eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uproszczenia procedury wykreślania i dokonywania sprostowań wpisów w CEIDG, ujednolicenia zasad uzyskiwania zaświadczeń o wpisie z CEIDG, poszerzenia zakresu danych zawartych we wpisie do CEIDG, ograniczenia zakresu danych podawanych przez przedsiębiorcę we wniosku o zmianę wpisu w CEIDG w sytuacji zawieszenia działalności gospodarczej, ułatwień w dochodzeniu przez wierzycieli roszczeń od przedsiębiorców wpisanych do CEIDG oraz umożliwienia rezygnacji z wpisu w CEIDG przed rozpoczęciem działalności gospodarczej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3761
  • Data wpłynięcia: 2015-07-24
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3761


prowadzenia postepowań, w tym załatwiania Projekt w realizującym to założenie art. 39 natomiast nie zakładał i nie przewiduje

spraw
administracyjnych
(np.:
instytucje dalszego przekazywania tych danych i ich fragmentów innym podmiotom. Takie

pośredniczące/wdrażające
na
podstawie wyłączenie nie było przedmiotem założeń, nie było do tej pory postulowane i żaden

upoważnień
zawartych
w
porozumieniach podmiot i organ (w tym GIODO) nie zgłosił do tej propozycji uwag i zastrzeżeń.

uczestniczą we wdrażaniu programów projektów Projektowany w art. 39 ust. 2 powtarza zapis obecnego art. 39 ust. 5, który zakazuje

unijnych): ”1. CEiDG udostępnia zawarte w niej dalszego udostępniania udostępnionych przez CEIDG danych zarówno podmiotom

dane i informacje określone w art. 25 ust. 1 i 2 komercyjnym, jak i organom administracji. Zaproponowane przez Konfederację/BIK

oraz art. 37 ust. 2 na potrzeby prowadzonych rozwiązanie nie sprzeciwia się projektowi, nie mniej jednak proponuje uczynić

postępowań
organom
państwowym
oraz wyjątek w odstępstwie od dalszego udostępniania tych danych, ale tylko dla instytucji

podmiotom, którym organy te (państwowe) reprezentowanych przez oba podmioty. Założenia nie przewidywały takiego

powierzyły prowadzenie tych postępowań oraz rozwiązania, a rygor zakazu dalszego udostępniania – raz udostępnionych bezpłatnie

na potrzeby realizacji zadań publicznych przez danych – dotyczy w projekcie wszystkich organów państwowych, jak i wszystkich

podmioty powołane z mocy prawa do ich podmiotów komercyjnych – bez stwarzania wyjątku dla biur informacji kredytowej

realizacji lub którym powierzono na podstawie (postulat BIK), czy też biur informacji gospodarczej (postulat Lewiatana). Natomiast

porozumień realizacje tych zadań”.
podczas konferencji uzgodnieniowej zarówno Konfederacja, jak i BIK nie podtrzymały

Ponadto zaproponowano rozszerzenie tego swoich uwag i nie zabrały głosu w dyskusji, kiedy dyskutowano poszczególne

przepisu również o podmioty, które wykorzystują przepisy, mimo że przy innych propozycjach przedstawiciele Konfederacji/BIK

przedmiotowe dane na potrzeby realizacji zadań zabierali głos, chociaż ze względu na nadesłanie uwag dopiero przed samą

publicznych. PARP realizuje szereg zadań konferencją ich postulaty nie znalazły się w omawianej tabeli z uwagami. Uznano

publicznych
związanych
z
organizacja zatem, że rozwiązanie zaproponowane w projekcie ustawy zostało przez oba

konkursów dla przedsiębiorców, udzieleniem podmioty zaakceptowane. Dodatkowo za przyjętym w obecnej, jak i w nowelizowanej

pomocy finansowej oraz jej rozliczaniem i ustawie rozwiązaniem przemawia ryzyko utraty aktualności danych, które według

ewentualnym dochodzeniem jej zwrotu, a także postulatów obydwu podmiotów, miałyby być przedmiotem dalszego przekazywania.

z
prowadzeniem
badań
społeczno-


gospodarczych oraz badań ewaluacyjnych i K.LEWIATAN i BIK, postulowały o zmianę przepisu art. 39 dla dwóch różnych

gromadzeniem
danych
o
programach instytucji – Konfederacja dla „biur informacji gospodarczej”, a BIK dla „rejestrów

pomocowych.
Zaproponowano
również kredytowych”.

rozszerzenie ust. 3 (art. 39a ust. 3) w tym

przepisie dopuszczając możliwość dalszego

przekazywania danych lub ich fragmentów, jeśli BIK i KL podczas Konferencji przyjęły wyjaśnienia MG.

byłoby to związane z prowadzonymi przez te PARP nie przyjęła zaproszenia na Konferencję.

podmioty postępowaniami albo związane z

realizacją zadań publicznych.




Konfederac
Konfederacja Lewiatan co do zasady popiera zmiany
ja Lewiatan
dotyczące
zniesienia
opłat
za
„hurtowe"

udostępnianie
danych
z
CEIDG
podmiotom

prywatnym, a także liberalizacji form udostępniania
danych. Po zmianach dane z CEIDG będą

udostępniane
nieodpłatnie
zarówno
podmiotom

publicznym, jak i podmiotom prywatnym, po

uzgodnieniu warunków z ministrem gospodarki (art.

39 po zmianie i dodany art. 39a SDG). Jednocześnie

31

pozostaje
w
mocy
przepis,
który
zakazuje

podmiotom, którym udostępniono dane z CEIDG w

tym trybie, przekazywania tych danych ani ich

fragmentów, innym podmiotom (art. 39 ust. 2 SDG).
Ratio iegis tego przepisu co do zasady jest zrozumiałe.

Poddajemy jednak pod rozwagę jego modyfikację w

kontekście działalności Biur Informacji Gospodarczej

(BIG-i).Konfederacja Lewiatana od jakiegoś czasu

zabiega
o
umożliwienie
BIG-om
zbierania,

przetwarzania i udostępniania danych, które istotnie

mogłyby się przyczynić do dokładniejszej oceny

wiarygodności płatniczej osób i firm, a także do

zapobiegania i wykrywania fraudów (pochodzących z

baz
KRS,
CEIDG,
REGON
czy
PESEL;
geolokacyjnych, takich jak nazwy ulic, numery

domów,
danych
aplikacyjnych,
czyli
m.in.

dotyczących złożonych wniosków o udzielenie

kredytu lub innej formy finansowania). Z racji

szczegółowej regulacji prawnej i wysokich wymagań

w zakresie bezpieczeństwa danych, a także z uwagi

na doświadczenie wynikające z ponad 10 lat

prowadzenia działalności w zakresie udostępniania

informacji
przetwarzanych
w
systemach

informatycznych, BIG-i mogłyby pełnić rolę platformy
integrującej informacje gospodarcze dostarczane

przez sektor prywatny oraz dane pochodzące z

rejestrów publicznych. Pośredniczenie w dostępie do

danych zawartych w publicznych rejestrach i zbiorach

miałoby na celu w szczególności umożliwienie

klientom weryfikacji zgodności przekazywanych

informacji gospodarczych z danymi zawartymi w

rejestrach, co ma istotne znaczenie w związku z

przewidzianą w art. 48 ustawy sankcją karną za

przekazanie
nieprawdziwych
informacji
gospodarczych. Ponadto, w obliczu utrzymującego

się kryzysu zaufania na rynku, wprowadzenie

rozwiązań umożliwiających dostęp do zintegrowanej,

kompleksowej informacji na temat potencjalnego

kontrahenta miałoby istotny wpływ na zwiększenie

dostępu do kredytu finansowego i kupieckiego,

przyczyniając się do wzrostu gospodarczego i

poprawy wskaźników makroekonomicznych.

Projektowane w CEIDG zmiany powyższy postulat

częściowo realizują. Pozostaje jednak w mocy - o
czym była mowa wyżej - przepis, który zakazuje

podmiotom, którym udostępniono dane z CEIDG w

tym trybie, przekazywania tych danych ani ich

fragmentów, innym podmiotom (art. 39 ust. 2 SDG).

32

Oznacza to, że wykorzystanie danych z CEIDG przez

BIG - i w celu realizacji ich ustawowych zadań będzie

niemożliwe, a co najmniej będzie podlegać istotnym

ograniczeniom. Mając to na uwadze, a także w
kontekście
projektowanych
przez
Ministerstwo

Gospodarki zmian w ustawie o udostępnianiu

informacji
gospodarczych
i
wymianie
danych

gospodarczych
(UIG),
polegających
m.in.
na

umożliwieniu
biurom
informacji
gospodarczej

przetwarzania danych pochodzących z rejestrów

publicznych, w tym CEIDG, racjonalne byłoby

wprowadzenie w odniesieniu do BIG-ów wyjątku od

zakazu udostępniania danych innych podmiotom.

Należy pamiętać, że udostępnianie danych osobom
trzecim do celów związanych z oceną wiarygodności

płatniczej należy do istoty funkcjonowania BIG-ów.

Dlatego, dopiero zmiana art. 39 SDG a także art. 7

UIG umożliwiłaby BIG-om nie tylko „pobieranie"

danych z CEIDG na zasadach preferencyjnych, ale

także wykorzystywania tych danych w celu realizacji

ich ustawowych zadań.

Wobec powyższego proponujemy zmianę art. 39

SDG i art. 7 UIG, a także dodanie nowego art. 7a

UIG, w następujący sposób:
Art. 39 otrzymuje brzmienie:

„Art. 39. 1. Dane CEIDG mogą być nieodpłatnie udostępniane, w sposób inny niż

określony w art. 38 ust 2, po uprzednim ustaleniu z ministrem właściwym do spraw

gospodarki warunków udostępniania tych danych.

2.
Podmioty, którym udostępniono dane CEIDG w trybie ust 1, nie

mogą przekazywać tych danych ani ich fragmentów innych podmiotom.
3.



Dane CEIDG są nieodpłatnie udostępniane biurom informacji
gospodarczej, o których mowa w ustawie z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu

informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, zwanym dalej

„biurami informacji gospodarczej", po uprzednim ustaleniu z ministrem właściwym

do spraw gospodarki technicznych i organizacyjnych warunków udostępniania

tych danych.
4.


Biura informacji gospodarczej, o których mowa w ust 3, mogą
przetwarzać dane udostępnione przez CEIDG na zasadach określonych w

ustawie, o której mowa w ust. 3.

5.
W zakresie nieuregulowanym w ust 1-4 do ponownego

wykorzystania danych CEIDG stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 września 2001

r. o dostępie do informacji publicznej."

W ustawie z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i
wymianie danych gospodarczych (tekst jednolity Dz. U. z 2014 r., poz. 1015, z


późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:

1) art. 7 otrzymuje brzmienie:

„Art. 7. 1. Przedmiotem działalności gospodarczej biura jest pośrednictwo w

udostępnianiu informacji gospodarczych, polegające na przyjmowaniu informacji
gospodarczych od wierzycieli, przechowywaniu i ujawnianiu tych informacji.


2.
Przedmiotem działalności gospodarczej biura może być również:

33

1)
przetwarzanie archiwalnych informacji gospodarczych, o których

mowa w art. 21 ust. 3 i 4, dla celów statystycznych, dotyczących dłużników

niebędących konsumentami;
la) pośrednictwo w udostępnianiu danych z publicznych zbiorów, rejestrów i


ewidencji

2)
zarządzanie majątkiem biura;

3)
prowadzenie działalności szkoleniowej lub edukacyjnej w zakresie

objętym działalnością biura.

3.
Przychody z działalności, o której mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, nie mogą

przekraczać 10% ogólnych przychodów biura.

4.
Biuro nie może powierzyć innym podmiotom wykonywania
czynności związanych z przedmiotem działalności gospodarczej, o którym mowa

w ust. 1 i 2, z wyjątkiem innych biur oraz instytucji utworzonych na podstawie art.

105 ust. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe.

5.
Biuro jest obowiązane do zabezpieczenia roszczeń o naprawienie

szkody, która może wyniknąć w związku z działalnością gospodarczą biura.

Zabezpieczenie może nastąpić w drodze zawarcia umowy ubezpieczenia
odpowiedzialności cywilnej, zlecenia udzielenia gwarancji bankowej lub poręczenia


bankowego."

2)
Po art. 7 dodaje się art. 7a w brzmieniu:

„7a. Biuro może przetwarzać dane, w tym dane osobowe, udostępnione z

Centralnej Ewidencji

i
Informacji o Działalności Gospodarczej, o której mowa w ustawie z

dnia o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. ..), zwanej dalej „CEIDG", w
związku z wykonywaniem działalności, o której mowa w art. 7 ust. 1 i ust. 2 pkt lb.


2.
Biuro ujawnia dane udostępnione z CEIDG w celu realizacji

złożonych w biurze wniosków o ujawnienie tych danych.

3.
Biuro może przetwarzać dane udostępnione przez CEIDG również

w celu weryfikacji zgodności informacji gospodarczych przekazywanych przez

wierzycieli na zasadach określonych w art. 14-18 z danymi CEIDG."




BIK z wielkim zadowoleniem odnotowuje propozycję
BIK
zmiany przepisów w zakresie zniesienia opłat za

udostępnianie
danych
z
CEIDG
podmiotom
prywatnym i zrównanie ich w tym zakresie z
podmiotami publicznymi. Jest to niewątpliwie ze
wszechmiar
uzasadniona
liberalizacja,
która
umożliwi,
zwłaszcza
podmiotom
prowadzącym
działalność w zakresie gromadzenia i udostępniania
informacji możliwość
dodatkowej weryfikacji danych, a tym samym wpłynie
to na zwiększoną rzetelność i wiarygodność
informacji w obrocie gospodarczym. Aby jednak ta
rzetelność, zwłaszcza informacji służących ocenie
wiarygodności kredytowej i ocenie ryzyka była w
pełni
możliwa,
postulujemy
zniesienie
wciąż
istniejącego w art. 39 ust. 2 zakazu dalszego
udostępniania informacji z CEIDG przez podmioty,

34
które takie dane uzyskały. Skoro informacja z CEIDG
ma służyć weryfikacji podmiotów i tym samym
zwiększeniu pewności obrotu gospodarczego nie
znajdujemy
racjonalnego
uzasadnienia
dla
utrzymania tego zakazu. Ratio legis tego przepisu co
do zasady jest zrozumiałe.
W imieniu BIK jako instytucji zaufania publicznego,
działającej na podstawie art. 105 ust. 4 Ustawy
Prawo bankowe, gromadzącej, przetwarzającej i
udostępniającej
informacje
o
zobowiązaniach
kredytowych
zarówno
osób
fizycznych
-
konsumentów, jak i przedsiębiorców, które to
informację stanowią podstawową bazę dla banków,
instytucji pożyczkowych oraz instytucji kredytowych
do oceny zdolności kredytowej kredytobiorców i
związanego z tym ryzyka kredytowego, zwracamy
się z wnioskiem o uwzględnienie zmiany art. 39 ust.
2 w taki sposób aby zakaz dalszego udostępniania
danych z CEIDG (jeśli w ogóle miałby pozostać) nie
dotyczył rejestrów kredytowych jako instytucji
zaufania publicznego utworzonych na podstawie art.
105 ust. 4 Ustawy Prawo bankowe. Jak już
wskazaliśmy podstawowym zadaniem tych instytucji
jest dostarczanie bankom i innym kredytodawcom jak
najbardziej aktualnych i wiarygodnych informacji na
temat potencjalnych kredytobiorców, co pozwala na
prawidłową ocenę wiarygodności kredytowej takich
osób ale też na zapobieganie wyłudzeniom czy
oszustwom dokonywanym na szkodę banków, a tym
samy ich klientów.
Możliwość
weryfikacji
danych
w
CEIDG
i
udostępniania takich danych przyczyni się w
znacznym stopniu do poprawy bezpieczeństwa
udzielanych kredytów i prawidłowości oceny ryzyka
kredytowego. Banki, dla których rejestry kredytowe
są centralną bazą informacji są zobowiązane na
podstawie art. 70 Ustawy Prawo bankowe do
prawidłowej oceny zdolności kredytowej, a Komisja
Nadzoru Finansowego w swoich Rekomendacjach,
m.in. w Rekomendacji T (cytowanej poniżej)
wyraźnie zaleca aby banki w celu prawidłowego
zarządzania ryzykiem korzystały z baz instytucji
utworzonych na podstawie art. 105 ust 4 Ustawy
Prawo bankowe i aby dbały o kompletność i
aktualność danych, które te instytucje powinny
zapewnić:
„Z
punktu
widzenia
prawidłowości
procesu
zarządzania
ryzykiem
detalicznych
ekspozycji

35
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 28 . [ 29 ] . 30 ... 32

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: