Poselski projekt ustawy o statusie Weterana Opozycji Antykomunistycznej i Korpusie Weterana Opozycji Antykomunistycznej wobec dyktatury komunistycznej PRL w latach 1956-1989 oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy przyznania specjalnych uprawnień działaczom opozycji antykomunistycznej poprzez nadanie im statusu Weterana Opozycji Antykomunistycznej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2342
- Data wpłynięcia: 2014-02-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych
- data uchwalenia: 2015-03-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 693
2342
Polskę niepodległości i suwerenności lub respektowania praw człowieka i praw
pracowniczych, i w związku z tym:
a) na skutek działania wojska, milicji lub organów bezpieczeństwa państwa, o których
mowa w art. 5 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. Instytucie Pamięci Narodowej –
Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu (Dz. U. z 2007 r Nr 63,
poz. 424, z późn. zm.), zwanych dalej „organami bezpieczeństwa państwa”, poniosła
śmierć, doznała uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia na okres dłuższy niż siedem dni,
b) była inwigilowana przez organy bezpieczeństwa państwa, a wobec niej podjęto
bezprawne działanie polegające na popełnieniu na jej szkodę przestępstwa lub wykroczenia,
c) była pozbawiona możliwości wykonywania swojego zawodu,
d) została z nią bezprawnie rozwiązana umowa o pracę,
e) została relegowana z uczelni wyższej lub innej szkoły lub
f) była objęta zakazem publikacji przez Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i
Widowisk, wojewódzki lub miejski urząd kontroli prasy, publikacji i widowisk albo Główny
Urząd Kontroli Publikacji i Widowisk lub okręgowy urząd kontroli publikacji i widowisk
przez okres dłuższy niż jeden rok lub
4) była poszukiwana listem gończym, oskarżona lub skazana za popełnienie
przestępstwa lub wielokrotnie skazywana za popełnienie wykroczenia, za działalność na rzecz
odzyskania przez Polskę niepodległości i suwerenności lub respektowania praw człowieka.
W wyjątkowych wypadkach status weterana może uzyskać osoba pracująca w strukturach i
formacjach aparatu władzy PRL, która w latach 1956-1989 przez okres co najmniej 12
miesięcy prowadziła możliwą do udowodnienia współpracę z organizacjami i środowiskami
opozycyjnymi wobec dyktatury PRL w kraju lub zagranicą, w szczególności poprzez
przekazywanie informacji istotnych z punktu widzenia funkcjonowania organizacji i
środowisk opozycyjnych, lub która prowadziła samodzielną i ukrytą, ale możliwą do
udowodnienia i poświadczenia działalność na rzecz dobra narodu i niepodległego bytu
polskiego państwa z narażeniem na represje.
Również w ramach wyjątku status weterana mogą otrzymać osoby, które nigdy nie
zostały internowane lub uwięzione, ale w okresie od dnia 1 stycznia 1956 r. do dnia 4 czerwca
1989 r i w ramach działalności na rzecz odzyskania przez Polskę niepodległości i
suwerenności lub respektowania praw człowieka i praw pracowniczych., nie działając na
szkodę środowiska opozycyjnego i niepodległego bytu państwa polskiego, spełniając wymogi
art. 2 ustawy przez co najmniej 6 miesięcy działały w podziemnej drukarni lub prowadziły ją
lub należały do zespołów redakcyjnych tych wydawnictw.
Członkowie posiadający status Weterana Opozycji Antykomunistycznej tworzą Korpus
Weterana Opozycji Antykomunistycznej.
Instytucją odpowiedzialną za przyznawanie statusu weterana będzie Urząd do Spraw
Kombatantów i Osób Represjonowanych. Jego dzisiejsze kompetencje odpowiadają tym,
które są potrzebne do funkcjonowania proponowanej ustawy, stąd też wnioskodawcy uznali,
że nie należy powoływać nowego bytu prawnego.
Istotnym elementem weryfikacji potrzebnej do przyznania statusu weterana będzie wniosek
Prezesa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych o informację o treści
posiadanych przez Instytut dokumentów dotyczących Wnioskodawcy w szczególności, czy z
treści tych dokumentów nie wynika, że wnioskodawca był pracownikiem, funkcjonariuszem
lub żołnierzem organów bezpieczeństwa państwa określonych w art. 5 ustawy z dnia 18
grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko
Narodowi Polskiemu (Dz. U. z 2007 r., Nr 63, poz. 424 z późn. zm.), albo czy w archiwum
Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu
zachowały się dokumenty wytworzone przez wnioskodawcę lub przy jego udziale, w ramach
czynności wykonywanych w charakterze tajnego informatora lub pomocnika przy
operacyjnym zdobywaniu informacji. Rozwiązanie to w świetle specyfiki walki o
niepodległość w latach 1956- 1989 jest szczególnie istotne, gdyż pozwoli na uniknięcie
kuriozalnych sytuacji gdy prześladowca może uzyskać identyczne przywileje jak
prześladowany. Podobnym celom służy możliwość weryfikacji wniosku przez funkcjonujące
stowarzyszenia zrzeszające działaczy opozycji antykomunistycznej.
Projekt ustawy przyznaje Weteranom Opozycji Antykomunistycznej następujące ulgi,
świadczenia i przywileje:
1. Pierwszeństwo do środowiskowej opieki socjalnej w miejscu zamieszkania, w uzyskaniu
miejsc w domach pomocy społecznej.
2. Doraźną lub okresową pomoc pieniężną przyznaną na częściowe pokrycie kosztów zakupu
wózka inwalidzkiego, sprzętu rehabilitacyjnego, dostosowanie pomieszczeń mieszkalnych do
rodzaju inwalidztwa, opłacanie pomocy pielęgnacyjnej lub kosztów zakupu innego,
ułatwiającego pracę i życie, sprzętu pomocniczego.
3. Comiesięczną Rentę Weterana w wysokości najniższej emerytury ogłaszanej przez Prezesa
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, na podstawie art. 94 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998
r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153,
poz. 1227 z późn. zm.), w kwocie obowiązującej w dniu złożenia wniosku, po spełnieniu
kryterium dochodowego. Renta ta będzie wypłacana przez Urząd do Spraw Kombatantów i
Osób Represjonowanych.
4. Weteranom - emerytom, rencistom i inwalidom oraz osobom pobierającym uposażenie w
stanie spoczynku lub uposażenie rodzinne, ulgę w wysokości 51% w komunikacji krajowej
przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego:
a) 1 i 2 klasie pociągów osobowych i pospiesznych i autobusowego w komunikacji zwykłej i
przyspieszonej - na podstawie biletów jednorazowych,
b) 2 klasie pociągów innych niż osobowe i pospieszne - na podstawie biletów
jednorazowych;
Projekt ustawy wprowadza również zmianę w Ustawie o zadośćuczynieniu rodzinom ofiar
zbiorowych wystąpień wolnościowych w latach 1956-1983. Jej głównym celem jest dodanie
do kręgu osób uprawnionych do zadośćuczynienia osób, które były uczestnikami tzw.
indywidualnych wystąpień wolnościowych.
Rozwiązanie to, znajduje się już w poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o uznaniu za
nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych za działalność na rzecz
niepodległego bytu Państwa Polskiego oraz o zmianie ustawy o zadośćuczynieniu rodzinom
ofiar zbiorowych wystąpień wolnościowych w latach 1956-1983 (druk sejmowy 667). Nad
projektem od marca 2013 roku trwają prace w podkomisji nadzwyczajnej. Stąd też
wnioskodawcy niniejszego projektu uznali, że warto powtórzyć wspomniany zapis, by
przyspieszyć tempo prac nad zmianą. Zapis został jednak zmodyfikowany, by lepiej
odzwierciadlał intencje wnioskodawcy.
Projekt wywołuje pozytywne skutki społeczne, gdyż czyni zadość społecznej
sprawiedliwości.
Skutki finansowe niniejszego projektu można oszacować na kwotę 240 mln złotych rocznie.
Z roku na rok ubywa osób pobierających świadczenia kombatanckie. Według wyliczeń
stowarzyszeń kombatanckich co roku ubywa ok. 13 tysięcy kombatantów i można założyć, że
trend ten będzie się nasilał. Przyznanie zatem uprawnień weteranom powinno być dość
neutralne budżetowo i rozłożone w czasie (uprawnienia emerytalne będą realizowane
stopniowo wraz z przechodzeniem kolejnych roczników opozycjonistów na emeryturę).
Przyjmując 1000 złotych kosztów dla jednego weterana (renta weterana, uprawnienia
komunikacyjne, pomoc pieniężna dla niektórych weteranów) i zakładając, że będą one
dotyczyły ok. 20 tysięcy osób (według danych przekazanych przez IPN podczas prac w
Senacie nad Projektem ustawy o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach
represjonowanych z powodów politycznych) koszty ustawy można oszacować, jak było
wspomniane wcześniej, na 240 000 000 złotych rocznie.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2342
› Pobierz plik