eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Rządowy projekt ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Rządowy projekt ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3130
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 349

3130-czesc-I

– 10 –
Art. 9. Do kontroli, o których mowa w art. 6 ust. 5 pkt 2 lit. a, art. 7 ust. 2 pkt 3 oraz
art. 8 ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy o kontroli w administracji rządowej określające
zasady i tryb przeprowadzania kontroli.
Art. 10. 1. Podmioty wdrażające pozyskują, gromadzą, opracowują i przekazują agencji
płatniczej dane dotyczące realizacji programu, niezbędne do właściwego monitorowania
realizacji i ewaluacji programu.
2. Agencja jako instytucja pośrednicząca, o której mowa w art. 5 ust. 3, pozyskuje,
gromadzi, opracowuje i przekazuje instytucji zarządzającej dane dotyczące realizacji
programu, niezbędne do właściwego monitorowania realizacji i ewaluacji programu, w tym
dane, o których mowa w ust. 1.
3. Dane dotyczące realizacji programu, niezbędne do właściwego monitorowania
realizacji i ewaluacji programu, są przekazywane w postaci okresowych sprawozdań albo
jako dodatkowe informacje na żądanie odpowiednio agencji płatniczej albo instytucji
zarządzającej.
4. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi określi, w drodze rozporządzenia, zakres
danych dotyczących realizacji programu, niezbędnych do właściwego monitorowania
realizacji i ewaluacji programu, sposób i terminy ich przekazywania, mając na względzie
zapewnienie prawidłowości, skuteczności i efektywności zarządzania programem oraz
przekazywania w szczególności danych określonych w załączniku VII do rozporządzenia
wykonawczego Komisji (UE) nr 808/2014 z dnia 17 lipca 2014 r. ustanawiającego zasady
stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie
wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju
Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 227 z 31.07.2014, str. 18), w tym
umożliwiających monitorowanie postępów finansowej realizacji programu.
Art. 11. 1. Podmioty wdrażające, instytucje pośredniczące oraz LGD są obowiązane
udostępnić podmiotowi wykonującemu ewaluacje, o których mowa w art. 56 i art. 57
rozporządzenia nr 1303/2013, dane niezbędne do wykonania tych ewaluacji, w tym dane
osobowe.
2. Dane, o których mowa w ust. 1, są udostępniane podmiotowi wykonującemu
ewaluacje, o których mowa w art. 56 i art. 57 rozporządzenia nr 1303/2013, na wniosek
instytucji zarządzającej.
– 11 –
3. Beneficjenci są obowiązani do przekazywania informacji, o których mowa w art. 71
rozporządzenia nr 1305/2013, również podmiotom wdrażającym.
Art. 12. Agencja płatnicza, podmioty wdrażające, instytucje pośredniczące oraz LGD
informują i rozpowszechniają informacje o programie, w tym o zasadach i trybie
przyznawania i wypłaty pomocy oraz o obowiązkach beneficjentów wynikających
z przyznania tej pomocy, zgodnie z planem komunikacyjnym, o którym mowa w art. 54 ust. 3
lit. b ppkt vi rozporządzenia nr 1305/2013.
Art. 13. Agencja płatnicza, podmioty wdrażające, instytucje pośredniczące, LGD oraz
organy administracji rządowej i jednostki organizacyjne podległe organom administracji
rządowej lub przez nie nadzorowane, a także organy samorządu terytorialnego, współpracują
przy realizacji zadań związanych z wdrażaniem programu.
Rozdział 3
Przyznawanie pomocy
Art. 14. 1. Pomoc jest przyznawana osobie fizycznej, osobie prawnej lub jednostce
organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, jeżeli są spełnione warunki przyznania
pomocy określone w przepisach, o których mowa w art. 1 pkt 1, w przepisach ustawy oraz
w przepisach wydanych na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1.
2. W przypadku poddziałania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. c, pomoc jest
przyznawana staroście jako organowi prowadzącemu postępowanie scaleniowe.
Art. 15. 1. Pomoc w ramach działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3,
w przypadku systemów jakości, o których mowa w art. 16 ust. 1 lit. b rozporządzenia
nr 1305/2013, jest przyznawana, jeżeli te systemy zostały uznane przez ministra właściwego
do spraw rozwoju wsi.
2. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi uznaje systemy jakości, o których mowa
w art. 16 ust. 1 lit. b rozporządzenia nr 1305/2013, w drodze decyzji administracyjnej, jeżeli
są spełnione określone w tym przepisie kryteria.
3. W przypadku zaprzestania spełniania co najmniej jednego z kryteriów określonych
w art. 16 ust. 1 lit. b rozporządzenia nr 1305/2013, minister właściwy do spraw rozwoju wsi
cofa, w drodze decyzji administracyjnej, uznanie, o którym mowa w ust. 2.
Art. 16. Pomoc nie przysługuje podmiotowi, który podlega zakazowi dostępu do
środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
– 12 –
publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.)), na podstawie prawomocnego
orzeczenia sądu.
Art. 17. 1. Pomoc jest przyznawana do wysokości limitu środków stanowiącego
równowartość w złotych określonej w programie kwoty środków Europejskiego Funduszu
Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich przeznaczonych na poszczególne działania
i poddziałania powiększonej o wysokość kwoty krajowych środków publicznych
przeznaczonych na współfinansowanie tych działań i poddziałań.
2. Na wniosek agencji płatniczej albo podmiotu wdrażającego minister właściwy do
spraw rozwoju wsi w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych
może wyrazić zgodę na przyznanie pomocy do określonej wysokości, przekraczającej
wysokość limitu, o którym mowa w ust. 1.
Art. 18. 1. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi może określić, w drodze
rozporządzenia, wysokość limitów środków dostępnych w poszczególnych województwach
lub latach w ramach określonych działań lub poddziałań, mając na względzie wysokość
limitów środków wynikających z programu, zapewnienie zrównoważonego wsparcia rozwoju
obszarów wiejskich w poszczególnych województwach oraz zarządzania i wdrażania
programu zgodnie z art. 66 ust. 1 rozporządzenia nr 1305/2013, w szczególności w zakresie
zarządzania środkami finansowymi przeznaczonymi na realizację programu.
2. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, określając wysokość limitów środków
dostępnych w poszczególnych województwach lub latach w ramach określonych działań lub
poddziałań, minister właściwy do spraw rozwoju wsi może określić również wysokość
limitów środków przeznaczonych na określone typy operacji, zakresy wsparcia lub pierwszą
roczną płatność, której przyznanie jest uzależnione od realizacji zobowiązań wieloletnich,
kierując się szczególnymi potrzebami i warunkami zidentyfikowanymi w poszczególnych
województwach zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. c ppkt iv rozporządzenia nr 1305/2013 oraz
uwzględniając, że przyznanie pierwszej rocznej płatności, której przyznanie jest uzależnione
od realizacji zobowiązań wieloletnich, może powodować skutki finansowe w kolejnych
latach realizacji tych zobowiązań.
3. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw rozwoju wsi
może określić również tryb postępowania w sprawie przyznania pomocy, w przypadku gdy

2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 938 i 1646 oraz
z 2014 r. poz. 379, 911, 1146, 1626 i 1877.
– 13 –
zapotrzebowanie na środki wynikające z wniosków o przyznanie pomocy w danym
województwie lub roku realizacji programu, lub na określone typy operacji, lub zakresy
wsparcia, lub pierwszą roczną płatność, której przyznanie jest uzależnione od realizacji
zobowiązań wieloletnich, przekracza wysokość odpowiedniego limitu środków, kierując się
tym, aby zastosowanie tego trybu prowadziło do lepszego wykorzystania środków w ramach
poszczególnych limitów środków z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych działań,
poddziałań oraz typów operacji, zwłaszcza gdy wysokość pomocy na realizację operacji jest
uzależniona od kwalifikowalności wydatków przewidzianych do poniesienia na jej realizację.
Art. 19. W przypadku gdy minister właściwy do spraw rozwoju wsi określi
w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 18, wysokość limitów środków, pomoc jest
przyznawana do równowartości w złotych wysokości tych limitów.
Art. 20. 1. Jeżeli warunkiem przyznania pomocy jest posiadanie gospodarstwa rolnego
lub gruntu i pomoc jest przyznawana do powierzchni gruntu, a grunt ten stanowi przedmiot
posiadania samoistnego i posiadania zależnego, pomoc przysługuje posiadaczowi zależnemu
gruntu.
2. Jeżeli warunkiem przyznania pomocy jest posiadanie lub własność gospodarstwa
rolnego lub gruntu i pomoc jest przyznawana do powierzchni gruntu, a grunt ten stanowi
przedmiot współposiadania lub współwłasności, pomoc przysługuje temu współposiadaczowi
lub współwłaścicielowi gruntu, co do którego pozostali współposiadacze lub
współwłaściciele wyrazili zgodę na piśmie.
3. Zgodę, o której mowa w ust. 2, dołącza się do wniosku o przyznanie pomocy.
Art. 21. Jeżeli warunkiem przyznania pomocy w pełnej wysokości jest spełnianie
w ramach wzajemnej zgodności wymogów i norm, o których mowa w tytule VI
rozporządzenia nr 1306/2013 oraz w przepisach wydanych w trybie tego rozporządzenia,
przez te wymogi i normy rozumie się wymogi i normy określone w przepisach o płatnościach
w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.
Art. 22. Pomoc jest przyznawana na wniosek o jej przyznanie.
Art. 23. 1. Wniosek o przyznanie pomocy składa się w terminie wskazanym
w ogłoszeniu o naborze wniosków o przyznanie pomocy, a w przypadku działań i poddziałań,
o których mowa w art. 3 ust. 1:
1)
pkt 8, w zakresie rocznej premii, o której mowa w art. 22 ust. 1 rozporządzenia
nr 1305/2013,
– 14 –
2)
pkt 10–12,
3)
pkt 14:
a)
lit. b, w zakresie projektów grantowych, o których mowa w przepisach o rozwoju
lokalnym z udziałem lokalnej społeczności, oraz operacji realizowanych przez
LGD jako operacje własne,
b)
lit. c i d
– w terminie określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1.
2. Wniosek o przyznanie pomocy z tytułu kosztów założenia, o których mowa w art. 22
ust. 1 rozporządzenia nr 1305/2013, w ramach działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 8,
składa się:
1)
w terminie określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1;
2)
w przypadku ogłoszenia naboru wniosków o przyznanie pomocy w ramach tego
działania.
Art. 24. Rozpatrzenie wniosku o przyznanie pomocy powinno nastąpić w terminie nie
dłuższym niż niezbędny do należytego wyjaśnienia sprawy, w tym do przeprowadzenia
kontroli administracyjnych i kontroli na miejscu oraz innych kontroli podmiotu ubiegającego
się o przyznanie pomocy przeprowadzanych przez podmiot wdrażający na podstawie ustawy.
Art. 25. 1. W przypadku gdy wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania,
o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 8, w zakresie rocznej premii, o której mowa w art. 22 ust. 1
rozporządzenia nr 1305/2013, lub w ramach działań, o których mowa w art. 3 ust. 1
pkt 10–12, nie czyni zadość wymaganiom innym niż wskazane w art. 64 § 1 Kodeksu
postępowania administracyjnego, kierownik biura powiatowego Agencji, niezwłocznie po
otrzymaniu tego wniosku, informuje podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy
o stwierdzonych brakach oraz o skutkach ich nieusunięcia w terminie, w jakim można
dokonać poprawek zgodnie z art. 13 ust. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE)
nr 640/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu
zarządzania i kontroli oraz warunków odmowy lub wycofania płatności oraz do kar
administracyjnych mających zastosowanie do płatności bezpośrednich, wsparcia rozwoju
obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności (Dz. Urz. UE L 181 z 20.06.2014,
str. 48), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 640/2014”, chyba że ten termin upłynął.
Przepisu art. 64 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje się.
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 20 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: