eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej

projekt dotyczy złagodzenia obowiązków oznaczania towarów wprowadzanych przez przedsiębiorcę do obrotu na terytorium RP

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2418
  • Data wpłynięcia: 2014-05-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej
  • data uchwalenia: 2014-12-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1885

2418

Projekt ustawy podlega notyfikacji, zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597).
Projektowana zmiana jest zgodna z prawem UE i nie wykracza poza to, co jest
ściśle niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu w postaci ochrony konsumentów
i kontroli rynku.
4
Data sporządzenia
Nazwa projektu
6 lutego 2014 r.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności

gospodarczej
Źródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
inne
Ministerstwo Gospodarki

Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu Nr w wykazie prac
lub Podsekretarza Stanu

UC112
Pan Mariusz Haładyj, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Pan Piotr Tefelski, Zastępca Dyrektora Departamentu
Doskonalenia Regulacji Gospodarczych, Ministerstwo
Gospodarki, tel. (22) 693 58 14
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Obecne przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (SDG) stanowią barierę w prowadzeniu
działalności gospodarczej. Istnieje potrzeba złagodzenia obowiązków w zakresie oznaczania towarów
wprowadzanych do obrotu.
Zgodnie z interpretacją art. 20 ustawy SDG istnieje obowiązek umieszczania na produktach adresu
dystrybutora z siedzibą w Polsce. Obowiązek ten generuje nieuzasadniony koszt dla przedsiębiorcy wynikający
z konieczności zmiany oznakowania produktu lub jego opakowania na potrzeby oferowania produktu na
polskim rynku. Zmiana ustawy SDG ma na celu ograniczenie obciążeń przedsiębiorców poprzez redukcję
obowiązków informacyjnych oraz zapewnienie realizacji wspólnotowej zasady swobody przepływu towarów.

2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
W przedmiotowym projekcie proponuje się złagodzenie obowiązków wynikających z art. 20 ustawy SDG
w zakresie oznakowania towarów. Przedsiębiorca wprowadzający towar do obrotu nie będzie zobligowany do
podania adresu dystrybutora z siedzibą w Polsce.
Zmiana polega na wprowadzeniu do przepisu odesłania do oznaczenia „producenta” w rozumieniu przepisów
o ogólnym bezpieczeństwie produktów. W ten sposób umożliwione zostanie fakultatywne oznaczenie produktu
firmą przedsiębiorcy występującego jako wytwórca lub wyznaczony przedstawiciel wytwórcy, lub importer,
lub inny przedsiębiorca uczestniczący w obrocie, jeżeli jego działanie może wpływać na właściwości produktu
związane z jego bezpieczeństwem.
Przedsiębiorca z Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) będzie mógł oznaczyć produkt adresem jego
firmy znajdującej się na tym terytorium. Przykładowo przedsiębiorca unijny, kierując partie towaru do kilku
państw EOG, nie będzie musiał zmieniać opakowania towaru, aby zamieścić dane dystrybutora na rynek
polski.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Do oznaczania towarów zharmonizowanych zastosowanie mają przepisy decyzji Parlamentu Europejskiego
i Rady nr 768/2008/WE z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie wspólnych ram dotyczących wprowadzania
produktów do obrotu, uchylająca decyzję Rady 93/465/EWG. Decyzja stanowi ogólne ramy o horyzontalnym
charakterze dla przyszłego prawodawstwa harmonizującego zasady wprowadzania do obrotu produktów oraz
służy jako wytyczna dla obowiązującego prawodawstwa. Zgodnie z art. R2 ust. 6 załącznika I do decyzji
producenci są zobowiązani opatrzyć produkt swoim nazwiskiem, zarejestrowaną nazwą towarową lub
zarejestrowanym znakiem towarowym i umieścić swój adres kontaktowy na produkcie, a jeżeli nie jest to
możliwe – na opakowaniu lub w dokumencie załączonym do produktu. Adres musi wskazywać pojedynczy
punkt, w którym można skontaktować się z producentem. Analogiczne obowiązki dotyczą importera (art. R4
ust. 3). Przepisy decyzji nie wymagają zamieszczania w oznakowaniu produktu danych krajowego
5
dystrybutora niebędącego producentem lub importerem.
W odniesieniu do towarów nieobjętych harmonizacją w niektórych państwach UE, np. Belgii, na produktach nie
oznacza się adresu dystrybutora z siedzibą w tym kraju. Na Węgrzech, w przypadku gdy istnieją przepisy unijne
dot. konkretnej grupy towarów (np. zabawki, art. elektryczne, urządzenia, kosmetyki itd.), należy zastosować
przepisy unijne. Sposób oznaczenia towarów wprowadzanych na rynek węgierski nieobjętych harmonizacją
wspólnotową objęty jest ustawą, której przepisy odpowiadają wymaganiom decyzji nr 768/2008/WE.
Producent jest zobowiązany również umieścić na produkcie swoją nazwę, nazwę handlową lub jego
zarejestrowany znak towarowy oraz adres siedziby. Analogiczne obowiązki dotyczą importera. Oznaczenie
należy umieścić na opakowaniu produktu bądź w towarzyszącej mu dokumentacji. Nie ma obowiązku
umieszczenia na produkcie danych dystrybutora.
W Niemczech obowiązuje ustawa, która odnosi się zarówno do towarów zharmonizowanych, jak
i niezharmonizowanych, nie obejmuje produktów żywnościowych, medycznych, chemicznych i ochrony
roślin, dla których istnieją odrębne regulacje, w tym dotyczące ich oznakowania i jednoznacznego wymogu
podania nazwy towaru w języku niemieckim. Na produkcie lub opakowaniu powinna być umieszczona nazwa
producenta i dane kontaktowe do niego (a jeśli producent ten nie jest z EOG, to nazwisko/nazwę pełnomocnika
producenta lub wprowadzającego na rynek importera). Ponadto na produkcie lub opakowaniu musi być
umieszczone jednoznacznie identyfikowalne oznaczenie produktu. Wymogi te można na zasadzie wyjątku
pominąć, jeśli informacje te są znane konsumentowi lub ich umieszczenie wiązałoby się z nieproporcjonalnie
wysokim kosztem. Nie ma w Niemczech, podobnej jak w Polsce, ustawy językowej i wymogu na jej podstawie
nazewnictwa tylko w języku urzędowym. Istnieją raczej wymogi pośrednie ujęte w ustawie. Nie ma obowiązku
oznaczania adresu dystrybutora na towarze.
W Czechach wprowadzanie do obrotu towarów nieobjętych harmonizacją wspólnotową reguluje ustawa
nr 102/2001 o ogólnym bezpieczeństwie wyrobów. Każdy wyrób, zgodnie z przepisami szczegółowymi,
powinien być zaopatrzony danymi niezbędnymi do identyfikacji producenta oraz produktu. Przepisy
szczegółowe, na które się ustawa powołuje, to ustawy oraz rozporządzenia regulujące wymogi techniczne
i jakościowe danego rodzaju wyrobów, np. ustawa nr 110/1997 o artykułach spożywczych i wyrobach
tytoniowych lub rozporządzenie nr 163/2002 o wymogach technicznych wybranych wyrobów budowlanych.
(Przykładowo, z ustawy o artykułach spożywczych wynika, że na opakowaniu należy umieścić firmę i adres
siedziby producenta lub sprzedającego /importera/ z siedzibą w jednym z krajów członkowskich UE). Nazwa,
pod którą dany towar jest wprowadzany do obrotu, musi być umieszczona na opakowaniu. Na opakowaniu
wyrobu przeznaczonego do sprzedaży na terytorium Republiki Czeskiej oznaczenie wyrobu (nazwa,
przeznaczenie, opis, dane techniczne) musi być w języku czeskim. Nie wymaga się tłumaczenia marek
handlowych oraz nazw, które nie mają odpowiednika w języku czeskim. Nie ma obowiązku podania adresu
dystrybutora z siedzibą w Czechach.

4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Podmioty wprowadzające 165 tys.
Obliczenia własne na podstawie danych
Obowiązek
towar na terytorium RP*
GUS opracowanych na potrzeby publikacji oznakowania
PARP Raport o stanie sektora małych
towarów zgodnie
i średnich przedsiębiorstw w Polsce
z art. 20 ustawy
w latach 2011-2012 oraz publikacji
SDG.
Działalność przedsiębiorstw

niefinansowych w 2011 r. i wydań
poprzednich.


* Do obliczeń przyjęto liczbę importerów w 2012 r. oraz szacunkowo część przedsiębiorstw z Sekcji C
Przetwórstwo przemysłowe, których mogłaby dotyczyć regulacja art. 20 ustawy SDG.

6
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji

Zmiana ustawy o swobodzie działalności gospodarczej początkowo była procedowana przez Ministerstwo
Gospodarki w ramach projektu ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej (art. 23). Projekt
ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej przekazany został równocześnie z uzgodnieniami
międzyresortowymi do 70 organizacji w ramach konsultacji publicznych: organizacji przedsiębiorców o
zasięgu ogólnokrajowym, izb gospodarczych stowarzyszeń branżowych oraz konsumenckich, organizacji
związków zawodowych itp. Projekt został także zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji oraz na stronie internetowej="http://www.konsultacje.gov.pl/"Nie zgłoszono uwag do
art. 23 projektu dotyczącego zmiany ustawy SDG.
Przedmiotowa propozycja podlegała także uzgodnieniom i konsultacjom w ramach Założeń projektu ustawy
o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce –
w okresie czerwiec – wrzesień 2012 r.
Dokument został wówczas przekazany do zaopiniowania do ponad 80 organizacji społecznych. Opinie były
omawiane na konferencji uzgodnieniowej w dniach 11–12 września 2012 r. oraz w dniach 17–19 września
2012 r. z udziałem partnerów społecznych. Zgłoszone uwagi zostały wyjaśnione.

6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Dochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)











Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)











Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Źródła finansowania
Nie dotyczy

Dodatkowe informacje,
Propozycja może pośrednio pozytywnie wpłynąć na sektor finansów publicznych,
w tym wskazanie
ponieważ zaoszczędzony czas przez przedsiębiorców z tytułu złagodzenia normy
źródeł danych i
dotyczącej umieszczania na produktach adresu dystrybutora z siedzibą w Polsce
przyjętych do obliczeń
założeń
powinien pozwolić im na lepsze alokowanie zasobów osobowych oraz logistykę

dystrybucji, co z kolei może przełożyć się na efektywniejsze ich funkcjonowanie
(wzrost dochodów przedsiębiorstw), a co za tym idzie również wzrost dochodów
budżetu państwa z tytułu podatków. Gdyby przyjąć założenie, że zaoszczędzone w ten
sposób środki (zgodnie z badaniem „Pomiar obciążeń administracyjnych w przepisach
prawa gospodarczego” obowiązek informacyjny – U/C/07/155/1095/20/-/-/MG/01 –
został w 2009 r. wyceniony na ok. 50 mln PLN – po waloryzacji o wskaźnik CPI
i dynamikę importu otrzymano kwotę ok. 70 mln PLN w skali roku dla wszystkich
7
adresatów normy) będą stanowiły dochód przedsiębiorcy mogłoby to oznaczać
potencjalnie ok. 13 mln PLN dodatkowych rocznych dochodów podatkowych do
budżetu państwa (do kalkulacji przyjęto 19% stawkę opodatkowania).
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców
oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
70
70
70
70
70
70
700
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
(w mln zł,
średnich
ceny stałe z
przedsiębiorstw
2013 r.)
rodzina, obywatele oraz







gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
Propozycja ma charakter powszechny. Zaproponowane rozwiązania
niepieniężnym
sektor mikro-, małych i
powinny ułatwić wykonywanie działalności gospodarczej poprzez
średnich
złagodzenie dotychczasowego obowiązku oraz ograniczenie kosztów
przedsiębiorstw
działalności gospodarczej. Rozwój przedsiębiorstw wpłynie z kolei
pozytywnie na gospodarkę.
rodzina, obywatele oraz

gospodarstwa domowe
Niemierzalne
(dodaj/usuń)

Dodatkowe informacje,
Zgodnie z badaniem „Pomiar obciążeń administracyjnych w przepisach prawa
w tym wskazanie
gospodarczego” obowiązek informacyjny – U/C/07/155/1095/20/-/-/MG/01 – został
źródeł danych i
przyjętych do obliczeń w 2009 r. wyceniony na ok. 50 mln PLN – po waloryzacji o wskaźnik CPI i dynamiki
założeń
importu otrzymano kwotę ok. 70 mln PLN w skali roku dla wszystkich adresatów

normy. Zniesienie obowiązku przełoży się zatem na redukcję obciążeń
administracyjnych w tej kwocie.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
x nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne: redukcja obowiązku zamieszczania
inne:
na opakowaniu lub dołączanym dokumencie

adresu dystrybutora z siedzibą w kraju
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
X nie dotyczy

Komentarz:

9. Wpływ na rynek pracy
Propozycja będzie miała pośredni wpływ na rynek pracy: zmniejszenie kosztów wykonywania działalności
gospodarczej poprawi konkurencyjność przedsiębiorstw, co powinno wpłynąć pozytywnie na wielkość
8
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: