eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wyeliminowania utrudnień w funkcjonowaniu Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, zmniejszenia obciążania Prokuratorii Generalnej sprawami mniejszej wagi oraz przyznania Generalnej nowej kompetencji tj. przejmowania na polecenie Prezesa Rady Ministrów zastępstwa procesowego niektórych państwowych osób prawnych za ich zgodą

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3643
  • Data wpłynięcia: 2015-07-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1635

3643

– 5 –
UZASADNIENIE

Nowe rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa w sprawie kryteriów i trybu dokonywania
oceny kwalifikacyjnej radców i starszych radców Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa ma
na celu wprowadzenie nowych, szerszych kryteriów oceny radcy Prokuratorii Generalnej w
porównaniu do tych, które określa rozporządzenie obecnie obowiązujące. Źotychczasowe
kryteria były określone zbyt wąsko, co utrudniało przeprowadzanie oceny kwalifikacyjnej.
Dodatkowo zdefiniowano skrajne oceny, stosowane przy ocenie wypełniania przez radcę
kryteriów.
Rozszerzenie katalogu kryteriów oceny, spowoduje możliwość bardziej kompleksowej,
wieloaspektowej oceny pracy danego radcy Prokuratorii Generalnej. Katalog kryteriów
uwzględnia umiejętności praktyczne, niezbędne w wykonywaniu zastępstwa procesowego
Skarbu Państwa w postępowaniu cywilnym, umiejętności miękkie (komunikatywność,
kreatywność, zarządzanie czasem, stosunek do pełnionych obowiązków itp.) oraz uwzględnia
obowiązki wynikające ze złożonego ślubowania. Nowe, bardziej precyzyjne sformułowanie
kryteriów oceny uwzględnia wszystkie aspekty pracy radców Prokuratorii Generalnej oraz
umożliwia ich obiektywną ocenę, co powinno korzystnie wpłynąć na zrozumiałość oraz
przejrzystość prowadzonych postępowań dotyczących oceny kwalifikacyjnej z punktu
widzenia ocenianego radcy Prokuratorii Generalnej.
Projekt rozporządzenia nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039, z pó n. zm.).
Projektowana regulacja prawna nie jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej, a
problematyka w niej ujęta jest pozostawiona swobodnemu uznaniu państw członkowskich.


– 6 –
Nazwa projektu:
Źata sporz dzenia:
rozporządzenie Ministra Skarbu Państw w sprawie kryteriów i trybu 10.06.2015 r.
dokonywania oceny kwalifikacyjnej radców i starszych radców
Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.
ródło:
Ministerstwo wiod ce i ministerstwa współpracuj ce
inne – kontrola Kancelarii Prezesa Rady

Ministerstwo Skarbu Państwa
Ministrów w Prokuratorii Generalnej Skarbu

Państwa.
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu


Sekretarz Stanu Zdzisław Gawlik
Nr w Wykazie:

Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Piotr Zasieczny – specjalista
Źepartament Prawny i Procesowy w Ministerstwie Skarbu Państwa
tel. (0 22) 695-86-49, piotr.zasieczny@msp.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwi zywany?
Praktyczne problemy związane z trybem przeprowadzania oceny kwalifikacyjnej radców i starszych radców Prokuratorii
Generalnej Skarbu Państwa (dalej: Prokuratoria Generalna) utrudniające przeprowadzenie kompleksowej oceny ich
pracy.
2. Rekomendowane rozwi zanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji: wydanie nowego rozporządzenia Ministra
Skarbu Państwa w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny kwalifikacyjnej radców i starszych radców Prokuratorii
Generalnej Skarbu Państwa w oparciu o art. 42 ust. 7 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o Prokuratorii Generalnej Skarbu
Państwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 1150 i 1247).

Zakres zmian względem dotychczas obowiązującego rozporządzenia obejmuje m.in.:
1 – wprowadzenie bardziej rozbudowanego katalogu kryteriów oceny kwalifikacyjnej radców Prokuratorii Generalnej w
§ 4 rozporządzenia:
1) staranność, rzetelność i terminowość wykonywania zadań i czynności służbowych, w szczególności sposób
formułowania wypowiedzi przy sporządzaniu pism procesowych, wykorzystywanie orzecznictwa i poglądów nauk
prawnych oraz dbałość o zachowanie warunków formalnych czynności, w tym terminowość czynności,
2) współpraca z przełożonymi i innymi radcami, w szczególności komunikatywność, udział we wspólnym prowadzeniu
spraw, udział w rozwiązywaniu problemów prawnych w sprawach prowadzonych przez Prokuratorię Generalną oraz
sposób wykonywania zastępstwa innych radców,
3) współpraca z podmiotami zewnętrznymi, w szczególności podmiotami reprezentującymi Skarb Państwa,
4) rozwój zawodowy, w szczególności podwyższanie kwalifikacji zawodowych, umożliwiające powierzanie spraw
istotnych z punktu widzenia interesów Skarbu Państwa,
5) zgodność postępowania ze złożonym ślubowaniem,
6) umiejętność planowania i organizowania zadań oraz czynności służbowych, w szczególności zdolność do określenia
zadań priorytetowych, gotowość do podejmowania zadań, inicjatywa, obowiązkowość oraz w przypadku osób
pełniących funkcje kierownicze ocena zdolności kierowniczych;
2 – dalsze zestandaryzowanie sposobu oceny radcy przez bezpośredniego przełożonego, m.in. w zakresie:
1) charakterystyki ocenianego w okresie objętym oceną kwalifikacyjną, uwzględniającą fakty i okoliczności
wskazujące na spełnianie albo niespełnienie przez ocenianego kryteriów oceny, o których mowa w § 4
rozporządzenia,
2) pisemnej opinii bezpośredniego przełożonego o ocenianym, która stanowi zwięzłe podsumowanie sporządzane przez
bezpośredniego przełożonego, w oparciu o sporządzoną wcześniej charakterystykę ocenianego radcy;
3 – kwestie związane ze zdefiniowaniem w § 7 rozporządzenia oceny stosowanej przy ocenie wypełniania przez radcę
kryteriów oceny, poprzez określenie pojęcia „oceny niezadowalającej” oraz „bardzo dobrej”, jako ocen granicznych w
skali ocen.

Oczekiwany efekt: poprawa efektywności funkcjonowania Prokuratorii Generalnej w dziedzinie działalności objętej
projektem, w tym m.in.:
– większa standaryzacja ocen w toku oceny kwalifikacyjnej,
– lepsze zobiektywizowanie kryteriów oceny radców Prokuratorii Generalnej,
– większa przejrzystość procedury oceny kwalifikacyjnej.
3. Jak problem został rozwi zany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
– 7 –
Brak danych.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Prokuratoria Generalna
1 państwowa jednostka Ustawa z dnia 8 lipca 2005 r.
Zmiana i usprawnienie
Skarbu Państwa
organizacyjna
o Prokuratorii Generalnej Skarbu procedury oceny
Państwa (Źz. U. z 2013 r.
kwalifikacyjnej
poz. 1150 i 1247)
zatrudnionych w niej radców
i starszych radców
Prokuratorii Generalnej.

Radcowie i starsi radcowie
26 radców
Sprawozdanie z działalności
Zmiana i usprawnienie
Prokuratorii Generalnej
66 starszych radców
Prokuratorii Generalnej Skarbu
procedury oceny
Skarbu Państwa
Państwa w okresie od dnia
kwalifikacyjnej.
1 stycznia 2013 r. do dnia
31 grudnia 2013 r.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt zostanie opublikowany, w celu przeprowadzenia konsultacji, na stronie internetowej Ministerstwa Skarbu
Państwa oraz Rządowego Centrum Legislacji.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2013 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie) 0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie) 0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie) 0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
ródła finansowania
Brak skutków finansowych dla budżetu państwa.
Dodatkowe
Projekt nie wiąże się z koniecznością zwiększenia budżetu Prokuratorii Generalnej Skarbu
informacje, w tym
Państwa, ponieważ nie wprowadza nowych procedur, wyłącznie usprawnia procedurę oceny
wskazanie ródeł
kwalifikacyjnej, która już obowiązuje w oparciu o ustawę z dnia 8 lipca 2005 r. o Prokuratorii
danych i przyjętych do Generalnej Skarbu Państwa oraz akt wykonawczy wydany na jej podstawie.
obliczeń założeń

7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa 0
0
0
0
0
0
0
pieniężnym
sektor mikro-, małych i 0
0
0
0
0
0
0
(w mln zł,
średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z 2013 r.)
rodzina, obywatele
0
0
0
0
0
0
0
oraz gospodarstwa
domowe
– 8 –
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa Nie dotyczy.
niepieniężnym sektor mikro-, małych i Nie dotyczy.
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
Nie dotyczy.
oraz gospodarstwa
domowe
Dodatkowe
Projekt nie wpływa na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
informacje, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe.
wskazanie ródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obci żeń regulacyjnych (w tym obowi zków informacyjnych) wynikaj cych z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez Uź (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne: usprawnienie istniejących procedur.
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz:
rozszerzenie katalogu kryteriów oceny spowoduje możliwość bardziej kompleksowej, wieloaspektowej oceny pracy
danego radcy Prokuratorii Generalnej. Katalog kryteriów uwzględnia umiejętności praktyczne, niezbędne w
wykonywaniu zastępstwa procesowego Skarbu Państwa w postępowaniu cywilnym, umiejętności miękkie
(komunikatywność, kreatywność, zarządzanie czasem, stosunek do pełnionych obowiązków itp.) oraz uwzględnia
obowiązki wynikające ze złożonego ślubowania. Nowe, bardziej precyzyjne sformułowanie kryteriów oceny uwzględnia
wszystkie aspekty pracy radców Prokuratorii Generalnej oraz umożliwia ich obiektywną ocenę, co powinno korzystnie
wpłynąć na zrozumiałość oraz przejrzystość prowadzonych postępowań dot. oceny kwalifikacyjnej z punktu widzenia
ocenianego radcy Prokuratorii Generalnej. Ponadto projekt wprowadza dalszą standaryzację procedury oceny
kwalifikacyjnej.
W pozostałym zakresie projekt nie wprowadzi zmian obciążeń dla podmiotów, na które oddziałuje.
9. Wpływ na rynek pracy
Projekt wpływa na sposób oceny kwalifikacyjnej radców Prokuratorii Generalnej, co ma wpływ na metodykę oceny ich
pracy. Jest to kwestia wewnętrznych relacji pomiędzy pracownikiem (radcą lub starszym radcą) oraz pracodawcą
(Prokuratorią Generalną).
W pozostałym zakresie projekt nie ma wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Brak wpływu na pozostałe obszary.
Omówienie wpływu




11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Rozporządzenie może zostać uzupełnione przez zarządzenia Prezesa Prokuratorii Generalnej, w których zostaną
uregulowane obowiązujące wzory dokumentów używanych w postępowaniu.
Przepisy rozporządzenia wejdą w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia rozporządzenia.
– 9 –
12. W jaki sposób i kiedy nast pi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostan zastosowane?
źwaluacja efektów projektu nastąpi poprzez bieżącą analizę prowadzonych w Prokuratorii Generalnej postępowań oceny
kwalifikacyjnej radców i starszych radców Prokuratorii Generalnej. Z uwagi na stricte proceduralny charakter regulacji,
nie jest możliwe wprowadzenie obiektywnych mierników liczbowych.
13. Zał czniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.



































13/06/EP
strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 . 19

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: