eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt oraz niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uszczelnienia systemu finansowania odławiania i opieki nad bezdomnymi zwierzętami przez samorządy a także, m.in. wprowadzenia obowiązku oznakowania psów i utworzenia centralnego rejestru; rozszerzenia katalogu czynów uznanych za znęcanie się nad zwierzętami

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3744
  • Data wpłynięcia: 2015-06-11
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3744

5) ograniczającą lub zakazującą wprowadzania do obrotu, przywozu lub wywozu
zwierząt.”
7). w art. 9 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Powiatowy lekarz weterynari powiadamia o wydaniu decyzji zakazującej
prowadzenia działalności nadzorowanej, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. a, d-f, h, i, j, l, p
za pośrednictwem wojewódzkiego lekarza weterynari , Głównego Lekarza Weterynari
oraz organ, który wydał zezwolenie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4.”
8). po art. 9 dodaję się art. 9a w brzmieniu:
„9a. 1. Powiatowy lekarz weterynari wydaje decyzję zakazującą prowadzenia
działalności nadzorowanej, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. a-l, o-r, jeżeli podmiot
prowadzi działalność nadzorowaną bez stwierdzenia spełniania wymagań
weterynaryjnych albo prowadzi taką działalność bez zgłoszenia zamiaru jej rozpoczęcia.
2. Podmiot, któremu wydano decyzję zakazującą prowadzenia działalności na podstawie
art. 9 albo art. 9a, może ponownie wystąpić z wnioskiem o wydanie w takim samym
zakresie decyzji, o której mowa w art. 5 ust. 4 albo ust. 9, nie wcześniej niż po upływie 3
lat od dnia wydania decyzji zakazującej prowadzenia działalności nadzorowanej.
3. Zakaz prowadzenia działalności nadzorowanej dotyczy obszaru powiatu, na którym
działalność taka była prowadzona.”
9). W art. 10:
a). ust. 1 pkt 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„1) dla prowadzenia poszczególnych rodzajów działalności nadzorowanej, o której mowa
w art. 1 pkt 1 lit. a-n, p, r w tym może określić:”
b). ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, sposób
ustalania weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego nadawanego podmiotom
prowadzącym działalność nadzorowaną, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. a-l, o, p, r,
mając na względzie zapewnienie właściwego sprawowania nadzoru nad prowadzeniem
danego rodzaju działalności.”
c). ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Minister właściwy do spraw rolnictwa może określić, w drodze rozporządzenia:
1) dodatkowe wymagania, jakie powinien spełniać wniosek o stwierdzenie spełniania
wymagań weterynaryjnych lub zgłoszenie zamiaru prowadzenia działalności
nadzorowanej, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. a-l, n, p, r oraz w art. 4 ust. 3,
2) szczegółowy sposób dokonywania zgłoszenia zamiaru zaprzestania prowadzenia
działalności nadzorowanej, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. a-l, n, p, r oraz w art. 4 ust. 3
15
- mając na względzie zapewnienie prawidłowego sprawowania przez powiatowego
lekarza weterynari nadzoru nad prowadzeniem danego rodzaju działalności
nadzorowanej.
10). W art. 11 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„Art. 11. 1. Powiatowy lekarz weterynari prowadzi rejestr podmiotów prowadzących
działalność nadzorowaną, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. a-l, n, p, r oraz w art. 4 ust. 3,
na obszarze jego właściwości.

11). W art. 11 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Powiatowy lekarz weterynari przekazuje organowi, który wydał zezwolenie, o
którym mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 dane zawarte w rejestrze dotyczące schroniska dla
zwierząt bezdomnych, a także informacje o każdej zmianie stanu faktycznego lub
prawnego ujawnionego w tym rejestrze”

12). Po art. 12a dodaje się rozdział 2a o tytule:
„Podmioty uprawnione do tworzenia lub prowadzenia schronisk dla zwierząt
bezdomnych oraz miejsc przetrzymywania psów bezdomnych”

13). W rozdziale 2 a dodaje się art. 12b i 12c w brzmieniu:
„12 b. 1. Schroniska dla zwierząt mogą być tworzone lub prowadzone wyłącznie przez
jednostki samorządu terytorialnego bądź ich jednostki organizacyjne lub organizacje
społeczne, których statutowym celem działania jest ochrona zwierząt, posiadające status
organizacji pożytku publicznego.
2. W celu tworzenia lub prowadzenia schronisk dla zwierząt jednostki samorządu
terytorialnego bądź ich jednostki organizacyjne mogą zawierać umowy jedynie z
organizacjami społecznymi, o których mowa w ust. 1.
12 c. 1. Miejsca przetrzymywania psów bezdomnych mogą być tworzone lub
prowadzone wyłącznie przez jednostki samorządu terytorialnego bądź ich jednostki
organizacyjne.
2. Jednostkom, o których mowa w ust. 1 zabrania się zwierania umów z innymi
podmiotami w celu tworzenia lub prowadzenia miejsc przetrzymywania wyłapanych
bezdomnych psów”.

Art. 3. W ustawie z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (Dz.U.z
2013,poz.1226), wprowadza się następujące zmiany:
16
w art. 9 pkt 2 otrzymuje brzmienie: „zakaz - poza polowaniami i odłowami, płoszenia,
chwytania, przetrzymywania, ranienia i zabijania zwierzyny”

Art. 4. W ustawie z dnia 13 września 1996r o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
(Dz. U. z 2013, poz. 1399) , wprowadza się następujące zmiany:
art. 7 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Wyłapywania bezdomnych zwierząt”

Art. 5. W ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r. poz.
627) wprowadza się następujące zmiany:
1). w art. 5 pkt 11 wykreśla się podpunkt a).;
2). art. 73 ust 2 otrzymuje brzmienie:
,,2. Zakazy, o których mowa w ust.1 pkt.1 i 2, nie dotyczą ogrodów zoologicznych
i placówek naukowych prowadzących badania na zwierzętami, a zakazy, o
których mowa w ust. 1 pkt 1 nie dotyczą ośrodków rehabilitacji zwierząt:”

3). po art. 128 a dodaje się art.128b w brzmieniu:

„128b. Kto zabija dziko występujące zwierzę kręgowe, lub znęca się nad nim w
rozumieniu art. 6 ust. 2 ustawy o ochronie zwierząt, podlega odpowiedzialności karnej
przewidzianej w tej ustawie”.

Art. 6. 1. Podmioty prowadzące w dniu wejścia w życie ustawy działalność nadzorowaną
określoną w art. 1 pkt 1 lit. r ustawy wymienionej w art. 2, której prowadzenie zgodnie z
dotychczasowymi przepisami nie wymagało zgłoszenia zamiaru jej podjęcia do
powiatowego lekarza weterynari , tracą prawo do jej prowadzenia, jeżeli w terminie 6
miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy nie dokonają zgłoszenia zgodnie z jej
przepisami.
2. Podmioty prowadzące w dniu wejścia w życie ustawy działalność w zakresie
prowadzenia schronisk dla zwierząt bezdomnych, której prowadzenie zgodnie z
dotychczasowymi przepisami nie wymagało stwierdzenia spełniania warunków
weterynaryjnych, a zgodnie z przepisami ustawy wymaga takiego stwierdzenia, tracą
prawo do prowadzenia tej działalności, jeżeli w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w
życie ustawy nie złożą, zgodnie z przepisami ustawy, wniosku o dokonanie takiego
17
stwierdzenia, na podstawie którego zostaną zatwierdzone decyzją powiatowego lekarza
weterynari , jako podmioty prowadzące schronisko dla zwierząt bezdomnych.
3. Z zastrzeżeniem ust. 4, podmioty prowadzące w dniu wejścia w życie ustawy
działalność w zakresie prowadzenia schronisk dla zwierząt bezdomnych, obowiązane są
dostosować swoją działalność do przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art.
10 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy wymienionej w art. 2, w brzmieniu nadanym ustawą w
terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ww. przepisów wykonawczych.
4. Minister właściwy do spraw rolnictwa może określić w drodze rozporządzenia, dla
podmiotów prowadzących w dniu wejścia w życie ustawy działalność w zakresie
prowadzenia schronisk dla zwierząt bezdomnych, dłuższy termin do dostosowania się do
nowych wymogów dotyczących infrastruktury określonych w przepisach wykonawczych
wydanych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy wymienionej w art. 2, w
brzmieniu nadanym ustawą, mając na względzie zapewnienie ww. podmiotom czasu
koniecznego do dostosowania się do nowych wymogów.
5. Termin, o którym mowa w ust. 4 nie może być dłuższy niż 48 miesięcy od dnia wejścia
w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 i ust. 2
ustawy wymienionej w art. 2, w brzmieniu nadanym ustawą
6. Wydając decyzję, o której mowa w ust. 2, powiatowy lekarz weterynari jednocześnie
wygasza decyzję o nadaniu weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego.
Art. 7. Do postępowań w sprawie prowadzenia schronisk dla zwierząt, wszczętych i
niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy, stosuje się przepisy
dotychczasowe. Art. 3 ust. 2 i 3 stosuje się.
Art. 8. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy
wymienionej w art. 2 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy wymienionej w art. 2, w
brzmieniu nadanym ustawą.
Art. 9. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z zastrzeżeniem
art. 9, art.11c i art.11d
Art. 10. Art. 9 ust. 2 i 3 ustawy oraz art. 11c i art.11d, o których mowa w art. 1, wchodzą
w życie z dniem 01. stycznia 2017 r., art. 17 ust. 1 i 5 ustawy, o których mowa w art. 1
wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.




18





UZASADNIENIE

Celem projektowanej regulacji jest m.in. wzmocnienie ochrony prawnej zwierząt oraz
poprawa ich szeroko rozumianego dobrostanu. Ponadto wprowadzenie kontroli
wydatkowania przez jednostki samorządu terytorialnego środków finansowych
przeznaczonych na opiekę nad bezdomnymi zwierzętami, w szczególności pod
względem ich celowości i ostatecznego przeznaczenia.
Zmiany w ustawie o ochronie zwierząt obejmują m.in.:
1. wprowadzenie obowiązku oznakowania psów i utworzenia centralnego rejestru;
2. rozszerzenie katalogu czynów uznanych za znęcanie się nad zwierzętami;
3. doprecyzowanie obowiązków straży gminnej oraz policji w przypadku
konieczności interwencyjnego odbioru zwierzęcia;
4. doprecyzowanie obowiązków gminy w zakresie pokrywania kosztów zapewnienia
tymczasowej opieki zwierząt odebranych interwencyjnie;
5. wprowadzenie zakazu utrzymywania psów na łańcuchach;
6. wprowadzenie określenia psa rasowego oraz kota rasowego w celu
wyeliminowania istnienia pseudohodowli;
7. doprecyzowanie obowiązków gmin dotyczących realizacji programu opieki nad
bezdomnymi zwierzętami oraz zapobiegania bezdomności zwierząt;
8. wprowadzenie zakazu wykorzystywania zwierząt w cyrkach;
9. podwyższenie kar za zabicie zwierzęcia lub znęcanie się nad nim;
10. wprowadzenie sankcji za naruszenie zakazu posiadania zwierząt oraz
wprowadzenie możliwości dożywotniego zakazu posiadania zwierząt
w przypadku skazania sprawcy za zabicie zwierzęcia lub znęcanie się nad nim ze
szczególnym okrucieństwem;
11. wzmocnienie uprawnień organizacji społecznych w inicjowaniu
i przystępowaniu do postępowań sądowych.

Głównym celem projektowanej nowelizacji jest uszczelnienie systemu
finansowania odławiania i opieki nad bezdomnymi zwierzętami przez samorządy.
Obecnie na ten cel co roku przeznacza się ponad 100 mln. zł. Ustawa o ochronie
zwierząt, nakładając na samorządy to zadanie własne, nie precyzuje wystarczająco
obowiązków gmin we wspomnianym zakresie, brak konkretnego wyszczególnienia tych
obowiązków powoduje, że większość gmin nie realizuje tego zadania właściwie.
Doprowadza to do sytuacji, że w polskich schroniskach ginie co czwarty pies, a 80%
19
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 . 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: