eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2772
  • Data wpłynięcia: 2014-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153

2772-uklad-zadaniowy

Miernik 3: Stosunek łącznej długości dróg zbudowanych, przebudowanych i wyremontowanych w ramach
„Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych – Etap II” do łącznej długości dróg gminnych
i powiatowych w województwie (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę skali uzyskanych podczas
realizacji działania produktów w postaci km zbudowanych,
Bazowa
PW
Planowane
przebudowanych i wyremontowanych w ramach NPPDL II
dróg, w stosunku do już istniejącej sieci dróg, a tym samym
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
w sposób pośredni obrazuje stopień wsparcia udzielanego
w tym zakresie jednostkom samorządu terytorialnego
z budżetu państwa. Miernik odnosi się do działalności
0,96
1,41
1,54
3,11
3,11
Wojewodów.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Na wartość miernika mogą mieć wpływ czynniki związane ze specyfiką procesu inwestycyjnego (pogodowe, prawne – np.
związane z procedurami przetargowymi, itp.), jak również możliwość rezygnacji beneficjentów z realizacji przedsięwzięcia
zakwalifikowanego do dofinansowania. Oprócz tego na niewykonanie wartości docelowej miernika mogą mieć wpływ
rezygnacje beneficjentów z realizacji inwestycji już po wyborze do dofinansowania zadania. Program kończy się w 2015 r.,
w związku z tym do tego roku określono wartości miernika.

Zadanie 19.2.W Transport kolejowy
Celem zadania jest zwiększenie dostępności i poprawa jakości transportu kolejowego. Działania polegają
m.in. na utrzymaniu infrastruktury kolejowej oraz na realizacji procesów inwestycyjnych służących jej budowie,
modernizacji oraz odtworzeniu, a ponadto dotyczą inwestycji taborowych (wspieranie zakupu i modernizacji
pojazdów kolejowych). W ramach zadania prowadzona jest także działalność nadzorcza i regulacyjna ze strony
administracji publicznej, która egzekwuje osiąganie przez podmioty działające w sektorze kolejowym
odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w obszarze eksploatacji i utrzymania, a także kompetencji personelu
kolejowego. Ponadto, administracja publiczna nadzoruje spełnianie wymagań w zakresie spójności technicznej
systemu kolejowego oraz nadzoruje przestrzeganie praw pasażerów w transporcie kolejowym. Zadanie to
obejmuje także wsparcie przewoźników kolejowych z tytułu obowiązujących ustawowo ulg taryfowych oraz
dofinansowanie kolejowych przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych. Zadanie zawiera się
w dziale administracji rządowej Transport.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
9,61 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Udział długości eksploatowanych linii kolejowych spełniających standardy do ogólnej długości
eksploatowanych linii kolejowych (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie skuteczności polityki
państwa zmierzającej do wzmacniania roli transportu
kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym
Bazowa
PW
Planowane
kraju, a także pomiar rezultatów inwestycji w infrastrukturę
kolejową, które przyczyniają się do zwiększenia dostępności
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
połączeń,
skrócenia
czasu
przejazdu,
zwiększenia
bezpieczeństwa podróży koleją, a także podniesienia
komfortu i jakości świadczonych usług kolejowych.
74
74
74
75
76
Informacje dodatkowe:
1.
Miernik wpisuje się w realizację Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030), a jego realizacja
możliwa jest m.in. dzięki realizacji inwestycji przewidzianych w Wieloletnim Programie Inwestycji Kolejowych do
roku 2015. Wartości miernika uwzględniają wszystkie źródła finansowania (tj. m.in. również środki Funduszu
Kolejowego oraz środki pozyskane w ramach emisji obligacji przez PKP PLK S.A.).
2.
Wartość miernika odzwierciedla udział linii kolejowych, których stan określa się jako dobry (tj. linii użytkowanych
z założonymi parametrami eksploatacyjnymi, wymagających jedynie prac konserwacyjnych) oraz dostateczny (tj.
linii użytkowanych ze zmniejszonymi parametrami eksploatacyjnymi – np. w zakresie prędkości rozkładowych lub
z punktowymi ograniczeniami prędkości, wymagających robót konserwacyjnych oraz napraw bieżących polegających
na wymianie uszkodzonych elementów toru) w całkowitej długości linii kolejowych.

127
Ryzyka:
Czynniki determinujące ryzyko związane z realizacją zadania mają zarówno charakter zewnętrzny (dotyczą np.
niekorzystnych warunków atmosferycznych, uniemożliwiających lub utrudniających możliwości prowadzenia robót),
finansowe i organizacyjne (związane np. z koncentracją różnych inwestycji infrastrukturalnych oraz koniecznością
zapewnienia przejezdności linii kolejowych, na których prowadzone są prace), a także proceduralne.

Miernik 2: Poziom dostosowania podmiotów funkcjonujących na rynku kolejowym do obowiązujących
wymagań w obszarze infrastruktury i pojazdów kolejowych oraz innych wymagań formalnych (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie oddziaływania Prezesa
Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) na poziom
Bazowa
PW
Planowane
bezpieczeństwa
transportu
kolejowego
i
systemu
kolejowego, m.in. poprzez działania na rzecz eliminacji
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
nieprawidłowości
w
funkcjonowaniu
podmiotów
kolejowych (zarządców infrastruktury oraz przewoźników
60
75
75
75
75
kolejowych).
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Wartość miernika odzwierciedla m.in. poziom zgodności funkcjonowania podmiotów funkcjonujących na rynku
kolejowym do wymogów dotyczących infrastruktury i pojazdów kolejowych, a także innych wymogów formalnych.
Dotyczy on również wykonywania kompetencji Prezesa UTK w zakresie dopuszczania do eksploatacji podsystemów
strukturalnych i funkcjonalnych, wydawania świadectw dopuszczania do eksploatacji typu i innych zezwoleń
technicznych, certyfikację bezpieczeństwa, w tym również uznawania lub autoryzowania jednostek oceniających
zgodność.

Miernik: Stosunek wartości zakupionych lub zmodernizowanych pojazdów szynowych sfinansowanych
z dotacji z budżetu państwa do ogólnej wartości zakupionych lub zmodernizowanych pojazdów
szynowych (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia ocenę zakresu wsparcia udzielanego
samorządom
wojewódzkim
w
zakresie
transportu
Bazowa
PW
Planowane
kolejowego. Przyjęty miernik ocenia wartość produktu –
zakupionych lub zmodernizowanych pojazdów szynowych
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
służących przewozom pasażerskim – uzyskanego w ramach
realizacji zadania Wojewodów przekazujących dotacje na ten
46,84
21,48
29,47
34,08
34,08
cel.
Ryzyka:
Ryzyko związane jest z brakiem przystąpienia do uczestnictwa w realizacji zadania przez Samorząd Województwa.

Zadanie 19.3. Wspieranie transportu morskiego i żeglugi śródlądowej
Celem zadania jest zwiększenie dostępności i poprawa jakości transportu morskiego i żeglugi śródlądowej.
Zadanie obejmuje działania polegające m.in. na budowie, rozbudowie i utrzymaniu torów żeglugowych oraz
infrastruktury portowej i zapewniającej dostęp do portów, jak również działalność w zakresie sprawowania
nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi, stanem technicznym oraz parametrami torów wodnych i podejściowych,
a także dotyczącą utrzymania ich żeglowności. Ponadto, w ramach zadania realizowane są różnorodne
przedsięwzięcia związane z zagospodarowaniem przestrzennym polskich obszarów morskich, zabezpieczeniem
umocnień brzegowych, wydm i zalesień ochronnych w pasie technicznym oraz zapewnieniem ochrony
środowiska przed zanieczyszczeniami wprowadzanymi do wód i powietrza. W zadaniu ujęto również
funkcjonowanie infrastruktury służącej działaniom ratowniczym oraz zwalczaniu zagrożeń na morzu. Zadanie
zawiera się w działach administracji rządowej Transport oraz Gospodarka morska.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,29 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
128
Miernik 1: Udział długości infrastruktury zapewniającej dostęp do portów od strony morza, dla której
podjęto działania służące zwiększaniu dostępności i poprawie jakości (budowa, przebudowa, remont)
w ogólnej długości infrastruktury zapewniającej dostęp do portów od strony morza w danym roku
(w mb/mb)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
umożliwia
monitorowanie
przedsięwzięć
inwestycyjnych oraz utrzymaniowych, polegających na
Bazowa
PW
Planowane
budowie,
przebudowie
lub
remontach
infrastruktury
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
zapewniającej dostęp do portów od strony morza,
ukierunkowanej
na
zwiększenie
dostępności
33.137/
59.789/
32.949/
33.300/
33.300/
i konkurencyjności polskich portów.
379.351
382.581
382.581
382.581
382.581
Ryzyka:
Na odchylenia od planowanej wartości miernika wpływ
mogą mieć m.in. niesprzyjające warunki atmosferyczne
Informacje dodatkowe:
(sztormy, długotrwałe zalodzenia, wysokie falowanie),
Wartość miernika w perspektywie wieloletniej może mieć
uwarunkowania
geologiczne
(konieczność
wydobycia
zmienny charakter – w zależności od zakresu rzeczowego
materiałów
potencjalnie
niebezpiecznych
i
znalezisk
przewidzianych do realizacji prac, który determinuje ich
archeologicznych), ukryte wady infrastruktury, a także
czasochłonność.
zmienne warunki makro i mikroekonomiczne (np. kondycja
ekonomiczna wykonawcy).

Miernik 2: Stosunek liczby kontroli statków śródlądowych do całkowitej długości śródlądowych dróg
wodnych uznanych za żeglowne (w szt./km)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik prezentuje działania dyrektorów urzędów żeglugi
śródlądowej, które służą poprawie jakości i bezpieczeństwa
Bazowa
PW
Planowane
na śródlądowych drogach wodnych uznanych za żeglowne.
Miernik stosowany będzie po raz pierwszy od 2015 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
i wykorzystywany m.in. w zakresie oceny stanu administracji
2.975/
3.000/
3.500/
3.500/
3.500/
żeglugi śródlądowej.
3.500
3.500
3.500
3.500
3.500
Ryzyka:
Na planowaną wartość miernika mogą mieć wpływ m.in. niesprzyjające warunki atmosferyczne (np. długotrwałe
zalodzenia, wysokie falowanie, powódź, niski stan wody, itp.), determinujące długość sezonu nawigacyjnego, w trakcie
którego prowadzone są kontrole oraz trudności z pozyskaniem wykwalifikowanych pracowników.

Zadanie 19.4. Wspieranie transportu lotniczego i infrastruktury lotniczej
Celem zadania jest dostosowanie infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej do wzrastającego popytu na
usługi lotnicze oraz wzrost dostępności transportu lotniczego. Oprócz działań związanych ze wsparciem
infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej, realizowane są także czynności mające na celu zapewnienie
i utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa oraz ochrony ruchu lotniczego, jak też zwiększenie
pojemności przestrzeni powietrznej. W zakresie zadania prowadzona jest także działalność regulacyjna oraz
nadzorcza dotycząca systemu lotnictwa cywilnego. Zadanie zawiera się w działach administracji rządowej
Transport i Rozwój regionalny.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
1,09 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Mobilność lotnicza ludności (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla postępy w rozwoju infrastruktury
lotniskowej i nawigacyjnej, jak również dostępności
Bazowa
PW
Planowane
transportu lotniczego dla ludności. Pozwala on monitorować
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
liczbę pasażerów obsłużonych w polskich portach lotniczych
w stosunku do wielkości populacji.
66
68,4
69
69,5
70,75
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Wpływ na odchylenie wartości miernika mogą mieć m.in. konkurencyjność (w tym cenowa) transportu lotniczego
w odniesieniu do innych gałęzi transportu, w tym przede wszystkim transportu kolejowego i samochodowego, a także
zmienna skłonność ludzi do korzystania z transportu lotniczego.


129
Miernik 2: Liczba przebudowanych lotnisk w sieci TEN-T (narastająco w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na monitorowanie rezultatów inwestycji
związanych z rozwojem infrastruktury lotniczej w polskich
Bazowa
PW
Planowane
portach
lotniczych
zaliczonych
do
sieci
TEN-T
(Transeuropejskiej Sieci Transportowej). Inwestycje te
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
przyczyniają się do dostosowania infrastruktury lotniskowej
i nawigacyjnej do rosnącego popytu na usługi lotnicze oraz
nd
1
4
6
-
wzrostu dostępności transportu lotniczego.
Ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Do najważniejszych czynników mogących wpłynąć na
Miernik stanowi jeden z wskaźników obowiązkowych
planowaną wartość miernika zaliczyć można przedłużające
w priorytetach VI i VIII Programu Operacyjnego
się postępowania przetargowe, braki, błędy lub zmiany
Infrastruktura i Środowisko. Jego wartość podawana jest
w dokumentacji
projektowej,
jak
również
kondycję
narastająco.
finansową wykonawców.

Zadanie 19.5. Wspieranie zrównoważonego rozwoju transportu
Zadanie umożliwia realizację celu związanego ze zwiększeniem udziału przyjaznych środowisku gałęzi
transportu w ogólnym przewozie osób i ładunków. W jego ramach prowadzone są przedsięwzięcia
wspierające rozwój i modernizujące poszczególne gałęzie transportu, tj. transport morski, śródlądowy, miejski
i intermodalny. Ponadto, prowadzone są czynności transportowego dozoru technicznego w zakresie bezpiecznej
eksploatacji urządzeń technicznych oraz kontroli stacji kontroli pojazdów i kwalifikacji dotyczących
funkcjonowania urządzeń technicznych, a także prowadzone są sprawy z zakresu czynności homologacyjnych
typów pojazdów bądź przedmiotów ich wyposażenia. Zadanie zawiera się w działach administracji rządowej
Transport i Rozwój regionalny.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
2,07 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Długość wybudowanej i przebudowanej sieci transportu szynowego i trolejbusowego (narastająco, w km)
Opis miernika:
Miernik pozwala na monitorowanie rezultatów w zakresie
Wartości miernika
budowy
i
przebudowy
sieci
transportu
szynowego
i trolejbusowego, obrazując tym samym rozwój transportu
Bazowa
PW
Planowane
miejskiego na obszarach metropolitalnych oraz transportu
intermodalnego. Realizowane inwestycje przyczyniają się
m.in. do skrócenia czasu przejazdu komunikacją zbiorową,
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
ograniczenia wykorzystania transportu indywidualnego
w podróżach miejskich, zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu
nd
36
72
119
119
drogowym, a także poprawy stanu środowiska naturalnego.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Miernik wynika z założeń priorytetu VII Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ryzyko niewykonania
zaplanowanej wartości miernika wynika z charakteru infrastrukturalnych procesów inwestycyjnych. Związane jest ono
z możliwością wystąpienia trudności z wykupami gruntów, występowaniem błędów w dokumentacji projektowej,
pojawieniem się konieczności przeprowadzenia robót dodatkowych (których zakres możliwy jest do identyfikacji dopiero
na etapie realizacji inwestycji), przedłużającymi się postępowaniami przetargowymi, a także niekorzystnymi warunkami
atmosferycznymi.

Zadanie 19.5. realizowane będzie również przez Transportowy Dozór Techniczny, dla którego działalności
przyjęto miernik pn.: „Liczba przeprowadzonych działań technicznych (w szt.)”. Planowane wartości miernika
kształtować się będą na poziomie 140.157 szt. w 2015 r., 144.394 szt. w 2016 r. oraz 148.760 szt. w 2017 r.
130
Funkcja 20. Zdrowie
Funkcja 20. umożliwia realizację polityki zdrowotnej państwa w zakresie finansowanym ze środków
budżetowych. W jej ramach państwo zapewnia dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej, w tym także świadczeń
zdrowotnych udzielanych przez podmioty lecznicze osobom nieposiadającym uprawnień z tytułu ubezpieczenia
zdrowotnego. W ramach funkcji finansuje się wysokospecjalistyczne procedury medyczne oraz wieloletnie
programy rządowe związane z rozwojem medycyny transplantacyjnej czy zwalczaniem chorób nowotworowych.
Ponadto, państwo finansuje zadania dotyczące infrastruktury ochrony zdrowia, wspiera działania w zakresie
przekształceń samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, realizuje politykę lekową oraz zapewnia
bezpieczeństwo sanitarne i farmaceutyczne. W ramach funkcji sprawowany jest także nadzór nad Narodowym
Funduszem Zdrowia. Ogólnym celem działań w ramach funkcji 20. jest zwiększenie bezpieczeństwa
zdrowotnego społeczeństwa poprzez zapewnienie trwałego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, ze
szczególnym uwzględnieniem świadczeń ratujących życie. Zaawansowanie realizacji tego celu jest
monitorowane za pomocą m.in. miernika pn. „Liczba przeprowadzonych postępowań w zakresie produktów
leczniczych, wyrobów medycznych i produktów biobójczych (w szt.)”. Powyższa liczba powinna zwiększyć się
z 55.155 sztuk w 2015 r. do 57.210 sztuk w 2017 r.
Zadanie 20.1.W Dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej
Celem zadania jest zapewnienie dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych z budżetu
państwa– w jego ramach tworzy się warunki funkcjonowania systemu ochrony zdrowia, analizuje i ocenia
Z
potrzeby zdrowotne, jak również prowadzi promocję zdrowia i realizuje działania profilaktyczne. Ze środków
a
d
a

publicznych opłacane i refundowane są składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby uprawnione (m.in. osoby
n
i

na urlopach wychowawczych, nianie, inwalidów i studentów), finansowane są programy z zakresu polityki
e p
zdrowotnej, dostęp do świadczeń wysokospecjalistycznych (np. z zakresu medycyny transplantacyjnej), a także
rio
do innowacyjnych technologii medycznych w ramach procedur wysokospecjalistycznych oraz leków nowej
ryt
generacji. Państwo zapewnia także funkcjonowanie publicznej służby krwi oraz finansuje świadczenia
eto
zdrowotne dla osób nieubezpieczonych. Szczególną rolę pełnią realizowane w ramach zadania programy
w
e

zdrowotne (w tym programy wieloletnie) dotyczące leczenia i profilaktyki chorób o najbardziej znaczących

skutkach społecznych (np. dotyczących wad rozwojowych i chorób płodu oraz noworodków, medycyny
transplantacyjnej, leczenia antyretrowirusowego HIV, nowotworów, chorób układu sercowo-naczyniowego,
hemofilii). Ponadto prowadzony jest nadzór nad Narodowym Funduszem Zdrowia oraz ocena świadczeń opieki
medycznej i technologii medycznych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Zdrowie.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
5,11 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:



131
strony : 1 ... 20 ... 25 . [ 26 ] . 27 ... 40 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: