eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3352
  • Data wpłynięcia: 2015-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1333

3352


własnym” (patrz aktywa D. III. poz. 2 zał. III i IV do dyrektywy 2013/34). Analogiczne
należne wpłaty na kapitał podstawowy będą prezentowane po stronie aktywów
w odrębnej pozycji (C.), a nie po stronie pasywów – w wielkości ujemnej – w „Kapitale
(funduszu) własnym”. Powyższa zmiana może wpłynąć na polepszenie wskaźników
obliczanych przy wykorzystaniu kapitałów i może skutkować niewłaściwymi
wnioskami z przeprowadzanych analiz.
Pozycja pasywów „Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania” jest połączeniem dwóch
pozycji pasywów z załączników III i IV do dyrektywy 2013/34 – „B. Rezerwy na
zobowiązania” i „C. Zobowiązania”. Wprowadzenie tej pozycji w bilansie dla jednostek
małych jest możliwe na podstawie art. 9 ust. 2 dyrektywy 2013/34 i pozwala na
zachowanie przejrzystości sprawozdania finansowego, nie stanowiąc jednocześnie
dodatkowego obciążenia dla tych jednostek.
Dyrektywa 2013/34 nie reguluje pojęcia kapitału zapasowego. Wprowadza jednak
regulacje dotyczące kapitału rezerwowego, który zgodnie z załącznikiem III i IV
zawiera: ustawowy kapitał rezerwowy, kapitał rezerwowy na akcje i udziały własne,
kapitały rezerwowe tworzone zgodnie ze statutem i umową spółki oraz pozostałe
kapitały rezerwowe. Kodeks spółek handlowych wyróżnia zarówno kapitał rezerwowy
jak i zapasowy. Zgodnie z art. 396 ustawy Kodeks spółek handlowych tworzony jest
kapitał zapasowy na pokrycie straty. Dodatkowo na kapitał zapasowy przelewa się co
najmniej 8% zysku za dany rok obrotowy, dopóki kapitał ten nie osiągnie co najmniej
jednej trzeciej kapitału zakładowego. Na kapitał zapasowy przelewa się nadwyżkę,
jeżeli udział jest obejmowany po cenie wyższej od wartości nominalnej (zgodnie
z art. 154 § 3 k.s.h.). W związku z tym w załączniku uwzględniona została pozycja
„Pozostałe kapitały (fundusze) rezerwowe”, pozycja „Kapitał (fundusz) zapasowy” oraz
pozycja „Kapitał z aktualizacji wyceny”, w której zgodnie z dyrektywą 2013/34 (zał.
III i IV, pasywa IV) oddzielnie prezentowana będzie pozycja „ – tytułu aktualizacji
wartości godziwej”.
W związku z art. 195 § 1 oraz art. 349 § 2 Kodeksu spółek handlowych spółka może
wypłacić zaliczkę na poczet przewidywanej dywidendy. Wypłacona zaliczka
prezentowana jest w odrębnej pozycji bilansu „Odpisy z zysku netto w ciągu roku
obrotowego (wielkość ujemna)”, ponieważ wypłacone zaliczki nie mogą być
prezentowane po stronie aktywów jako należności.
52

W pasywach, analogicznie jak w przypadku aktywów, pozostawiono podział na
zobowiązania długoterminowe oraz krótkoterminowe dla zachowania przejrzystości,
a także porównywalności sprawozdania finansowego.
Pozycja „fundusze specjalne” prezentowana w zobowiązanych krótkoterminowych
bilansu stanowi odrębną pozycję wprowadzoną na podstawie art. 9 ust. 2 dyrektywy
2013/34. Fundusze prezentowane w tej pozycji tworzone są na podstawie innych
przepisów niż ustawa o rachunkowości. Możemy do nich zaliczyć między innymi
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych oraz

Źródło:

Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Prawo UE
Ministerstwo Finansów

Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
Nr w wykazie prac UC 125
lub Podsekretarza Stanu

Dorota Podedworna – Tarnowska, Podsekretarz Stanu
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Joanna Dadacz, Dyrektor Departamentu Rachunkowości i Rewizji
Finansowej
22 694 44 02, Sekretariat.DR@mofnet.gov.pl
Beata Bułhaków, Naczelnik Wydziału ds. Rachunkowości Jednostek
Sektora Prywatnego, Departament Rachunkowości i Rewizji Finansowej
22 694 44 16, Beata.Bulhakow@mofnet.gov.pl
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
1) Zmiana ustawy o rachunkowości wpisująca się w działania rządu, zmierzające do poprawy warunków wykonywania
działalności gospodarczej poprzez ograniczenie lub zniesienie barier hamujących rozwój przedsiębiorczości, związana
jest z implementacją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie
rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych
rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylająca dyrektywy
Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz. Urz. UE L 182 z 29.06.2013, s. 19), zwanej dalej „dyrektywą”, z wyłączeniem
uproszczeń dla jednostek mikro (ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o rachunkowości (Dz. U. z 2014 r.
poz. 1100 – w zakresie uproszczeń w sprawozdawczości finansowej dla jednostek mikro). Wprowadzenie uproszczeń
w sprawozdawczości finansowej dla jednostek małych dotyczy sporządzania sprawozdania finansowego (składającego się
z uproszczonego bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej, w której wymagany będzie ograniczony
zakres informacji). Planuje się rozszerzenie katalogu o inne, nieobjęte dyrektywą jednostki, tak aby większa liczba
jednostek mogła skorzystać z uproszczeń.
2) Wprowadzenie zmian w zakresie sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych oraz niektórych definicji
jednostek w zakresie konsolidacji przewidzianych w dyrektywie.
3) Wprowadzenie nowego, wymaganego dyrektywą, sprawozdania dotyczącego płatności na rzecz administracji
publicznych dla dużych jednostek oraz jednostek określonych w projektowanym art. 3 ust. 1e pkt 1–6, będących
spółkami kapitałowymi, spółkami komandytowo-akcyjnymi lub takimi spółkami jawnymi lub komandytowymi, których
wszystkimi wspólnikami ponoszącymi nieograniczoną odpowiedzialność są spółki kapitałowe lub spółki komandytowo-
-akcyjne bądź spółki z innych państw o podobnej do tych spółek formie prawnej, prowadzących działalność w sektorze
wydobywczym i eksploatacji lasów pierwotnych.

20) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 16 września 1982 r. – Prawo spółdzielcze, ustawę z dnia 26 lipca 1991 r.
o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawę z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od
niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawę z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych,
ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
21) Katalog jednostek spełniający wymogi określone w definicji z art. 2 ust. 1 dyrektywy 2013/34, tj. jednostki interesu
publicznego. Są to jednostki wymienione w art. 3 ust. 1e pkt 1–6, tj.:
1) jednostki organizacyjne działające na podstawie Prawa bankowego, przepisów o obrocie papierami wartościowymi, przepisów
o funduszach inwestycyjnych, przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, przepisów o spółdzielczych
kasach oszczędnościowo-kredytowych lub przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych;
2) jednostki zamierzające ubiegać się albo ubiegające się o zezwolenie na wykonywanie działalności na podstawie przepisów,
o których mowa w pkt 1;
3) emitenci papierów wartościowych dopuszczonych, zamierzający ubiegać się lub ubiegający się o ich dopuszczenie do obrotu
na jednym z rynków regulowanych Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
4) emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu w alternatywnym systemie obrotu;
5) krajowe instytucje płatnicze;
6) instytucje pieniądza elektronicznego.
22) Jednostki, które prowadzą działalność w krajach posiadających bogate zasoby naturalne, zwłaszcza minerały, ropę, gaz
ziemny, jak również lasy pierwotne, w celu zapewnienia większej przejrzystości płatności na rzecz administracji publicznych
58

4) Rozszerzenie przez ustawodawcę uproszczeń dla większej liczby jednostek, niż ma to miejsce obecnie, w zakresie
ewidencji leasingu, ujmowania odroczonego podatku dochodowego oraz zwolnienie ze stosowania rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu
ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (Dz. U. Nr 149, poz. 1674).
5) Wyłączenie organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 24 kwietnia
2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1118, z późn. zm.):
a) prowadzących działalność w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
b) nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej,
c) nieposiadających statusu organizacji pożytku publicznego,
d) których roczny przychód nie przekracza 50 tys. zł
– ze stosowania przepisów o rachunkowości.
Wyżej wymienione podmioty będą mogły prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów. Decyzję w sprawie
stosowania uproszczonych zasad będzie podejmował organ zatwierdzający tych jednostek.

Państwa członkowskie zobowiązane są do implementacji postanowień dyrektywy do dnia 20 lipca 2015 r.

Ponadto w projekcie wprowadzono dodatkowe zmiany polegające w szczególności na:
– zniesieniu obowiązku publikacji sprawozdań finansowych przez spółdzielnie w Monitorze Spółdzielczym,
– ujednolicenie przepisów w zakresie terminu przeliczania na walutę polską wielkości wyrażonych w euro w przepisach
ustawy o rachunkowości (art. 3 ust. 3), ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 24a ust. 6) oraz art. 4
ust. 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów
osiąganych przez osoby fizyczne (art. 4 ust. 2).

2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt

Wprowadzenie do ustawy o rachunkowości zmian wynikających z implementacji dyrektywy, spośród których do
najważniejszych i najbardziej znaczących należą poniższe zmiany.

1) Projekt przewiduje uproszczenia w zakresie sprawozdawczości finansowej, których celem jest redukcja obciążeń
administracyjnych dla małych jednostek, do których zaliczane są spółki akcyjne, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
oraz spółki komandytowo-akcyjne (jak również spółki osobowe przez nie tworzone), które w roku obrotowym, za który
sporządzają sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy nie przekraczają co najmniej dwóch
z trzech następujących wielkości:
a) suma bilansowa: 4 000 000 euro (16 987 200 zł), w projekcie przyjęto, dozwolone dyrektywą, zaokrąglenie do
17 000 000 zł,
b) przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów: 8 000 000 euro (33 974 400 zł), w projekcie przyjęto, dozwolone
dyrektywą, zaokrąglenie do 34 000 000 zł,
c) przeciętne zatrudnienie w roku obrotowym: 50.
Z katalogu ww. jednostek wyłącza się następujące jednostki (określone w projektowanym art. 3 ust. 1e):
1) jednostki organizacyjne działające na podstawie Prawa bankowego, przepisów o obrocie papierami
wartościowymi, przepisów o funduszach inwestycyjnych, przepisów o działalności ubezpieczeniowej

powinny w odrębnym sprawozdaniu corocznie ujawniać istotne płatności na rzecz administracji publicznych dokonywane w
krajach, w których prowadzą wyżej wymienioną działalność. Sprawozdanie powinno zawierać rodzaje płatności
porównywalne z płatnościami ujawnianymi przez jednostki uczestniczące w Inicjatywie Przejrzystości w Branżach
Wydobywczych (EITI). Inicjatywa ta jest także uzupełnieniem planu działania Unii Europejskiej na rzecz egzekwowania
prawa, zarządzania i handlu w dziedzinie leśnictwa (UE FLEGT) oraz przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i
Rady (UE) nr 995/2010 z dnia 20 października 2010 r. ustanawiającego obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu
drewno i produkty z drewna, które nakładają na podmioty zajmujące się handlem produktami z drewna wymóg dokładania
należytej staranności, aby zapobiec wprowadzaniu nielegalnego drewna na unijny rynek. Sprawozdanie powinno służyć
ułatwieniu rządom krajów bogatych w zasoby naturalne wdrażania zasad i kryteriów EITI, a także rozliczania się przed
swoimi obywatelami z płatności, które rządy te otrzymują od jednostek prowadzących działalność w przemyśle
wydobywczym lub zajmujących się wyrębem lasów pierwotnych i działających w ramach jurysdykcji tych krajów.
23) Kwoty przeliczone wg kursu (1 euro=4,2468 zł) opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu wejścia
w życie dyrektywy 2013/34/UE, tj. na dzień 19 lipca 2013 r., tabela 2013/C 206/03.
24) Patrz przypis 23.
59

i reasekuracyjnej, przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych lub przepisów o organizacji
i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
2) jednostki zamierzające ubiegać się albo ubiegające się o zezwolenie na wykonywanie działalności na podstawie
przepisów, o których mowa w pkt 1;
3) emitenci papierów wartościowych dopuszczonych, zamierzający ubiegać się lub ubiegający się o ich dopuszczenie
do obrotu na jednym z rynków regulowanych Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
4) emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu w alternatywnym systemie obrotu;
5) krajowe instytucje płatnicze;
6) instytucje pieniądza elektronicznego;
7) jednostki sektora finansów publicznych.

Zważywszy na tendencje w zakresie wprowadzenia ułatwień w prawie bilansowym dla małych jednostek, projekt zawiera
także przepisy umożliwiające stosowanie uproszczeń w rachunkowości przez inne osoby prawne niż wyżej wymienione oraz
oddziały przedsiębiorców zagranicznych, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych,
spółki partnerskie, jeżeli jednostki te spełnią powyższe kryteria dla spółek.

W nowym załączniku nr 5 do ustawy o rachunkowości (załącznik nr 2 do projektu) został zawarty zakres sprawozdania
finansowego małych jednostek. Składać się ono będzie wyłącznie z uproszczonego bilansu, rachunku zysków i strat oraz
informacji dodatkowej, w której będzie wymagany ograniczony zakres informacji. Kolejnym uproszczeniem, które zostało
ujęte w projekcie jest zwolnienie małych jednostek z obowiązku sporządzania sprawozdania z działalności, pod warunkiem
że niektóre informacje objęte dotychczas jego zakresem informacyjnym zostaną przez jednostki małe ujawnione
w informacji dodatkowej. Ponadto wszystkie małe jednostki, w tym także te, których sprawozdania finansowe podlegają
obligatoryjnemu badaniu przez biegłego rewidenta, nie będą miały obowiązku sporządzania rachunku przepływów
pieniężnych oraz zestawienia zmian w kapitale własnym. Zmniejszenie zakresu informacji nie wpłynie negatywnie na
zdolność do prawidłowej oceny sytuacji finansowej jednostek małych przez użytkowników sprawozdania finansowego.

Treść załącznika nr 1 do ustawy o rachunkowości (załącznik nr 1 do projektu) została dostosowana do wymagań dyrektywy
w zakresie informacji wykazywanych w bilansie, rachunku zysków i strat (w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym),
zestawieniu zmian w kapitale (funduszu) własnym, rachunku przepływów pieniężnych oraz informacji dodatkowej.

2) Projekt dokonuje również, jako dostosowanie do przepisów dyrektywy, zmian przy sporządzaniu skonsolidowanych
sprawozdań finansowych przewidzianych w dyrektywie w zakresie m.in.:
a) doprecyzowania katalogu przypadków określających sytuacje, kiedy jednostka ma status jednostki dominującej, wraz ze
sposobem liczenia praw głosu oraz praw powoływania i odwoływania,
b) zmiany definicji jednostek powiązanych, jednostki stowarzyszonej oraz znaczącego inwestora i znaczącego wpływu,
c) wyłączenia ze zwolnienia ze sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych w przypadku „małej” grupy
kapitałowej, jeżeli którakolwiek z jej jednostek powiązanych jest jednostką wymienioną w art. 3 ust. 1e pkt 1–6,
a także wprowadzenie nowej definicji zaangażowania w kapitale,
d) sposobu obliczania wielkości umożliwiających niesporządzanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego z uwagi
na nieprzekraczanie wskazanych w projekcie ustawy progów (sumy bilansowej, przychodów netto ze sprzedaży towarów
i produktów oraz średniorocznego zatrudnienia), tj. poprzez dokonywanie wyłączeń (np. wzajemnych należności,
zobowiązań, przychodów, kosztów) oraz bez ich dokonywania; w przypadku braku dokonywania wyłączeń wprowadza
się, zgodnie z dyrektywą, wyższe o 20% wielkości dotyczące sumy bilansowej i przychodów netto (może się to
przyczynić do zwiększenia liczby grup kapitałowych niesporządzających tego sprawozdania),
e) zmiany warunków dotyczących zwolnienia ze sporządzania skonsolidowanego sprawozdania finansowego jednostki
dominującej niższego szczebla.

3) Projekt wprowadza także nowe sprawozdanie dotyczące płatności na rzecz administracji publicznych dla niektórych
jednostek w sektorze wydobywczym i eksploatacji lasów pierwotnych*. Będą je sporządzać działające w przemyśle
wydobywczym lub zajmujące się wyrębem lasów pierwotnych jednostki będące spółkami kapitałowymi, spółkami
komandytowo-akcyjnymi lub takimi spółkami jawnymi lub komandytowymi, których wszystkimi wspólnikami
ponoszącymi nieograniczoną odpowiedzialność są spółki kapitałowe lub spółki komandytowo-akcyjne bądź spółki z innych
państw o podobnej do tych spółek formie prawnej: określone w projektowanym art. 3 ust. 1e pkt 1–6, oraz jednostki, które

25) Patrz przypis 21.
26) Patrz przypis 21.
60

w roku obrotowym, za który sporządzają sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy,
przekraczają co najmniej dwie z trzech następujących wielkości: suma bilansowa: 20 000 000 euro (84 936 000 zł),
w projekcie przyjęto zaokrąglenie do 85 000 000 zł; przychody netto ze sprzedaży: 40 000 000 euro (169 872 000 zł),
w projekcie przyjęto zaokrąglenie do 170 000 000 zł; średnia liczba zatrudnionych w roku obrotowym: 250.

* Przez jednostkę działającą w przemyśle wydobywczym – rozumie się jednostkę prowadzącą działalność polegającą na eksploracji,
poszukiwaniu, odkrywaniu, eksploatacji i wydobyciu złóż minerałów, ropy i gazu ziemnego lub innych materiałów, w ramach rodzajów
działalności gospodarczej wymienionych w sekcji B działy 05–08 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1893/2006 Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2(19);
SEKCJA B – GÓRNICTWO I WYDOBYWANIE
05 | | | Wydobywanie węgla kamiennego i węgla brunatnego (lignitu) | |
| 05.1 | | Wydobywanie węgla kamiennego | |
| | 05.10 | Wydobywanie węgla kamiennego | 0510 |
| 05.2 | | Wydobywanie węgla brunatnego (lignitu) | |
| | 05.20 | Wydobywanie węgla brunatnego (lignitu) | 0520 |
06 | | | Górnictwo ropy naftowej i gazu ziemnego | |
| 06.1 | | Górnictwo ropy naftowej | |
| | 06.10 | Górnictwo ropy naftowej | 0610 |
| 06.2 | | Górnictwo gazu ziemnego | |
| | 06.20 | Górnictwo gazu ziemnego | 0620 |
07 | | | Górnictwo rud metali | |
| 07.1 | | Górnictwo rud żelaza | |
| | 07.10 | Górnictwo rud żelaza | 0710 |
| 07.2 | | Górnictwo rud metali nieżelaznych | |
| | 07.21 | Górnictwo rud uranu i toru | 0721 |
| | 07.29 | Górnictwo pozostałych rud metali nieżelaznych | 0729 |
08 | | | Górnictwo i wydobywanie pozostałe | |
| 08.1 | | Wydobywanie kamienia, piasku i gliny | |
| | 08.11 | Wydobywanie kamieni ozdobnych oraz kamienia dla potrzeb budownictwa, skał wapiennych, gipsu, kredy i łupków | 0810* |
| | 08.12 | Wydobywanie żwiru i piasku; wydobywanie gliny i kaolinu | 0810* |
| 08.9 | | Górnictwo i wydobywanie gdzie indziej niesklasyfikowane | |
| | 08.91 | Wydobywanie minerałów dla przemysłu chemicznego oraz do produkcji nawozów | 0891 |
| | 08.92 | Wydobywanie torfu | 0892 |
| | 08.93 | Wydobywanie soli | 0893 |
| | 08.99 | Górnictwo i wydobywanie pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane | 0899 |
Przez jednostkę zajmującą się wyrębem lasów pierwotnych – rozumie się jednostkę prowadzącą działalność, o której mowa w sekcji A
dział 02, grupa 02.2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1893/2006, na obszarach lasów pierwotnych;
SEKCJA A – ROLNICTWO, LEŚNICTWO I RYBACTWO
02 | | | Leśnictwo i pozyskiwanie drewna | |
| 02.2 | | Pozyskiwanie drewna | |
| | 02.20 | Pozyskiwanie drewna | 0220 |

4) W związku z kierunkiem zmian w zakresie uproszczeń dla jednostek małych wynikających z dyrektywy projektodawca
przewidział dodatkowe uproszczenia – niezwiązane z dyrektywą – polegające na możliwości:
a) klasyfikowania umów leasingu w sposób uproszczony, tj. według zasad określonych w przepisach podatkowych,
b) odstąpienia do ustalania aktywów i tworzenia rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego,
– dla nowego katalogu jednostek, tj. takich, które za poprzedni rok obrotowy nie przekraczają dwóch z następujących trzech
wielkości (analogicznych jak dla jednostek małych, z tym że dotyczą one tylko jednego roku obrotowego):
• 17 000 000 zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
• 34 000 000 zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
• 50 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty.
Dodatkowo jednostki te będą mogły nie stosować rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie
szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych
(Dz. U. Nr 149, poz. 1674).
Wprowadzona zmiana umożliwi jednostkom skorzystanie z uproszczeń w powyższych zakresach, co istotnie zmniejszy
obciążenia związane z prowadzeniem ksiąg rachunkowych.


27)
Patrz przypis 23.
28) Patrz przypis 23.
29) Z wyłączeniem jednostek mikro, które ustawowo nie stosują wyceny aktywów i pasywów według wartości godziwej
i skorygowanej ceny nabycia.
61
strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17 ... 30 ... 70 ... 88

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: