eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3697
  • Data wpłynięcia: 2015-07-21
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3697

Ust. 9 – zmiana dotyczy delegacji do wydania rozporządzenia dotyczącego wzoru
sprawozdania, dotyczącego country-by-country reporting, sporządzanego w celu
analizy ryzyka zaniżenia dochodu do opodatkowania w obszarze cen transferowych
oraz w celu wymiany informacji z właściwymi władzami państw obcych.


Art. 2 pkt 7 (zmiana załącznika 4 do ustawy)
W załączniku 4 Lista podmiotów, do których ma zastosowanie art. 20 ust. 14 i art. 22
ust. 6 ustawy, w poz. 27 zostały dodane dwie spółki prawa rumuńskiego: „societăţi în
nume colectiv” i „societăţi în comandită simplă”. Lista wskazuje indywidualnie dla
każdego z państw członkowskich (oraz Konfederacji Szwajcarskiej) typy podmiotów, w
stosunku do których zastosowanie znajdą preferencyjne zasady opodatkowania
dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w
zyskach osób prawnych.
3. Zmiany w ustawie o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników – art.
3 projektu ustawy
Art. 3 – uchylenie art. 11 ust. 5 w ustawie o zasadach ewidencji i identyfikacji
podatników i płatników
Przepis art. 3 dyrektywy 2003/48/WE był implementowany m.in. w art. 11 ust. 5
ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i
płatników (Dz. U. z 2012 r. poz. 1314, z 2013 r. poz. 2 oraz z 2014 r. poz. 1161).
Dyrektywa 2014/48/UE nadała nowe brzmienie art. 3 dyrektywy 2003/48/WE, które
zostało wprowadzone do porządku krajowego w art. 44e updof, regulującym w sposób
kompleksowy obowiązki podmiotów wypłacających. Z uwagi na wolę projektodawcy,
aby obowiązki te były uregulowane w jednym akcie prawnym, celowe jest ich
przeniesienie z innych ustaw do nowego rozdziału 7a updof, który zawiera całościową
regulację w tym zakresie. W konsekwencji celowe jest uchylenie art. 11 ust. 5 ustawy o
zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.
4. Zmiany w ustawie – Ordynacja Podatkowa – art. 4 projektu ustawy
Art. 4 – zmiana art. 82 Ordynacji podatkowej
49
W art. 82 dodaje się § 1a stanowiący, iż w przypadku podatników obowiązanych do
załączenia do zeznania podatkowego, uproszczonego sprawozdania w sprawie
transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących między
podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zapłata należności dokonywana
jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania,
siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję
podatkową (art. 45 ust. 9 updof oraz art. 27 ust. 5 updop), podatnik ten będzie
zwolniony z obowiązku sporządzania i przekazywania informacji o umowach
zawartych z nierezydentami w rozumieniu przepisów prawa dewizowego (formularz
ORD-U). Obowiązek taki wynika z przepisów art. 82 § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja
podatkowa. Przepis art. 4 doprecyzowuje, iż zwolnienie z obowiązku sporządzania i
przedkładania ORD-U nie dotyczy podatników dokonujących zapłaty należności do
tzw. rajów podatkowych.
5. Zmiany w ustawie – Kodeks karny skarbowy – art. 5 projektu ustawy
Art. 5 – zmiana w art. 53 oraz art. 80 ustawy – Kodeks karny skarbowy
Pkt 1 – zmiana polegająca na uzupełnieniu objaśnień wyrażeń ustawowych, zawartych
w art. 53 § 30b, poprzez wskazanie, iż zarówno wprowadzane w art. 80 w § 2
określenie „podmiot wypłacający”, „podmiot gospodarczy”, jak i funkcjonujące już
określenie „pośredni odbiorca”, mają znaczenie nadane w rozdziale 7a updof.
Pkt 2 – zmiana dotyczy § 2 w art. 80, który określa sankcje za niedopełnienie
obowiązków informacyjnych, o których mowa w updof, przez podmioty zobowiązane.
Zakres podmiotowy przepisu został uzupełniony o podmioty wypłacające oraz
podmioty gospodarcze. Wprowadzono również zmianę dostosowującą związaną z
wprowadzeniem nowego rozdziału i nowych jednostek redakcyjnych do updof. Nowe
brzmienie przepisu obejmować także będzie sankcję za nieprzekazanie informacji o
zmianie miejsca faktycznego zarządu przez pośredniego odbiorcę. Takie rozwiązanie
ma na celu zapewnienie efektywności automatycznej wymiany informacji pomiędzy
państwami.
6. Przepisy przejściowe i końcowe – art. 6–12 projektu ustawy
Art. 6 – przepisy przejściowe w zakresie zwolnień
50
Przepis przewiduje, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
dotyczące zwolnień określonych w art. 21 updof mają zastosowanie do dochodów
uzyskanych od dnia 1 stycznia 2016 r., co jest związane z początkiem roku
podatkowego podatników podatku dochodowego od osób fizycznych.
Art. 7 – przepisy przejściowe w zakresie regulacji wdrażających prawo UE
Przepis przewiduje, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
związane z implementacją dyrektywy 2014/48/UE, przepisy ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych związane z wprowadzeniem klauzuli zapobiegającej
nadużyciom oraz zmienione przepisy Kodeksu karnego skarbowego, będą miały
zastosowanie do dochodów osiągniętych od dnia 1 stycznia 2016 r. Ponadto przewiduje
się, iż do dochodów osiągniętych do dnia 31 grudnia 2015 r. będą stosowane przepisy
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w dotychczasowym brzmieniu.
Analogicznie w przypadku przepisów art. 53 § 30b oraz art. 80 § 2 Kodeksu karnego
skarbowego, co ma zapewnić prawidłowość raportowania za 2015 r.
Przewidziano także w zakresie zmian, które dotyczą podatników podatku dochodowego
od osób prawnych, tj. związanych z wprowadzeniem nowego art. 22c updop (art. 26 ust.
1), szczegółową regulację dla podatników, których rok podatkowy jest inny niż
kalendarzowy. Przepisy te będą przez nich stosowane do dochodów osiągniętych od
pierwszego dnia roku podatkowego rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2015 r.
Art. 8 i art. 9 – przepisy przejściowe w zakresie dokumentacji cen transferowych
Przepis art. 8 ustawy reguluje kwestie przepisów przejściowych dotyczących
dokumentowania transakcji lub innych zdarzeń między podmiotami powiązanymi lub
zapłaty należności do tzw. rajów podatkowych.
W zakresie obowiązku sporządzania dokumentacji, przepisy art. 25 ust. 5a, art. 25a
ust. 1–1f, 2b–2g, 3d, 4, 4a, 5, 7 i 8, art. 30d ust. 1 i art. 45 ust. 9–11 ustawy zmienianej
w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, oraz art. 9a ust. 1–1f, 2b–2g, 3d, 4, 4a,
5, 7 i 8, art. 11 ust. 5a, art. 19 ust. 4 i art. 27 ust. 5 i 6 ustawy zmienianej w art. 2,
stanowią, iż obowiązek ten powstanie od roku podatkowego rozpoczynającego się po
dniu 31 grudnia 2016 r.
Przepis art. 9 ustawy reguluje kwestie dotyczące przepisów przejściowych w zakresie
dokumentowania transakcji i innych zdarzeń między podmiotami powiązanymi.
51
W zakresie obowiązku dokumentacyjnego określanego jako tzw. „local file” i „master
file”, określonego w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art.
25a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy przejściowe
stanowią, iż do transakcji lub innych zdarzeń rozpoczętych i niezakończonych przed
dniem 1 stycznia 2017 r., mają zastosowanie przepisy dotyczące obowiązku
dokumentacyjnego obowiązujące do dnia 1 stycznia 2017 r. Przepisy dotychczas
obowiązujące, mają zastosowanie tylko do tej części transakcji, która została
zrealizowana do dnia wejścia w życie nowych przepisów, tj. do dnia 1 stycznia 2017 r.

Art. 10 – przepis przejściowy w zakresie dokumentacji cen transferowych
(country-by-country reporting)
Przepisy art. 10 odnoszą się zasadniczo do projektowanych regulacji w zakresie wejścia
w życie przepisów zobowiązujących do sporządzania sprawozdania o wysokości
dochodów i zapłaconego podatku oraz miejscach prowadzenia działalności tzw.
country-by-country reporting. Przepisami art. 10 w sposób szczególny uregulowano
powstanie tego obowiązku w pierwszym roku funkcjonowania przepisu. Obowiązek ten
dotyczyć będzie podmiotów krajowych, spełniających warunki określone w przepisie
art. 27 ust. 7 pkt 1–3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli za rok
podatkowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2015 r. skonsolidowane przychody w
rozumieniu przepisów o rachunkowości, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz
poza jej terytorium, przekroczyły w tym roku podatkowym równowartość
750 000 000 euro. Po raz pierwszy obowiązek ten powstanie za rok podatkowy
rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2015 r., lecz nie później niż przed dniem
1 stycznia 2017 r. Oznacza to między innymi, iż przepis szczególny art. 10 dotyczący
pierwszego roku obowiązywania obowiązku sporządzenia sprawozdania nie będzie
dotyczył roku podatkowego, który rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2016 r.
Przepis ten stanowi również o terminie przekazywania tego sprawozdania oraz sposobie
przeliczania wartości wyrażonych w euro.
Art. 11 – akty wykonawcze
Przepis przewiduje zachowanie w mocy przepisów wykonawczych wydanych na
podstawie art. 42c ust. 9 updof, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w
życie niniejszej ustawy, do czasu wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie
52
art. 44d ust. 9 updof, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r. Przepis będzie
miał zastosowanie do rozporządzenia IFT. Przyjęcie takiego terminu jest uzasadnione z
uwagi na fakt, iż nowe obowiązki sporządzenia i przekazania informacji będą
obowiązywały od dnia 1 stycznia 2017 r. Jednocześnie dla określenia nowych wzorów
niezbędne jest ustalenie jednolitego formatu elektronicznego, który nie został
dotychczas dostosowany do zakresu dyrektywy 2014/48/UE.


Art. 12 – przepis końcowy
Określa datę wejścia w życie przepisów ustawy zmieniającej na dzień 31 grudnia
2015 r. Data ta jest zgodna z terminem transpozycji określonym w dyrektywach
2014/86/UE oraz 2015/121.
Dla przepisów art. 1 pkt 1, art. 2 pkt 6 w zakresie dotyczącym art. 27 ust. 7–9, art. 6
oraz art. 10, datą wejścia w życie jest dzień 1 stycznia 2016 r., natomiast art. 1 pkt 2, 3,
6 i 10, art. 2 pkt 1, 2, 3 i 6 w zakresie dotyczącym art. 27 ust. 5 i 6 oraz art. 4, art. 8,
art. 9, datą wejścia w życie jest dzień 1 stycznia 2017 r.
Przepisy te odnoszą się do projektowanych regulacji w zakresie dokumentacji
podatkowej transakcji lub innych zdarzeń pomiędzy podmiotami powiązanymi oraz do
projektowanych regulacji w zakresie zwolnień z podatku dochodowego od osób
fizycznych.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz § 4 i § 52 ust. 1
uchwały Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. poz. 979), projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie
Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w
serwisie Rządowy Proces Legislacyjny. W trybie przewidzianym w ustawie o
działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa nie było zainteresowania
pracami nad projektem.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie dotyczy funkcjonowania samorządu terytorialnego oraz nie podlega
notyfikacji na zasadach przewidzianych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia
53
strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 30 ... 67

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: