eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawKomisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o sporcie oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o sporcie oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

projekt dotyczy wprowadzenia przepisów dotyczących odpowiedzialności regulaminowej i dyscyplinarnej oraz rozstrzygania sporów; dookreślenia stosowania prawa o stowarzyszeniach i podstawy prawnej do udzielania dotacji; ograniczenia obowiązku tworzenia ligi zawodowej, rozszerzenia przepisów ustawy na zawodników zakwalifikowanych do kadry w Igrzyskach Głuchych (np. opieka medyczna)

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3161
  • Data wpłynięcia: 2014-12-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o sporcie oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
  • data uchwalenia: 2015-07-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1321

3161

– 5 –
3. Od orzeczenia dyscyplinarnego lub regulaminowego Trybunału wydanego
w sprawach, o których mowa w art. 45e ust. 2, przysługuje apelacja do Sądu
Apelacyjnego w Warszawie składana i rozpoznawana na zasadach przewidzianych w
kodeksie postepowania cywilnego.
Art. 45g. 1. Spory majątkowe związane z działalnością sportową powinny być
rozpoznawane przez sądy polubowne działające w ramach lub przy polskich związkach
sportowych względnie przez Trybunał, chyba że ustawa lub statut międzynarodowej
federacji sportowej nakazuje ich rozpoznanie przez sąd polubowny.
2. Do działalności sądów polubownych, o których mowa w ust. 1, w tym także
w zakresie uznawania i stwierdzenia wykonalności orzeczeń arbitrażowych stosuje się
przepisy części piątej kodeksu postępowania cywilnego.”;
11) po art. 89 dodaje się art. 89a w brzmieniu:
„Art. 89a. Osoby prawne działające jako terenowe jednostki organizacyjne
Aeroklubu Polskiego i zrzeszające członków będących osobami fizycznymi, stają się z
mocy prawa odrębnymi stowarzyszeniami w rozumieniu ustawy z dnia 7 kwietnia
1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
(Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) w art. 21 w ust. 1:
1) pkt 10a otrzymuje brzmienie:
„10a) wartość otrzymanego ubioru reprezentacyjnego i sportowego członka polskiej
reprezentacji olimpijskiej i paraolimpijskiej oraz członka polskiej reprezentacji na
igrzyska głuchych;”;
2) pkt 40a otrzymuje brzmienie:
„40a) nagrody wypłacane przez Polski Komitet Olimpijski i Polski Komitet
Paraolimpijski za uzyskanie wyników na igrzyskach olimpijskich
i paraolimpijskich oraz nagrody wypłacane przez Polski Związek Sportu
Niesłyszących za uzyskanie wyników na igrzyskach głuchych;”;
3) po pkt 40a dodaje się pkt 40b w brzmieniu:
„40b) świadczenie pieniężne ze środków budżetu państwa, przysługujące na podstawie
art. 36 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2014 r. poz. 715
i …);”.
– 6 –
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art.
1 pkt. 8 i 9 oraz art. 2, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.































Uzasadnienie

1. Cel projektowanych zmian
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz.U. nr 155, poz. 1298
z późn. zm.) rozpoczęła reformę prawa sportowego przez udoskonalenie i rozwinięcie
rozwiązań z ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 226,
poz. 1675, z późn. zm.). Funkcjonowanie jednak dwóch ustaw regulujących pokrewne
zagadnienia uznano za niekorzystne dla sportu i zdecydowano się na zastąpienie ich poprzez
jeden akt prawny jakim jest uchwalona dnia 25 czerwca 2010 r. ustawa o sporcie (Dz. U.
z 2014 r. poz. 715), która wprowadziła szereg zmian. Po kilku latach obowiązywania ustawy,
zasadnym wydaje się dokonanie oceny jej funkcjonowania i wprowadzenie koniecznych
zmian.
Przy określaniu obszarów które powinny zostać poddane dyskusji, zwrócono się do
organizacji, znajdujących się w zakresie podmiotowym ustawy, o wskazanie zagadnień, które
ich zdaniem powinny zostać podane weryfikacji. Organizacje te, kierując się
dotychczasowymi doświadczeniami stosowania ustawy o sporcie, skierowały do Komisji
szereg uwag, które następnie zostały poddane dalszej dyskusji i wpłynęły na kształt tej
nowelizacji. Ilość opinii jakie zostały przesłane do Komisji wskazuje również na ogromną
potrzebę zrewidowania niektórych postanowień ustawy, stanowiących dla środowiska
sportowego poważne utrudnienia w jego funkcjonowaniu.

2. Przedstawienie stanu obecnego oraz różnice między dotychczasowym
a przewidywanym stanem prawnym
Projektowana ustawa będzie miała na celu:

I.
Wprowadzenie następujących zmian w ustawie z dnia 25 czerwca 2010r. o sporcie:
1) wyraźnego uregulowania w art. 4 ust.4 możliwości dokonania wykreślenia wpisu
z ewidencji uczniowskich klubów sportowych;
2) uzupełnienie przepisu art. 7 ust. 3 wprowadzając możliwość ”odpowiedniego”
stosowania ustawy Prawo o stowarzyszeniach;
3) poszerzenie art. 8 ust. 2 umożliwiające członkostwo z polskim związku
sportowym klubom sportowym realizującym cele statutowe tego związku;
1


4) wprowadzenie zmiany w art. 9 dotyczącej łączenia funkcji we władzach polskich
związków sportowych;
5) doprecyzowanie przepisów regulujących uprawnienia polskiego związku
sportowego do ustanawiania i realizacji reguł we współzawodnictwie
sportowym;
6) ograniczenie obowiązku tworzenia ligi zawodowej do najwyższej klasy
rozgrywkowej;
7) dookreślenie podstawy prawnej do udzielenia przez jednostki samorządu
terytorialnego dotacji celowej dla klubów sportowych, niedziałających w celu
osiągnięcia zysku;
8) rozszerzenie na zawodników zakwalifikowanych do kadry narodowej
w igrzyskach głuchych obowiązku objęcia opieką medyczną, która przewidziana
jest przez art. 29 ust. 4 ustawy dla zawodników zakwalifikowanych do kadry
narodowej w sportach olimpijskich, paraolimpijskich;
9) objęcie świadczenia pieniężnego, przyznawanego ze środków budżetu państwa,
na podstawie art. 36 ustawy o sporcie, coroczną waloryzacją w oparciu
o przepisy art. 88 i art. 89 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach
i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych;
10) wprowadzenie, w rozdziale 9a, przepisów regulujących zagadnienie
odpowiedzialności regulaminowej i dyscyplinarnej oraz rozstrzygania sporów
w sporcie;
11) wyodrębnienie terenowych jednostek organizacyjnych Aeroklubu Polskiego
zrzeszających członów będących osobami fizycznymi w samodzielne
stowarzyszenia, a co za tym idzie, samodzielne kluby sportowe w rozumieniu
przepisów ustawy o sporcie.

II.
Wprowadzenie następujących zmian w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.):

12) zwolnienie z podatku dochodowego:
wartości otrzymanego ubioru
reprezentacyjnego i sportowego członka polskiej reprezentacji na igrzyska
głuchych, nagród wypłacanych przez Polski Związek Sportu Niesłyszących
za uzyskanie wyników na igrzyskach głuchych oraz świadczeń pieniężnych ze
2


środków budżetu państwa, przysługujących na podstawie art. 36 ustawy z dnia
25 czerwca 2010 r. o sporcie;

Ad. 1)
W chwili obecnej ustawa o sporcie nie zawiera normy odnoszącej się wprost do
wykreślenia uczniowskiego klubu sportowego z ewidencji prowadzonej przez starostę. Brak
jest bowiem przepisu analogicznego do art. 20 ust. 4 ustawy o Krajowym Rejestrze
Sądowym, który zakłada iż wpisem jest również wykreślenie.
Wskazać natomiast należy, że określenie „wykreślenie wpisu” pojawia się
w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z dnia 18 października 2011 r. w sprawie
ewidencji klubów sportowych (Dz.U. 2011 nr 243 poz. 1449) wydanym na podstawie art. 8
ust. 8 ustawy o sporcie. Przytoczony przepis rozporządzenia ma jednak wyraźnie charakter
techniczny i nie rozwiewa wątpliwości powstających na gruncie wykładni przepisów ustawy.
Powstałą lukę wypełnia się poprzez dodanie w art. 4 ust. 4 słów „wykreślenie wpisu”.
Rozwiązanie to oznaczać będzie, iż poprzez słowo „wpis” ustawodawca rozumie pierwotny
wpis do ewidencji oraz jego zmianę, natomiast „wykreślenie wpisu” oznaczać będzie
wykreślenie podmiotu z ewidencji w skutek jego rozwiązania.

Ad. 2)
Dodanie do treści obecnego art. 7 ust. 3 wyrazu „odpowiednio” oznacza powrót do
regulacji obowiązującej w ustawie o sporcie kwalifikowanym. W jej art. 7 ust.4 zawarty był
nakaz odpowiedniego, a nie wprost stosowania przepisów Prawa o stowarzyszeniach.
Przyjęcie takiego rozwiązania w ramach niniejszej nowelizacji ma pozwolić na stosowanie
właściwych postanowień tego aktu normatywnego w sposób zmodyfikowany, uwzględniający
w pierwszym rzędzie istotę i specyfikę regulacji ustawy o sporcie. Ta ostatnia, nie zawiera
w szczególności odrębnych unormowań dotyczących powoływania i funkcjonowania
statutowych organów polskiego związku sportowego, tj. walnego zgromadzenia członków,
zarządu czy komisji rewizyjnej. Tymczasem, realizowane przez te organy związków
sportowych zadania są niewątpliwie szersze niż wypełniane przez analogiczne organy
większości stowarzyszeń działających w naszym kraju. Jest to również pochodną bardziej
zróżnicowanej struktury członkowskiej polskich związków sportowych oraz ich szerokiego
udziału w sporcie międzynarodowym. Odmiennie przedstawia się także kwestia rejestracji
polskich związków sportowych, zatwierdzania ich statutów lub wprowadzania do nich zmian,
3

strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: