Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3352
- Data wpłynięcia: 2015-04-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1333
3352
11. Przepisu ust. 10 nie stosuje się do
jednostek, o których mowa w art. 3 ust. 1e
pkt 1–6.
8. Art. 63j Przepisy art. 52 ust. 1 i 2 stosuje się Przepisy nakładają na kierownika jednostki obowiązek zapewnienia sporządzenia sprawozdania
ust. 2/ odpowiednio do sprawozdania z płatności i dotyczącego płatności na rzecz administracji rządowych, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia
Art. 1
skonsolidowanego
sprawozdania
z bilansowego. Sprawozdanie dotyczące płatności na rzecz administracji rządowych nie będzie
pkt 25
płatności, z tym że nie podpisuje ich podpisywane przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych. Wymagany będzie
projekt
osoba, której powierzono prowadzenie jedynie podpis kierownika jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy – podpisy
u
ksiąg rachunkowych.
wszystkich członków tego organu. W przypadku odmowy złożenia podpisu wymagane jest pisemne
uzasadnienie dołączone do sprawozdania.
Dotychczasowa treść uchylonego zdania drugiego w art. 55 ust. 2 została przeniesiona do dodawanego w
art. 55 ust. 2a.
9. Art. 55 2.
Skonsolidowane
sprawozdanie W celu zachowania jednolitości terminologicznej „zestawienie zmian w skonsolidowanym kapitale
ust. 2 / finansowe składa się z:
własnym” zastąpiono „skonsolidowanym zestawieniem zmian w kapitale własnym”. W przeciwieństwie
Art. 1
1) skonsolidowanego bilansu;
do aktywów i zobowiązań podmiotów konsolidowanych – kapitałów własnych nie konsoliduje się –
pkt 21
2) skonsolidowanego rachunku zysków i kapitały własne podmiotu dominującego koryguje się o należne jego udziałowcom udziały w kapitałach
lit.
a strat;
własnych podmiotów konsolidowanych.
projekt
3)
skonsolidowanego
rachunku
u
przepływów pieniężnych;
4) skonsolidowanego zestawienia zmian
w kapitale własnym;
5) informacji dodatkowej, obejmującej
wprowadzenie
do
skonsolidowanego
sprawozdania
finansowego
oraz
dodatkowe informacje i objaśnienia.
10. Art. 63
3. Do skonsolidowanego sprawozdania z Ust. 3 zawiera informację, że do skonsolidowanego sprawozdania z płatności stosuje się odpowiednio
g ust. 3 płatności na stosuje się odpowiednio przepisy art. 63c ust. 2 i 3. Oznacza to, że jednostka dominująca sporządzi to sprawozdanie nie później
/ Art. 1 przepisy art. 63c ust. 2 i 3.
niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego, na który jednostka dominująca sporządza roczne
pkt 25
sprawozdanie finansowe. Sprawozdanie to podpisuje kierownik jednostki dominującej, a jeżeli jednostką
projekt
kieruje organ wieloosobowy - wszyscy członkowie tego organu. Odmowa podpisu wymaga pisemnego
u
uzasadnienia dołączonego do skonsolidowanego sprawozdania z płatności. Z uwagi na projektowane
zapisy art. 52 ust. 3 pkt 3, sprawozdania tego nie podpisuje osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg
137
rachunkowych.
11. Art. 64 2b) krajowych instytucji płatniczych Rozszerzony zostaje katalog jednostek, których sprawozdania finansowe podlegają badaniu, o krajowe
ust. 1
i instytucji pieniądza elektronicznego;
instytucje płatnicze i instytucje pieniądza elektronicznego z uwagi na fakt, iż są one jednostkami
pkt 2b /
wymienionymi w katalogu określonym w projektowanym art. 3 ust. 1e pkt 1–6 ustawy o rachunkowości,
Art. 1
tj. są „jednostkami interesu publicznego” w myśl definicji z art. 2 pkt. 1 dyrektywy 2013/34.
pkt 26
projekt
u
12. Art. 66 Wyboru podmiotu uprawnionego do Wprowadza zmianę, polegającą na tym, że wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania
ust. 4 / badania sprawozdań finansowych do finansowego nie może dokonać kierownik jednostki.
Art. 1
wykonywania badania lub przeglądu
pkt 28
sprawozdania finansowego dokonuje organ
projekt
zatwierdzający sprawozdanie finansowe
u
jednostki, chyba że statut, umowa lub inne
wiążące jednostkę przepisy prawa
stanowią inaczej. Kierownik jednostki nie
może dokonać takiego wyboru.
13. Art. 69 4. Kierownik jednostki dominującej Wprowadzana zmiana ma na celu ograniczenie sytuacji, w których jednostki dominujące odraczają
ust. 4 / niesporządzającej
skonsolidowanego sporządzenie własnego skonsolidowanego sprawozdania finansowego, tłumacząc się spodziewanym, lecz
Art. 1
sprawozdania finansowego zgodnie z jeszcze nie otrzymanym (bo nie zatwierdzonym) skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym jej
pkt 29
art. 56 ust. 2 składa we właściwym zagranicznej jednostki dominującej. W związku z tym w ust. 4 zostało wprowadzone ograniczenie czasu
lit. c
rejestrze sądowym przetłumaczone na na złożenie do rejestru sądowego skonsolidowanego sprawozdania finansowego jednostki dominującej
projekt
język polski przez tłumacza przysięgłego wyższego szczebla – do 12 miesięcy od dnia bilansowego jednostki dominującej niesporządzającej
u
skonsolidowane sprawozdanie finansowe skonsolidowanego sprawozdania finansowego.
wraz ze skonsolidowanym sprawozdaniem
z działalności
jednostki
dominującej
wyższego szczebla oraz opinią biegłego
rewidenta
z badania
tego
skonsolidowanego
sprawozdania
finansowego – w ciągu 30 dni od dnia jego
zatwierdzenia, nie później niż w ciągu 12
miesięcy od dnia bilansowego jednostki
dominującej
niesporządzającej
skonsolidowanego
sprawozdania
finansowego.
138
14. Art. 70 2. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, Znosi się obowiązek ogłaszania sprawozdań finansowych spółdzielni w Monitorze Spółdzielczym.
ust. 2 / następuje w ogólnokrajowym dzienniku Spółdzielnie wypełniają obowiązek publikacji sprawozdania finansowego poprzez fakt złożenia go do
Art. 1
urzędowym
„Monitor
Sądowy właściwego rejestru sądowego (Art. 69 ust. 1 i art. 70 ust. 1 ustawy o rachunkowości).
pkt 30
i Gospodarczy”.
projekt
u
15. Art. 74 8)
pozostałe
dowody
księgowe Wprowadza zmianę rozszerzającą pkt 8, która polega na zastąpieniu wyrazu „dokumenty” wyrazem
ust. 2
i sprawozdania,
których
obowiązek „sprawozdania” w celu określenia terminu obowiązku przechowywania sprawozdań dotyczących
pkt 8 / sporządzenia wynika z ustawy - 5 lat.
płatności na rzecz administracji rządowych oraz skonsolidowanych sprawozdań dotyczących płatności na
Art. 1
rzecz administracji rządowych.
pkt 31
projekt
u
16. Załączn załącznik nr 1 do ustawy otrzymuje Przepis porządkujący: zmiana tytułu załącznika nr 1 w związku z wprowadzeniem załączników nr 4 dla
ik nr 1 / brzmienie określone w załączniku nr 1 do jednostek mikro i 5 dla jednostek małych.
Art. 1
niniejszej ustawy
Załącznik nr 1, który jest przeznaczony dla jednostek innych niż banki, zakłady ubezpieczeń
pkt 34
i reasekuracji. Załącznik ten może być również stosowany w części lub w całości – na zasadzie
projekt
dobrowolności - przez jednostki mikro i jednostki małe. Proponowane brzmienie załącznika nr 1 ma na
u
celu dostosowanie przedstawianych przez ww. jednostki informacji i ujawnień do wymagań określonych
przede wszystkim w art. 16, 17 i 18 dyrektywy 2013/34.
17. Załączn
w części „Bilans” w „Pasywa”
Po pozycji „XIX. Zysk (strata) netto” wprowadzono pozycję „XX. Odpisy z zysku netto w ciągu roku
ik nr 2 / - - po poz. XIX. Zysk (strata) netto dodaje obrotowego (wielkość ujemna)” – w celu ujednolicenia z załącznikiem nr 1, który uwzględnia tę pozycję
Art. 1
się poz. XX w brzmieniu: "XX. Odpisy z odnośnie do przypadku gdy podmiot zdecyduje się na wypłatę zaliczkową dywidendy.
pkt 35
zysku netto w ciągu roku obrotowego
projekt
(wielkość ujemna)",
u
w części "Zestawienie zmian w kapitale Ponadto zmodyfikowano „Zestawienie zmian w kapitale własnym” w pozycji „9. Wynik netto” po lit. ”b)
własnym":
strata netto” wprowadzając lit. ”c) odpisy z zysku”. Brak tej pozycji w przypadku kiedy podmiot
- w poz. 9. Wynik netto po lit. b dodaje się zdecyduje się na wypłatę zaliczkową dywidendy powodowałby rozbieżności pomiędzy wynikiem
lit. c w brzmieniu: "c) odpisy z zysku";
wykazanym w rachunku wyników a wynikiem pokazywanym w kapitale własnym.
18. Załączn
w części „Bilans” w „Pasywa”
Po pozycji „VIII. Zysk (strata) netto” wprowadza się pozycję „XX. Odpisy z zysku netto w ciągu roku
ik nr 3 / - - po poz. VIII. Zysk (strata) netto dodaje obrotowego (wielkość ujemna)” – w celu ujednolicenia z załącznikiem nr 1, który uwzględnia tę pozycję
Art. 1
się poz. IX w brzmieniu: "IX. Odpisy z odnośnie do przypadku gdy podmiot zdecyduje się na wypłatę zaliczkową dywidendy;
pkt 36
zysku netto w ciągu roku obrotowego
projekt
(wielkość ujemna)",
139
u
w części "Zestawienie zmian w kapitale Ponadto zmodyfikowano „Zestawienie zmian w kapitale własnym” w pozycji „8. Wynik netto” po lit. ”b)
własnym":
strata netto” wprowadza się lit. ”c) odpisy z zysku”. Brak tej pozycji w przypadku kiedy podmiot
- w poz. 8. Wynik netto po lit. b dodaje się zdecyduje się na wypłatę zaliczkową dywidendy powodowałby rozbieżności pomiędzy wynikiem
lit. c w brzmieniu: "c) odpisy z zysku";
wykazanym w rachunku wyników a wynikiem pokazywanym w kapitale własnym.
19. Art. 89 W ustawie z dnia 16 września 1982 r. W ustawie z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz.U. z 2013 r. poz. 1443) w art. 89 uchyla się
ust. 2
Prawo spółdzielcze (Dz.U. z 2013 r. poz. ust. 2, znosząc obowiązek ogłaszania sprawozdań finansowych spółdzielni w Monitorze Spółdzielczym.
Prawo
1443) w art. 89 uchyla się ust. 2.
Spółdzielnie będą wypełniać obowiązek publikacji sprawozdania finansowego poprzez fakt złożenia go
spółdzi
do właściwego rejestru sądowego (Art. 69 ust. 1 i art. 70 ust. 1 ustawy o rachunkowości).
elcze /
Art. 2
projekt
u
20. Art. 24a 6. Wyrażone w euro wielkości, o których Zmiany w treści art. 24a ust. 6 ustawy z dnia 26 lipca1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
ust. 6
mowa w ust. 4 i 5, przelicza się na walutę (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) są konsekwencją zmiany art. 3 ust. 3 ustawy o rachunkowości,
ustawy polską według średniego kursu euro który zmienia termin, o którym mowa w tym przepisie z 30 września na pierwszy dzień roboczy
o podat
ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski października. Jest to związane z ujednoliceniem przepisów ustawy o rachunkowości m. in.
ku
na pierwszy dzień roboczy października Z następującymi przepisami podatkowymi, jak np. w art. 5a pkt 20 i art. 22k ust. 12 ustawy o podatku
dochod
roku poprzedzającego rok podatkowy.
dochodowym od osób fizycznych, art. 4a pkt 10 i art. 16a ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób
owym
prawnych, czy art. 2 pkt 5 i art. 46 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług.
od osób
fizyczn
ych
/
Art. 3
projekt
u
21. Art. 4
2. Kwoty wyrażone w euro przelicza się na Art. 4 ustawy nowelizującej wprowadza zmiany w treści art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o
ust. 2
walutę polską według średniego kursu euro zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
ustawy ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski (Dz.U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.). Zmiana ta ma na celu ujednolicenie zasad przeliczania kursu euro z
z dnia na pierwszy dzień roboczy października zasadami obowiązującymi m. in. w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
20
roku poprzedzającego rok podatkowy.
Kwoty wyrażone w euro będą przeliczane na walutę polską według średniego kursu euro ogłaszanego
listopad
przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok
a 1998
podatkowy, a nie jak dotychczas według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski,
r.
o
obowiązującego w dniu 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy.
zryczałt
140
owany
m
podatku
dochod
owym
od
niektór
ych
przycho
dów
osiągan
ych
przez
osoby
fizyczn
e
/
Art. 4
projekt
u
22. Art. 10a Art. 10a. 1. Organizacje pozarządowe, z wprowadza nowy art. 10a do ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o
ust. 6
wyłączeniem spółek kapitałowych, oraz wolontariacie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1118 ze zm.) – vide uzasadnienie do art. 2 ust. 5 ustawy o
ustawy podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 pkt 2, rachunkowości.
o
prowadzą
uproszczoną
ewidencję
działaln przychodów i kosztów, w przypadku gdy:
ości
1)
działają w sferze zadań publicznych
pożytku określonych w art. 4 ust. 1;
publicz
2)
nie
prowadzą
działalności
nego
gospodarczej w rozumieniu ustawy o
i o wolo swobodzie działalności gospodarczej;
ntariaci 3)
nie posiadają statusu organizacji
e
/ pożytku publicznego;
Art. 6
4)
osiągają przychody wyłącznie z
projekt
tytułu:
u
–
działalności nieodpłatnej pożytku
publicznego
(składki
członkowskie,
141
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3352
› Pobierz plik