Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz ustawy o wspieraniu przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi z 2010 r.
projekt dotyczy m.in. podstawy określenia wysokości udzielanej przedsiębiorcy pożyczki, określenia prawidłowości jej wykorzystania, sposobu postępowania w przypadku niewykorzystania jej w całości, zasad dokonywania spłaty lub zwrotu pożyczki, umożliwienia zwolnienia przedsiębiorcy z kosztów finansowych wynikających z naliczania odsetek ustawowych w okresie od wniesienia odwołania do dnia uprawomocnienia się rozstrzygnięcia wydanego w postępowaniu odwoławczym
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3292
- Data wpłynięcia: 2015-03-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz ustawy o wspieraniu przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi z 2010 r.
- data uchwalenia: 2015-05-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1013
3292
lub egzekwowanych w tych postępowaniach ulega zawieszeniu z dniem wejścia
w życie projektowanej ustawy.
13. Do dokumentacji składanej w ramach konkursu, o którym mowa w art. 51 ust. 1
ustawy, fundusz będzie dołączał także oświadczenia o niedziałaniu w celu
osiągnięcia zysku lub przeznaczaniu zysku na cele statutowe oraz że nie poniósł
straty w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok ogłoszenia konkursu (art. 1
pkt 12 projektu ustawy).
14. W art. 6 projektu ustawy wprowadza się przepis przejściowy, zgodnie z którym
przepisy wprowadzane przez ten projekt do ustawy z dnia 12 sierpnia 2010 r.
o wspieraniu przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi z 2010 r. będą mieć
zastosowanie także do nierozliczonych, niespłaconych lub niezwróconych pożyczek
udzielonych na podstawie ww. ustawy. Postępowania w sprawie spłaty lub zwrotu
pożyczki będące w toku na dzień wejścia w życie projektowanej ustawy,
prowadzone w trybie przepisów o postępowaniu cywilnym, będą w tym trybie
kontynuowane także po dniu wejścia w życie projektowanej ustawy.
15. Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na wydatki budżetu państwa,
jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych ani pozostałych
jednostek sektora finansów publicznych. Z tego powodu projekt nie zawiera
przepisów wskazujących roczny limit wydatków. Wejście projektowanych
przepisów w życie może mieć znikomy wpływ na zmniejszenie dochodów
budżetowych poprzez umarzanie zobowiązań przedsiębiorców, co zostało wskazane
w pkt 6 Oceny Skutków Regulacji.
16. W art. 8 projektu ustawy przewidziano jej wejście w życie z dniem 1 czerwca
2015 r. Wprowadzane niniejszą ustawą przepisy będą miały pozytywny wpływ na
warunki wykonywania działalności gospodarczej, o których mowa w § 1 ust. 1
uchwały nr 20 Rady Ministrów z dnia 18 lutego 2014 r. w sprawie zaleceń
ujednolicenia terminów wejścia w życie niektórych aktów normatywnych
(M.P. z 2014 r. poz. 205). Będą one miały bezpośredni wpływ na ułatwienie
kontynuowania działalności gospodarczej przez przedsiębiorców poszkodowanych
w wyniku wystąpienia powodzi. Ponadto umożliwią one zakończenie generujących
koszty oraz czas nieskutecznych postępowań egzekucyjnych, a także rozliczenie
dotacji udzielonych funduszom pożyczkowym udzielającym przedsiębiorcom
poszkodowanym w wyniku powodzi pożyczek.
11
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.), w związku z czym nie podlega notyfikacji.
Projekt ustawy nie podlega opiniowaniu, konsultacjom ani uzgodnieniom z organami
ani instytucjami Unii Europejskiej, w tym Europejskim Bankiem Centralnym.
12
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
Nazwa projektu
Data sporządzenia
Projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach 15-09-2014
związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz ustawy o wspieraniu Źródło:
przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi z 2010 r.
inne
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Ministerstwo Gospodarki
Nr w wykazie prac
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
UD119
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Ilona Antoniszyn-Klik, Podsekretarz Stanu
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Ewa.Swedrowska-Dziankowska@mg.gov.pl; tel. (22) 693 53 53
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Proponowane zmiany mają na celu rozwiązanie następujących problemów:
1) wątpliwości dotyczące podstawy określenia wysokości udzielanej pożyczki,
2) sposób postępowania w przypadku niewykorzystania w całości przez przedsiębiorcę udzielonej
mu pożyczki,
3) określenie prawidłowości wykorzystania udzielonej przedsiębiorcy pożyczki,
4) status funduszu pożyczkowego oraz wydawanego przez niego rozstrzygnięcia dotyczącego
wykorzystania udzielonej pożyczki,
5) dokonywanie spłaty lub zwrotu pożyczki,
6) obciążenia finansowe przedsiębiorcy wynikające z naliczania odsetek ustawowych w czasie
postępowania odwoławczego,
7) brak rozwiązania kwestii postępowania przez fundusze pożyczkowe z przedsiębiorcami, którzy nie są
w stanie uregulować należności wynikających z decyzji w sprawie umorzenia pożyczki,
8) brak rozwiązania kwestii przedawnienia zobowiązania przedsiębiorcy oraz jego zabezpieczenia
i wygaśnięcia,
9) brak rozwiązania kwestii postępowania z przedsiębiorcami, którzy nie rozliczyli w całości
lub w części pożyczki.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Rekomendowane rozwiązania:
1) doprecyzowanie zagadnień związanych z podstawą ustalenia wysokości udzielanej przez fundusz
pożyczkowy pożyczki,
2) jednoznaczne wskazanie obowiązku zwracania przez przedsiębiorców niewykorzystanej kwoty
pożyczki oraz sposobu postępowania w tym zakresie,
3) wprowadzenie możliwości dokonywania zmian w zakresie ponoszonych wydatków oraz sposobu
postępowania w tym zakresie,
4) dookreślenie statusu funduszu pożyczkowego oraz wydawanego przez niego rozstrzygnięcia
dotyczącego wykorzystania udzielonej pożyczki,
5) doprecyzowanie kwestii dokonywania spłaty lub zwrotu pożyczki,
6) zwolnienie przedsiębiorcy z kosztów finansowych wynikających z naliczania odsetek ustawowych
w czasie postępowania odwoławczego,
7) określenie postępowania przez fundusze pożyczkowe z przedsiębiorcami, którzy nie są w stanie
uregulować należności wynikających z decyzji w sprawie umorzenia pożyczki,
8) uregulowanie zagadnień: przedawnienia, zabezpieczenia oraz wygaśnięcia zobowiązań przedsiębiorców,
9) jednoznaczne wskazanie obowiązku zwracania przez przedsiębiorców pożyczki wraz z ustawowymi
odsetkami, w przypadku jej nierozliczenia w całości.
Oczekiwanym efektem jest zmniejszenie liczby pożyczek problemowych oraz odwołań od decyzji
funduszy pożyczkowych. Potencjalnymi miernikami osiągnięcia tego celu mogą być:
- liczba problemowych pożyczek,
13
- liczba odwołań wniesionych do ministra właściwego do spraw gospodarki.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich
OECD/UE?
Ministerstwo Gospodarki nie prowadziło analiz dotyczących funkcjonujących na świecie rozwiązań
w zakresie pomocy przedsiębiorcom poszkodowanym w wyniku wystąpienia powodzi.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
fundusze
44
Informacja PARP
Rozwiązanie zasygnalizowanych w pkt 1
pożyczkowe
opracowana na podstawie
problemów z obsługą pożyczek
sprawozdań składanych
udzielanych przedsiębiorcom.
przez fundusze
Umożliwienie rozliczenia i zakończenia
współpracujące
umów zawieranych pomiędzy funduszami
pożyczkowymi a ministrem właściwym
do spraw gospodarki.
Doprecyzowanie przepisów regulujących
zasady wykorzystania pożyczek,
postępowania przy niewykorzystaniu
pożyczki, zasady postępowania przy
rozliczaniu pożyczek.
przedsiębiorcy
1.783.000 – liczba
Działalność gospodarcza
Umożliwienie rozliczenia i zakończenia
zatrudniający do
przedsiębiorców
przedsiębiorstw o liczbie
umów zawieranych pomiędzy funduszami
50 pracowników
zatrudniających do
pracujących do 9 osób
pożyczkowymi a przedsiębiorcami.
9 osób w 2012 r.
w 2012 r.
Zwiększenie elastyczności dysponowania
środkami uzyskanymi w ramach pożyczki.
32.695 – liczba
Wyniki finansowe
przedsiębiorców
podmiotów gospodarczych
zatrudniających od 10 I-XII 2013
do 49 osób w 2013 r.
(32.312 w 2012 r.)
osoby zatrudnione
3.543.600 – liczba
Działalność gospodarcza
Utrzymanie zatrudnienia.
osób pracujących
przedsiębiorstw o liczbie
w przedsiębiorstwach
pracujących do 9 osób
zatrudniających do
w 2012 r.
9 osób
756.770 – liczba osób
Wyniki finansowe
pracujących
podmiotów gospodarczych
w przedsiębiorstwach I-XII 2013
zatrudniających od
10 do 49 osób
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Z chwilą przekazania niniejszego projektu do uzgodnień z członkami Rady Ministrów został
on równolegle poddany konsultacjom społecznym z:
1. NSZZ „Solidarność”,
2. Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych,
3. Forum Związków Zawodowych,
4. Związkiem Pracodawców Business Centre Club,
5. Konfederacją „Lewiatan”,
6. Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej,
7. Związkiem Rzemiosła Polskiego,
8. Bankiem Gospodarstwa Krajowego,
9. Związkiem Banków Polskich,
10. Krajową Izbą Gospodarczą,
11. Naczelną Radą Zrzeszeń Handlu i Usług,
12. Polskim Związkiem Funduszy Pożyczkowych,
14
13. Krajowym Stowarzyszeniem Funduszy Poręczeniowych,
w ramach których do Ministerstwa Gospodarki nie wpłynęły uwagi dotyczące propozycji zmian
w ustawie.
Żaden podmiot nie zgłosił zainteresowania projektem ustawy w trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
Po upływie terminu na zgłaszanie uwag do Ministerstwa Gospodarki wpłynęło pismo Polskiego Związku
Funduszy Pożyczkowych z uwagami do projektowanych zmian oraz innymi propozycjami i pytaniami.
Część uwag oraz propozycji została uwzględniona.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
z 2014 r.)
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
(0–10)
Dochody ogółem 0,69
-1,31
0,14
0,2
0
0,09
0
0,09
0
0,09
0
-0,01
budżet państwa
0,69
-1,31
0,14
0,2
0
0,09
0
0,09
0
0,09
0
-0,01
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(oddzielnie)
Wydatki ogółem 0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(oddzielnie)
Saldo ogółem
0,69
-1,31
0,14
0,2
0
0,09
0
0,09
0
0,09
0
-0,01
budżet państwa
0,69
-1,31
0,14
0,2
0
0,09
0
0,09
0
0,09
0
-0,01
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publicznych – założenia:
2010
2011
2012
2013
2014
Prognozy **
Kwota udzielonej dotacji *
76.639.915,22
-
1.774.061,00
3.181.039,00
-
1.238.775,00
Kwota pożyczek udzielonych
74.504.210,71
-
1.689.581,07
3.029.561,00
-
1.179.785,52
przedsiębiorcom, w tym:
ubezpieczonym
-
997.190,75
2.004.963,47
-
nieubezpieczonym
-
692.390,32
1.024.597,53
-
448.318,50
Średnia wysokość pożyczki
40.294,33
-
27.698,05
26.810,27
-
13.627,08
Przewidywana kwota zwrotu – 25%
-
173.097,58
256.149,38
-
112.079,62
pożyczki udzielonej przedsiębiorcom
nieubezpieczonym
Problemowe pożyczki do umorzenia – 2% x
-
33.791,62
60.591,22
-
23.595,71
kwota udzielonych pożyczek (do wpisania
jako kwota pomniejszająca dochód w roku
obliczonym w następujący sposób: rok
następujący po wydaniu rozporządzenia RM
+ 3 lata)
% pożyczek problemowych
1,76%
-
0%
0%
-
Liczba udzielonych pożyczek, w tym:
1846
-
61
113
-
przedsiębiorcy ubezpieczeni: liczba / % 745 / 40,30%
-
36 / 59,02%
68 / 66,18%
-
przedsiębiorcy nieubezpieczeni: liczba / % 1047 / 59,70%
-
25 / 40,98%
45 / 33,82%
-
Wysokość rezerwy celowej przeznaczonej na
700.000.000
1.422.627.000 1.411.634.000
1.200.000.000
przeciwdziałanie klęskom żywiołowym
i usuwanie ich skutków
15
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3292
› Pobierz plik