Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2772
- Data wpłynięcia: 2014-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153
2772-uklad-zadaniowy
związanym z reformą sądownictwa, a także popularyzację zagadnień związanych z ustrojową pozycją
sądownictwa w kraju i zagranicą.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,10 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Średni czas rozpatrywania sprawy (w dniach)
Opis miernika:
Miernik odnosi się do działalności orzeczniczej Sądu
Wartości miernika
Najwyższego – wynika on z zobowiązań prawnych
i uwzględnia standardy dotyczące szybkości postępowania,
wynikające z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw
Bazowa
PW
Planowane
Człowieka. Optymalizacja średniego czasu rozpatrywania
spraw wychodzi naprzeciw oczekiwaniom społecznym,
w dłuższej
perspektywie
pozytywnie
oddziałując
na
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
funkcjonowanie obrotu gospodarczego oraz wzmacniając
społeczne poczucie bezpieczeństwa i sprawiedliwości.
Monitorowanie wartości miernika jest również istotne
240
270
270
270
270
z punktu widzenia realizacji prawa do rzetelnego procesu.
Miernik 2: Średni czas dokonania oceny kandydata do pełnienia urzędu sędziowskiego (w dniach)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla sprawność proceduralną Krajowej
Rady Sądownictwa, która jest organem właściwym m.in.
Bazowa
PW
Planowane
w zakresie organizacji i przeprowadzania procesów wyboru
najlepszych
pod
względem
profesjonalnym
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
i osobowościowym kandydatów na sędziów. Pośrednio
odzwierciedla on również efektywności i sprawność
112
109
102
100
97
organizacyjną Biura obsługującego KRS.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Czynnikiem, który mógłby wpłynąć na odchylenia od planowanych wartości miernika są ewentualne zmiany przepisów
prawnych normujących proces nominacyjny sędziów, jak również nagły, niedający się przewidzieć, a przy tym istotny
wzrost wpływu zgłoszeń kandydatów do pełnienia urzędu na stanowiskach sędziowskich.
Zadanie 18.4. Wykonywanie kary pozbawienia wolności i tymczasowego aresztowania
Realizacja zadania umożliwia zapewnienie bezpieczeństwa społecznego poprzez izolację osób tymczasowo
aresztowanych i skazanych na karę pozbawienia wolności oraz resocjalizację osadzonych. W ramach
e
zadania zabezpiecza się odpowiednie warunki do wykonywania kary pozbawienia wolności – zarówno
w
w aspekcie odpowiedniej liczby miejsc, jak również warunków bytowych osobom osadzonym w zakładach
teto
karnych i aresztach śledczych poprzez m.in. budowę nowych oraz modernizację istniejących jednostek
ry
organizacyjnych więziennictwa, organizację szkolnictwa przywięziennego oraz prowadzone szkolenia
rio
funkcjonariuszy i pracowników więziennictwa. Efektywne egzekwowanie wykonywania kary pozbawienia
ie p
n
wolności jest możliwe także dzięki wdrażaniu alternatywnych systemów wykonywania kary pozbawienia
a
d
wolności (np. systemu dozoru elektronicznego, stosowania kar nieizolacyjnych i środków probacyjnych).
a
Z
Ponadto zadanie obejmuje resocjalizację osób pozbawionych wolności (w szczególności poprzez pracę) oraz
przygotowanie skazanych do powrotu do życia w społeczeństwie po zakończeniu odbywania kary. W ramach
zadania prowadzona jest również pomoc osobom pokrzywdzonym przestępstwem i ich rodzinom poprzez
zapewnienie tym osobom pomocy medycznej, psychologicznej, rehabilitacyjnej, prawnej oraz finansowej.
Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Sprawiedliwość.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
3,03 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
122
Odsetek skazanych objętych odziaływaniami resocjalizacyjnymi (w %)
Opis miernika:
Miernik pozwala na monitorowanie udziału osób skazanych,
objętych
programami
resocjalizacyjnymi
w
zakresie
zatrudnienia, nauczania, terapii, itp., które ukierunkowane są
na wsparcie osadzonych w przezwyciężeniu ich trudnej
65
sytuacji
przy
wykorzystaniu
własnych
zasobów
64,7
i możliwości, a także kształtowanie postaw prospołecznych
64,5
i przeciwdziałanie
skutkom
długotrwałej
izolacji.
Obserwacja miernika pozwala również na identyfikację
obszarów, w których konieczna jest intensyfikacja
64
prowadzonych oddziaływań lub też modernizacja przyjętych
rozwiązań.
63,5
Ryzyka:
63
Ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika
63
związane jest m.in. ze zmniejszeniem liczby skazanych nie
62,5
62,5
posiadających wyuczonego zawodu, niekorzystną sytuacją
62,5
na rynku pracy wpływającą na spadek zainteresowania
zatrudnianiem skazanych, zmniejszeniem zapotrzebowania
62
na oddziaływania terapeutyczne w związku ze wzrostem
62
dostępnej oferty alternatywnych programów resocjalizacji.
Informacje dodatkowe:
61,5
W realizację miernika na poziomie zadania wpisują się
również
wydatki
finansowane
ze
środków
dwóch
61
państwowych funduszy celowych, tj.: Funduszu Aktywizacji
Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych
60,5
Zakładów
Pracy,
a
także
Funduszu
Pomocy
Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej, jak
2013
2014
2015
2016
2017
również wydatki pięciu instytucji gospodarki budżetowej, tj.:
Bałtyckiej IGB BALTICA, Podkarpackiej IGB CARPATIA,
Mazowieckiej IGB MAZOVIA, Zachodniej IGB PIAST
oraz Pomorskiej IGB POMERANIA.
Zadanie 18.5. Przeciwdziałanie demoralizacji i przestępczości wśród nieletnich i stworzenie warunków do
powrotu nieletnich do normalnego życia
W ramach zadania prowadzone są działania zmierzające do osiągnięcia celu, którym jest skuteczna
resocjalizacja wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich. Realizacja zadania polega
na działaniach mających zapewnić prawidłowe funkcjonowanie zakładów poprawczych i schronisk dla
nieletnich przy udziale wykwalifikowanej kadry pedagogicznej i administracyjnej, przy jednoczesnym
zabezpieczeniu właściwych warunków socjalno-bytowych wychowanków. Przeciwdziałanie demoralizacji
pozwala na ograniczenie negatywnych postaw i zachowania nieletnich w stosunku do obowiązujących
w społeczeństwie norm i zasad postępowania. Zapewnienie wsparcia nieletnim w ich powrocie do normalnego
życia stanowi istotne uzupełnienie działań resocjalizacyjnych i pozwala zapobiegać popełnieniu przez
nieletniego czynu zabronionego. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Sprawiedliwość.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,22 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
123
Powrotność wychowanków zakładów poprawczych na drogę przestępstwa (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik ukazuje powrotność do przestępstwa wychowanków
zwalnianych z zakładów poprawczych i schronisk dla
nieletnich.
Umożliwia
on
więc
badanie
efektów
Bazowa
PW
Planowane
i skuteczności
oddziaływań
wychowawczych
wobec
nieletnich realizowanych w placówkach poprawczych
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
i schroniskach dla nieletnich, które w dłuższej perspektywie
przyczyniają się do zmniejszenia przestępczości w kraju
48,95
48,7
48,45
48,2
48
i poprawy bezpieczeństwa obywateli.
Ryzyka:
Głównymi czynnikami zewnętrznymi, które mogą mieć wpływ poziom wartości miernika są w szczególności brak pomocy
w readaptacji społecznej wychowanków po opuszczeniu zakładów poprawczych ze strony innych instytucji i organizacji,
niekorzystna sytuacja mieszkaniowa, presja środowiska, a także problemy jakie napotykają oni na rynku pracy.
Zadanie 18.6. Wsparcie wymiaru sprawiedliwości oraz obrotu gospodarczego
Celem zadania jest zwiększanie sprawności działania wymiaru sprawiedliwości oraz poprawa jakości
orzecznictwa. W ramach realizacji zadania prowadzone są działania o charakterze merytorycznym, nadzorczym,
organizacyjnym oraz legislacyjnym. Obejmują one m.in. nadzór nad aplikacjami, zawodami prawniczymi oraz
Krajową Szkołą Sądownictwa i Prokuratury, budowę i realizację strategii, wsparcie procesu stanowienia prawa
i sprawowania wymiaru sprawiedliwości (w tym m.in. poprzez informatyzację działalności), a także
doskonalenie prawa materialnego i procesowego. Zadanie dotyczy także międzynarodowej współpracy prawnej
w zakresie ochrony praw człowieka, zapewnienia sprawnego funkcjonowania rejestrów sądowych i Krajowego
Rejestru Karnego, działalności i prowadzonego nadzoru nad Rodzinnymi Ośrodkami Diagnostyczno-
Opiekuńczymi oraz pomocy pokrzywdzonym przestępstwem i przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. Zadanie
zawiera się w dziale administracji rządowej Sprawiedliwość.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,88 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Średni czas egzekucji umów w sporach handlowych na drodze sądowej (wg metodologii Banku
Światowego), (w dniach)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do jednego z istotnych wyznaczników
sprawności
działania
wymiaru
sprawiedliwości
Bazowa
PW
Planowane
z perspektywy obywateli oraz przedsiębiorców, jakim jest
czas egzekucji umów (dochodzenia należności) w sporach
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
handlowych na drodze sądowej, który wpływa m.in. na
poziom konkurencyjności polskiej gospodarki.
685
685
685
650
650
Ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Wartość miernika uzależniona jest zarówno od sprawności
Wartość miernika ustalana jest według metodologii
orzeczniczej i organizacyjnej sądów, jak i cyklu
stosowanej przez Bank Światowy dla obliczania
koniunkturalnego,
który
determinuje
liczbę
spraw
wskaźnika pn. „Dochodzenie należności z umów”
kierowanych
do
wydziałów
gospodarczych
sądów
opracowywanego na potrzeby raportu Doing Business.
powszechnych.
Zadanie 18.6. realizowane będzie również przez Ministra Sprawiedliwości ze środków Funduszu Pomocy
Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej, dla którego działalności przyjęto miernik pn.: „Liczba osób
pokrzywdzonych przestępstwem oraz członków ich rodzin, które uzyskały pomoc z Funduszu Pomocy
Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej”. Planowana wartość miernika w latach 2015-2017 wynosi,
odpowiednio, 12.000, 13.000 oraz 14.000 osób.
124
Funkcja 19. Infrastruktura transportowa
Funkcja 19. obejmuje w szczególności modernizację, budowę oraz utrzymanie i ochronę infrastruktury
transportowej, na którą składa się sieć komunikacji lądowej, transport lotniczy oraz żegluga morska
i śródlądowa. Działalność ta zorientowana jest na osiągnięcie poprawy dostępności komunikacyjnej Polski oraz
połączenie jej z głównymi europejskimi korytarzami transportowymi. Ważnym elementem polityki
transportowej jest również utrzymanie oraz, tam gdzie to niezbędne, podnoszenie poziomu bezpieczeństwa
transportu drogowego, kolejowego, lotniczego i morskiego oraz żeglugi morskiej i śródlądowej, a także
zapewnianie współdziałania i konkurencyjności sektora transportowego. Jeden z celów zadań i podzadań ujętych
w tej funkcji stanowi poprawa stanu bezpieczeństwa w transporcie. Poprawa stanu infrastruktury, mimo
zwiększającego się ruchu powinna pozwolić na zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych
z 2.935 w 2015 r. do 2.567 w 2017 r.
Zadanie 19.1.W Wspieranie transportu drogowego
Celami zadania są poprawa dostępności komunikacyjnej Polski i połączenie z głównymi korytarzami
transportowymi jak również osiągnięcie poprawy bezpieczeństwa przy wykonywaniu transportu
Z
drogowego, przestrzegania przepisów w transporcie drogowym oraz bezpiecznych zachowań uczestników
a
d
ruchu drogowego. Zadanie obejmuje w szczególności publiczne inwestycje w sektorze infrastruktury drogowej
a
n
i
i zarządzania ruchem, w tym w odniesieniu do sieci najważniejszych dróg w Polsce. Kluczowe znaczenie dla
e p
powodzenia tych przedsięwzięć ma sprawne przygotowanie i skuteczny nadzór nad realizacją inwestycji
rio
drogowych, jak również dbałość o odpowiedni stan istniejących tras krajowych, zapewniający bezpieczne
ryt
i płynne podróżowanie. Administracja publiczna sprawuje także nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach
eto
publicznych, ośrodkami szkolenia i doskonalenia techniki jazdy oraz nad przewozem drogowym towarów
w
e
niebezpiecznych. Prowadzone są czynności egzaminacyjne dla kandydatów na instruktorów nauki jazdy
i instruktorów techniki jazdy oraz kwalifikacyjne dotyczące kierowców wykonujących przewozy drogowe jak
również certyfikacja tych uprawnień. W ramach zadania dotowane są przejazdy ulgowe, co wpływa na
zwiększenie finansowej dostępności przewozów pasażerskich. Zadanie zawiera się w działach administracji
rządowej Transport i Rozwój regionalny.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
4,67 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
125
Miernik 1: Stopień realizacji docelowej sieci dróg szybkiego ruchu (w %)
Opis miernika:
Miernik pozwala na monitorowanie postępów w realizacji
kompleksowej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce,
określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 maja
2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz.
U. nr 128 poz. 1334 z późn. zm.), odzwierciedlając tym
samym rozwój infrastruktury drogowej, wzrost dostępności
50
47,5
dróg o dobrej jakości, a także podwyższenie możliwości
rozwojowych terenów przyległych do budowanych dróg.
45
Ryzyka:
41,5
Czynniki determinujące ryzyko związane z realizacją zadania
40,3
40,6
40
to przede wszystkim:
37,5
− zewnętrzne:
niekorzystne
zmiany
warunków
atmosferycznych (np. powódź, długotrwała zima)
35
wpływające
na
możliwość
prowadzenia
robót
i skutkujące
koniecznością
ich
wydłużenia
lub
30
zwiększenia ich zakresu,
− finansowe: możliwe zatory płatnicze u wykonawców,
które mogą skutkować upadłością lub spowolnieniem
25
robót ze względu na brak środków na zakup materiałów,
− proceduralne: konieczność wydłużenia terminów
20
realizacji niektórych inwestycji, wynikająca m.in. ze
zwiększenia zakresu robót, opóźnień w realizacji
15
procedur zamówień publicznych, itp.,
− organizacyjne: trudności z pozyskaniem materiałów
budowlanych i siły roboczej na skutek koncentracji
10
różnych inwestycji infrastrukturalnych.
Informacje dodatkowe:
5
Miernik wpisuje się w realizację Strategii Rozwoju
Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030), a jego
0
realizacja możliwa jest m.in. dzięki realizacji inwestycji
przewidzianych w Programie Budowy Dróg Krajowych
2013
2014
2015
2016
2017
i Autostrad na lata 2011-2015. Wartość miernika uwzględnia
finansowanie środkami Krajowego Funduszu Drogowego,
gdyż w obecnym systemie finansowania inwestycji
drogowych z budżetu państwa pokrywane są wydatki m.in.
na bieżące utrzymanie i remonty sieci drogowej, a także
przygotowanie
inwestycji
(opracowanie
dokumentacji
i nabywanie nieruchomości).
Miernik 2: Długość wybudowanych/przebudowanych dróg (narastająco w km)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik bezpośrednio odzwierciedla postęp w budowie
Bazowa
PW
Planowane
i przebudowie sieci dróg krajowych, które przyczyniają się
do poprawy dostępności komunikacyjnej Polski i połączenia
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
z głównymi korytarzami transportowymi.
nd
44
57
90
90
Ryzyka:
Czynniki determinujące ryzyko związane są ze specyfiką
dużych projektów transportowych finansowanych w ramach
Priorytetów VI-VIII Programu Operacyjnego Infrastruktura
i Środowisko. Najważniejsze potencjalne trudności wynikają
Informacje dodatkowe:
z
przedłużających
się
postępowań
przetargowych,
Miernik
wykorzystywany
jest
w
odniesieniu
do
problemów z wykupami gruntów, braków, błędów lub zmian
finansowania
infrastruktury
drogowej
ze
środków
w dokumentacji projektowej, niesprzyjających warunków
ujmowanych w części budżetowej 34 – Rozwój
atmosferycznych, a także ryzyka związanego z kondycją
regionalny.
Stanowi
on
miernik
obowiązkowy
finansową wykonawców. Podejmowane przez Instytucję
w priorytetach VI i VIII PO Infrastruktura i Środowisko.
Wdrażającą środki zaradcze ograniczające ryzyko obejmują
przede
wszystkim
kontakty
robocze
umożliwiające
przyspieszenia procesów przygotowawczych, roboczą ocenę
dokumentacji składanej przez beneficjentów, a także
szkolenia dla beneficjentów.
126
sądownictwa w kraju i zagranicą.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,10 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Średni czas rozpatrywania sprawy (w dniach)
Opis miernika:
Miernik odnosi się do działalności orzeczniczej Sądu
Wartości miernika
Najwyższego – wynika on z zobowiązań prawnych
i uwzględnia standardy dotyczące szybkości postępowania,
wynikające z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw
Bazowa
PW
Planowane
Człowieka. Optymalizacja średniego czasu rozpatrywania
spraw wychodzi naprzeciw oczekiwaniom społecznym,
w dłuższej
perspektywie
pozytywnie
oddziałując
na
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
funkcjonowanie obrotu gospodarczego oraz wzmacniając
społeczne poczucie bezpieczeństwa i sprawiedliwości.
Monitorowanie wartości miernika jest również istotne
240
270
270
270
270
z punktu widzenia realizacji prawa do rzetelnego procesu.
Miernik 2: Średni czas dokonania oceny kandydata do pełnienia urzędu sędziowskiego (w dniach)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla sprawność proceduralną Krajowej
Rady Sądownictwa, która jest organem właściwym m.in.
Bazowa
PW
Planowane
w zakresie organizacji i przeprowadzania procesów wyboru
najlepszych
pod
względem
profesjonalnym
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
i osobowościowym kandydatów na sędziów. Pośrednio
odzwierciedla on również efektywności i sprawność
112
109
102
100
97
organizacyjną Biura obsługującego KRS.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Czynnikiem, który mógłby wpłynąć na odchylenia od planowanych wartości miernika są ewentualne zmiany przepisów
prawnych normujących proces nominacyjny sędziów, jak również nagły, niedający się przewidzieć, a przy tym istotny
wzrost wpływu zgłoszeń kandydatów do pełnienia urzędu na stanowiskach sędziowskich.
Zadanie 18.4. Wykonywanie kary pozbawienia wolności i tymczasowego aresztowania
Realizacja zadania umożliwia zapewnienie bezpieczeństwa społecznego poprzez izolację osób tymczasowo
aresztowanych i skazanych na karę pozbawienia wolności oraz resocjalizację osadzonych. W ramach
e
zadania zabezpiecza się odpowiednie warunki do wykonywania kary pozbawienia wolności – zarówno
w
w aspekcie odpowiedniej liczby miejsc, jak również warunków bytowych osobom osadzonym w zakładach
teto
karnych i aresztach śledczych poprzez m.in. budowę nowych oraz modernizację istniejących jednostek
ry
organizacyjnych więziennictwa, organizację szkolnictwa przywięziennego oraz prowadzone szkolenia
rio
funkcjonariuszy i pracowników więziennictwa. Efektywne egzekwowanie wykonywania kary pozbawienia
ie p
n
wolności jest możliwe także dzięki wdrażaniu alternatywnych systemów wykonywania kary pozbawienia
a
d
wolności (np. systemu dozoru elektronicznego, stosowania kar nieizolacyjnych i środków probacyjnych).
a
Z
Ponadto zadanie obejmuje resocjalizację osób pozbawionych wolności (w szczególności poprzez pracę) oraz
przygotowanie skazanych do powrotu do życia w społeczeństwie po zakończeniu odbywania kary. W ramach
zadania prowadzona jest również pomoc osobom pokrzywdzonym przestępstwem i ich rodzinom poprzez
zapewnienie tym osobom pomocy medycznej, psychologicznej, rehabilitacyjnej, prawnej oraz finansowej.
Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Sprawiedliwość.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
3,03 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
122
Odsetek skazanych objętych odziaływaniami resocjalizacyjnymi (w %)
Opis miernika:
Miernik pozwala na monitorowanie udziału osób skazanych,
objętych
programami
resocjalizacyjnymi
w
zakresie
zatrudnienia, nauczania, terapii, itp., które ukierunkowane są
na wsparcie osadzonych w przezwyciężeniu ich trudnej
65
sytuacji
przy
wykorzystaniu
własnych
zasobów
64,7
i możliwości, a także kształtowanie postaw prospołecznych
64,5
i przeciwdziałanie
skutkom
długotrwałej
izolacji.
Obserwacja miernika pozwala również na identyfikację
obszarów, w których konieczna jest intensyfikacja
64
prowadzonych oddziaływań lub też modernizacja przyjętych
rozwiązań.
63,5
Ryzyka:
63
Ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika
63
związane jest m.in. ze zmniejszeniem liczby skazanych nie
62,5
62,5
posiadających wyuczonego zawodu, niekorzystną sytuacją
62,5
na rynku pracy wpływającą na spadek zainteresowania
zatrudnianiem skazanych, zmniejszeniem zapotrzebowania
62
na oddziaływania terapeutyczne w związku ze wzrostem
62
dostępnej oferty alternatywnych programów resocjalizacji.
Informacje dodatkowe:
61,5
W realizację miernika na poziomie zadania wpisują się
również
wydatki
finansowane
ze
środków
dwóch
61
państwowych funduszy celowych, tj.: Funduszu Aktywizacji
Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych
60,5
Zakładów
Pracy,
a
także
Funduszu
Pomocy
Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej, jak
2013
2014
2015
2016
2017
również wydatki pięciu instytucji gospodarki budżetowej, tj.:
Bałtyckiej IGB BALTICA, Podkarpackiej IGB CARPATIA,
Mazowieckiej IGB MAZOVIA, Zachodniej IGB PIAST
oraz Pomorskiej IGB POMERANIA.
Zadanie 18.5. Przeciwdziałanie demoralizacji i przestępczości wśród nieletnich i stworzenie warunków do
powrotu nieletnich do normalnego życia
W ramach zadania prowadzone są działania zmierzające do osiągnięcia celu, którym jest skuteczna
resocjalizacja wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich. Realizacja zadania polega
na działaniach mających zapewnić prawidłowe funkcjonowanie zakładów poprawczych i schronisk dla
nieletnich przy udziale wykwalifikowanej kadry pedagogicznej i administracyjnej, przy jednoczesnym
zabezpieczeniu właściwych warunków socjalno-bytowych wychowanków. Przeciwdziałanie demoralizacji
pozwala na ograniczenie negatywnych postaw i zachowania nieletnich w stosunku do obowiązujących
w społeczeństwie norm i zasad postępowania. Zapewnienie wsparcia nieletnim w ich powrocie do normalnego
życia stanowi istotne uzupełnienie działań resocjalizacyjnych i pozwala zapobiegać popełnieniu przez
nieletniego czynu zabronionego. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Sprawiedliwość.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,22 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
123
Powrotność wychowanków zakładów poprawczych na drogę przestępstwa (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik ukazuje powrotność do przestępstwa wychowanków
zwalnianych z zakładów poprawczych i schronisk dla
nieletnich.
Umożliwia
on
więc
badanie
efektów
Bazowa
PW
Planowane
i skuteczności
oddziaływań
wychowawczych
wobec
nieletnich realizowanych w placówkach poprawczych
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
i schroniskach dla nieletnich, które w dłuższej perspektywie
przyczyniają się do zmniejszenia przestępczości w kraju
48,95
48,7
48,45
48,2
48
i poprawy bezpieczeństwa obywateli.
Ryzyka:
Głównymi czynnikami zewnętrznymi, które mogą mieć wpływ poziom wartości miernika są w szczególności brak pomocy
w readaptacji społecznej wychowanków po opuszczeniu zakładów poprawczych ze strony innych instytucji i organizacji,
niekorzystna sytuacja mieszkaniowa, presja środowiska, a także problemy jakie napotykają oni na rynku pracy.
Zadanie 18.6. Wsparcie wymiaru sprawiedliwości oraz obrotu gospodarczego
Celem zadania jest zwiększanie sprawności działania wymiaru sprawiedliwości oraz poprawa jakości
orzecznictwa. W ramach realizacji zadania prowadzone są działania o charakterze merytorycznym, nadzorczym,
organizacyjnym oraz legislacyjnym. Obejmują one m.in. nadzór nad aplikacjami, zawodami prawniczymi oraz
Krajową Szkołą Sądownictwa i Prokuratury, budowę i realizację strategii, wsparcie procesu stanowienia prawa
i sprawowania wymiaru sprawiedliwości (w tym m.in. poprzez informatyzację działalności), a także
doskonalenie prawa materialnego i procesowego. Zadanie dotyczy także międzynarodowej współpracy prawnej
w zakresie ochrony praw człowieka, zapewnienia sprawnego funkcjonowania rejestrów sądowych i Krajowego
Rejestru Karnego, działalności i prowadzonego nadzoru nad Rodzinnymi Ośrodkami Diagnostyczno-
Opiekuńczymi oraz pomocy pokrzywdzonym przestępstwem i przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. Zadanie
zawiera się w dziale administracji rządowej Sprawiedliwość.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,88 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Średni czas egzekucji umów w sporach handlowych na drodze sądowej (wg metodologii Banku
Światowego), (w dniach)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do jednego z istotnych wyznaczników
sprawności
działania
wymiaru
sprawiedliwości
Bazowa
PW
Planowane
z perspektywy obywateli oraz przedsiębiorców, jakim jest
czas egzekucji umów (dochodzenia należności) w sporach
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
handlowych na drodze sądowej, który wpływa m.in. na
poziom konkurencyjności polskiej gospodarki.
685
685
685
650
650
Ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Wartość miernika uzależniona jest zarówno od sprawności
Wartość miernika ustalana jest według metodologii
orzeczniczej i organizacyjnej sądów, jak i cyklu
stosowanej przez Bank Światowy dla obliczania
koniunkturalnego,
który
determinuje
liczbę
spraw
wskaźnika pn. „Dochodzenie należności z umów”
kierowanych
do
wydziałów
gospodarczych
sądów
opracowywanego na potrzeby raportu Doing Business.
powszechnych.
Zadanie 18.6. realizowane będzie również przez Ministra Sprawiedliwości ze środków Funduszu Pomocy
Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej, dla którego działalności przyjęto miernik pn.: „Liczba osób
pokrzywdzonych przestępstwem oraz członków ich rodzin, które uzyskały pomoc z Funduszu Pomocy
Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej”. Planowana wartość miernika w latach 2015-2017 wynosi,
odpowiednio, 12.000, 13.000 oraz 14.000 osób.
124
Funkcja 19. Infrastruktura transportowa
Funkcja 19. obejmuje w szczególności modernizację, budowę oraz utrzymanie i ochronę infrastruktury
transportowej, na którą składa się sieć komunikacji lądowej, transport lotniczy oraz żegluga morska
i śródlądowa. Działalność ta zorientowana jest na osiągnięcie poprawy dostępności komunikacyjnej Polski oraz
połączenie jej z głównymi europejskimi korytarzami transportowymi. Ważnym elementem polityki
transportowej jest również utrzymanie oraz, tam gdzie to niezbędne, podnoszenie poziomu bezpieczeństwa
transportu drogowego, kolejowego, lotniczego i morskiego oraz żeglugi morskiej i śródlądowej, a także
zapewnianie współdziałania i konkurencyjności sektora transportowego. Jeden z celów zadań i podzadań ujętych
w tej funkcji stanowi poprawa stanu bezpieczeństwa w transporcie. Poprawa stanu infrastruktury, mimo
zwiększającego się ruchu powinna pozwolić na zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych
z 2.935 w 2015 r. do 2.567 w 2017 r.
Zadanie 19.1.W Wspieranie transportu drogowego
Celami zadania są poprawa dostępności komunikacyjnej Polski i połączenie z głównymi korytarzami
transportowymi jak również osiągnięcie poprawy bezpieczeństwa przy wykonywaniu transportu
Z
drogowego, przestrzegania przepisów w transporcie drogowym oraz bezpiecznych zachowań uczestników
a
d
ruchu drogowego. Zadanie obejmuje w szczególności publiczne inwestycje w sektorze infrastruktury drogowej
a
n
i
i zarządzania ruchem, w tym w odniesieniu do sieci najważniejszych dróg w Polsce. Kluczowe znaczenie dla
e p
powodzenia tych przedsięwzięć ma sprawne przygotowanie i skuteczny nadzór nad realizacją inwestycji
rio
drogowych, jak również dbałość o odpowiedni stan istniejących tras krajowych, zapewniający bezpieczne
ryt
i płynne podróżowanie. Administracja publiczna sprawuje także nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach
eto
publicznych, ośrodkami szkolenia i doskonalenia techniki jazdy oraz nad przewozem drogowym towarów
w
e
niebezpiecznych. Prowadzone są czynności egzaminacyjne dla kandydatów na instruktorów nauki jazdy
i instruktorów techniki jazdy oraz kwalifikacyjne dotyczące kierowców wykonujących przewozy drogowe jak
również certyfikacja tych uprawnień. W ramach zadania dotowane są przejazdy ulgowe, co wpływa na
zwiększenie finansowej dostępności przewozów pasażerskich. Zadanie zawiera się w działach administracji
rządowej Transport i Rozwój regionalny.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
4,67 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
125
Miernik 1: Stopień realizacji docelowej sieci dróg szybkiego ruchu (w %)
Opis miernika:
Miernik pozwala na monitorowanie postępów w realizacji
kompleksowej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce,
określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 maja
2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz.
U. nr 128 poz. 1334 z późn. zm.), odzwierciedlając tym
samym rozwój infrastruktury drogowej, wzrost dostępności
50
47,5
dróg o dobrej jakości, a także podwyższenie możliwości
rozwojowych terenów przyległych do budowanych dróg.
45
Ryzyka:
41,5
Czynniki determinujące ryzyko związane z realizacją zadania
40,3
40,6
40
to przede wszystkim:
37,5
− zewnętrzne:
niekorzystne
zmiany
warunków
atmosferycznych (np. powódź, długotrwała zima)
35
wpływające
na
możliwość
prowadzenia
robót
i skutkujące
koniecznością
ich
wydłużenia
lub
30
zwiększenia ich zakresu,
− finansowe: możliwe zatory płatnicze u wykonawców,
które mogą skutkować upadłością lub spowolnieniem
25
robót ze względu na brak środków na zakup materiałów,
− proceduralne: konieczność wydłużenia terminów
20
realizacji niektórych inwestycji, wynikająca m.in. ze
zwiększenia zakresu robót, opóźnień w realizacji
15
procedur zamówień publicznych, itp.,
− organizacyjne: trudności z pozyskaniem materiałów
budowlanych i siły roboczej na skutek koncentracji
10
różnych inwestycji infrastrukturalnych.
Informacje dodatkowe:
5
Miernik wpisuje się w realizację Strategii Rozwoju
Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030), a jego
0
realizacja możliwa jest m.in. dzięki realizacji inwestycji
przewidzianych w Programie Budowy Dróg Krajowych
2013
2014
2015
2016
2017
i Autostrad na lata 2011-2015. Wartość miernika uwzględnia
finansowanie środkami Krajowego Funduszu Drogowego,
gdyż w obecnym systemie finansowania inwestycji
drogowych z budżetu państwa pokrywane są wydatki m.in.
na bieżące utrzymanie i remonty sieci drogowej, a także
przygotowanie
inwestycji
(opracowanie
dokumentacji
i nabywanie nieruchomości).
Miernik 2: Długość wybudowanych/przebudowanych dróg (narastająco w km)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik bezpośrednio odzwierciedla postęp w budowie
Bazowa
PW
Planowane
i przebudowie sieci dróg krajowych, które przyczyniają się
do poprawy dostępności komunikacyjnej Polski i połączenia
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
z głównymi korytarzami transportowymi.
nd
44
57
90
90
Ryzyka:
Czynniki determinujące ryzyko związane są ze specyfiką
dużych projektów transportowych finansowanych w ramach
Priorytetów VI-VIII Programu Operacyjnego Infrastruktura
i Środowisko. Najważniejsze potencjalne trudności wynikają
Informacje dodatkowe:
z
przedłużających
się
postępowań
przetargowych,
Miernik
wykorzystywany
jest
w
odniesieniu
do
problemów z wykupami gruntów, braków, błędów lub zmian
finansowania
infrastruktury
drogowej
ze
środków
w dokumentacji projektowej, niesprzyjających warunków
ujmowanych w części budżetowej 34 – Rozwój
atmosferycznych, a także ryzyka związanego z kondycją
regionalny.
Stanowi
on
miernik
obowiązkowy
finansową wykonawców. Podejmowane przez Instytucję
w priorytetach VI i VIII PO Infrastruktura i Środowisko.
Wdrażającą środki zaradcze ograniczające ryzyko obejmują
przede
wszystkim
kontakty
robocze
umożliwiające
przyspieszenia procesów przygotowawczych, roboczą ocenę
dokumentacji składanej przez beneficjentów, a także
szkolenia dla beneficjentów.
126
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2772-uzasadnienie
› Pobierz plik

-
2772-zalaczniki-do-ustawy
› Pobierz plik

-
2772-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik

-
2772-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
2772-strategia
› Pobierz plik

-
2772-ustawa
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei