eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3369
  • Data wpłynięcia: 2015-05-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1320

3369-cz-I

w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, tryb zwolnienia
statku z wymagań określonych przepisami wydanymi na
podstawie ust. 3 lub wyrażenia zgody na zastosowanie środków
równoważnych w zakresie wyposażenia i konstrukcji statku, oraz
szczegółowe warunki eksploatacyjne uzasadniające zastosowanie
zwolnień lub środków równoważnych, mając na uwadze potrzebę
zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa żeglugi.”;
Art. 1 pkt
w art. 87 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
proponowana zmiana ma na celu umożliwienie określenia, w odniesieniu
35
„5.
Kapitan statku, w tym także statku służby państwowej
do szczególnych typów statków takich jak statki służby państwowej
specjalnego przeznaczenia, statku rybackiego o długości do 24 m, specjalnego przeznaczenia, statki rybackie o długości do 24 m, statki o
statku o wartości historycznej o długości do 45 m, jachtu
wartości historycznej o długości do 45 m, jachty morskie oraz statki żeglugi
morskiego oraz statku żeglugi śródlądowej jest obowiązany
śródlądowej, szczegółowych obowiązków zgłoszeniowych przez
zgłosić kapitanowi portu wejście lub wyjście z portu wraz z
dyrektorów urzędów morskich w tzw. Przepisach Portowych. Wynika to z
informacją dotyczącą identyfikacji statku, celu podróży, portu
faktu, że dotychczasowy przepis, ze względów praktycznych, nie mógł być
zawinięcia oraz liczby osób na pokładzie, zgodnie z przepisami
właściwie stosowany ze względu na szczególne i specyficzne warunki na
wydanymi na podstawie art. 84 ust. 2.”;
różnych akwenach.
Art. 1 pkt
w art. 88 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
proponowana zmiana stanowi doprecyzowanie obowiązującego przepisu
36
„1)
mają wpływ na bezpieczeństwo statku, takich jak: kolizja, przez rozszerzenie katalogu zdarzeń o pożar na statku.
pożar, wejście na mieliznę, uszkodzenia lub wadliwe działanie
urządzeń statku, zalanie lub przesunięcie ładunku, uszkodzenia
kadłuba lub elementów konstrukcyjnych statku;”;
Art. 1 pkt
art. 100 otrzymuje brzmienie:
w związku z faktem, że wzór karty danych bezpieczeństwa został określony
37
„Art. 100. 1.
Przed rozpoczęciem załadunku oleju luzem, w
w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006 nie ma konieczności wydawania
rozumieniu załącznika 1 do Konwencji MARPOL, a także przed
dodatkowego rozporządzenia w tej sprawie. W związku z powyższym
rozpoczęciem bunkrowania paliwa na statek, załadowca jest
usunięto delegację dla ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej
obowiązany dostarczyć kapitanowi kartę danych bezpieczeństwa, do wydania rozporządzenia i wprowadzono odwołanie do właściwych
zwaną dalej „kartą MSDS”, zawierającą istotne dane dotyczące
przepisów UE.
charakterystyki bezpieczeństwa danego produktu olejowego.
2.
Karta MSDS powinna zawierać informacje określone w
załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie
rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń
w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej
Agencji Chemikaliów, zmieniającego dyrektywę 1999/45/WE oraz
uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i
rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę
Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG,
93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz. Urz. UE L 396 z
30.12.2006, str. 1, z późn. zm.).
3.
Przy wypełnianiu karty MSDS mają zastosowanie
zalecenia IMO zawarte w Rezolucji MSC.286(86) z dnia 5 czerwca
2009 r.10)”;
Art. 1 pkt
38) w art. 107:
proponowane zmiany mają na celu doprecyzowanie obecnie
38-40
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
obowiązujących przepisów w zakresie pilotażu obowiązkowego i
„1. Usługi pilotowe w pilotażu obowiązkowym lub dobrowolnym dobrowolnego, a także systemu uznawania i nadzoru nad ośrodkami
w rejonie pilotowym oraz w pilotażu dobrowolnym na morzu
szkoleniowymi pilotów oraz stacjami pilotowymi. W pkt 39 opisano, kto
terytorialnym i pozostałych obszarach Morza Bałtyckiego
może prowadzić szkolenia dla pilotów, kandydatów na pilotów i praktykę
(pilotażu pełnomorskim) mogą być wykonywane wyłącznie przez pilotową (stacja pilotowa lub ośrodek szkolenia pilotów) oraz kto
osoby posiadające wiedzę i doświadczenie w zakresie
dokonuje naboru na kandydatów na pilotów (dyrektor urzędu morskiego).
pilotowania statków morskich potwierdzone odpowiednim
W pkt 40 zmieniono błędne odwołanie do niewłaściwych punktów
dokumentem kwalifikacyjnym.”,
załącznika do ustawy oraz wprowadzono zmianę mającą na celu właściwe

wprowadzenie obowiązku ponoszenia opłat za przeprowadzanie audytów,
b)
ust. 6-9 otrzymują brzmienie:
które były określone w załączniku do ustawy, ale obowiązek ich
„6.
Szkolenie pilotów morskich, kandydatów na pilotów
ponoszenia nie wynikał wprost z przepisów ustawy. W pkt 41, w związku z
morskich i praktykę pilotową prowadzi stacja pilotowa lub
koniecznością doprecyzowania działalności w zakresie pilotażu
ośrodek szkolenia pilotów morskich, uznane przez ministra
obowiązkowego i dobrowolnego, zaproponowano nowe brzmienie art.
właściwego do spraw gospodarki morskiej.
107b ustawy. W stosunku do obecnie obowiązujących przepisów zmiana
7.
Naboru kandydatów na szkolenia na pilotów morskich i
polega na uregulowaniu dobrowolnego pilotażu pełnomorskiego. Pilotaż
praktyki pilotowe dokonuje właściwy dyrektor urzędu morskiego ten może być organizowany przez stacje pilotowe znajdujące się
w porozumieniu ze stacją pilotową i organizacją społeczno-
właściwości Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni lub Dyrektora Urzędu
zawodową pilotów, uwzględniając natężenie ruchu statków oraz
Morskiego w Szczecinie, ponieważ we właściwości terytorialnej tych
stan osobowy pilotów morskich w danym rejonie.
dyrektorów znajdują się porty morskie, do których zawijają statki, które ze
8.
Stację pilotową lub ośrodek szkolenia pilotów morskich
względu na swoja wielkość i zanurzenie, mogą korzystać z usług w pilotażu
uznaje się w zakresie szkolenia pilotów morskich, jeżeli ich
dobrowolnym. W związku z powyższym konieczne jest zachowanie
program szkolenia, baza szkoleniowa oraz kwalifikacje kadry
alternatywy w zakresie nadzoru nad usługa pilotażu dobrowolnego.
zapewniają należyte wyszkolenie pilotów morskich.
Właściwość danego dyrektora będzie określana ze względu na port
9.
Uznania, o którym mowa w ust. 6, dokonuje się na okres
przeznaczenia lub port wyjścia statku korzystającego z pilotażu
4 lat, po przeprowadzeniu audytu. Uznanie potwierdza się
pełnomorskiego.
wydaniem certyfikatu uznania.”;
39) w art. 107a:
a)
uchyla się ust. 2;

b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6.
Za przeprowadzenie audytów, z wyjątkiem audytów
dodatkowych, pobiera się opłaty w wysokości 50% kwoty
określonej w pkt 11.1 i 11.4 części I I „Opłaty za egzaminy i
audyty” załącznika do ustawy. Opłaty stanowią dochód budżetu
państwa.”,

b)
dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
„7.
Za wydanie certyfikatu, o którym mowa w art. 107 ust. 9,
pobiera się opłatę w wysokości określonej w załączniku do
ustawy. Opłata stanowi dochód budżetu państwa.”;

40)
art. 107b otrzymuje brzmienie:
„Art. 107b. 1. Kwalifikacje pilotów morskich w zakresie ochrony
żeglugi, regulują przepisy o ochronie żeglugi i portów morskich.
2.
Nadzór nad pilotażem w rejonie pilotowym, w zakresie
niezbędnym do zapewnienia bezpieczeństwa morskiego,
sprawuje dyrektor urzędu morskiego właściwy dla tego rejonu,
prowadząc w szczególności listę pilotów.
3.
Nadzór nad pilotażem pełnomorskim w zakresie
niezbędnym do zapewnienia bezpieczeństwa morskiego,
sprawuje Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni lub Dyrektor
Urzędu Morskiego w Szczecinie, właściwy ze względu na port
przeznaczenia lub port wyjścia statku korzystającego z pilotażu
pełnomorskiego.
4.
Właściwy dyrektor urzędu morskiego, jeżeli wymagają
tego warunki bezpieczeństwa morskiego, wprowadza na
obszarze portów morskich lub morskich wód wewnętrznych, w
drodze zarządzenia, pilotaż obowiązkowy, określając warunki
korzystania z usług pilota i zwolnienia z pilotażu obowiązkowego.
5.
Właściwy dyrektor urzędu morskiego w uzgodnieniu z
ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej, ze względu
na utrudnienia nawigacyjne, może wprowadzić, w drodze
zarządzenia, pilotaż obowiązkowy na morzu terytorialnym,
określając warunki korzystania z usług pilota i zwolnienia z
pilotażu obowiązkowego, kierując się względami bezpieczeństwa
żeglugi.
6.
Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, określi,
w drodze rozporządzenia:
1)
szczegółowe wymagania kwalifikacyjne pilota morskiego,
2)
warunki wymagane do uzyskania szczególnych
uprawnień pilotowych,
3)
warunki wymagane do uzyskania i odnawiania
dokumentów kwalifikacyjnych i dokumentów potwierdzających
szczególne uprawnienia pilotowe oraz wzory tych dokumentów,
4)
wymagania egzaminacyjne dla uzyskania oraz
odnowienia dokumentu stwierdzającego uzyskanie kwalifikacji
pilota morskiego,
5)
wymagania egzaminacyjne dla uzyskania zwolnienia z
pilotażu obowiązkowego,
6)
programy szkoleń pilotów morskich, kandydatów na
pilotów morskich i praktyk pilotowych,
7)
warunki i tryb naboru na szkolenia na pilotów morskich i
praktyki pilotowe,
8)
warunki i tryb uznawania, odnawiania, zawieszania,
cofania uznania oraz przeprowadzania audytów stacji pilotowych
i ośrodków szkolenia pilotów morskich oraz wymagania
dotyczące wyposażenia bazy szkoleniowej oraz kwalifikacji kadry,
9)
sposób sprawowania nadzoru nad pilotażem przez
dyrektora urzędu morskiego, w tym zakres danych
umieszczanych na liście pilotów
– mając na względzie konieczność zapewnienia bezpieczeństwa
żeglugi na obszarze portów morskich, morskich wód
wewnętrznych, morza terytorialnego i pozostałych akwenach
Morza Bałtyckiego oraz potrzebę zapewnienia prawidłowej
realizacji usług pilotowych.”;
Art. 1 pkt
w art. 110:
proponowane zmiany mają na celu doprecyzowanie obowiązującego
41
a)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
przepisu i jednoznaczne wskazanie, że wymaganie nie dotyczy
"2a. W przypadku, gdy jacht komercyjny odpłatnie udostępniony ubezpieczenia określonego w Kodeksie Morskim związanego z
bez załogi jest używany do działalności wymienionej w art. 5 pkt
ubezpieczeniem pasażerów zgodnie z postanowienia Konwencji Ateńskiej.
9 lit. a–e, to stosuje się do niego przepisy jak do jachtu
Proponowana zmiana ma na celu umożliwienie dyrektorom urzędów
komercyjnego odpłatnie udostępnianego wraz z załogą."
morskich wydawania zwolnień lub zastosowania środków równoważnych

dla jachtów morskich w zakresie ograniczonym jedynie do konstrukcji i
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
wyposażenia statku, dla statków, które ze szczególnych i indywidualnych
„3.
Armator lub kapitan jachtu komercyjnego innego niż
względów np. ze względu na nietypowa konstrukcję (cechy konstrukcyjne),
jacht komercyjny odpłatnie udostępniany bez załogi jest
nie są w stanie takich wymagań spełnić. Zwolnienie oznacza, że dane
obowiązany posiadać ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej
wymagania nie będzie musiało zostać spełnione przez jacht morski mając
prowadzącego jacht oraz ubezpieczenie następstw
na uwadze zachowanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Za
nieszczęśliwych wypadków obejmujące wszystkie osoby
rozwiązanie równoważne może zostać zastosowanie rozwiązania, które
znajdujące się na jachcie.”,
zapewni taki sam lub podobny poziom bezpieczeństwa jak to wymagane

przepisami – przykładem może być zastąpienie łodzi ratunkowej przez
c)
dodaje się ust. 5-7:
tratwy ratunkowe. Takie upoważnienie dla dyrektorów urzędów morskich
„5.
W przypadkach, w których cechy konstrukcyjne jachtu
musi zostać uregulowane w ustawie. Natomiast warunki i tryb uzyskania
morskiego nie pozwalają na zastosowanie wymagań określonych zwolnień zostanie szczegółowo określony przez ministra właściwego do
przepisami wydanymi na podstawie ust. 4, lub jeżeli jest to
spraw gospodarki morskiej w rozporządzeniu.
uzasadnione ze względu na rejon lub warunki żeglugi, na wniosek
armatora, możliwe jest zwolnienie jachtu z tych wymagań albo
wyrażenie zgody na zastosowanie środków równoważnych w
zakresie wyposażenia i konstrukcji jachtu, pod warunkiem, że
poziom bezpieczeństwa żeglugi nie zostanie zmniejszony.
6.
Zwolnienie jachtu morskiego z wymagań określonych
przepisami wydanymi na podstawie ust. 4 lub wyrażenie zgody
na zastosowanie środków równoważnych w zakresie
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 27 . [ 28 ] . 29 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: