o którym mowa w art. 2 pkt 9.
4. Identyfikator miejsca udzielania świadczenia opieki zdrowotnej stanowi kod
utworzony w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 18, z części
kodu z systemu resortowych kodów identyfikacyjnych, o którym mowa w przepisach
– 16 –
wydanych na podstawie art. 105 ust. 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności
leczniczej.
5. Identyfikator pracownika medycznego stanowi numer prawa wykonywania
zawodu, a w przypadku osób, którym nie nadano numeru prawa wykonywania zawodu,
numer PESEL. W przypadku osób, którym nie nadano numeru prawa wykonywania
zawodu oraz numeru PESEL, identyfikator pracownika medycznego stanowi numer
identyfikacyjny określony w przepisach wydanych na podstawie art. 18.”;
15) art. 18 otrzymuje brzmienie:
„Art. 18. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy
sposób identyfikacji usługobiorców, usługodawców, pracowników medycznych i
miejsca udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, mając na uwadze konieczność
zapewnienia integralności danych niezbędnych do identyfikacji z danymi zawartymi w
rejestrach medycznych i rejestrach publicznych.”;
16) w art. 19:
a)
w ust. 1:
–
pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) prowadzenia profilaktyki zdrowotnej lub realizacji programów
zdrowotnych albo programów polityki zdrowotnej,”,
–
dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
„4) monitorowania i oceny bezpieczeństwa, skuteczności, jakości i
efektywności kosztowej badań diagnostycznych lub procedur
medycznych”,
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Rejestry medyczne można tworzyć w zakresie:
1)
chorób krwi i narządów krwiotwórczych, chorób przebiegających z udziałem
mechanizmów autoimmunologicznych;
2)
chorób nowotworowych;
3)
chorób oka i przydatków oka;
4)
chorób skóry i tkanki podskórnej;
5)
chorób ucha i wyrostka sutkowatego;
6)
chorób układu kostno-mięśniowego i tkanki łącznej;
7)
chorób układu krążenia;
– 17 –
8)
chorób układu moczowo-płciowego;
9)
chorób układu nerwowego;
10) chorób układu oddechowego;
11) chorób układu pokarmowego;
12) chorób rzadkich;
13) chorób zakaźnych i pasożytniczych;
14) dotyczącym ciąży, porodu i połogu;
15) medycznie wspomaganej prokreacji;
16) medycznych badań laboratoryjnych;
17) stanów zagrożenia życia w okresie przedszpitalnym i w trakcie hospitalizacji
w oddziałach anestezjologii i intensywnej terapii;
18) stanów zdrowia rozpoczynających się w okresie okołoporodowym;
19) urazów, zatruć i innych skutków działania czynników zewnętrznych;
20) wad rozwojowych wrodzonych, zniekształceń i aberracji chromosomowych;
21) zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania;
22) zaburzeń wydzielania wewnętrznego, stanu odżywienia i przemiany
metabolicznej.”,
c)
uchyla się ust. 6;
17) w art. 20 w ust. 1:
a)
uchyla się pkt 1,
b)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) zakres i rodzaj danych przetwarzanych w rejestrze spośród danych
określonych w art. 4 ust. 3;”,
c)
po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) rodzaje identyfikatorów przetwarzanych w rejestrze spośród identyfikatorów
określonych w art. 17c ust. 2–5;”;
18) w art. 22:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Zakres danych przekazywanych przez usługodawców do Systemu RUM –
NFZ określają przepisy wydane na podstawie art. 190 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych oraz art. 45 ust. 14 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków,
– 18 –
środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów
medycznych.”,
b)
ust. 6 i 7 otrzymują brzmienie:
„6. System RUM – NFZ udostępnia SIM dane dotyczące świadczeń opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, o których mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 190 ust. 1–3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o
świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, oraz
dane dotyczące realizacji recept na refundowane leki, środki spożywcze
specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne, o których mowa
w przepisach wydanych na podstawie art. 45 ust. 14 ustawy z dnia 12 maja 2011 r.
o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia
żywieniowego oraz wyrobów medycznych.
7. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw informatyzacji, po zasięgnięciu opinii Prezesa Narodowego
Funduszu Zdrowia, określi, w drodze rozporządzenia, minimalną funkcjonalność
Systemu RUM – NFZ oraz szczegółowy zakres danych przetwarzanych przez SIM
za pośrednictwem systemu RUM – NFZ, spośród danych przekazywanych NFZ na
podstawie art. 190 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2014 r. o świadczeniach
opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz art. 45 ust. 14
ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych
specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, mając na
uwadze konieczność zapewnienia jednorodności zakresu i rodzaju danych oraz
niezbędność przetwarzania danych przez SIM za pośrednictwem Systemu RUM
– NFZ dla usługobiorców i usługodawców.”;
19) w art. 23 w ust. 2:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) dane statystyczne zgromadzone w systemach, o których mowa w art. 5 ust. 1
pkt 1 i 2 lit. c, e, h oraz i;”,
b)
dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
„4) dane o sytuacji ekonomiczno-finansowej podmiotów leczniczych, o których
mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2–4 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r.
o działalności leczniczej.”;
– 19 –
20) w art. 24 w ust. 2 dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5) dane, o których mowa w art. 106 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o
działalności leczniczej.”;
21) uchyla się art. 25;
22) w art. 26:
a)
w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) umożliwienie usługodawcom i innym podmiotom obowiązanym do składania
informacji i zgłoszeń o zagrożeniach do rejestrów, o których mowa w ust. 2,
w postaci dokumentu elektronicznego.”,
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. System Monitorowania Zagrożeń zawiera dane:
1)
zawarte w zgłoszeniach, o których mowa w art. 21 ust. 2, art. 27 ust. 4 i
art. 29 ust. 3 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu
zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2013 r. poz. 947 oraz z 2014 r.
poz. 619 i 1138);
2)
o zachorowaniach na grypę i podejrzeniach zachorowań na grypę w postaci
ustrukturyzowanej;
3)
przetwarzane przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych,
Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych w związku z
wykonywaniem zadań w zakresie zbierania raportów oraz informacji o
niepożądanych działaniach produktu leczniczego, badanego produktu
leczniczego, produktu leczniczego weterynaryjnego i badanego produktu
leczniczego weterynaryjnego.”,
c)
w ust. 6 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) pkt 1 i 2 – są państwowi powiatowi inspektorzy sanitarni oraz państwowi
graniczni inspektorzy sanitarni;”,
d)
ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Administratorem systemu jest jednostka podległa ministrowi właściwemu
do spraw zdrowia, właściwa w zakresie systemów informacyjnych ochrony
zdrowia.”;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3763-cz-2
› Pobierz plik
-
3763-cz-1
› Pobierz plik